Geld & Recht alle pijlers

Vergoeding parkeerkosten.

18-02-2020 18:30 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal, ik heb een korte vraag. Op verzoek van mijn werkgever heb ik voor mijn werk laatst een seminar bij moeten wonen. Ik ben samen met een kennis meegereden die ook naar dat seminar ging. We zijn met haar auto gegaan. Zij betaalde de benzine en ik de parkeerkosten. Die waren behoorlijk hoog omdat de locatie midden in een centrum was. Parkeerkosten vervolgens gedeclareerd bij mijn werkgever. Nu zegt mijn werkgever dat hij die parkeerkosten niet vergoed omdat ik RKV woon werk krijg. En daar moet ik ook dergelijke parkeerkosten van betalen. Maar klopt dat wel, weet 1 van jullie dit? Mijn eerste reactie was dan ook, dan doe ik dit dus niet meer.
Attraverso schreef:
18-02-2020 23:23
Was het voor een dagje shoppen geweest had je dan ook een dure parking in de stad gekozen?
Wat heeft dat er nou mee te maken? Als je voor werk iets doet parkeer je in de buurt ja.

Ik ken iemand die voor werk naar iets toe moest en omdat het een populair evenement was waren alle hotels heel duur. Ze hield toch van kamperen, misschien kon ze dan op een camping in de buurt gaan staan stelde haar baas toen oprecht voor. Ja, de groeten! Ik heb echt gegierd van het lachen toen ik dat idee hoorde.
X
En inderdaad: volgende keer met iemand meerijden, allebei 0,19 cent per km declareren en de kosten van benzine en parkeren gewoon samen delen. (En van tevoren scherp krijgen of de baas dit ook ziet als woon-werkverkeer en hoe hij die term eigenlijk precies definieert). (Schriftelijk, ook nog eens).
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
19-02-2020 07:37
En inderdaad: volgende keer met iemand meerijden, allebei 0,19 cent per km declareren en de kosten van benzine en parkeren gewoon samen delen. (En van tevoren scherp krijgen of de baas dit ook ziet als woon-werkverkeer en hoe hij die term eigenlijk precies definieert). (Schriftelijk, ook nog eens).
Inderdaad. Jammer dat het nodig is maar dat moet dan maar. Dank je wel. :) :rose:
Alle reacties Link kopieren
citronella schreef:
18-02-2020 22:13
je bent geen prinsesje hoor, je werkgever is gewoon een knieperd
:lol: als je het zo bekijkt heb je wel gelijk.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
18-02-2020 23:23
Was het voor een dagje shoppen geweest had je dan ook een dure parking in de stad gekozen?
Wat een goede onderbouwde constructieve vraag. Echt van toegevoegde waarde binnen dit topic. Een mooie aanvulling. Slaat ook echt op mijn vraag. :yes:
-jolijn- schreef:
19-02-2020 07:37
En inderdaad: volgende keer met iemand meerijden, allebei 0,19 cent per km declareren en de kosten van benzine en parkeren gewoon samen delen. (En van tevoren scherp krijgen of de baas dit ook ziet als woon-werkverkeer en hoe hij die term eigenlijk precies definieert). (Schriftelijk, ook nog eens).

Nee natuurlijk niet, als je niet gereden hebt, kun je geen kilometers declareren. Nou ja, het kán natuurlijk wel, maar dan steel je van de baas en dat zou je niet moeten willen.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
18-02-2020 23:29
Wat heeft dat er nou mee te maken? Als je voor werk iets doet parkeer je in de buurt ja.
Jij blijkbaar, ik niet. Ik ben dagelijks voor werk met de auto onderweg en ik parkeer zo veel mogelijk buiten de betaalzone. Ik gedraag me op kosten van mijn werkgever zoals ik me met mijn eigen geld zou gedragen. En nochthans krijg ik gewoon alle gemaakte parkeerkosten zonder discussie tot op de laatste cent terugbetaald.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
19-02-2020 08:02
Jij blijkbaar, ik niet. Ik ben dagelijks voor werk met de auto onderweg en ik parkeer zo veel mogelijk buiten de betaalzone. Ik gedraag me op kosten van mijn werkgever zoals ik me met mijn eigen geld zou gedragen. En nochthans krijg ik gewoon alle gemaakte parkeerkosten zonder discussie tot op de laatste cent terugbetaald.
Same here. Letterlijk is de regel ‘spend like its your own money’. Deels slaat dat nergens op want ik zou nooit voor mezelf heen en weer naar Parijs gaan op 1 dag. Maar goed, ze zeuren niet over dit soort kosten. Ik vind dus toch dat to gelijk heeft
Alle reacties Link kopieren
Klavertje-vier2020 schreef:
18-02-2020 19:21
Ik begrijp het niet meer... Wat maakt het uit of het een kennis of een collega is, je bent met iemand meegereden, dus heb je verder zelf geen kosten gemaakt buiten die parkeerkosten.

Bovendien vind ik je niet erg professioneel bezig.
Je baas betaalt voor je zodat je naar een seminar kan. Omdat je denkt dat je baas het toch betaald, parkeren jullie lekker duur midden in het centrum. Vervolgens declareer je wel parkeerkosten, maar geen reiskosten en dan ben je verbolgen dat je baas niet betaald, want het was toch geen leuk seminar?
Komt op mij over als verwend prinsessengedrag.
Nare reactie Klavertje. Maar dat doe je wel vaker zie ik. Ik stel een normale vraag op een fatsoenlijke manier. Dan kom jij een topic binnendenderen, je spuit wat negatiefs en word persoonlijk. Ik weet niet wat je probleem is maar mensen zoals jij verpesten dergelijke topics. Terecht dat je een waarschuwing hebt gehad want wat jij doet is heel vervelend. @(
Attraverso schreef:
19-02-2020 08:02
Jij blijkbaar, ik niet. Ik ben dagelijks voor werk met de auto onderweg en ik parkeer zo veel mogelijk buiten de betaalzone. Ik gedraag me op kosten van mijn werkgever zoals ik me met mijn eigen geld zou gedragen. En nochthans krijg ik gewoon alle gemaakte parkeerkosten zonder discussie tot op de laatste cent terugbetaald.
Dat is fijn. Bij mij op werk maakt het niet uit hoe hoog de parkeerkosten zijn, het gaat om het feit dat het parkeerkosten zijn. Duurdere taxi’s zijn geen probleem. Bovendien zijn er genoeg mensen die voor een dagje shoppen ook duur zouden parkeren.

Overigens heb ik geen auto, dus dit gaat voor mij sowieso niet op, maar ik ben zelf privé ook heel makkelijk met geld, als ik mijn eigen levensstijl zou declareren zou ik misschien juist vragen krijgen. Soms doe ik dus zuiniger dan ik zelf ben omdat ik moet declareren.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
19-02-2020 08:02
Jij blijkbaar, ik niet. Ik ben dagelijks voor werk met de auto onderweg en ik parkeer zo veel mogelijk buiten de betaalzone. Ik gedraag me op kosten van mijn werkgever zoals ik me met mijn eigen geld zou gedragen. En nochthans krijg ik gewoon alle gemaakte parkeerkosten zonder discussie tot op de laatste cent terugbetaald.
Jij parkeert zoveel mogelijk buiten de parkeerzone, dus niet altijd. Misschien omdat dat niet altijd kan? Je vult voor mij in dat ik ook zomaar ergens duur heb geparkeerd. Shoppen vergelijken met een zakelijke opdracht staat los van elkaar.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
19-02-2020 08:00
Nee natuurlijk niet, als je niet gereden hebt, kun je geen kilometers declareren. Nou ja, het kán natuurlijk wel, maar dan steel je van de baas en dat zou je niet moeten willen.
Dat had ik kunnen doen. Sec gezien had ik niet eens hoeven verantwoorden hoe ik naar dat seminar ben gegaan. Maar zo steek ik niet in elkaar dus daarom heb ik de kilometers ook niet gedeclareerd. :)
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
19-02-2020 07:17
X
Kusje terug :D
)
Mentosje schreef:
19-02-2020 08:17
Kusje terug :D
:-)
MadameJean schreef:
19-02-2020 08:08
Same here. Letterlijk is de regel ‘spend like its your own money’. Deels slaat dat nergens op want ik zou nooit voor mezelf heen en weer naar Parijs gaan op 1 dag. Maar goed, ze zeuren niet over dit soort kosten. Ik vind dus toch dat to gelijk heeft
Haha! Spend it like it’s your own money. Gevaarlijke regel. Zo heeft een oud-collega ooit sigaretten willen declareren met als argumentatie dat een ander misschien een broodje zou hebben gedeclareerd, haha! En qua alcohol bij zakelijke borrels kun je deze regel beter ook niet hanteren. Mensen zijn privé lang niet altijd zuinig hoor. Ik vraag in restaurants vaak bij diners twee bonnen, zodat ik sommige dingen op mijn eigen bon kan zetten en ik de werkbon makkelijk in kan dienen. Fooi van de werkbon declareer ik wel.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
18-02-2020 23:23
Was het voor een dagje shoppen geweest had je dan ook een dure parking in de stad gekozen?
Een dagje shoppen staat voor jou gelijk aan werken? Zulke werknemers heb ik nodig! Wanneer kom je solliciteren?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zou het gewoon als dienstreis vergoed worden. Geen gekke vraag.
nerdopviva schreef:
19-02-2020 08:00
Nee natuurlijk niet, als je niet gereden hebt, kun je geen kilometers declareren. Nou ja, het kán natuurlijk wel, maar dan steel je van de baas en dat zou je niet moeten willen.
Van de website van ADP:
Carpoolen op basis van alleen afspraken tussen werknemers onderling
Als de chauffeur en de meerijder(s) onderling, zonder meerijregeling van de werkgever, hebben besloten om te gaan carpoolen, kan de werkgever aan de chauffeur maar ook aan de meerijder(s) de onbelaste vergoeding betalen van maximaal € 0,19 per kilometer. In dat geval mag de werkgever echter geen vrije vergoeding geven voor eventuele omrij-kilometers. Dit omdat de omrij-kilometers in dat geval een privé-karakter hebben. Als de meerijders op grond van de onderlinge afspraak (een deel van) hun vergoeding aan de chauffeur geven heeft dat geen fiscale gevolgen.

Je kunt het dus wel degelijk declareren.
En het is ook niet immoreel. Waarschijnlijk krijg je samen minder vergoed dan de daadwerkelijke kosten incl. parkeren.
-jolijn- schreef:
19-02-2020 11:41
Van de website van ADP:
Carpoolen op basis van alleen afspraken tussen werknemers onderling
Als de chauffeur en de meerijder(s) onderling, zonder meerijregeling van de werkgever, hebben besloten om te gaan carpoolen, kan de werkgever aan de chauffeur maar ook aan de meerijder(s) de onbelaste vergoeding betalen van maximaal € 0,19 per kilometer. In dat geval mag de werkgever echter geen vrije vergoeding geven voor eventuele omrij-kilometers. Dit omdat de omrij-kilometers in dat geval een privé-karakter hebben. Als de meerijders op grond van de onderlinge afspraak (een deel van) hun vergoeding aan de chauffeur geven heeft dat geen fiscale gevolgen.

Je kunt het dus wel degelijk declareren.
En het is ook niet immoreel. Waarschijnlijk krijg je samen minder vergoed dan de daadwerkelijke kosten incl. parkeren.

Of het immoreel is, lijkt me geen feit. Ik vind het wel immoreel en ik vind het dus ook niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Feit is wel dat ik dit nooit meer doe. Volgende week moet ik meehelpen met een beurs ivm ziekte. Daar zit ook een betaald parkeerterrein bij waar ik met mijn eigen auto naar toe moet. Ik trap hier niet nog een keer in.
Mentosje schreef:
19-02-2020 11:55
Feit is wel dat ik dit nooit meer doe. Volgende week moet ik meehelpen met een beurs ivm ziekte. Daar zit ook een betaald parkeerterrein bij waar ik met mijn eigen auto naar toe moet. Ik trap hier niet nog een keer in.
Dat zou je werkgever dus niet vergoeden begrijp ik. Vooraf een afspraak over maken(benzine en parkeerkosten) of die beurs afzeggen en als hij dan wel wil vergoeden ook nog even de parkeerkosten van de vorige keer aanhalen. Want waarom(mogelijk) volgende week wel vergoeden en deze keer niet?
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
18-02-2020 23:29
Wat heeft dat er nou mee te maken? Als je voor werk iets doet parkeer je in de buurt ja.

Ik ken iemand die voor werk naar iets toe moest en omdat het een populair evenement was waren alle hotels heel duur. Ze hield toch van kamperen, misschien kon ze dan op een camping in de buurt gaan staan stelde haar baas toen oprecht voor. Ja, de groeten! Ik heb echt gegierd van het lachen toen ik dat idee hoorde.
Of je gaat met het ov. Als je naar het centrum van een stad moet, zoals To, vaak een prima optie.
Alle reacties Link kopieren
Mentosje schreef:
19-02-2020 11:55
Feit is wel dat ik dit nooit meer doe. Volgende week moet ik meehelpen met een beurs ivm ziekte. Daar zit ook een betaald parkeerterrein bij waar ik met mijn eigen auto naar toe moet. Ik trap hier niet nog een keer in.
Ipv kont tegen de krib gedrag kan je dit natuurlijk ook gewoon op een normale manier (op)nieuw met je werkgever bespreken.
Alle reacties Link kopieren
We hebben het hier over een bedrag van... wat zal het zijn? 4,5 - 2 uur reistijd... 2,5 uur parkeren. Centrum Amsterdam kost +- 6 euro per uur (veel duurder vind je niet in Nederland) dus we hebben het over een bedrag van ca. 15 euro... gedeeld door 2 dus 7,50....

Ik snap je baas in dit geval trouwens heel goed, want de rijder had bij zijn/haar eigen baas een declaratie in moeten dienen voor het complete bedrag. Het is zakelijk gezien niet praktisch om bedragen zonder factuur/bon te gaan vergoeden. Waar trek je dan de grens? Er is namelijk geen bewijs van betaling. De andere persoon heeft bewijs van betaling en jij niet.

Het is ook best heel afhankelijk van je beroep wat "normaal" is en wat niet.

Sommige beroepen wordt je geacht geheel op eigen kosten cursussen af te nemen van 100en euro's, andere beroepen wordt alles tot de laatste cent vergoed.

Volgende keer even goed navragen van te voren hoe je baas verwacht dat jij van A naar B komt en welke kosten er vergoed worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven