Geld & Recht alle pijlers

Verkapte loondienst? Nee toch?

24-02-2011 19:36 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om het volgende:

Afgelopen jaar ben ik vanuit loondienst , fulltime voor mezelf begonnen. Mijn oude baas is nu een van mijn opdrachtgevers. We hebben een soort van freelancecontract opgesteld waarin in een bepaald project staat beschreven wat ik binnen een jaar afgerond dien te hebben en dat ik mijn eigen tijd kan indelen, zelf verantwoordelijk ben voor mijn verzekeringen etc etc, . Er is dus geen sprake van een bepaalde machtspositie en ik werk 100% vanuit huis met af en toe een bespreking daar

Daarnaast heb ik me (uiteraard) aangemeld bij de kvk, heb ik een website gemaakt, visitekaartjes etc, mezelf verzekerd, nieuwe computer aangeschaft en inmiddels ook een aantal andere opdrachtgevers erbij gekregen (in 2010 in totaal 4)

Kortom, het loopt lekker

De btw aangifte deed ik altijd zelf omdat het vrij weinig was wat ik aan te geven had.

Nu heb ik wel een belastingmannetje ingeschakeld voor mijn IB omdat wij vorig jaar ook een huis hebben gekocht

Nu raadde die beste man mij af om zelfstandige aftrek en startersaftrek te berekenen omdat het hier misschien zou gaan om verkapte loondienst met alle gevolgen van dien, boetes, naheffingen en weet ik wat allemaal

Ik schrok me rot

Uiteraard heb ik hier voordat ik voor mezelf begon ook al over nagedacht en informatie hierover ingewonnen maar volgens de meneer van de belastingdienst voldoe ik aan de criteria van een zelfstandige

Nu belde ik vanmiddag weer naar de BD en toen kreeg ik ineens te horen dat ze dat pas gaan bepalen als de aangifte binnen is. Mevrouw dit keer kom mij niet zeggen of ik wel ondernemer was omdat mijn hoofdopdrachtgever mij een vast bedrag per maand betaalt en de opdracht voortvloeit uit loondienst. Maar omdat ik wel aan de criteria voldeed bevond ik me in grijs gebied, volgens haar. Wat dat precies betekende wist ze ook niet maar dat moest ik nog maar afwachten

Heel apart.

Nog maar weer een andere adviseur gebeld, lichtelijk in paniek, en die stelde mij weer gerust en ik hoefde me nergens druk over te maken. Ik was gewoon een ondernemer.

Maar dat doe ik natuurlijk toch want ik wil natuurlijk weten of ik in aanmerking kom voor die zelfstandigenaftrek en niet achteraf van alles te hoeven nabetalen

Heeft er iemand ervaring met dit soort praktijken, want ik zit ermee in mijn maag

O ja, VAR verklaring was ook nietszeggend volgens BD want een derde schijnt onterecht te worden verstrekt (?)
Vraagje: is jouw oude werkgever één van je opdrachtgevers, of is hij je enige opdrachtgever? Dat bepaalt namelijk een hoop over al dan niet loondienst...
quote:cola123 schreef op 24 februari 2011 @ 19:44:

Vraagje: is jouw oude werkgever één van je opdrachtgevers, of is hij je enige opdrachtgever? Dat bepaalt namelijk een hoop over al dan niet loondienst...Ja, dat wilde ik dus ook net vragen. Als hij je enige opdrachtgever is heb je ws wel een probleem. Maar ik wil je niet bang maken op voorhand.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Hij betaalt jou een vast bedrag per maand?

Dus niet een bedrag op basis van facturen van jou voor de gewerkte uren?

In dat eerste geval zou ik mij ergens kunnen voorstellen dat dat kan worden opgevat als een verkapt dienstverband.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Cola en Fame, ik had al geschreven dat ik afgelopen jaar 3 andere opdrachtgevers erbij heb gekregen (dus in totaal 4)

Broedkippetje, ja een vast bedrag per maand omdat het eigenlijk een opdracht voor een heel jaar betreft

Het leek mij handiger om het gewoon per maand uitbetaald te krijgen, maar achteraf misschien niet zo handig. Ik schrijf wel iedere maand een factuur
Die 3 andere opdrachtgevers zijn trouwens wel voor kleinere opdrachtjes, maar wel meerdere opdrachten in 1 jaar
En draag je zelf je premies voor volksverzekeringen en loonbelasting af, of doet die opdrachtgever dat voor jou?
Dat doe ik zelf
Vraag een VAR verklaring aan. Daarin bepaald de BD of je ondernemer bent
En je hebt een VAR-verklaring?

Tja, dan heb je toch op zich goede argumenten lijkt me.

Misschien morgen nog eens de BD bellen en kijken wat die persoon tegen je zegt?

Of misschien (weet ik niet hoor) kun je hierover ook informatie krijgen bij een juridisch loket, jurofoon of rechtswinkel?

Of bij je rechtsbijstandverzekering?

Wat vervelend voor je!
De BD vertelde mij dat een VAR verklaring niets zegt. Ze kunnen naderhand alsnog bepalen dat iets verkapte loondienst is

Ik heb er wel een overigens

Het vervelende is gewoon dat ze het zelf niet zo goed weten.

Maar ik probeer het morgen nog eens.

Ik kan nu toch niks meer aan 2010 veranderen
Zo te horen is er dan niets aan de hand. Ik heb ook een VAR-kracht (?) en die heeft ook zoveel toestanden gehad met de belastingdienst, maar uiteindelijk bleken de mensen bij de belastingtelefoon er zelf niets van te begrijpen. Dus het kan best dat 10 verschillende medewerkers je 10 verschillende dingen vertellen. Maar meerdere opdrachtgevers en meerdere opdrachten per opdrachtgever klinkt me goed in de oren. Succes!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Voor de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek dien je te voldoen aan het urencriterium van minimaal 1225 uur besteed aan het feitelijk drijven van je onderneming (dus opdrachten, administratie, acquisitie etc).

Om als ondernemer aangemerkt te worden dien je volledig voor eigen risico te werken, is er geen sprake van een machtspositie en je hebt meerdere opdrachtgevers. Dat laatste is een een heikel punt want het moeten wel echte serieuze opdrachtgevers zijn en niet 1 grote opdrachtgever waar je duizenden euro's omzet van binnenkrijgt en dan 3 kleine opdrachtjes van anderen voor honderd euro daar tegenover.

Dat je je grootste opdracht per maand laat uitbetalen op basis van een gedeelte van de totale opdrachtsom moet geen probleem zijn. Zolang daar tegenover netjes fakturen worden opgemaakt.

De opmerking van de belastingdienst over de VAR vind ik bijzonder. Want deze is JUIST in het leven geroepen om beide partijen (dus zowel de zzp-er als de opdrachtgever) duidelijkheid te verschaffen. Zie ook: http://www.belastingdiens ... aring_arbeidsrelatie.html

Overigens, bijna elke starter krijgt in het 1e of 2e jaar wel te maken met een bezoekje van de belastingdienst om het ondernemersschap te beoordelen op juistheid.

Vooralsnog zie ik geen reden waarom je geen ondernemer zou zijn en het hier om verkapt loon zou gaan. Tenzij er iets niet goed zit met die opdrachtgevers dus.

Spit anders eens de site van de belastingdienst door en print het eea uit voor je eigen documentatie. Daar heb je ws meer aan dan een medewerker aldaar want daar heb ik zelf geen hoge pet van op.
quote:Macy2 schreef op 24 februari 2011 @ 20:13:

Dat laatste is een een heikel punt want het moeten wel echte serieuze opdrachtgevers zijn en niet 1 grote opdrachtgever waar je duizenden euro's omzet van binnenkrijgt en dan 3 kleine opdrachtjes van anderen voor honderd euro daar tegenover.

.

Nou, daar zit ik wel een klein beetje mee want de verhoudingen zijn wel ongeveer 90/10

Maar het aantal andere opdrachten loopt wel toe en begin 2011 is de verhouding 70/30 ongeveer, maar ja dat is 2011 daar kijken ze natuurlijk niet naar
Volgens de boekhouder van mijn man is hier weinig tot geen jurisprudentie over en kun je als startende ondernemer al snel aannemelijk maken dat je je klantenkring nog aan het opbouwen bent.

Als het nu een opdracht is waar je het hele jaar bijna fulltime mee bezig bent waardoor je geen tijd hebt voor aquisitie e.d. dan is het een ander verhaal, maar anders zou ik me daar echt niet druk over maken.
Ik ben het met de rest eens, ik zie geen reden tot bezorgdheid. Alle feiten wijzen op zelfstandigheid.

Heb je de Belastingtelefoon gebeld? Dat is nl. niet echt een goede raadgever. Ik heb eens 3 keer gebeld met hetzelfde probleem, en van 3 personen 3 verschillende antwoorden gehad. Daar zou ik niet teveel waarde aan hechten.

Vanuit een dienstverband aansluitend aan de slag gaan voor je werkgever is inderdaad niet heel sterk, maar zeker ook geen reden om verkapt dienstverband te roepen. Zeker als je meerdere opdrachtgevers hebt.

Heb eens boekencontrole gehad, en daar werd zelfs niet moeilijk gedaan over een persoon die we bijna 3 jaar aansluitend fulltime inhuurden. Het was een langlopende opdracht bij een zeer grote klant. Was goed uit te leggen.

Die inspecteur zei ook dat er vooral moeilijk wordt gedaan als er geen belasting wordt betaald. Of ze hun geld via IB of LB binnen krijgen is om het even.
Ikerk ook als onderneemster met een VAR verklaring. En inderdaad het is niet zo verwarrend als lijkt. Bij het aanvragen van de VAR wordt ook gevraagd of één van je opdrachtgevers voor 70% van je inkomen zorgt. Dan kan dat als een dienstverband worden gezien. Maar als je er een goed verhaal bij hebt en ook aan kan tonen dat je al meer opdrachtgevers hebt doen ze echt niet zo moeilijk hoor. Mijn accountant zegt altijd dat de belastingdient uitgaat van het principe: redelijk en billijk. Je moet geen dingen verzwijgen natuurlijk maar bij een eventuele controle open en eerlijk zijn. Succes en ik zou gaan voor de startersaftrek,zelfstandigenaftrek en MKB vrijstelling. Succes!
Bedankt jullie, ik ben al iets gerustgestelder

Ik vind al die belastingdingen ook zo ingewikkeld dat ik er snel van in paniek raak

Ik heb inderdaad de belastingtelefoon gebeld en ze snappen er inderdaad zelf ook niet veel van.
Ja Tienhoven, bij mijn VAR verklaring heb ik inderdaad aangegeven dat ik meer dan 70% bij een opdrachtgever verdien. Dat is ook gewoon zo. Maar ik ben natuurlijk ook in mijn startfase
Ik ben zelf ook geen ster in al die belastingdingen en heb me daardoor door verschillende partijen goed laten informeren. En de dingen die ik "weet" waaraan je moet voldoen voor startersaftrek etc. zijn iig minimaal 3 verschillende opdrachtgevers waarbij niet meer dan 70% van je inkomen van één van die opdrachtgevers komt. En daarnaast de ureneis natuurlijk. Ik zou me alleen een beetje zorgen maken over die 70%. Voor de rest zit je zeker safe. Misschien eens informeren bij andere boekhouders? Of heb je zo'n zelfde vraag als gepost op www.lancelots.com? Daar komen ook vaak hele goede adviezen vandaan.
Is dat zo, van die 70% ? Ik lees het verschillende sites dan weer van niet.

Hoe zit het dan met mensen die in de zorg werken als zzp´er?

Onze gastouder werkt ook als zzper voor een groot gastouderbureau

Hmm ik ga het nog ff checken dan, snap er niks van
Het is denk ik belangrijk aan te tonen dat je idd acquistie doet en (binnen je mogelijkheden) open staat voor andere opdrachten, ook al is die ene opdrachtgever je grootste omzet.

Als beginnende ondernemer heb je immers nog geen grote klantenkring, die moet nog opgebouwd worden en je moet ergens beginnen natuurlijk. Het is niet meer dan logisch dat je een 1e klant die toevallig een vette vangst is qua omzet niet laat zitten omdat je niet meer klanten hebben.

Wat iemand hierboven zegt, men gaat uit van redelijkheid en billijkheid en uit alles wat je hier schetst, blijkt dat je een serieuze ondernemer ben.

Zorg wel voor een goede urenregistratie zodat je je uren en je acquisitie ook daadwerkelijk kunt aantonen.

Kan het niet zijn dat je de woorden van je adviseur ietwat verkeerd hebt geïnterpreteerd ? Dat hij je alleen maar wilde informeren cq waarschuwen dat jij (ondanks zijn werk voor jou) altijd zelf verantwoordelijk bent voor een juiste aangifte conform de regels.
De mevrouw van de belastingdienst heeft wel gelijk als ze zegt dat je eenb eetje in een grijs gebied zit. Maar gelukkig zit je daar niet alleen, maar heb je gezelschap van een heleboel startende ondernemers. Als ik je verhaal zo lees kun je jezelf echt wel beschouwen als ondernemer en als je voldoet aan het urencriterium heb je gewoon recht op zelfstandigenaftrek en eventueel startersaftrek. En sowieso op MKB-vrijstelling (12% van je winst), want daar geldt het urencriterium niet meer voor.

Als je mijn klant was (ik ben belastingadviseur), zou ik je wel adviseren om te proberen nog wat meer (eventueel kleine) opdrachtgevers erbij te krijgen. Hoe meer klanten, hoe sterker je verhaal staat.

Maar goed, je adviseur heeft je waarschijnlijk geprobeerd te waarschuwen dat je wel vragen kunt verwachten en daarom wel argumenten moet hebben om aannemelijk te kunnen maken dat je echt ondernemer bent en recht hebt op alle ondernemersfaciliteiten. Ik stel aan startende ondernemers ook altijd een hoop vragen over gewerkte uren, investeringen, facturen, indirecte uren, aquisitie etc. om zeker te weten dat we geen fouten maken in de aangifte. HEt kan best zijn dat je straks een briefje van de belastingdienst krijgt met een aantal vragen. Dan vragen ze bijv. naar hoeveel uur je gewerkt hebt, of je geinvesteerd hebt, hoe je factureert, of er een gezagsverhouding tussen jou en je opdrachtgevers is (da's een van de belangrijkste aanwijzingen voor loondienstverband). Als je daar gewoon goed op kunt antwoorden is er niks aan de hand. Heb je trouwens een VAR wuo of VAR row gekregen?
..
Ben je meteen na dat je uit dienst was gebleven of zat daar 3 maanden tussen?
Reizigster en Macy bedankt

Volgens de site van de KvK kijkt de belastingdienst vooral naar de gezagsverhouding en wat dat betreft zit ik goed

Maar van dat grijze gebied klopt wel, blij te horen dat ik niet de enige ben

Flashy, nee er zat geen 3 maanden tussen het liep in ellkaar over.

Mijn contract liep af en ik ging verhuizen waardoor ik niet meer fysiek aanwezig kon zijn.

Ik wilde al heel lang een eigen bedrijf starten en zo is de eerste stap gezet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven