Geld & Recht alle pijlers

Verhaalsrecht gemeente op ex-partner (bijstand)

09-07-2020 00:49 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Weet iemand toevallig hoe dit zit:
Casus:
Huwelijk beëindigd, in dit huwelijk zijn kinderen geboren. Ex-partner (voor gemak man) moet voor de ander (Vrouw) partneralimentatie betalen (12j).
Deze alimentatieplicht vervalt In principe indien de vrouw met iemand anders een huishouden gaat vormen.
Wat ik mij wel afvraag is, als de alimentatieplicht op grond hiervan vervallen is, of een gemeente dan alsnog eventuele kosten van een bijstandsuitkering aan de vrouw op de ex-man zou kunnen verhalen, ook als haar nieuwe relatie over zou zijn.
2020-12 wijzigde dit bericht op 09-07-2020 01:11
Reden: Aanvulling
4.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als de vrouw leert om financieel zelfstandig te zijn, is je hele vraag niet nodig.
Als de vrouw bewust heeft gekozen voor een financieel afhankelijk bestaan zouden nog meer wetswijzigingen nodig zijn, zodat het bijstandsverhaal niet meer van toepassing was.

Waarom werkt de vrouw niet? Ze kan voor kinderen zorgen, dan kan ze dus gewoon regelen dat ze haar hand niet hoeft op te houden. En als ze dat niet kan kan de zorg voor de kinderen naar de man en kan de vrouw alsnog een baan aan.
..
Alle reacties Link kopieren
Dat ben ik met je eens, maar dat is niet mijn vraag.
Ik wil graag antwoord hebben op mijn vraag, ervan uitgaande dat de vrouw dus niet zelfstandig voor haar eigen financiën zorg zal dragen.
En dan nog, het leven is niet maakbaar. Vrouw kan nu gewoon fulltime werken, maar dat garandeert niet dat ze in de toekomst geen beroep op bijstand hoeft te doen.

Antwoord op je vraag heb ik niet, maar vond het antwoord van Volhouder zo belerend (bah).
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
09-07-2020 01:14
En dan nog, het leven is niet maakbaar. Vrouw kan nu gewoon fulltime werken, maar dat garandeert niet dat ze in de toekomst geen beroep op bijstand hoeft te doen.

Antwoord op je vraag heb ik niet, maar vond het antwoord van Volhouder zo belerend (bah).
Klopt helemaal!
Overigens heb ik zojuist het antwoord op mijn vraag gevonden :)

In sommige gevallen slaat de gemeenten iemand aan voor bijstandsverhaal, ondanks dat de betrokkene niet meer alimentatieplichtig is. De alimentatieplicht voor een ex-partner kan bijvoorbeeld zijn vervallen omdat de bijstandsgerechtigde met iemand anders een huishouden is gaan vormen (door samen te wonen), met iemand anders is gehuwd of een samenlevingscontract heeft afgesloten.

Een eenmaal vervallen alimentatieplicht blijft vervallen en herleeft dus niet na verandering van de situatie.
Alle reacties Link kopieren
De bijstanduitkering moet een rechtstreeks gevolg zijn van de scheiding (causaal verband) voor bijstandsverhaal.

De alimentatieplicht vervalt bij samenwonen of trouwen. Het oude recht op alimentatie herleeft niet na verbreken van de nieuwe relatie en dus ook het bijstandsverhaal niet.

Maar ook als je dus ten tijde van de scheiding wel een baan hebt en financieel onafhankelijk, dan kan de bijstandsuitkering niet op de ex-partner worden verhaald als jij je baan kwijt raakt. Er is dan geen sprake van een causaal verband.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
09-07-2020 06:43
De bijstanduitkering moet een rechtstreeks gevolg zijn van de scheiding (causaal verband) voor bijstandsverhaal.

De alimentatieplicht vervalt bij samenwonen of trouwen. Het oude recht op alimentatie herleeft niet na verbreken van de nieuwe relatie en dus ook het bijstandsverhaal niet.

Maar ook als je dus ten tijde van de scheiding wel een baan hebt en financieel onafhankelijk, dan kan de bijstandsuitkering niet op de ex-partner worden verhaald als jij je baan kwijt raakt. Er is dan geen sprake van een causaal verband.
Ook niet bij kinderalimentatie?
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
carrie-bradshaw schreef:
09-07-2020 07:19
Ook niet bij kinderalimentatie?
Kinderalimentatie vervalt zover ik weet niet tot kind de afgesproken leeftijd bereikt. Het blijft tenslotte iemands kind. Mocht de expartner trouwen en het kind daar voornamelijk wonen, wordt inkomen van nieuwe partner wel meegenomen in de berekening.
Alle reacties Link kopieren
carrie-bradshaw schreef:
09-07-2020 07:19
Ook niet bij kinderalimentatie?
Kinderalimentatie is een heel ander verhaal. Dat is een bijdrage in de kosten van je kind en ben je altijd verplicht, tot je kinderen 18-21 zijn. Er kan een herberekening plaatsvinden als jouw inkomen/leefsituatie of die van je ex wijzigt, maar de plicht vervalt niet.

Overigens telt niet zonder meer het inkomen van een nieuwe partner mee. Er wordt bij samenleven er vanuit gegaan dat je nog maar de helft van de woonlasten hebt en daarom je draagkracht omhoog gaat. Je kunt dan meer bijdragen in de kosten van je kinderen. Dit geldt voor beide ouders.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
09-07-2020 06:43
De bijstanduitkering moet een rechtstreeks gevolg zijn van de scheiding (causaal verband) voor bijstandsverhaal.

De alimentatieplicht vervalt bij samenwonen of trouwen. Het oude recht op alimentatie herleeft niet na verbreken van de nieuwe relatie en dus ook het bijstandsverhaal niet.

Maar ook als je dus ten tijde van de scheiding wel een baan hebt en financieel onafhankelijk, dan kan de bijstandsuitkering niet op de ex-partner worden verhaald als jij je baan kwijt raakt. Er is dan geen sprake van een causaal verband.
Bovenstaande is niet geheel correct. Dit is geheel afhankelijk hoe de participatiewet door de desbetreffende gemeente (die de bijstandsuitkering uitkeert) wordt ingevuld. Dit kan per gemeente heel sterk verschillen.
De ene gemeente kan stellen dat er geen bijdrage geleverd hoeft te worden aan de bijstandsuitkering als deze geen gevolg is van de scheiding, de andere gemeente kan hier andere regelgeving op na houden wat kan inhouden dat er gewoon een bijdrage geleverd dient te worden.

Partneralimentatie vervalt bij duurzaam samenwonen, trouwen of het aangaan van een geregistreerd partnerschap. Echter is duurzaam samenwonen moeilijk te bewijzen.
Eenmaal vervallen partneralimentatie kan niet meer terug gedraaid worden.
Volhouder666 schreef:
09-07-2020 01:00
Als de vrouw leert om financieel zelfstandig te zijn, is je hele vraag niet nodig.
Als de vrouw bewust heeft gekozen voor een financieel afhankelijk bestaan zouden nog meer wetswijzigingen nodig zijn, zodat het bijstandsverhaal niet meer van toepassing was.

Waarom werkt de vrouw niet? Ze kan voor kinderen zorgen, dan kan ze dus gewoon regelen dat ze haar hand niet hoeft op te houden. En als ze dat niet kan kan de zorg voor de kinderen naar de man en kan de vrouw alsnog een baan aan.
Ik wil wedden dat zodra mannen leren om gewoon 50 % van huishouden en zorg voor de kinderen voor hun rekening te nemen er vanzelf ook meer vrouwen meer gaan werken en financieel onafhankelijker worden. Het is altijd zo lekker makkelijk de volledige schuld bij de vrouw neer te leggen. Terwijl veel mannen het maar wat lekker vinden zo'n "gratis" huishoudster en oppas als ze nog getrouwd zijn kunnen zij lekker werken en de hort op en thuis loopt alles gewoon door en als ze scheiden is het opeens een blok aan hun been en moet de vrouw maar zelfstandig worden
anoniem_63c805eef0fff wijzigde dit bericht op 09-07-2020 08:44
0.22% gewijzigd
citronella schreef:
09-07-2020 08:28
Ik wil wedden dat zodra mannen leren om gewoon 50 % van huishouden en zorg voor de kinderen voir hun rekening te nemen er vanzelf ook meer vrouwen meer gaan werken en financieel onafhankelijker worden. Het is al tijd zo lekker makkelijk de volledige schuld bij de vrouw neer te leggen. Terwijl veel mannen het maar wat lekker vinden zo'n gratis huishoudster en oppas als ze nog getrouwd zijn kunnen zij lekker werken en de hort op en thuis loopt alles gewoon door en als ze scheiden is het opeens een blok aan hun been en moet de vrouw maar zelfstandig worden
Precies.
citronella schreef:
09-07-2020 08:28
Ik wil wedden dat zodra mannen leren om gewoon 50 % van huishouden en zorg voor de kinderen voor hun rekening te nemen er vanzelf ook meer vrouwen meer gaan werken en financieel onafhankelijker worden. Het is altijd zo lekker makkelijk de volledige schuld bij de vrouw neer te leggen. Terwijl veel mannen het maar wat lekker vinden zo'n "gratis" huishoudster en oppas als ze nog getrouwd zijn kunnen zij lekker werken en de hort op en thuis loopt alles gewoon door en als ze scheiden is het opeens een blok aan hun been en moet de vrouw maar zelfstandig worden
Juist.
Als je gezamenlijk besloten hebt dat één van de twee "de luxe" :facepalm: heeft om thuis te blijven, dan deel je die luxe ook als je uit elkaar gaat.
Alle reacties Link kopieren
citronella schreef:
09-07-2020 08:28
Ik wil wedden dat zodra mannen leren om gewoon 50 % van huishouden en zorg voor de kinderen voor hun rekening te nemen er vanzelf ook meer vrouwen meer gaan werken en financieel onafhankelijker worden. Het is altijd zo lekker makkelijk de volledige schuld bij de vrouw neer te leggen. Terwijl veel mannen het maar wat lekker vinden zo'n "gratis" huishoudster en oppas als ze nog getrouwd zijn kunnen zij lekker werken en de hort op en thuis loopt alles gewoon door en als ze scheiden is het opeens een blok aan hun been en moet de vrouw maar zelfstandig worden

Tja, daar ben je toch écht zelf bij als vrouw.
Als mijn vriend/man geen 50% zorg voor huishouden en kinderen wil dragen begin ik er niet eens aan.
Kom nou, ik heb ook een carrière.
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
09-07-2020 09:06
Tja, daar ben je toch écht zelf bij als vrouw.
Als mijn vriend/man geen 50% zorg voor huishouden en kinderen wil dragen begin ik er niet eens aan.
Kom nou, ik heb ook een carrière.
Dit.. Alles begint met het maken van een juiste keuze. Maar soms ben je, om wat voor reden dan ook, niet in staat om een juiste partnerkeuze te maken. Soms verandert de partner ineens of 'mag' niet minder werken van de werkgever.

Hoe ik ook gruwel van partneralimentatie omdat het niet meer van deze tijd is, bestaan er nog steeds mensen die niet van deze tijd zijn. En dat geeft niet, maar ik wil dan geen geklaag horen van de mannen, want die betalen over het algemeen de partneralimentatie, dat ze jaren na het huwelijk nog geld moeten betalen aan ex. Zij het direct danwel indirect via de gemeente. Erger is het als het niet verhaalt kan worden op ex en het afwenteld wordt op de gemeenschap.

Ps leuke nickname 🤘
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
09-07-2020 09:06
Tja, daar ben je toch écht zelf bij als vrouw.
Als mijn vriend/man geen 50% zorg voor huishouden en kinderen wil dragen begin ik er niet eens aan.
Kom nou, ik heb ook een carrière.
Maar u weet pas echt hoeveel hij zich inzetten wil, als u een kind heeft.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
09-07-2020 09:20
Maar u weet pas echt hoeveel hij zich inzetten wil, als u een kind heeft.

Nou, ik denk dat je voor die tijd wel weet hoe iemand is qua houding en karakter. Dat komt niet ineens als verrassing nadat het kind is geboren.
Maar ik zou voordat ik aan kinderen zou beginnen sowieso heel duidelijke afspraken maken op papier. Over het beide 1 of 2 dagen minder gaan werken bijv. Over financieën. Over de verdeling van het huishouden etc etc.
metallover wijzigde dit bericht op 09-07-2020 09:27
3.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn ex en ik uit elkaar gingen is ons verteld dat ook ondanks dat we beide gewoon werkten, wanneer een van ons in de bijstand zou komen de gemeente alsnog bij de ex-partner kan aankloppen. Ook als een van ons na te hebben samengewoond met een ander in de bijstand zou komen. Wij waren getrouwd op basis van koude-uitsluiting maar dat maakt dan dus niets uit. Heel bijzonder allemaal. Het verschilt wel per gemeente.
We hadden ook helemaal geen partneralimentatie. We hebben ook geen kinderalimentatie maar een kinderrekening waar we ieder een maandelijkse bijdrage op storten en waar we de gezamenlijke kosten van betalen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik zou dan ook nooit in gemeenschap van goederen trouwen.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
09-07-2020 09:18
Dit.. Alles begint met het maken van een juiste keuze. Maar soms ben je, om wat voor reden dan ook, niet in staat om een juiste partnerkeuze te maken. Soms verandert de partner ineens of 'mag' niet minder werken van de werkgever.

Hoe ik ook gruwel van partneralimentatie omdat het niet meer van deze tijd is, bestaan er nog steeds mensen die niet van deze tijd zijn. En dat geeft niet, maar ik wil dan geen geklaag horen van de mannen, want die betalen over het algemeen de partneralimentatie, dat ze jaren na het huwelijk nog geld moeten betalen aan ex. Zij het direct danwel indirect via de gemeente. Erger is het als het niet verhaalt kan worden op ex en het afwenteld wordt op de gemeenschap.

Ps leuke nickname 🤘

Thanks! :cheers:
Metallover schreef:
09-07-2020 09:28
Maar ik zou dan ook nooit in gemeenschap van goederen trouwen.
Dat heeft er niets mee te maken. Ook als je onder huwelijkse voorwaarden trouwt is er sprake van een zorgplicht. Je ex kan zelfs onherroepelijk afzien van partner alimentatie, dat betekent niet dat de gemeente dan niet kan komen claimen als ze (of hij) in de bijstand belandt.
Alle reacties Link kopieren
Gemeenschap van goederen en koude uitsluiting zegt iets over jullie gezamenlijk bezittingen, niet over de onderhoudsplicht. Als je trouwt, dan verklaar je beiden dat je elkaar zult onderhouden. Die wettelijke plicht ga je, vrijwillig, aan.

De zorgplicht die echtgenoten “jegens elkander” hebben kan je niet uitsluiten in huwelijkse voorwaarden. Nou ja het kan wel, maar als een van de twee echtgenoten tóch partneralimentatie wil (en er wettelijk recht op heeft) dan is die afspraak niks waard. De wet zegt dat je onderhoudsplicht niet kan uitsluiten in huwelijkse voorwaarden.

De gemeente mag echt alleen verhalen als er sprake is van causaal verband. Dat wil zeggen, alleen als iemand in de bijstand komt DOORDAT hij gescheiden is. Als iemand werkte tijdens de scheiding en een aantal maanden later in de bijstand komt, dan mag de gemeente niet verhalen. Als iemand na zijn scheiding is gaan samenwonen en na die samenwoning in de bijstand komt, dan komt dat dus niet meer door de scheiding en mag de gemeente niet verhalen.

Dat is niet per gemeente verschillend. Als de gemeente het anders doet zal elke rechter die gemeente terugfluiten.

Wat wel per gemeente verschillend is, is of ze verhalen. De gemeente mag verhalen, maar het hoeft niet. De meeste gemeenten doen het niet. Zij kiezen ervoor iemand te verplichten het zelf te regelen. Dus verplicht partneralimentatie gaan vragen als je daar wettelijk recht op hebt, of je dat nu wilt of niet.
patchouli_ schreef:
09-07-2020 08:20
Kinderalimentatie is een heel ander verhaal. Dat is een bijdrage in de kosten van je kind en ben je altijd verplicht, tot je kinderen 18-21 zijn. Er kan een herberekening plaatsvinden als jouw inkomen/leefsituatie of die van je ex wijzigt, maar de plicht vervalt niet.

Overigens telt niet zonder meer het inkomen van een nieuwe partner mee. Er wordt bij samenleven er vanuit gegaan dat je nog maar de helft van de woonlasten hebt en daarom je draagkracht omhoog gaat. Je kunt dan meer bijdragen in de kosten van je kinderen. Dit geldt voor beide ouders.
Maar ik las al enkele jaren geleden dat er een wet zou komen dat de nieuwe partner niet meer bij het inkomen wordt bijgeteld. Is die er nog niet doorheen? Mijn beste vriendin wacht namelijk tot de kinderen het huis uit zijn bij haar vriend en zijn ex-partner (co-ouderschap) Zij wil niet betalen voor iemand die maar twee dagen werkt, terwijl ze zelf 60 uur maakt en heel veel verdient als CEO. En zijn ex loopt maar te pushen dat hij moet gaan samenwonen en dat het niet eerlijk is dat zij op de dagen bij hem slaapt als die kinderen er niet zijn. Mijn vriendin kent de kinderen natuurlijk wel, ze ziet ze in de weekenden, komen aanwaaien. Maar dan denk ik dat de wet er nog niet doorheen is. Ze vroeg of ik dit ook wilde bijhouden, vandaar mijn vraag.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet door wie jouw vriendin zich heeft laten voorlichten, maar als dat de enige reden is waarom ze niet samenwoont dan doet de dat al jaren voor niks.

Haar inkomen wordt helemaal niet meegenomen bij de berekening van kinderalimentatie.

Wel worden de woonkosten van haar vriend minder. Hij hoeft namelijk nog maar de helft van de huur/hypotheek te betalen. Daarom heeft hij meer ruimte en zou de kinderalimentatie wat omhoog kunnen gaan.

Dat zou toch schandelijk zijn dat als iemand meer financiële ruimte krijgt hij meer
meebetaald aan zijn eigen kinderen....
Metallover schreef:
09-07-2020 09:06
Tja, daar ben je toch écht zelf bij als vrouw.
Als mijn vriend/man geen 50% zorg voor huishouden en kinderen wil dragen begin ik er niet eens aan.
Kom nou, ik heb ook een carrière.
Prima maar ik wil alleen tegengas geven tegen mensen die de schuld uitsluitend bij de vrouw leggen voor het niet financieel zelfstandig zijn. Dat is meestal namelijk pas een probleem voor de man zodra er gescheiden wordt terwijl hij zich de verzorging tijdens het huwelijk lekker laat aanleunen.
Het is dus een keuze en verantwoording van beide. Dus het past niet alleen af te geven op die luie vrouwen die hun handje op willen houden

En het is ook niet zwart wit. Er zijn heus mannen die 50/50 doen en vrouwen die misbruik maken vd situatie en alle tussenvormen. Maar de tendens is de schuld bij de vrouw te leggen voor keuzes tijdens het huwelijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven