Geld & Recht alle pijlers

Verkeersboete en consequenties

21-07-2012 11:59 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve forummers,

Een nitwit vraag van mij. Ik heb al bijna 5 jaar een auto en nog nooit een boete gehad (even afkloppen ). Ik heb een paar dagen autoruil gedaan met mijn buurman. Afgesproken dat boetes uiteraard voor eigen rekening zijn.

En ja hoor, krijg net een boete binnen.. Het is een overtreding van (na correctie) 9 km te hard op een snelweg. Agenda erbij gepakt, de boete is van mijn buurman want toen was de autoruil. Buurman betaalt hem uiteraard maar nu vraag ik me af; heeft dit nog consequenties voor mij? De boete staat namelijk wel op mijn naam en mijn auto.

Misschien een totaal onzinnige vraag maar ik heb nog nooit een boete gehad dus vraag me af hoe dit zit (Dit ivm het uitlenen in de toekomst, ik ben er heel makkelijk mee. Auto nodig? Pak de mijne maar! Maar dat gaat dus stoppen als er consequenties aanhangen ). Hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden
Neehoor, aan een boete voor 9 km te hard zitten verder geen consequenties.
Mmm over de gevolgen had je toch ook van te voren kunnen nadenken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dit heeft geen consequenties. Waarom zou dit wel consequenties hebben?

Kijk wel even in je verzekering mbt het uitlenen van de auto. Er kunnen hel vervelende situaties ontstaan bij het rijden van schade of erger. Je krijgt de schade niet vergoedt van de verzekering en dient de te verhalen op je buurman.
Overtredingen van meer dan 30 km/u te hard hebben wel consequenties. Die worden geregistreerd op je justitiele documentatie en bij iedere overtreding wordt de boete hoger en als het te vaak gebeurd kan het oplopen tot een tijdelijke ontzegging van de rijbevoegdheid.

Zorg er wel voor dat de buurman betaald. Of laat hem aan jou betalen en dat jij de boete betaald aan het CJIB.
Waarom auto ruilen? Boetes zijn geen enkel probleem (mits je buurman betaalt) maar had ie 'n schade gereden gaat jouw noclaim omlaag. Zou dus niet aan autoruil doen, hij heeft blijkbaar 'n eigen auto, dus waarom uberhaupt?
Ik heb hier nooit stil bij gestaan eigenlijk Ik rij gewoon netjes en verwacht dat mensen dat in mijn auto ook doen.

Ga ik zeker even doen Dahlia! Bedankt voor de tip!
Goede tip kerstklok, had ik ook al bedacht!

Nien, ik wilde graag zijn auto lenen. Ik heb een grote bak en hij een ieniemienie auto. Gingen een dagje het land doorcrossen (naar de efteling, erg ver weg vanaf hier) dus het zou me behoorlijk benzinekosten schelen.
Zolang het geen "zware" overtredingen zijn of ongelukken en de boetes op tijd worden betaald is er niets loos.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Geen consequenties, nee.

Maar wat als de buurman dan met je auto iemand (dronken) omver rijdt...? Of iemand rijdt tegen je auto aan en rijdt door tijdens de ruildag..? Of hij gaat er een bank mee overvallen en gebruikt 'm als vluchtauto..?

( Zal niet zo'n vaart lopen, maar ben ook wel benieuwd naar de risico's en gevolgen)

En wat als je hem volgetankt uitleent aan de buurman en je krijgt 'm bijna leeg terug...?
Haha, ik zou juist eerder andersom doen. Als ik 'n lange afstand moet rijden heb ik liever 'n comfortabele SUV onder m'n kont dan m'n kleine Corsaatje.
Ok dank voor de adviezen dames! Ik doe dus niet zomaar meer mijn auto uitlenen. Schade rijden doe je nooit expres maar als het gebeurt en ik moet daar verzekeringstechnisch voor opdraaien kijk ik nu wel uit. Goed om te weten
Ik denk dat een SWAT team je vanavond van je bed komt lichten .
quote:chocolover schreef op 21 juli 2012 @ 12:05:

Ik heb hier nooit stil bij gestaan eigenlijk Ik rij gewoon netjes en verwacht dat mensen dat in mijn auto ook doen.

Ook als mensen netjes rijden kunnen ze 'n ongeluk krijgen waardoor jouw verzekeringspremie stijgt.

En 'n paar km te hard rijden is nog geen slecht rijgedrag. Alleen vervelend dat ie 'n controle over 't hoofd heeft gezien.
Nien ik heb nogal wat financiele tegenslagen.. Kreeg efteling kaartjes, parkeermunt én eftelinggeld dus daar wilde ik graag gebruik van maken! 'Normaal' zou ik ook lekker met mijn comfortabele auto gaan maar dat was me nu de kosten niet waard.. Maar ik snap je wel
Echt Xion? Zo stoer!
Ikbenik, op jouw vragen heb ik geen antwoord maar de auto's worden bij ons afgetankt afgeleverd!
Oh nee hoor, vind het ook geen slecht rijgedrag, kan gebeuren. Had het iets genuanceerder moeten typen

En ja, een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik leen mijn auto niet zomaar meer uit iig. Dank voor de eye-openers!
Hihi; kofferbak al gecontroleerd op in-een-tapijtje-gerold-lijk...?
ikbenik! Het zal je maar gebeuren!
Er zitten geen consequenties aan. Volgens mij (maar dat weet ik niet 100 procent zeker aangezien ik maar 1x een boete heb gehad) kun je aangeven dat je niet zelf hebt gereden.
Ik heb echt niet bijgehouden hoeveel boetes ik al heb. Voornamelijk snelheid, maar ook 'n keer vanwege geen gordel, een paar keer parkeer en 'n keer keren waar dat niet mag. Heeft echt nul komma nul consequentie, behalve dat het geld heeft gekost.
Dat kan volgens de brief zelf niet zandzak. Er staat:

De beschikking kan oa worden vernietigd als u aannemelijk maakt dat een ander tegen uw wil gebruikt heeft gemaakt van het voertuig en dat u dat redelijkerwijs niet hebt kunnen voorkomen.

Dat is niet het geval
Wat zonde nien! (Ik zou dat geld echt niet kunnen missen namelijk. Vaatwasser stuk, was/droger stuk, cv ketel stuk, getrouwd en huis gekocht dus verbouwd. Nee, ik kan mijn geld wel beter gebruiken )
quote:chocolover schreef op zaterdag 21 juli 2012 12:31 Wat zonde nien! (Ik zou dat geld echt niet kunnen missen namelijk. Vaatwasser stuk, was/droger stuk, cv ketel stuk, getrouwd en huis gekocht dus verbouwd. Nee, ik kan mijn geld wel beter gebruiken )Ik ken niemand die zijn geld niet "beter kan gebruiken".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven