Geld & Recht alle pijlers

Verkeerde schaal?

05-08-2019 11:54 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Even op een anoniem account vanwege herkenbaarheid.

Ik heb het afgelopen jaar 32 uur per week stage gelopen in een FPK. Hier tegenover stond een vergoeding (en als stagiaire moet je al heel blij zijn met vergoedingen). Echter deed ik eigenlijk al veel meer dan wat stagiaires mogen (stond bijvoorbeeld regelmatig niet boventallig of af en toe zelfs dagdelen alleen). Nu ben ik gevraagd om in juli en augustus als vakantiekracht verder te werk gegaan. Nou prima, nog even geld verdienen met hetzelfde werk wat ik eerst ook deed. Als vakantiekracht zit je in schaal 30.

Nu is het probleem dat je officieel als vakantiekracht niet zoveel mag. Je helpt wat in de routine en hebt wat contact met cliënten. Echter doe ik eigenlijk alles wat vaste medewerkers ook doen omdat ik dat het hele jaar heb gedaan. Ik loop alarm en separeer, ik rapporteer, ik geef medicatie en doe alles voor en met de cliënten wat er moet gebeuren. Collega’s zeggen ook: “Jij doet net zoveel als wij”

Nu sta ik vandaag dus ook nog eens alleen op de afdeling. Allemaal dikke prima, cliënten zijn vrij rustig en zal niet zoveel spannends gebeuren. Maar ik zat vanmorgen te denken dat het echt voor geen meter klopt dat ik in schaal 30 zit als vakantiekracht, terwijl ik zoveel meer doe, zelfs alleen sta.

Kan ik eisen dat ik in een hogere schaal kom? Ik kan niet uit de functie vakantiekracht gehaald worden geloof ik omdat ik hier nog maar twee maanden zit (daarna ga ik in een andere stad studeren) maar ik vind het ergens wel belachelijk dat ik alles doe en er niet naar word betaald.

Toen ik mijn contract tekende heb ik hier niet over nagedacht, heel naïef maar het werd allemaal ook een beetje goed gepraat. “Schaal 30, dat is een prima schaal voor jou” zei de teamleider. Mijn collega’s vinden het echter belachelijk dat ik in die schaal zit. Weet niet zo goed wat mijn rechten zijn hier in.
Alle reacties Link kopieren
Als vakantiekracht valt TO denk ik niet onder de cao. In veel cao's vallen vakantiekrachten niet onder de werking van de cao.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
Francelle schreef:
07-08-2019 07:40
Als vakantiekracht valt TO denk ik niet onder de cao. In veel cao's vallen vakantiekrachten niet onder de werking van de cao.
Hoezo zou je als vakantiekracht niet onder een CAO vallen? Die collectieve afspraken zijn er niet voor niets.
Zelfs staat er in de meeste CAO's iets over leerlingen. Anders moeten alle mitsjes en maartjes überhaupt afzonderlijk zijn vastgelegd. Neem alleen al een ATW, vaak (eigenlijk altijd, maar in theorie hoeft het niet) zijn de regels binnen een CAO strikter dan een arbeidstijdenwet. Dat is nogal lullig: nul zekerheid, lagere schaal en ook nog minimale arbeidsomstandigheden.

Overigens is schaal 30 met vakantiekrachten niet ongebruikelijk niet binnen GGZ, niet binnen GHZ en binnen VVT ook niet. Schaal 50 is echt hoog hoor: dan moet je wel afgestudeerd VPK zijn of iets in die richting gok ik zo maar. Niet raar dat die er rondlopen, maar niet als vakantiekracht met een (denk ik, dit is invulling) onafgeronde studie. De verantwoordelijkheden van TO vind ik daar dan weer niet bij passen. En dat vaak vakantiekrachten wel veel vaker praktisch dezelfde werkzaamheden doen voor een lager loon en lagere zekerheid is ook ergens wel bijzonder.
Kaaaaaaaatje schreef:
05-08-2019 17:27
Ik vind dit echt een vrouwen oplossing. Hartstikke terecht ontevreden zijn maar denken dat je het maar in moet slikken zodat de sfeer ten minste goed blijft.

Je kunt prima voor jezelf opkomen en zoiets als dit regelen en vervolgens toch gewoon een goede sfeer behouden.
Met werkplezier bedoel ik niet enkel de werksfeer. Ik kan me voorstellen dat to het werk ook saaier kan vinden zonder de extra verantwoordelijheiden die ze al zolang had. Voor die paar weken zal zij zelf de afweging moeten maken of ze terug wil naar een minder uitdagende Job. Vandaar mijn vraag of ze dat wil. Geen invulling en geen vrouwenoplossing mijns inziens.
-KoekieMonster- schreef:
07-08-2019 10:52
Met werkplezier bedoel ik niet enkel de werksfeer. Ik kan me voorstellen dat to het werk ook saaier kan vinden zonder de extra verantwoordelijheiden die ze al zolang had. Voor die paar weken zal zij zelf de afweging moeten maken of ze terug wil naar een minder uitdagende Job. Vandaar mijn vraag of ze dat wil. Geen invulling en geen vrouwenoplossing mijns inziens.
Weet je wat een fpk is? Daar moet je helemaal niet willen staan als vakantiekracht met verantwoordelijkheden die je niet mag dragen. Dat is het recept voor (ernstige) incidenten en met een beetje pech een trauma voor het leven voor TO.
Alle reacties Link kopieren
-KoekieMonster- schreef:
07-08-2019 10:52
Met werkplezier bedoel ik niet enkel de werksfeer. Ik kan me voorstellen dat to het werk ook saaier kan vinden zonder de extra verantwoordelijheiden die ze al zolang had. Voor die paar weken zal zij zelf de afweging moeten maken of ze terug wil naar een minder uitdagende Job. Vandaar mijn vraag of ze dat wil. Geen invulling en geen vrouwenoplossing mijns inziens.
Als dat een probleem is voor TO dan is het aan haar om ervoor te zorgen dat ze beter betaald krijgt. Zoals de gemiddelde man ook zou doen.
Snowpink schreef:
07-08-2019 10:56
Weet je wat een fpk is? Daar moet je helemaal niet willen staan als vakantiekracht met verantwoordelijkheden die je niet mag dragen. Dat is het recept voor (ernstige) incidenten en met een beetje pech een trauma voor het leven voor TO.
Met dank aan Google nu wel, had de afkorting niet herkend.
Ben het nu zeker met je eens.

Ben wel benieuwd hoe to hier nu tegenaan kijkt? (of dat ze hier überhaupt nog kijkt.)
Alle reacties Link kopieren
Er bestaat toch geen functie vakantiekracht gerelateerd aan schaal? Ik ben na mijn jaarstage ook blijven plakken als “vakantiekracht”
Schaal 40 gehandicapten CAO. Functie begeleider.

Voor iedereen die zegt dat het niet verantwoordelijk is om dit als vakantiewerk te doen:
Als je je HBO stage hebt gehaald is dit voldoende beoordeeld op bachelor niveau. Er komen geen stages meer. Verder heeft ze haar jaarstage daar dus behaald, ze kent de patiënten. Ik vermoed dat de FPK zelf een goede inschatting kan maken of zij daar nog twee maanden mocht blijven om vakantiewerk te doen.
Wie wat wil die moet wat.
Ze zal het best kunnen maar je mag gewoon bepaalde handelingen niet doen als je niet gediplomeerd bent. Zoals medicatie delen. Als stagiaire werk je onder supervisie (en had ze dus ook geen dagdelen alleen mogen staan) en is je stagebegeleider verantwoordelijk voor alles wat je doet. Als vakantiekracht is die bescherming er niet. Als de Inspectie dit hoort grijpen ze in.
Alle reacties Link kopieren
Lorah schreef:
07-08-2019 09:32
Hoezo zou je als vakantiekracht niet onder een CAO vallen? Die collectieve afspraken zijn er niet voor niets.
Zelfs staat er in de meeste CAO's iets over leerlingen. Anders moeten alle mitsjes en maartjes überhaupt afzonderlijk zijn vastgelegd. Neem alleen al een ATW, vaak (eigenlijk altijd, maar in theorie hoeft het niet) zijn de regels binnen een CAO strikter dan een arbeidstijdenwet. Dat is nogal lullig: nul zekerheid, lagere schaal en ook nog minimale arbeidsomstandigheden.

Overigens is schaal 30 met vakantiekrachten niet ongebruikelijk niet binnen GGZ, niet binnen GHZ en binnen VVT ook niet. Schaal 50 is echt hoog hoor: dan moet je wel afgestudeerd VPK zijn of iets in die richting gok ik zo maar. Niet raar dat die er rondlopen, maar niet als vakantiekracht met een (denk ik, dit is invulling) onafgeronde studie. De verantwoordelijkheden van TO vind ik daar dan weer niet bij passen. En dat vaak vakantiekrachten wel veel vaker praktisch dezelfde werkzaamheden doen voor een lager loon en lagere zekerheid is ook ergens wel bijzonder.
Een vakantiekracht valt buiten het cao GGZ. Sla de cao er maar op na. En dat is In de cao VVT ook zo. Net als bijvoorbeeld iemand met de AOW-gerechtigde leeftijd, die valt ook buiten de cao, of de directeur.

Een stagiaire is iets anders, dat is niet hetzelfde als een vakantiehulp.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
RaveMeisje schreef:
07-08-2019 17:19
Er bestaat toch geen functie vakantiekracht gerelateerd aan schaal? Ik ben na mijn jaarstage ook blijven plakken als “vakantiekracht”
Schaal 40 gehandicapten CAO. Functie begeleider.

Voor iedereen die zegt dat het niet verantwoordelijk is om dit als vakantiewerk te doen:
Als je je HBO stage hebt gehaald is dit voldoende beoordeeld op bachelor niveau. Er komen geen stages meer. Verder heeft ze haar jaarstage daar dus behaald, ze kent de patiënten. Ik vermoed dat de FPK zelf een goede inschatting kan maken of zij daar nog twee maanden mocht blijven om vakantiewerk te doen.
Vakantiekracht is ook geen functie, vakantiekracht is de aard van de arbeidsovereenkomst, vergelijkbaar met parttime of fulltime arbeidsovereenkomst.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
07-08-2019 17:26
Ze zal het best kunnen maar je mag gewoon bepaalde handelingen niet doen als je niet gediplomeerd bent. Zoals medicatie delen. Als stagiaire werk je onder supervisie (en had ze dus ook geen dagdelen alleen mogen staan) en is je stagebegeleider verantwoordelijk voor alles wat je doet. Als vakantiekracht is die bescherming er niet. Als de Inspectie dit hoort grijpen ze in.
Voor het toedienen van medicatie is geen diploma nodig hoor. Je moet bekwaam zijn voor verpleegtechnische handelingen, maar dat doe je niet door een diploma. Ik heb in mijn leven aardig wat sondes en katheters ingebracht, medicatie verstrekt, etc., zonder enig diploma. De inspectie grijpt in als er onvoldoende deskundig personeel aanwezig is, of dat het geval is kunnen wij zo niet beoordelen.
RaveMeisje schreef:
07-08-2019 17:19
Er bestaat toch geen functie vakantiekracht gerelateerd aan schaal? Ik ben na mijn jaarstage ook blijven plakken als “vakantiekracht”
Schaal 40 gehandicapten CAO. Functie begeleider.

Voor iedereen die zegt dat het niet verantwoordelijk is om dit als vakantiewerk te doen:
Als je je HBO stage hebt gehaald is dit voldoende beoordeeld op bachelor niveau. Er komen geen stages meer. Verder heeft ze haar jaarstage daar dus behaald, ze kent de patiënten. Ik vermoed dat de FPK zelf een goede inschatting kan maken of zij daar nog twee maanden mocht blijven om vakantiewerk te doen.
Ik vermoed dat de FPK flink onderbezet is (zoals elke ggz instelling) en gewoon mensen aan het werk wil hebben. Ik kan ook niet uit de OP opmaken of TO al is afgestudeerd. Als dat niet het geval is het op alle fronten niet ok. Ik ben blij dat het er bij ons niet zo aan toe gaat. Je hebt als vaste kracht minimaal hbo en als flexer mbo. Meer smaken zijn er niet. Zorgverzekeraars willen niet eens betalen als je verkeerd geschoold personeel hebt lopen. Kwaliteit kan totaal niet gewaarborgd worden.
Francelle schreef:
07-08-2019 17:33
Een vakantiekracht valt buiten het cao GGZ. Sla de cao er maar op na. En dat is In de cao VVT ook zo. Net als bijvoorbeeld iemand met de AOW-gerechtigde leeftijd, die valt ook buiten de cao, of de directeur.

Een stagiaire is iets anders, dat is niet hetzelfde als een vakantiehulp.
Dit klopt ja.
Alle reacties Link kopieren
RaveMeisje schreef:
07-08-2019 17:19
Er bestaat toch geen functie vakantiekracht gerelateerd aan schaal? Ik ben na mijn jaarstage ook blijven plakken als “vakantiekracht”
Schaal 40 gehandicapten CAO. Functie begeleider.

Voor iedereen die zegt dat het niet verantwoordelijk is om dit als vakantiewerk te doen:
Als je je HBO stage hebt gehaald is dit voldoende beoordeeld op bachelor niveau. Er komen geen stages meer. Verder heeft ze haar jaarstage daar dus behaald, ze kent de patiënten. Ik vermoed dat de FPK zelf een goede inschatting kan maken of zij daar nog twee maanden mocht blijven om vakantiewerk te doen.
Doel je hiermee ook op mijn post? Zo nee, excuses dat ik erop inhaak. Zo ja, dan is dat niet wat ik schrijf ;). Ik schrijf alleen dat het niet ongebruikelijk is dat dat gebeurt. Niet dat elke vakantiekracht in schaal 30 wordt gezet, want dat verschilt gewoon per organisatie, werkzaamheden, etcetera.

Wat betreft je tweede deel: We hebben alleen geen idee wat voor opleiding TO heeft gedaan en of dit haar eindstage was. Als het haar HBO eindstage was dan vind ik schaal 30 al helemaal afzetterij. Verder ben ik het met je eens hoor, want het is echt niet perse onverantwoordelijk! Zeker omdat ze er al een jaar rondloopt. Ik vind het alleen wel onverantwoordelijk om bepaalde risico's te lopen op incidenten en je dan nergens op te kunnen beroepen. En dat is niet omdat ik denk dat TO dat slechter zou doen dan de rest daar, maar je loopt gewoon risico om fouten te maken. Of verantwoordelijk gesteld te worden voor fouten en als dan blijkt "Maar X mocht dat helemaal niet.". Dan is dat niet zo heel handig. Vandaar dus ook mijn vraag wat betreft verantwoordelijkheden nemen, maar die in principe niet hebben. Vooral medicatie en afhandelen van agressie zijn daarin denk ik wel vereisten.
Alle reacties Link kopieren
Francelle schreef:
07-08-2019 17:33
Een vakantiekracht valt buiten het cao GGZ. Sla de cao er maar op na. En dat is In de cao VVT ook zo. Net als bijvoorbeeld iemand met de AOW-gerechtigde leeftijd, die valt ook buiten de cao, of de directeur.

Een stagiaire is iets anders, dat is niet hetzelfde als een vakantiehulp.
Ah oké, weer wat geleerd ;). Bijzonder is dat eigenlijk. Dan zijn vaste werknemers dus beter beschermd zijn in een aantal opzichten dan vakantiekrachten. Dat vond ik niet zo logisch.
Alle reacties Link kopieren
sophiax schreef:
07-08-2019 18:51
Voor het toedienen van medicatie is geen diploma nodig hoor. Je moet bekwaam zijn voor verpleegtechnische handelingen, maar dat doe je niet door een diploma. Ik heb in mijn leven aardig wat sondes en katheters ingebracht, medicatie verstrekt, etc., zonder enig diploma. De inspectie grijpt in als er onvoldoende deskundig personeel aanwezig is, of dat het geval is kunnen wij zo niet beoordelen.
Voor hoe ver ik weet, mag dat inderdaad prima zonder diploma, maar is er wel autorisatie nodig. Meestal door middel van een cursusje, e-learning of door toetsing door een verpleegkundige. (Of verschilt zoiets per organisatie? Ik weet van meerdere mensen dat dat zo werkt binnen hun organisatie.) Ik neem aan dat je dat wel gedaan had? Anders mag je van alles gewoon doen, omdat er voldoende deskundig personeel ergens bij de buren weet ik veel wat aan het doen is. Geen idee of TO dat gedaan heeft overigens hoor, daar niet van, maar de meeste vakantiekrachten niet en dat is nou ook niet iets waar iemand meteen op gewezen wordt.
Alle reacties Link kopieren
Lorah schreef:
07-08-2019 22:31
Voor hoe ver ik weet, mag dat inderdaad prima zonder diploma, maar is er wel autorisatie nodig. Meestal door middel van een cursusje, e-learning of door toetsing door een verpleegkundige. (Of verschilt zoiets per organisatie? Ik weet van meerdere mensen dat dat zo werkt binnen hun organisatie.) Ik neem aan dat je dat wel gedaan had? Anders mag je van alles gewoon doen, omdat er voldoende deskundig personeel ergens bij de buren weet ik veel wat aan het doen is. Geen idee of TO dat gedaan heeft overigens hoor, daar niet van, maar de meeste vakantiekrachten niet en dat is nou ook niet iets waar iemand meteen op gewezen wordt.
Dat had ik zeker gewoon, anders had ik nooit in mijn eentje verantwoordelijk kunnen zijn voor een groep cliënten. Ik vermoed dat TO hooguit medicatie hoeft te verstrekken (gezien de setting) en dat mag ze doen als ze een elearning heeft afgerond. Aangezien de meeste medicatie via Baxter-systemen verstrekt wordt lijkt me dat ook meer dan voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook in de zorg en een schaal 30 is bij ons een helpende(+)
Ook zijn er wel eens vakantiekrachten die tijdens hun opleiding komen werken, zij werken dan als helpende(+) dus dat komt dan overeen met de schaal.
Weet niet of dat overal zo is hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven