Geld & Recht alle pijlers

verschil huurprijs voor hetzelfde appartement hoe werkt dit?

30-04-2012 19:01 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tijdje terug was ik ingeloot voor een huurappartement.

Op een avond ging ik langs om het appartement goed te bekijken.

De huur was 550 euro, het meisje dat 3 jaar in het appartement had gewoond gaf aan dat zij een ander bedrag moest betalen.



Een bedrag dat veel lager lag om problemen te voorkomen wou ze me niet vertellen om welk bedrag het ging.



Ik hoor dit verhaal steeds vaker en vraag me af hoe woningbouwverengingen een prijs bepalen als een bewoner uit het appartement vertrekt. Iedere huurder heeft te maken met huurinflatie meestal het maximale percentage. Maar dan zouden de bedragen toch gelijk moeten zijn naar oppervlakte.



Hoe kan het dat een woning opeens veel duurder word. Er is geen sprake geweest van onderhoudwerkzaamheden.



Is iemand op de forum die me mij dit kan uitleggen?
zoekend......
Ik heb begrepen dat huren maar met een maximaal aantal procenten mogen stijgen als je er eenmaal inzit. Hierdoor kan het voorkomen dat een nieuwe huurder een hoger bedrag moet betalen, omdat de verhuurder de huur dan wel mag aanpassen aan de huidige huurprijzen, ongeacht het percentage dat het dan stijgt. Mijn buren die al 17 jaar hun huis huren betalen ook minder dan ik, ik woon hier pas een jaar.
Alle reacties Link kopieren
Zoals Bluebirds zegt is het hier ook .
Alle reacties Link kopieren
Hier ook, mijn buren wonen hier korter dan ik en zij betalen meer huur
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij ook inderdaad.

Ben erg benieuwd waar je gegevens vandaan kan halen.

Wat een huurappartement van bijvoorbeeld 20 vierkante meter voor waarde heeft anno 2012.

Het is vaak moeilijk controleerbaar.

Lijkt me ook een hoop gedoe voor zo'n woningbouwvereniging.

Huis 1 moet een andere prijs hebben dan huisje 2.
zoekend......
Sinds kort mogen er geloof ik ook omgevingspunten bij het bepalen van de maximale huur worden betrokken. Voor zittende huurders geldt dat niet.
Alle reacties Link kopieren
omgevingspunten? daar heb ik wel iets over gelezen.

zal even googlen naar een site waar de criteria in vermeld staat
zoekend......
Alle reacties Link kopieren
Je kunt hier checken hoeveel punten je woning waard is: http://www.huurcommissie.nl/Huurprijscheck/
Alle reacties Link kopieren
In het geval van mijn huidige woningbouwvereniging vind ik de inflatie al teveel betaald. Mijn woningbouwvereniging vervangt pas iets als het naar beneden valt of als er sprake is van lekkage. Het spul in mijn huis is lekker gedateerd. Hebben jullie hier ook ervaring mee?
zoekend......
Alle reacties Link kopieren
quote:madamecannibale schreef op 30 april 2012 @ 19:14:

Je kunt hier checken hoeveel punten je woning waard is: http://www.huurcommissie.nl/Huurprijscheck/Ha bedankt madamecannibale
zoekend......
Een vriendin van mij kreeg een overzicht van hoeveel omgevingspunten er bij haar woning hoorden, dat bleek dus om ongeveer een derde van het totale punten te gaan. Voor haar gaat het gelukkig niet op, maar een volgende huurder gaat daar dus fiks meer betalen.
Alle reacties Link kopieren
Zuszus, natuurlijk is het geen gedoe voor een woningbouwvereniging. Ze voeren 1x in wat het bedrag is en daarna wordt je huur iedere maand geincasseerd en 1x per jaar met een bepaald percentage aangepast. Klaar.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:zuszus schreef op 30 april 2012 @ 19:16:

In het geval van mijn huidige woningbouwvereniging vind ik de inflatie al teveel betaald. Mijn woningbouwvereniging vervangt pas iets als het naar beneden valt of als er sprake is van lekkage. Het spul in mijn huis is lekker gedateerd. Hebben jullie hier ook ervaring mee?Hier worden de huizen wel goed onderhouden. Woon zelf in een nieuwbouw appartement (sociale huur), en mocht zelf keuken etc. uitzoeken. Voor oudere huizen en appartementen zijn er regels opgesteld wanneer iets vervangen moet worden. In principe houdt de woningbouw zich hier ook echt aan. Verder mag je hier ook veel zelf aanpassen aan je huis, zonder dat je dit later weer in originele staat hoeft terug te brengen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anna37 schreef op 30 april 2012 @ 19:19:

Een vriendin van mij kreeg een overzicht van hoeveel omgevingspunten er bij haar woning hoorden, dat bleek dus om ongeveer een derde van het totale punten te gaan. Voor haar gaat het gelukkig niet op, maar een volgende huurder gaat daar dus fiks meer betalen.vriendin heeft zeker een goede keuze gemaakt.
zoekend......
Alle reacties Link kopieren
quote:madamecannibale schreef op 30 april 2012 @ 19:14:

Je kunt hier checken hoeveel punten je woning waard is: http://www.huurcommissie.nl/Huurprijscheck/Oke ik probeer zelf ook even dit linkje uit en kom op een heel ander bedrag. Het berekende bedrag blijkt dus voor 2010 te zijn. Je kunt nog wel nog steeds het juiste puntenaantal uitrekenen. Hier staan dan de prijzen voor 2012 bij het aantal punten http://huurcommissie.nl/f ... ngen_per__1_juli_2012.pdf



Ik blijkt dus in een schaarstegebied te wonen waardoor ik 25 punten extra krijg
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt de nieuwe huur tegenwoordig gebaseerd op de wozwaarde. Wordt een bepaalde rekensom op losgelaten en daar rolt een huurprijs uit.
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal het is me helemaal duidelijk geworden.
zoekend......
De woningbouw legde het aan ons zo uit,

Ze kijken nu naar energie label, het ligt aan de cv ketel jaartal, aan bv elektrische bedrading, dubbele beglazing hoe eerder de woning verbouwd is, hoe hoger de huur wordt voor de nieuwe bewoners.( nieuwe keuken, douche etc)



Met andere woorden, als bij het huis waar je naar gaat kijken, bv eerder dubbel glas is ingezet dan bij de buren, dan is bij jou als nieuwe huurder de huur extra om hoog gegaan door de extra kosten als vergelijking met de buren die er al een paar jaar zitten en waar het niet is gedaan.





Het ligt aan het opplussen van de woningen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zuszus schreef op 30 april 2012 @ 19:01:

Tijdje terug was ik ingeloot voor een huurappartement.

Op een avond ging ik langs om het appartement goed te bekijken.

De huur was 550 euro, het meisje dat 3 jaar in het appartement had gewoond gaf aan dat zij een ander bedrag moest betalen.



Een bedrag dat veel lager lag om problemen te voorkomen wou ze me niet vertellen om welk bedrag het ging.



Ik hoor dit verhaal steeds vaker en vraag me af hoe woningbouwverengingen een prijs bepalen als een bewoner uit het appartement vertrekt. Iedere huurder heeft te maken met huurinflatie meestal het maximale percentage. Maar dan zouden de bedragen toch gelijk moeten zijn naar oppervlakte.



Hoe kan het dat een woning opeens veel duurder word. Er is geen sprake geweest van onderhoudwerkzaamheden.



Is iemand op de forum die me mij dit kan uitleggen? Dat heet huurharmonisatie met een mooi woord. Hier kun je er meer over lezen: huurharmonisatie
Alle reacties Link kopieren
juistem

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven