Geld & Recht alle pijlers

Verlofdagen ingetrokken

29-05-2011 21:32 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
3 maanden geleden kregen we bij een MRI scan te horen dat onze zoon een herstentumor heeft. Mijn zoon moest die dag gelijk opgenomen worden in het ziekenhuis.

Mijn man heeft die dag ook gelijk zijn baas gebeld om de situatie uit te leggen en dat hij voorlopig niet kwam werken.

Baas was erg begripvol en zei dat hij zo lang als nodig was er voor ons kon zijn.

De baas belde een paar dagen later om te zeggen dat mijn man iig voor zorgverlof in aanmerking kwam en dat ze dit zouden toepassen (ik geloof dat hij recht had op 10 aaneengesloten dagen).

Mijn man is uiteindelijk ruim 5 weken absent geweest.

Nadat hij weer op zijn werk kwam merkte hij dat al zijn vakantiedagen van het hele jaar ingenomen zijn.

Nu vraag ik mij af, is dit correct? ik ben daar heel benieuwd naar.
hij heeft in die 5 weken niet even met zijn werk gebeld?
Jawel bijna dagelijks. Maar zijn baas gaf elke keer aan dat hij zijn tijd moest nemen. Over verlofdagen hebben ze het nooit gehad alleen dat ze dus zorgverlof zouden toepassen voor zover hij daar recht op had.
Ik zou het niet zo weten.

Als ik baas zou zijn zou ik als ik dit al zou doen dit wel eerst even overleggen met werknemen. Maar ik zou dan zo'n baas zijn die er niet moeilijk over zou doen (maar daarom ben ik mss geen baas)..

moeilijk en komt denk ik rauw op jullie dak nu? knuffel
Puck
Hoe gaat het nu met jullie zoon?

Zorgverlof mag niet worden afgetrokken van 'gewoon' verlof. Verder zou ik even de CAO erop naslaan, daar staat vaak duidelijk aangegeven hoe het met verlof geregeld is, ook in geval van calamiteiten/zorgverlof.
Zorgverlof + calamiteitenverlof zullen samen waarschijnlijk niet meer dan twee weken zijn geweest. En volgens mij nog bevallingsverlof ertussen, toch ? (Of vergis ik me in iemand anders ?) Is dat nog steeds twee dagen voor een man ?

Ik zou contact opnemen met de vertrouwenspersoon of de bedrijfsarts over wat er mogelijk is. Misschien dat je man met terugwerkende kracht ziek gemeld kan worden, ofzo ?

Jullie hebben een afschuwelijke tijd doorgemaakt. De bedrijfsarts had dit dan wat mij betreft op onmacht om te werken kunnen gooien. Veel mensen blijven voor minder thuis.

Een werkgever mag niet zomaar aan de vakantiedagen van een werknemer komen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Zorgverlof valt onder de wet WAZO. Zorgverlof is maximaal 2 keer de contracturen per week tegen 70% van het loon. Dus dat houdt op na twee weken.

Sommige bedrijven, waaronder waar ik werk, hebben nog een eigen regeling. Mijn werk geeft dan BV tegen 70% van het loon. Deze regeling wordt per individueel "geval" beoordeeld.
Moppetoet dat heb je goed onthouden Hij kreeg ook nog eens 4 dagen (geloof ik nu) vaderschapsverlof.

Ik had al in de cao boekje gekeken maar daar staat dit dus helaas niet beschreven. Alleen zorgverlof en bijzonder verlof.

Degene die er over gaat (P&O) is helaas ziek dus hij kan het ook niet vragen, maar bedrijfsarts is idd een goede.

Met zoon gaat het naar omstandigheden gelukkig veel beter. Wel veel controle's met oncoloog en oogarts in ziekenhuis.
De werkgever mag inderdaad niet zomaar aan de vakantiedagen komen van zijn werknemers. Kort durendzorgverlof kan je over laten gaan in langdurend zorgverlof zie hiervoor onderstaande link:

Klik!
Wat heftig allemaal zeg! Gelukkig gaat het (naar omstandigheden) beter met jullie zoontje.

Ik vind het vooral heel raar dat de werkgever van je man elke keer gezegd heeft: "neem je tijd" en dan ondertussen vakantiedagen af neemt. Is je man lid van een vakbond? Vakantiedagen inleveren voor dit soort dingen mag misschien best maar de manier waarop het bij jullie gegaan is vind ik niet netjes. De baas van je man had duidelijker moeten zijn en moeten zeggen: "neem je tijd, je hebt nog vakantiedagen genoeg".
Langdurend zorgverlof is toch onbetaald...?

Fijn om te horen dat het naar omstandigheden beter gaat Virginia!
Bedankt dames,

Helaas niet lid van een vakbond.

Tikker bedankt voor je link. Langdurig zv is zo te lezen onbetaald. Hij heeft wel gewoon salaris gekregen.

Kaetje dat is ook mijn punt eigenlijk. Dat er vakantiedagen worden afgeschreven vinden wij niet eens zo erg, maar het feit dat hier niets over gezegd is. Hij moest er trouwens ook nog zelf achterkomen.

Mijn man heeft even meegelezen en gaat deze week een gesprek aanvragen met zijn leidinggevende, kijken wat die ermee kan.
Verstandig om een gesprek aan te gaan.

Ik vind niet dat er gelijk vanuit gegaan moet worden, dat de werkgever, hoe naar de omstandigheden ook zijn, alles voor zijn rekening moet nemen.

Misschien kan jouw man voorstellen 50% vrije uren en 50% bijzonder verlof?
Klopt het is onbetaald dus misschien is het prettiger om wel de vakantiedagen in te leveren. Ik wilde alleen aangeven dat er een andere mogelijkheid is en dat een werkgever niet zonder overleg aan je vakantiedagen mag komen.

Heel veel succes, wat een grote zorg...
Oh nee hoor daar ben ik het helemaal mee eens hoor. Wij gingen er ook niet vanuit dat alles voor de werkgever zou zijn.

Ze hebben ons echt goed gesteund, alle lof daarvoor.

50/50 zou idd een mooie compromis zijn.
Ik bedoelde het ook niet naar jou toe hoor, maar in zijn algemeenheid.

Ik werk zelf op een P&O afdeling en vind soms dat mensen er iets te snel van uit gaan dat het allemaal maar daar de werkgever geregeld/betaald moet worden (help ik stem links, maar kom af en toe zo rechts uit de hoek....). Het stukje overleg van beide "partijen" (wat de werkgever van jouw man ook niet heeft gedaan) wordt vaak overgeslagen.

In jullie geval is het vervelend dat je in een stressvolle situatie je bezig moet houden met geneuzel, terwijl je je aandacht beter kan gebruiken richting je gezin.
Max dat dacht ik al hoor over zijn algemeenheid

Nadat alles pas in rustig vaarwater was gekomen hebben we het ontdekt. Die tijd daarvoor waren we alleen maar bezig met overleven en dan denk je helemaal niet aan dit soort dingen.
Partner hoogzwanger, oudste kind hersentumor, bevalling, medische zorg oudste kind, heel veel verdriet en angst en dan nog de rest.

Dit vind ik een belangrijker reden voor "calamiteitenverlof" dan een lekke vaatwasser.
Er is veel geregeld in Nederland, maar niets over langer dan twee weekjes betaald verlof als je kind ernstig ziek is.
...
hier ook een kind dat een tijdje erg ziek is geweest; ik werd na mijn bevallingsverlof ziek gemeld door werkgever,op haar initiatief. Man heeft 2 weken ziekteverlof gekregen en daarna hebben ze in overleg de helft eigen tijd en de helft ziekteverzuim gedaan. Hij moest maar kijken hoe de rest van het jaar eruit zou zien maar hij moest zeker wel op vakantie gaan van het zomer en mocht hij onverhoopt in de min uit komen eind van het jaar dan werd dat op nul gezet.

Overigens heeft mijn man wel af en toe een dag gewerkt ondanks dat onze zoon op de IC lag, en dat waardeerden ze enorm.
Dat is mooi geregeld -a-

Hoe gaat het nu met je zoon?

Moppetoet alles kwam in een keer, was behoorlijk heftige tijd. Maar goed we krabbelen beetje bij beetje weer naar boven.
Je hebt recht op zorgverlof voor max 2 weken. Formeel geldt dit alleen als niemand anders voor het zieke familielid kan zorgen. (Strikt genomen zorgt bij ziekenhuisopname het verplegend personeel voor de zieke en hoeft dan dus geen zorgverlof verleend te worden. Godzijdank gaan de meeste werkgevers daar flexibeler mee om!)

Na die 2 weken heb je geen verlofrecht en komt het aan op de coulantie van de werkgever om onbetaald verlof te verlenen. Wederom gaan de meeste werkgevers daar gelukkig soepel mee om.

Als bij ons iemand zoiets treft, dan geef ik ook altijd aan dat men zich eerst moet concentreren op wat belangrijk is en dat we later wel kijken hoe het met het verlof moet. Het salaris stoppen ivm met onbetaald verlof, wat formeel de procedure zou zijn, doen we nooit. Als je zoveel zorg hebt, dan kun je er meestal niet bijhebben dat je ook je salaris niet ontvangt.

Achteraf zullen wij dan met de collega overleggen hoe of wat. Meestal wordt dat een combi van verlofdagen en kwijtschelding van een dagentekort. Of een tijdelijke salarisaanpassing over een langere periode indien het om heel veel uren gaat.
[quote]Virginia_11 schreef op 30 mei 2011 @ 11:06:

Dat is mooi geregeld -a-

Hoe gaat het nu met je zoon?

Gaat weer goed !

Hij lag onlangs nog wel voor 2 nachtjes in het ziekenhuis,mijn man kon toen echt geen vrij krijgen, dus toen ging mijn dochter naar opa toe. En was ik bij onze zoon voor de gehele periode. Wel fijn voor jullie dat jullie al die weken samen konden zijn, ik had af en toe wel het gevoel dat we langs elkaar heen leefden en het werk van mijn man soms boven mij ging. Qua zorgverlof is het in nederland dus nog niet zo goed geregeld, tenzij je er zelf op in wilt leveren. En op zich vind ik het niet erg om eens een keer met minder salaris te moeten doen,maar als je kind langdurig ziek is dan loopt het wel aardig in de kosten.
@-a-

Ik ben het niet met je eens. Natuurlijk is het onzettend rot dat, als je prive zo'n drama meemaakt, je ook financieel in de problemen kunt komen.

Maar om dat financiele risico dan nog meer af te schuiven op de werkgever? De Nederlandse werkgever heeft al een enorme financiele zorgplicht tegenover de werknemer. Veel meer dan in vrijwel alle andere landen in Europa en zeker daarbuiten. De werkgever betaalt 2 jaar door als je ziek bent, betaalt gedurende 2 weken zorgverlof, moet allerlei vormen van calamiteiten en bijzonder verlof toestaan, al dan niet geheel of gedeeltelijk betaald.

En nu vindt jij dat de werkgever naast de financiele zorg voor de werknemer eigenlijk ook nog de financiele zorg op zich moet nemen voor zieken in de familie.

Nederlandse werkgevers lopen behoorlijke financiele risico's en wij lopen al flink uit de pas met andere landen. Als dit nog meer wordt, dan zullen de grotere bedrijven elders hun heil gaan zoeken. En de kleinere ondernemers zouden dat amper meer op kunnen brengen.

Een zorgplicht is goed. Maar daar moeten ook grenzen in zijn. Als individu heb je ook een eigen verantwoordelijkheid voor je financiele risico's en dat kunnen we echt niet allemaal bij de werkgever neer gaan leggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven