Geld & Recht alle pijlers

Verhuis- danwel oprotvergoeding; hoeveel?

08-11-2011 14:42 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen. Mijn huisbaas heeft me (al meerdere malen) verzocht mijn hoofdstedelijke woning (sinds 2004) op te geven danwel in te ruilen. Hij wil het appartement blijkbaar verbouwen, samenvoegen met een extra verdieping (waar de bergingen zijn) en dan te koop zetten als luxe appartement mét eigen groot dakterras. Prima plan, met maar één probleem: ik zit er nog in.

Nu vraag ik me af wat een redelijke danwel goede vergoeding is voor het opgeven van mijn huis. Mijn benedenbuurvrouw heeft bijvoorbeeld 3500 euro gekregen als eenmalige vergoeding om haar berging af te staan. Ik heb zelf 30 mille aangeboden gekregen om de woning (inclusief berging) op te geven, zónder een vervangingsappartement, dus ik moet dan van scratch af aan beginnen.

Nu wil ik ook weer niet mijn huisbaas het vel over de oren trekken, maar het lijkt me dat hij uit zichzelf ook niet meteen het onderste uit de kan zal bieden; hij heeft zelf ook al losgelaten dat ze soms nog hogere bedragen betalen.

Wat zou dan een goede rekenbasis zijn: misschien de 3500 euro van de genoemde berging, en die via het puntensysteem van de huurcommissie omrekenen naar de waarde van de woning op zich? Heeft iemand hier ervaring mee?
Filosofisch gezien was de eerste mens ter wereld die online was... een koorddanser.
Je hebt 30mille aangeboden gekregen? Als in 30000? Dat lijkt me toch een (meer dan) mooi bedrag?
Voor 30000 vertrok ik meteen.
Voor dertigduizend euro wist ik het wel. Dág huis, hallo nieuw huis!
30.000 euro en dan nog meer willen??

Wat is er zo speciaal aan dat appartement dat je niet 3 straten verderop een gelijkwaardig appartement kunt gaan huren?
Nee, voor 30.000 (!!!) euro zou ik mijn 200m2 appartment in de PC-Hooftstraat ook niet opgeven Maar in alle andere gevallen wel!!!

Laat maar komen dat bedrag,daarvoor kan ik heel de verhuizing laten regelen, mijn nieuwe huis meubileren en tussentijds op vakantie gaan! Jippie!
De ouders van een vriendin hebben pas 5000 euro aan verhuispremie gekregen ( wonen in Rotterdam) dus voor 30.000 euro had ik mijn spullen al gepakt voor de huisbaas het bedrag kon uitspreken. Je kunt voor dat bedrag toch zeker wel een appartement leuk laten opknappen?
De wettelijk verhuisvergoeding is EUR 5396.--. Daarboven op kun je een schadevergoeding eisen. Informeer eens bij de jurofoon of het juridisch loket.
Vraagt hij al vanaf 2004 of je weg wil? Of woon je er vanaf 2004?

En voor 30.000 euro kan je het toch wel een tijdje uithouden op in een huurwoning lijkt me.
Ik geloof dat die 5K idd een meer gebruikelijke vergoeding is. Dat zou de kosten van het opnieuw stofferen van een woning, en van de verhuizing zelf, op zich wel moeten dekken.

Toch snap ik TO ook wel. Tuurlijk biedt huisbaas niet de max in een eerste voorstel. En feit is dat hij waarschijnlijk flink gaat verdienen aan de verkoop van dat nieuwe penthouse. Er is dus waarschijnlijk meer uit te halen. Ik zou daarom wel degelijk een tegenvoorstel doen. En voor hoeveel... tsja.... Ik denk dat ik zou kijken naar de kosten van vergelijkbare woonruimte in dezelfde buurt en dan zeker een jaar of 10 of 15 het verschil in huurprijs vergoed willen zien.

(Overigens zou ik een dergelijk bedrag denk ik in een koophuis steken, maar dat terzijde).
Het is vast een foutje, ze zal wel 3000¤ bedoelen
Voor een situatie als deze in Amsterdam is 30.000 helemaal niet veel!

(wat al die provincialen ook zeggen! De Amsterdamse markt is gewoon heel anders)

Je kunt een heel simpel rekensommetje maken:

Wat is de huidige waarde? (Das ongeveer 10 keer de jaarhuur) Wat zijn de verbouwingskosten?(inclusief alles)

Wat zal de verkoopopbrenst zijn?

Van het verschil tussen de eerste twee en de laatste kun je rustig 40% vragen.
En met 30.000 euro heb je in Amsterdam nog lang geen betaalbaar huis.
quote:_lente_ schreef op 08 november 2011 @ 15:19:

Het is vast een foutje, ze zal wel 3000¤ bedoelenDat denk ik niet, de buurvrouw kreeg al ¤ 3500 voor de berging alleen.
quote:jo12345 schreef op 08 november 2011 @ 15:23:

En met 30.000 euro heb je in Amsterdam nog lang geen betaalbaar huis.Waar heb je daar wel een huis voor dan in NL?
Provincialen???????????????????
Provincialen....
You know how I know? Because I reeaally think so!
Oef lastig. Misschien inzetten op 50.000? Of is dat too much? 30.000 is veel maar ja in A'dam zit de woningmarkt zo muur vast dat je er niet perse ver mee komt. Ik heb ooit een paar duizend euro sleutelgeld moeten betalen voor een aftandse huurwoning in een achterstandswijk (en was zo blij als een kind) dus als je nu heel mooi woont en geen zicht hebt (koop/huur) op iets anders zou ik lekker blijven zitten waar ik zit.
voor dat geld was ik allang verhuisd!!!
Bovendien klopt Jo haar berekening. De vraagprijs voor huizen ligt vele male hoger dan 10x de huurwaarde per jaar.
Alhoewel, misschien klopt 10x de huurprijs wel in de provincie?
quote:jo12345 schreef op 08 november 2011 @ 15:22:

(wat al die provincialen ook zeggen! De Amsterdamse markt is gewoon heel anders)

.

Ja hoor. Tuurlijk, hoe dom zijn de 'provincialen'.

Wat denk je wel niet?
Er staat meer dan genoeg te huur in Amsterdam (nou ja, zo'n beetje overal), dus pak het geld en huur een ander appartement.

Volgens mij is het een mooi bedrag.

Overigens kregen mensen hier 2 jaar geleden (grote stad maar geen randstad, dus zeer minderwaardig en niet te vergelijken in de ogen van sommigen hier geloof ik) 5.000 euro.
quote:begonia_blueee schreef op 08 november 2011 @ 15:41:

[...]

Ja hoor. Tuurlijk, hoe dom zijn de 'provincialen'.

Wat denk je wel niet?

Heel dom, natuurlijk.

Iedereen weet toch dat de wereld buiten de randstad op houdt...
quote:jo12345 schreef op 08 november 2011 @ 15:22:

Je kunt een heel simpel rekensommetje maken:

Wat is de huidige waarde? (Das ongeveer 10 keer de jaarhuur) Wat zijn de verbouwingskosten?(inclusief alles)

Wat zal de verkoopopbrenst zijn?

Van het verschil tussen de eerste twee en de laatste kun je rustig 40% vragen.

Joh, gezellig daar in de grote stad

Betale! Betale!

Waarom moet een huurder meedelen in de winst? Tuurlijk is een afkoopsom reeël. 30.000 lijkt mij heel netjes, als vergoeding voor het verhuizen en het ongemak, of moet er nog smartegeld bijkomen? Kweenie, kom uit de provincie hè.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven