Geld & Recht alle pijlers

Vergoeding parkeerkosten.

18-02-2020 18:30 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal, ik heb een korte vraag. Op verzoek van mijn werkgever heb ik voor mijn werk laatst een seminar bij moeten wonen. Ik ben samen met een kennis meegereden die ook naar dat seminar ging. We zijn met haar auto gegaan. Zij betaalde de benzine en ik de parkeerkosten. Die waren behoorlijk hoog omdat de locatie midden in een centrum was. Parkeerkosten vervolgens gedeclareerd bij mijn werkgever. Nu zegt mijn werkgever dat hij die parkeerkosten niet vergoed omdat ik RKV woon werk krijg. En daar moet ik ook dergelijke parkeerkosten van betalen. Maar klopt dat wel, weet 1 van jullie dit? Mijn eerste reactie was dan ook, dan doe ik dit dus niet meer.
Ik denk van niet maar ik weet niet wat er in je voorwaarden is opgenomen.
Alle reacties Link kopieren
Over welk bedrag praten we dan voor de beeldvorming? En hoeveel heeft je collega vergoed gekregen van haar benzinekosten?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Misschien verschilt dit per werkgever, hier is het werk-werk verkeer en geen woon-werk.
Alle reacties Link kopieren
Laat de betreffende collega het declareren en die betaalt het terug aan jou.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
18-02-2020 18:34
Laat de betreffende collega het declareren en die betaalt het terug aan jou.
Bij ons zitten parkeerkosten in de km-vergoeding van € 0,39 (deels belast). Dan ga je dus niet naar een stadscentrum en voor 18 euro per dag parkeren.
Tol- en veergeld kun je vergoed krijgen als je vooraf toestemming vraagt aan je leidinggevende. Anders zit dat ook in je vergoeding.
viva-amber schreef:
18-02-2020 18:34
Laat de betreffende collega het declareren en die betaalt het terug aan jou.
Dit, hoe simpel
Alle reacties Link kopieren
Hangt van de afspraken af. Sommige mensen krijgen 1 bedrag per maand waar ze de autokosten van moeten betalen. Anderen krijgen de exact gemaakte kosten vergoed.

Stel dat jullie met het ov waren gegaan, was dan alles vergoed?

Volgende keer vooraf goed navragen wat er vergoed wordt, dan hadden jullie andere keuzes kunnen maken, bijvoorbeeld op een P&R terrein buiten de stad te parkeren ipv hartje binnenstad.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Heeft je collega de reiskosten ook gedeclareerd en werden die wél vergoed? Want daar zeg je niks over.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook wel dat ze het raar vinden dat je wel parkeerkosten declareert, maar blijkbaar geen reiskosten daarnaartoe. Zou daar de onduidelijkheid zitten?

Bij mij worden de reiskosten woon-werkverkeer en het werk-werkverkeer apart vergoed. Woon-werkverkeer is een vaste vergoeding per maand op basis van de reisafstand, werk-werkverkeer is op declaratiebasis voor gemaakte dienstreizen. Parkeerkosten kan ik dan ook declareren.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik vind het niet zo gek dat jij die parkeerkosten niet vergoed hebt gekregen. Je hebt tenslotte niet gereden. Bij veel werkgevers zitten de parkeerkosten in de km-vergoeding. Als de echte kosten hoger zijn, heb je vaak pech gehad (of je kan (om)denken dat je voor een kleine bijdrage de luxe van een autorit hebt gehad).
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zitten de parkeerkosten in de (hoge) reiskostenvergoeding, inderdaad. Los parkeerkaartje kun je bij ons dus ook nooit declareren. Ik neem dus meestal de NS Business Card mee en ga met de trein, veel handiger (en goedkoper).
Alle reacties Link kopieren
Parkeerkosten worden geacht gedekt te zijn door de km vergoeding. Parkeerkosten mogen niet belastingvrij worden vergoed.

Bij ons staat dat duidelijk in het declaratieregelement.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet raar. ik weet niet hoe het bij mijn werkgevers was, nooit aan gedacht om te declareren. Het is toch ook leuk dat je in de tijd van je werkgever naar een seminar kan.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties. Ik ben niet met een collega meegereden. Dat schrijf ik ook nergens. In mijn contract staat RKV woon-werk. Dus van woonplaats naar woonplaats. Het seminar was een zakelijk iov mijn werkgever dus m.i. doet het er niet toe hoe ik daar naar toe ben gegaan. Ik vind het vreemd dat ik opdraai voor zakelijke kosten. Want dit was werkverkeer.
Alle reacties Link kopieren
Mugske schreef:
18-02-2020 18:57
Parkeerkosten worden geacht gedekt te zijn door de km vergoeding. Parkeerkosten mogen niet belastingvrij worden vergoed.

Bij ons staat dat duidelijk in het declaratieregelement.
Ik zal ook eens in mijn contract nakijken of daar iets over instaat.
Mentosje schreef:
18-02-2020 18:59
Dank voor de reacties. Ik ben niet met een collega meegereden. Dat schrijf ik ook nergens. In mijn contract staat RKV woon-werk. Dus van woonplaats naar woonplaats. Het seminar was een zakelijk iov mijn werkgever dus m.i. doet het er niet toe hoe ik daar naar toe ben gegaan. Ik vind het vreemd dat ik opdraai voor zakelijke kosten. Want dit was werkverkeer.

Maar voor je werkgever heb je geen kosten gehad, je hebt namelijk niet zelf gereden. Je werkgever is niet verantwoordelijk voor onderlinge afspraken. Je kennis had het zelf bij haar werkgever moeten declareren.
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
18-02-2020 18:58
Ik vind het niet raar. ik weet niet hoe het bij mijn werkgevers was, nooit aan gedacht om te declareren. Het is toch ook leuk dat je in de tijd van je werkgever naar een seminar kan.
Het was niet in de tijd van mijn werkgever maar in eigen tijd. Seminar was ook niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
18-02-2020 19:01
Maar voor je werkgever heb je geen kosten gehad, je hebt namelijk niet zelf gereden. Je werkgever is niet verantwoordelijk voor onderlinge afspraken. Je kennis had het zelf bij haar werkgever moeten declareren.
Dus feitelijk had ik beter met mijn eigen auto kunnen gaan. Best bizar.
Les voor de volgende keer, en weer door.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 18-02-2020 19:05
6.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
To lees je openingspost even. Staat letterlijk dat je meegereden bemt met je kennis. En als je niet met haar bent meegereden dan betaal ke toch ook niet haar parkeerkosten?
Mentosje schreef:
18-02-2020 19:03
Dus feitelijk had ik beter met mijn eigen auto kunnen gaan. Best bizar.

Nee, je kennis had de kosten bij haar eigen werkgever moeten declareren. Als je zelf met de auto gaat, krijg je vaak wel een km-vergoeding, maar, zoals ik al eerder schreef, daar zitten de parkeerkosten vaak al in waardoor het je meer kost dan je vergoed krijgt. Het is dus wel degelijk voordeliger om samen te rijden, je hebt alleen een verkeerde afspraak met je kennis gemaakt.
Wat was je kwijt aan benzine als je zelf was gereden tegenover nu aan parkeerkosten ?
Alle reacties Link kopieren
Mugske schreef:
18-02-2020 18:57
Parkeerkosten worden geacht gedekt te zijn door de km vergoeding. Parkeerkosten mogen niet belastingvrij worden vergoed.

Bij ons staat dat duidelijk in het declaratieregelement.

Niet per definitie. Ik kan de parkeerkosten apart declareren.
Het zou wel kunnen dat er belasting over wordt gerekend, dat heb ik eigenlijk nooit gecheckt op mijn loonstrook.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven