Geld & Recht alle pijlers

Verschuldigde IB/PV

01-03-2018 00:52 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat iemand het antwoord weet op het volgende:

Ik heb in 2017 in totaal 4 banen gehad, 1 vaste baan met loonheffingskorting aan over het gehele jaar en 3 bijbaantjes, alle drie zonder deze korting omdat ik anders twee maal de korting aan zou hebben staan.

Nu is het al voor de tweede keer zo dat ik een groot bedrag moet betalen voor “verschuldigde IB/PV”, en ik vraag me af hoe dit kan. Betekent dit dat mijn vaste werkgever te weinig inhoudt, aangezien dit in 2016 ook het geval is? Elk jaar denk ik een leuk bedrag te krijgen omdat ik ook drie banen heb gehad waar er veel werd ingehouden omdat ik de loonheffinskorting niet had toegepast, maar door het verschuldigde bedrag blijft er haast niets over..

Misschien is het erg makkelijk te verklaren, maar ik ben nooit een ster geweest in dit soort dingen. :)
Klinkt raar. Juist als je bij 3 baantjes geen loofheffingskorting hebt laten toepassen betaal je daar via je loonstrook al de volle mep qua belastingen. Meestal krijg je dan bij je jaaraangifte geld terug, omdat bij baan 1 niet de volledige heffingskorting is verbruikt. Enige dat ik in dit geval kan verzinnen is dat het loon bij baan 1 alleen al dusdanig hoog is dat de volledige heffingskorting er wordt verbruikt. Maar dan nog zou ik verwachten dat je quitte speelt en niet dat je moet bijbetalen.
Klinkt niet raar.

Alle werkgevers houden vermoedelijk belasting in volgens het laagste tarief. De inkomstenbelasting is een progressief tarief: hoe meer je verdient, hoe meer belasting je betaalt.
Al die werkgevers weten niet van elkaar dat ze bestaan en houden allemaal belasting in volgens de lonnbelastingtabel: het laagste tarief. Als je al je inkomen bij elkaar optelt, zit je in een hoger belastingtarief, en dat hogere tarief heeft geen 1 van die werkgevers ingehouden. Dan heb je dus een tariefsverschil wat te betalen op levert.

Voorts kan het ook nog komen doordat 1 werkgever die de heffingskorting toepast teveel heffingskorting toepast, hij kan niet anders want hij kijkt naar de loonbelastingtabel en die geeft die korting aan, die doet dus niets verkeert. Maar in de inkomstenbelasting geld ook hoe hoger je inkomen hoe lager de korting. Je heb meer inkomen dan die ene werkgever waar jij je korting laat toepassen en dat kan tot gevolg hebben dat hij met teveel korting rekening houdt, omdat al jou inkomen bij elkaar recht geeft op een veel lagere korting.

Het gevolg is betalen bij het doen van aangifte, door eventueel tariefsverschil of doordat werkgever teveel korting toepast (die kan niet anders en doet niks fout oid).

Je kan het zelf uitrekenen. Tel al je inkomsten bij elkaar op. Reken je te betalen belasting uit, minus de kortingen minus de ingehouden loonbelasting.

Dit is op te lossen door bijvoorbeeld bij geen enkele werkgever de lonnheffingskorting toe te laten passen, maar ja dan heb je weer kans dat je teveel belasting heb afgedragen en dat je dan geld terug krijgt bij het doen van aangifte.
esther55 schreef:
01-03-2018 02:44
Klinkt niet raar.

Alle werkgevers houden vermoedelijk belasting in volgens het laagste tarief. De inkomstenbelasting is een progressief tarief: hoe meer je verdient, hoe meer belasting je betaalt.
Al die werkgevers weten niet van elkaar dat ze bestaan en houden allemaal belasting in volgens de lonnbelastingtabel: het laagste tarief. Als je al je inkomen bij elkaar optelt, zit je in een hoger belastingtarief, en dat hogere tarief heeft geen 1 van die werkgevers ingehouden. Dan heb je dus een tariefsverschil wat te betalen op levert.

Voorts kan het ook nog komen doordat 1 werkgever die de heffingskorting toepast teveel heffingskorting toepast, hij kan niet anders want hij kijkt naar de loonbelastingtabel en die geeft die korting aan, die doet dus niets verkeert. Maar in de inkomstenbelasting geld ook hoe hoger je inkomen hoe lager de korting. Je heb meer inkomen dan die ene werkgever waar jij je korting laat toepassen en dat kan tot gevolg hebben dat hij met teveel korting rekening houdt, omdat al jou inkomen bij elkaar recht geeft op een veel lagere korting.

Het gevolg is betalen bij het doen van aangifte, door eventueel tariefsverschil of doordat werkgever teveel korting toepast (die kan niet anders en doet niks fout oid).

Je kan het zelf uitrekenen. Tel al je inkomsten bij elkaar op. Reken je te betalen belasting uit, minus de kortingen minus de ingehouden loonbelasting.

Dit is op te lossen door bijvoorbeeld bij geen enkele werkgever de lonnheffingskorting toe te laten passen, maar ja dan heb je weer kans dat je teveel belasting heb afgedragen en dat je dan geld terug krijgt bij het doen van aangifte.
Best logisch hoe jij het zegt! Eindelijk snap ik dan waar het vandaan komt. Bedankt voor je lange en duidelijke uitleg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven