Verplicht afkopen pensioen
maandag 6 december 2010 om 10:08
Dit weekend een brief in de bus van een pensioenfonds. Ik heb bij dit pensioenfonds een klein pensioen opgebouwd. Twee jaar geleden ben ik gestopt met werken, om voor mijn zoontje te zorgen. Nu wil dit pensioenfonds mijn pensioentje in een keer uitbetalen. Ik heb daar niets over te zeggen. Het is een eenzijdige beslissing
Dat kan toch niet zomaar? Stel nou dat ik weer ga werken in dezelfde branche, dan moet ik dus opnieuw beginnen met pensioen opbouwen..... ik wil gewoon verder waar ik gebleven was... zo kan je toch nooit iets opbouwen?
Weet iemand wat ik hier tegen kan doen? Waarschijnlijk niet veel..... zijn er misschien mogelijkheden om het bedrag dat dan in een keer wordt uitgekeerd zo weg te zetten (spaarrekening ofzo) dat ik er in ieder geval nu geen belasting over hoef te betalen? Oftewel; wat zijn fiscaal de meest gunstige regelingen om met dit pensioentje om te gaan?

maandag 6 december 2010 om 10:31
Ja, dit kan en mag een pensioenfonds eenzijdig doen. Je kunt er niets tegen beginnen. Het verbaast me wel dat ze het doen, want de meeste pensioenfondsen houden het geld momenteel liever in hun eigen kas.
Je kunt het geld wat je uitbetaald krijgt zelf vastzetten voor je pensioen. Bijvoorbeeld je bank kan je hier wel meer informatie over geven.
Je kunt het geld wat je uitbetaald krijgt zelf vastzetten voor je pensioen. Bijvoorbeeld je bank kan je hier wel meer informatie over geven.
maandag 6 december 2010 om 11:33
Banksparen is een optie die redelijk veilig is. Ik weet niet om wat voor bedrag het gaat, maar ik zou het zo veilig mogelijk wegzetten (spaarrekening, banksparen) voor de lange termijn. Als je zelf bijvoorbeeld 10.000 euro wegzet tegen een rente van 3 procent voor een periode van 20 of 30 jaar bouw je een mooi bedrag op (rente op rente). Beleggen, lijfrentes enzo zou ik zelf nooit doen. Ten eerste heb je het risico en ten tweede komen er allemaal verborgen en niet verborgen kosten bij kijken waardoor je eventuele koerswinsten al snel verdampen.
maandag 6 december 2010 om 12:08
Risico's nemen met mijn geld doe ik sowieso niet, want ik heb niet zoveel Liever de zekerheid van een klein pensioen dan een risico alles kwijt te raken.
Maar waar het me vooral om gaat: wat is nou fiscaal de voordeligste manier om het weg te zetten? Hoe kan ik het op de voordeligste manier aftrekken van mijn belasting?
Maar waar het me vooral om gaat: wat is nou fiscaal de voordeligste manier om het weg te zetten? Hoe kan ik het op de voordeligste manier aftrekken van mijn belasting?
maandag 6 december 2010 om 13:46
Duha: dit bedrag kunt u niet aftrekken van de belasting. Het pensioenfonds houdt over het afgekochte pensioen belasting in (33,5%) Als u huurtoeslag heeft, kunt u wel een verzoek indienen (afdeling toeslagen in Heerlen) dit bijzondere inkomen niet mee te laten tellen voor de huurtoeslag.
Leest u de bijgaande informatie van de Belastingdienst: Ik heb bijzonder inkomen: http://www.toeslagen.nl/p ... g_wie_wat_wanneer-23.html
Leest u de bijgaande informatie van de Belastingdienst: Ik heb bijzonder inkomen: http://www.toeslagen.nl/p ... g_wie_wat_wanneer-23.html
maandag 6 december 2010 om 14:51
Bedankt voor de tip Fisbel! Dit is een heel interessant stuk, met name omdat ik onlangs ook toeslagen heb moeten terugbetalen over het jaar 2008, toen mijn man een nabetaling kreeg van zijn WAJONG. Nu blijkt dat dit een bijzonder inkomen is. Wellicht kan ik er nog iets van terugkrijgen.
Het pensioenfonds houdt inderdaad 33,5 % belasting in. Maar stel nou dat ik het bruto-bedrag stort in een lijfrentespaarrekening. Dan mag ik dat bedrag toch als aftrekpost opvoeren bij mijn aangifte? Zoals hier: http://www.belastingdiens ... pensioen-06.html#P69_9078 Of begrijp ik het dan helemaal verkeerd?
Het pensioenfonds houdt inderdaad 33,5 % belasting in. Maar stel nou dat ik het bruto-bedrag stort in een lijfrentespaarrekening. Dan mag ik dat bedrag toch als aftrekpost opvoeren bij mijn aangifte? Zoals hier: http://www.belastingdiens ... pensioen-06.html#P69_9078 Of begrijp ik het dan helemaal verkeerd?
maandag 6 december 2010 om 16:56
Ik geef u antwoord in twee berichten. Om met uw laatste vraag te beginnen: als de jaarruimte cq reserveringsruimte het toelaat zou u het bedrag in een lijfrentespaarrekening (banksparen) kunnen storten.
Maar als u huurtoeslag heeft, zult u toch moeten verzoeken het bijzondere inkomen afkoop klein pensioen buiten beschouwing te laten voor de huurtoeslag.
Voorbeeld: inkomen ¤ 18000. Afkoop klein pensioen ¤ 2000. Zonder verzoek wordt het inkomen ¤ 20000. Met verzoek blijft het inkomen ¤ 18000. Als er naast het inkomen van ¤ 18000 een storting lijfrente is van ¤ 2000 wordt het verzamelinkomen ¤ 16000.
Informeert u zich goed of u wel een pensioentekort heeft en of er dientengevolge wel aftrekmogelijkheid is als u een lijfrentespaarrekening opent.
http://financieel.infonu. ... ein-pensioen-afkopen.html
Maar als u huurtoeslag heeft, zult u toch moeten verzoeken het bijzondere inkomen afkoop klein pensioen buiten beschouwing te laten voor de huurtoeslag.
Voorbeeld: inkomen ¤ 18000. Afkoop klein pensioen ¤ 2000. Zonder verzoek wordt het inkomen ¤ 20000. Met verzoek blijft het inkomen ¤ 18000. Als er naast het inkomen van ¤ 18000 een storting lijfrente is van ¤ 2000 wordt het verzamelinkomen ¤ 16000.
Informeert u zich goed of u wel een pensioentekort heeft en of er dientengevolge wel aftrekmogelijkheid is als u een lijfrentespaarrekening opent.
maandag 6 december 2010 om 16:57
Sinds 2007 hebben pensioenfondsen de mogelijkheid kleine pensioenen af te kopen. Kleine pensioenen zijn er in grote aantallen: bij ABP en Zorg en Welzijn al een klein miljoen. Het ouderdomspensioen mag niet hoger zijn dan ¤ 420,19 op jaarbasis vanaf de pensioengerechtigde leeftijd (jaar 2010) Het pensioen moet premievrij zijn, bijvoorbeeld omdat er van baan is veranderd en het pensioen niet is meegenomen.
In twee gevallen moet de afkoop van het kleine pensioen geaccepteerd worden. Pensioenen die precies twee jaar premievrij zijn, kunnen vanaf dat moment binnen zes maanden door de pensioenuitvoerder afgekocht worden. Overige pensioenen van een verder verleden kunnen op de pensioendatum zelf afgekocht worden, bijvoorbeeld als men 65 jaar wordt.
Bij het afkopen van een pensioen houdt de pensioenuitvoerder belasting in, in principe volgens het tarief van de eerste schijf van 33,45 procent voor 65-minners en 15,55 procent voor 65-plussers - tarief 2010. Dit percentage kan hoger uitvallen, omdat er ook andere inkomsten zullen zijn.
Hoe een verzoek gedaan kan worden dit bijzondere inkomen niet mee te laten tellen voor de huurtoeslag: zie mijn eerste bericht van 13.46. Voor de overige toeslagen zoals zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag en het kindgebonden budget telt bijzonder inkomen bijna altijd als inkomen mee. Ook de achterstallig uitbetaalde Wajong-uitkering van uw man verhoogt het inkomen.
Hij moet over deze uitkering gewoon belasting betalen.
Uitsluitend voor de huurtoeslag kan verzocht worden dit bijzondere inkomen buiten beschouwing te laten, zodat men niet geconfronteerd wordt met een naheffing van terug te betalen huurtoeslag. NB: het bijzonder inkomen verandert dus niets aan de te betalen belasting over dit bijzondere inkomen.
In twee gevallen moet de afkoop van het kleine pensioen geaccepteerd worden. Pensioenen die precies twee jaar premievrij zijn, kunnen vanaf dat moment binnen zes maanden door de pensioenuitvoerder afgekocht worden. Overige pensioenen van een verder verleden kunnen op de pensioendatum zelf afgekocht worden, bijvoorbeeld als men 65 jaar wordt.
Bij het afkopen van een pensioen houdt de pensioenuitvoerder belasting in, in principe volgens het tarief van de eerste schijf van 33,45 procent voor 65-minners en 15,55 procent voor 65-plussers - tarief 2010. Dit percentage kan hoger uitvallen, omdat er ook andere inkomsten zullen zijn.
Hoe een verzoek gedaan kan worden dit bijzondere inkomen niet mee te laten tellen voor de huurtoeslag: zie mijn eerste bericht van 13.46. Voor de overige toeslagen zoals zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag en het kindgebonden budget telt bijzonder inkomen bijna altijd als inkomen mee. Ook de achterstallig uitbetaalde Wajong-uitkering van uw man verhoogt het inkomen.
Hij moet over deze uitkering gewoon belasting betalen.
Uitsluitend voor de huurtoeslag kan verzocht worden dit bijzondere inkomen buiten beschouwing te laten, zodat men niet geconfronteerd wordt met een naheffing van terug te betalen huurtoeslag. NB: het bijzonder inkomen verandert dus niets aan de te betalen belasting over dit bijzondere inkomen.
vrijdag 29 april 2011 om 16:02
Even een vraag, ik ben juist alle kleine stukjes pensioen over te brengen naar mijn huidige pensioenfonds.
Krijg daarvoor allemaal berekeningen van hoeveel dat pensioen dat dan is wat over wordt gesluist naar mijn huidige pensioenfonds. Waarom doen jullie dit niet?
Of doe ik nu iets raars of onhandigs? Ik heb er de ballen verstand van hoor.
Krijg daarvoor allemaal berekeningen van hoeveel dat pensioen dat dan is wat over wordt gesluist naar mijn huidige pensioenfonds. Waarom doen jullie dit niet?
Of doe ik nu iets raars of onhandigs? Ik heb er de ballen verstand van hoor.
zaterdag 30 april 2011 om 10:45
Je kunt het weigeren en op een later moment als je weer werkt naar je huidige pensioenfonds over laten zetten.
Die optie 'waardeoverdracht' moet ook op reactieoverzicht staan. En dan laten zij het staan en wachten zij totdat je een waardeoverdracht formulier invult bij een nieuw pensioenfonds. Die dan alles gaat overzetten. Staat dit niet op het formulier, bel ze dan even!
Die optie 'waardeoverdracht' moet ook op reactieoverzicht staan. En dan laten zij het staan en wachten zij totdat je een waardeoverdracht formulier invult bij een nieuw pensioenfonds. Die dan alles gaat overzetten. Staat dit niet op het formulier, bel ze dan even!
zaterdag 30 april 2011 om 17:33
Ik kreeg ook zo'n brief met de optie erin 'ik ga niet akkoord'. Hoe het dan verder afgehandeld zou worden weet ik niet. Maar als die optie er niet staat even bellen hierover, wat Famke ook zegt?
(Ik heb het laten overzetten naar m'n huidige pensioenfonds, kreeg laatst wel een uitbetaling van 23 hele Euro's pensioen die ik had opgebouwd bij een winkelbaantje ooit).
(Ik heb het laten overzetten naar m'n huidige pensioenfonds, kreeg laatst wel een uitbetaling van 23 hele Euro's pensioen die ik had opgebouwd bij een winkelbaantje ooit).