Geld & Recht alle pijlers

Verhuizen vanwege financiën?

05-03-2009 20:25 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal even een kleine situatie schets: ik verdien ongeveer 1300 euro netto per maand en man is helaas een aantal weken geleden ontslagen vanwege financiele ellende bij het bedrijf.

WW aangevraagd maar nog niks ontvangen (word eind van de maand waarschijnlijk) en volop aan het solliciteren maar tot nu toe met weinig resultaat.

We hebben een zoontje van 1 jaar, hij gaat 3 dagen naar de oppas.



We huren een huis van 640euro per maand en dan nog alle andere vaste lasten en jullie kunnen zelf ook uitrekenen dat we het nu niet redden qua geld.

Ik ben niet te beroerd om erbij te gaan werken maar heb tot nu toe nog niks gevonden wat ik naast mn andere baan kan doen voor extra inkomen.

Verder valt er op het moment niet zoveel te snijden in de uitgaven, de opvang van zoon kost 2 maanden om op te zeggen (in principe kan hij natuurlijk nu thuis zijn bij mn man) en tegen die tijd hopen we toch wel dat hij weer aan het werk is.



Nu is mn vraag, heeft het nut om uit te kijken naar bv een appartement dat goedkoper is in de huur? We hebben nu een heerlijk huis en wil hier eigelijk niet weg, maar het punt is gewoon dat we niet weten hoelang die werkloosheid gaat duren en dus met een laag inkomen zitten, en die huur is op het moment niet op te brengen voor ons.

Ik kan er maar niet uitkomen...
Alle reacties Link kopieren
Zwieb: 100%? Dat klopt niet, helaas. De eerste twee maanden is het 75%, daarna 70%. Met maximaal dagloon van iets van 183,- waardoor maximale WW iets van 75% dan 70% van 2950,- is.



Bereken het - WW



WW-info UWV
Alle reacties Link kopieren
Excuses. Ik dacht echt dat het de eerste twee maanden honderd procent was. (is dat misschien voor ambtenaren anders of is het altijd 75 en 70?)
Alle reacties Link kopieren
Het is altijd 75 en 70, alleen is voor ambtenaren al een tijd geleden het wachtgeld afgeschaft en komt daar onder voorwaarden een aanvullende regeling (volgens mij aanvulling tot ongelimiteerd dagloon) voor in de plaats.
Alle reacties Link kopieren
Ah, dat zal het zijn! In mijn drie maandjes WW kreeg ik namelijk de eerste twee maanden 100 procent.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet natuurlijk niet wat man van TO verdiende, maar als hij fulltime werkte moeten zijn WW + haar inkomen toch wel minimaal op zo'n ¤2300 uitkomen; met een huur van ¤ 640 moet dat dan toch goed te doen zijn?



Als hij een inkomen heeft dat onder het maximum dagloon ligt, krijgt ie inderdaad eerst 75% en daarna 70% van zijn laatst verdiende brutoloon; maar netto gaat hij er minder op achteruit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Soundpost schreef op 05 March 2009 @ 20:54:

[...]





Vervelende situatie, dat vooropgesteld. Maar het is natuurlijk onzin om te denken dat je moet verven, of een nieuwe vloerbedekking moet (wat iemand hiervoor schreef).



Sorry hoor, maar als je het geld niet hebt kan je dat soort dingen toch uitstellen? Verhuizen hoeft helemaal niet duur te zijn, het ligt er maar net aan wat voor eisen je stelt. En als je het geld niet hebt, moet je nou eenmaal je eisen bijstellen.



Mijn ervaring is dat er bijna nooit vloerbedekking ligt in huurhuizen. Op de betonnen vloer leven lijkt me geen optie met een baby en een man met reumatische klachten.



Als het er al wel ligt heb je geluk en kun je daar natuurlijk prima op leven.
Alle reacties Link kopieren
TO, moeilijk zeg! Vooral ook omdat jullie al zo veel maatregelen hebben genomen.



Ben je al eens bij de sociaal raadslieden van de gemeente geweest? Misschien weten zij nog potjes waar je nu nog het bestaan niet van weet en waar jullie wel voor in aanmerking komen. Wellicht kun je ook bij het maatschappelijk werk langsgaan voor advies.
Alle reacties Link kopieren
quote:elianne69 schreef op 05 maart 2009 @ 21:26:

"Probleem" met kleine baantjes zoals de krant bezorgen is dat dat inkomen wordt aangevuld met WW tot de WW waar TO haar man recht op heeft. Dat is helemaal niet erg en je moet natuurlijk bijdragen aan je eigen onderhoud zoveel als je kunt maar het levert nu dus geen extra inkomen op. Of.....ja, heel fout ik weet het.....TO haar man moet de krantenwijk doen op naam van TO. Ik weet alleen niet precies wat de gevolgen dan weer zijn ivm heffingskortingen, etc..

Ik zou trouwens niet verhuizen, daar krijg je echt spijt van. Het kost ook best veel geld ook al neem je je voor weinig in het nieuwe huis te doen(aansluitkosten telefoon, electra, etc)..WW is niet afhankelijk van inkomen partner ,Bij bijstanduitkering wordt wel rekening gehlouden met partnerinkomen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:zaterdag1978 schreef op 05 maart 2009 @ 20:49:

Eowynn, wij zitten qua huur net boven het maximale wat een woning mag kosten als je in aanmerking wilt komen voor huurtoeslag. Die grens ligt rond de 631 euro en wij betalen dus 640 euro per maand. Boven die 631 euro kom je per definitie niet in aanmerking voor de toeslag helaas.



Per definitie niet? Volgens mij klopt dat niet. Ik heb een paar jaar geleden ook huurtoeslag aangevraagd voor een woning die nét boven het bedrag zat wat een huis max aan huur mag kosten. Maar omdat ik daar al langer woonde (en omdat ik kinderen heb) kreeg ik wél huurtoeslag. Er zijn wel degelijk omstandigheden waar de belastingdienst rekening mee moet houden hoor.





Ja realiseer met dat verhuizen ook geld kost en je zult idd altijd wel iets moeten doen aan een huis, al is het maar verven.

Dat is zeker iets om in de overweging mee te nemen.



En reken dan maar op minimaal 1000 euro: niet alleen nieuwe vloerbedekking ed, maar soms moet je ook nog een maand borg betalen.





Krokusje, denk niet dat je naief bent daarin, maar ik zoek me echt rot! Zo heb ik al veel gereageerd op oproepen van bedrijven en particulieren voor schoonmaken, maar krijg gewoonweg geen antwoord terug.

Ben niet te beroerd om iets te doen onder mn niveau zeg maar.

Bij mn huidige baan kan ik niet meer werken op het moment en ik heb daar een vast contract wat ik in deze onzekere tijden niet op kan geven.Als je geen antwoord krijgt: gewoon nog een keer bellen. Of zet zelf een advertentie op marktplaats bijv.
Alle reacties Link kopieren
Verhuizen kan zeker zinnig zijn, helaas is er op dit moment een enorme wachtlijst bij veel woningbouwverenigingen, dus ik vraag me af of je op korte termijn wat kan vinden. In de particuliere sector is natuurlijk wel wat verkrijgbaar, maar dat is al snel duurder.

Oplossing is dat je man z.s.m weer aan het werk gaat, er is nog wel werk maar dan laaggeschoold (fabriekswerk, kwekerijen) daar kan je zo aan de slag
Alle reacties Link kopieren
is woningruil niet een goede? Soms bemiddelen wbv daarin. Je hoeft niet dezelfde huur te hebben en er is geen wachtlijst, wel iemand nodig die wil ruilen.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Om nog een keer mijn vraag van 11:33 uur te herhalen: salaris TO + WW man moet toch ruimte genoeg bieden om zo'n huur op te kunnen brengen?!
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens het puntensysteem ingevuld of de huur niet te hoog is? misschien scheelt het net dat tientje waardoor je wel huurtoeslag krijgt....
Alle reacties Link kopieren
Sorry elianne, je hebt helemaal gelijk, had niet goed gelezen *gaat zich in n hoekje zitten schamen *
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven