Geld & Recht alle pijlers

Verkeerde schaal?

05-08-2019 11:54 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Even op een anoniem account vanwege herkenbaarheid.

Ik heb het afgelopen jaar 32 uur per week stage gelopen in een FPK. Hier tegenover stond een vergoeding (en als stagiaire moet je al heel blij zijn met vergoedingen). Echter deed ik eigenlijk al veel meer dan wat stagiaires mogen (stond bijvoorbeeld regelmatig niet boventallig of af en toe zelfs dagdelen alleen). Nu ben ik gevraagd om in juli en augustus als vakantiekracht verder te werk gegaan. Nou prima, nog even geld verdienen met hetzelfde werk wat ik eerst ook deed. Als vakantiekracht zit je in schaal 30.

Nu is het probleem dat je officieel als vakantiekracht niet zoveel mag. Je helpt wat in de routine en hebt wat contact met cliënten. Echter doe ik eigenlijk alles wat vaste medewerkers ook doen omdat ik dat het hele jaar heb gedaan. Ik loop alarm en separeer, ik rapporteer, ik geef medicatie en doe alles voor en met de cliënten wat er moet gebeuren. Collega’s zeggen ook: “Jij doet net zoveel als wij”

Nu sta ik vandaag dus ook nog eens alleen op de afdeling. Allemaal dikke prima, cliënten zijn vrij rustig en zal niet zoveel spannends gebeuren. Maar ik zat vanmorgen te denken dat het echt voor geen meter klopt dat ik in schaal 30 zit als vakantiekracht, terwijl ik zoveel meer doe, zelfs alleen sta.

Kan ik eisen dat ik in een hogere schaal kom? Ik kan niet uit de functie vakantiekracht gehaald worden geloof ik omdat ik hier nog maar twee maanden zit (daarna ga ik in een andere stad studeren) maar ik vind het ergens wel belachelijk dat ik alles doe en er niet naar word betaald.

Toen ik mijn contract tekende heb ik hier niet over nagedacht, heel naïef maar het werd allemaal ook een beetje goed gepraat. “Schaal 30, dat is een prima schaal voor jou” zei de teamleider. Mijn collega’s vinden het echter belachelijk dat ik in die schaal zit. Weet niet zo goed wat mijn rechten zijn hier in.
Weinig denk ik. Je werkt nu als vakantiekracht, hebt hiervoor getekend en kan ook niet als vaste kracht in dienst komen.
Wel kan je aangeven dat je nu minder verantwoordelijkheden wilt, maar wil je dat echt? En is dit nog de moeite voor deze paar weken? Wellicht kost het je meer dan het je oplevert. En dan denk ik aan werkplezier.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je rechten zijn dat als je betaald wordt voor iemand in schaal 30 je ook alleen de bijbehorende werkzaamheden hoeft uit te voeren.

En als je andere werkzaamheden uitvoert, dan hoor je ook betaald te worden als iemand die die werkzaamheden uitvoert.

In wat voor schaal zitten je collega's? Wat verschilt dat op maandbasis?

Ik zou dus naar je teamleider gaan en zeggen dat je er een naar gevoel over hebt en dat er twee opties zijn. Hij gaat je meer betalen voor de overige weken of je gaat de werkzaamheden die bij je contract horen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat hij je ontslaat, maar dat lijkt me sterk, aangezien hij dan vast de vakantieplanning niet meer rond krijgt.

Het een na ergst is dat hij je niet meer inhuurt na je contract, maar goed, dan ga je toch elders studeren. En verder kan hij hogstens zeggen dat hij dat niet kan en dan zou ik er zeker nog eens een belletje naar HR of een hogere baas aan wagen.
Alle reacties Link kopieren
-KoekieMonster- schreef:
05-08-2019 13:45
Weinig denk ik. Je werkt nu als vakantiekracht, hebt hiervoor getekend en kan ook niet als vaste kracht in dienst komen.
Wel kan je aangeven dat je nu minder verantwoordelijkheden wilt, maar wil je dat echt? En is dit nog de moeite voor deze paar weken? Wellicht kost het je meer dan het je oplevert. En dan denk ik aan werkplezier.
Ik vind dit echt een vrouwen oplossing. Hartstikke terecht ontevreden zijn maar denken dat je het maar in moet slikken zodat de sfeer ten minste goed blijft.

Je kunt prima voor jezelf opkomen en zoiets als dit regelen en vervolgens toch gewoon een goede sfeer behouden.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
05-08-2019 17:26
Ik denk dat je rechten zijn dat als je betaald wordt voor iemand in schaal 30 je ook alleen de bijbehorende werkzaamheden hoeft uit te voeren.

En als je andere werkzaamheden uitvoert, dan hoor je ook betaald te worden als iemand die die werkzaamheden uitvoert.

In wat voor schaal zitten je collega's? Wat verschilt dat op maandbasis?

Ik zou dus naar je teamleider gaan en zeggen dat je er een naar gevoel over hebt en dat er twee opties zijn. Hij gaat je meer betalen voor de overige weken of je gaat de werkzaamheden die bij je contract horen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat hij je ontslaat, maar dat lijkt me sterk, aangezien hij dan vast de vakantieplanning niet meer rond krijgt.

Het een na ergst is dat hij je niet meer inhuurt na je contract, maar goed, dan ga je toch elders studeren. En verder kan hij hogstens zeggen dat hij dat niet kan en dan zou ik er zeker nog eens een belletje naar HR of een hogere baas aan wagen.
Aanvulling, ik zou zelfs zeggen dat je met terugwerkende kracht betaald wilt worden in de van toepassing zijnde schaal.

Echt, zo goed als je voor je patiënten zorgt mag je ook echt voor jezelf zorgen.
Je kunt waarschijnlijk niet én in de functie van vakantiekracht blijven én betaald worden naar een andere functie. Dus je moet dit echt met je leidinggevende bespreken dat het het één of het ander wordt. Of je werkzaamheden aanpassen, of de functie aanpassen (als dit de officiële functienaam en inschaling van vakantiekracht is). Waar je dan mogelijk wel tegenaan loopt is dat ze je niet in dezelfde functie als je collega's kunnen plaatsen omdat je daar nog niet de juiste papieren voor hebt. Maar goed, dat zou dus betekenen dat ze ook niet van je mogen vragen om de verantwoordelijkheden van die functie op je te nemen.

In welke schaal zitten je collega's? 30 is wel echt heel laag. CAO GGZ?
Je hebt twee opties:
1, accepteren
2, er wat van zeggen en meer salaris eisen
Alle reacties Link kopieren
Er mag geen onderscheid gemaakt worden als je dezelfde functie hebt. Maar zie je recht maar eens te halen. Denk dat je dan op straat staat.
Alle reacties Link kopieren
Zit je helemaal aan het begin van de schaal? Of heb je een paar periodieken gekregen? Als dat laatste het geval is, is vragen om een hogere schaal zinloos, het levert dan niets op.
Alle reacties Link kopieren
Als je de papieren nog niet hebt kun je toch niet in dezelfde schaal als collega's gezet worden?
Ik weet niet of je al bent afgestudeerd, maar ik vind het nogal zorgelijk dat een stagiaire/vakantiekracht medicatie geeft aan cliënten. Volgens mij mag dat niet en zou de inspectie daar al helemaal niet blij van worden. (Niet op jou gericht, maar vind t onzorgvuldig van je organisatie)

Als ik jou was, zou ik inderdaad het gesprek met je teamleider aangaan om te kijken wat de mogelijkheden zijn: meer salaris of minder verantwoordelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
coravanmora schreef:
05-08-2019 18:51
Er mag geen onderscheid gemaakt worden als je dezelfde functie hebt. Maar zie je recht maar eens te halen. Denk dat je dan op straat staat.
En wie gaat dan de gaten in het rooster opvullen? Want in de vakantie periode hebben ze natuurlijk zo een vervanger, daarom staat TO ook alleen op de groep als vakantiekracht.
Alle reacties Link kopieren
Mag je wel medicatie geven? En mag je alles wat je doet wel doen?

Stel er gebeurt iets met medicatie of wat dan ook met vrij grote gevolgen... Ik wil daarmee niet jouw kennis/kunde ondermijnen want het kan iedereen gebeuren (een foutje met afhandelen van agressie is iets wat je kan overkomen.) Alleen dat soort dingen kunnen nog lulliger uitpakken doordat je überhaupt niet bevoegd bent.

Heb je wel medicatie cursus/toets en agressie cursus (of hoe dat ook heet) gedaan?
Schaal 30 is wel erg laag. Bij ons (soortgelijke setting) worden vaste krachten in schaal 50 betaald en flexkrachten (die vallen niet onder onze organisatie dus andere werkgever) in schaal 45. Ik zou hier echt niet mee akkoord gaan en minimaal 45 eisen en anders weggaan. Zijn ze gek geworden, die uitbuiters. Zelfs leerlingen betalen ze meer bij ons.
Alle reacties Link kopieren
Jullie weten helemaal niet over welke cao het gaat, dus 'schaal 30' zegt helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
En de functie 'vakantiekracht' bestaat ook niet echt. Vraag dus wat je functie is en je functie omschrijving
Aangezien ze het over een FPK heeft moet het wel ggz zijn. Fpk's die onder justitie vallen werken met andere schaalnummers. In een zeldzaam geval kan het gehandicaptenzorg zijn maar die schalen komen overeen met ggz.
Alle reacties Link kopieren
In de ouderenzorg of gehandicaptenzorg is schaal 30 meestal iets als Assistent Begeleider, of Helpende functie.
Hangmat schreef:
06-08-2019 18:06
In de ouderenzorg of gehandicaptenzorg is schaal 30 meestal iets als Assistent Begeleider, of Helpende functie.
In de ggz ook zoiets. mbo niveau 2 groepswerker ofzo. Van die heel laagdrempelige functies.
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
06-08-2019 17:28
Schaal 30 is wel erg laag. Bij ons (soortgelijke setting) worden vaste krachten in schaal 50 betaald en flexkrachten (die vallen niet onder onze organisatie dus andere werkgever) in schaal 45. Ik zou hier echt niet mee akkoord gaan en minimaal 45 eisen en anders weggaan. Zijn ze gek geworden, die uitbuiters. Zelfs leerlingen betalen ze meer bij ons.
Dat vind ik dan weer heel hoog ingeschaald. Hier worden vakantiekrachten toch echt in fwg 30 ingeschaald, maar ik werk niet in een FPK.
Alle reacties Link kopieren
Schaal 50 is in de vvt echt alleen voor HBO-v
sophiax schreef:
06-08-2019 19:00
Dat vind ik dan weer heel hoog ingeschaald. Hier worden vakantiekrachten toch echt in fwg 30 ingeschaald, maar ik werk niet in een FPK.
.
Welke verantwoordelijkheden krijgen die dan?

Ik vind schaal 30 ook echt onwijs laag bij de omschrijving, bij schaal 30 denk ik echt aan iemand die assisteert/ondersteunt op de vloer.
Bij dit soort banen heb je in een verpleegkundige of sociotherapeutische functie (HBO niveau) meestal schaal 45 of 50.
In een MBO functie kan je lager ingeschaald zijn, maar dan zou je ook minder verantwoordelijkheden hebben en in schaal 30 al helemaal.

En de vraag wat betreft medicatie delen is en heel belangrijke, want als er iets gebeurt ben je persoonlijk aansprakelijk.
sophiax schreef:
06-08-2019 19:00
Dat vind ik dan weer heel hoog ingeschaald. Hier worden vakantiekrachten toch echt in fwg 30 ingeschaald, maar ik werk niet in een FPK.
Ik wel, maar wij maken geen gebruik van vakantiekrachten. Alleen flexers met ervaring. Vakantiekrachten in zo'n setting vind ik sowieso not done.
Alle reacties Link kopieren
Schaal 30 is bij ons (vgz) begeleider A. Je doet gewoon alle voorkomende werkzaamheden op de werkvloer maar de begeleider B (Schaal 40) coördineert de zorg. Maar er hoeft niet altijd een B'er aanwezig te zijn.
Ik vind het link dat jij als onbevoegde zoveel verantwoordelijkheden krijgt. Je moet die verantwoordelijkheid helemaal niet willen. Als er iets mis gaat is er een enorm probleem. En de inspectie vindt dit ongetwijfeld ook niet ok. Stoppen met die verantwoordelijkheden is het beste.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven