Geld & Recht alle pijlers

Voedselbank

30-01-2013 15:26 1197 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf volgende week kan ik voor de eerste keer terecht bij de voedselbank.

Zeker nieuw voor mij, maar het zal zeker schelen op de wekelijkse boodschappen.

Iemand ervaringen met een voedselbank?

Hoor ook weleens verhalen van mensen dat veel producten over de datum zijn.
Hier is het idd ook een fruitschuur voorheen aten wij ook heel weinig fruit, maar nu vind ik het ook echt lekker.
quote:Ivetje schreef op 31 januari 2013 @ 12:34:

Fruit duur? Ik haal hier zo 7 appels, 7 peren en 10 mandarijnen voor amper 5 euro. Dat valt toch best mee?

En als je een zakje voor saus gratis krijgt van de voedselbank, is dat toch altijd goedkoper dan zelf maken? Die saus is alleen water erbij...blikje tomatenpuree is toch weer 7 cent en dan nog kruiden. Goedkoper dan gratis kan niet

Nou ik vind het fruit ook duur. Deze week zat er geen fruit in het pakket en ik wil toch mijn fruit hebben. net gekeken in de super maar sjonge wat duur. heb nu maar een paar bananen mee genomen dat was het goedkoopst.

Ik wil ook wel zo'n boer maar die heb je hier midden in de stad helaas niet.

heb wel eens in de omliggende dorpen gekeken maar helaas geen boer die verkoopt kunnen vinden. Vind van het land ook altijd lekkerder, geld ook voor aardappelen.
@Ringklokje: paprika's (en vele andere groentesoorten) kun je heel makkelijk zelf kweken. Het is dan wel aan te raden de eerste keer wel zaad te kopen en daarmee te kweken en pas van die oogst de zaadjes te gebruiken.
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
quote:Italie_Meisje schreef op 30 januari 2013 @ 16:06:

[...]

Het meeste zal ook echt wel veilig zijn. Maar mij viel het op dat als er niet zoveel producten zijn om weg te geven dat er dan vaak zuivel van 6/7 dagen over de datum staan. Dat vind ik niet veilig meer. Ik ben dan heel bang ziek te worden. Mij is geleerd zuivel mx 3/4 dagen over de datum daarna weg ermee. Ik ben ooit eens heel ziek geworden van bedorven vla, durf het na 3/4 dagen echt niet meer op te eten.

Als het goed is heb je gekregen/krijg je een brief met daarop de uit leg die hier door starshine ook gegeven is.

Wij kregen ook een brief dat bij het eten van producten over de datum dit alles voor je eigen risico is. Zij bieden het aan en dan is aan jou de keus wat je er mee doet.

De zuivel die aan de datum is of over de datum is, krijgen we ingevroren en er wordt gezegd dat je het in de koelkast moet laten ontdooien en in 1 dag moet consumeren. Dat geldt voor toetjes, melk, mozzerella, yoghurt, vla.

Het verbaast mij eerlijk gezegd dat een Voedselbanker zo mee omspringt als dat jij me verteld, want dat is willens en wetens onverantwoord.
Wat bedoel je precies? Een voedselbanker, als in ik. Of bedoel je voedselbank?

Ik neem aan dat je bedoeld dat die zuivel 6/7 dagen over de datum onverantwoordelijk is.

Vind ik ook. Snap ook niet zo goed dat ze dat aan bieden want daar wordt je gewoon ziek van.

Hier krijgen we het niet ingevroren, maar gewoon gekoeld.
quote:sweetfirefly schreef op 31 januari 2013 @ 14:00:

@Ringklokje: paprika's (en vele andere groentesoorten) kun je heel makkelijk zelf kweken. Het is dan wel aan te raden de eerste keer wel zaad te kopen en daarmee te kweken en pas van die oogst de zaadjes te gebruiken.ja tomaatjes en rode peper en aardbei doe ik altijd, paprika nu 2 jaar geprobeerd maar lukt niet altijd. (maar komt ook omdat ik door hanidicap niet in de grond kan doen maar in potten moet doen)
Hoe kom je daar nu in, in de Voedselbank? Hebben jullie dan schulden of zitten jullie in de WSNP? (gewoon nieuwsgierig)
Als je bij de vb terecht komt mag ik aannemen dat je geen werk hebt. Is het dan geen mogenlijkheid om bij de markt langs te gaan? Tegen opruimtijd gewoon vragen of ze niet toevallig nog wat goedkoper wegdoen, wat gekneust misschien. Vaak mag je het "afval" zo meenemen. Is wel ff uitzoeken maar bv appels de plekken er af en appelmoes van maken werkt prima. Ook zijn veel marktkooplui genegen om dan voor wat minder het laatste fruit/groente weg te doen.
Ik heb wel werk,23 uur. 2 kids. Na aftrek van mijn kosten houd ik te weinig over om van te leven. Ben druk op zoek naar uitbreiding vh werk maar jongste is nog niet naar school. En de banen liggen niet echt voor t oprapen.
Ik heb ook werk. Sterker nog ik heb 2 banen. 1 voor 6 uur ( post) en een op inval basis, dat is helaas heel.weinig maar is wel in de branche waar ik voor geleerd heb en daar liggen de banen niet voor het oprapen.

Vriend werkt ook parttime en studeert daarnaast nog.

We krijgen aangevulde wwb. We hebben geen schulden ( op mijn studieschuld na), kunnen nu net de vaste lasten betalen. Zonder voedselbank wordt het dus nog moeilijker.

Heb ons zelf aangemeld door er langs te gaan en informatie te vragen.

We houden gewoon te weinig over om rond te komen en komen daardoor in aanmerking voor de voedselbank.
quote:kaatje_85 schreef op 30 januari 2013 @ 15:48:

dat iets aan de datum zit, of er net overheen is, wil niet zeggen dat het niet meer eetbaar is he...zit nogal een verschil in.

Ze gaan echt geen rottende appels en gehakt met maden meegeven natuurlijk Daar vond ik dit stukje info over op de website van de voedselbank: http://voedselbankenneder ... article&id=134&Itemid=126

Wel handige info. Ik wist bijv. niet er verschil zat tussen de tht datum en te gebruiken tot datum.
quote:Italie_Meisje schreef op 31 januari 2013 @ 13:09:

[...]

Nou ik vind het fruit ook duur. Deze week zat er geen fruit in het pakket en ik wil toch mijn fruit hebben. net gekeken in de super maar sjonge wat duur. heb nu maar een paar bananen mee genomen dat was het goedkoopst.

Ik wil ook wel zo'n boer maar die heb je hier midden in de stad helaas niet.

heb wel eens in de omliggende dorpen gekeken maar helaas geen boer die verkoopt kunnen vinden. Vind van het land ook altijd lekkerder, geld ook voor aardappelen.Op deze website kun je in de categorie Kopen bij de boer kijken welke boeren in je omgeving aan huis verkopen. bij teun
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Bedankt voor de link
en het is niet mogelijk om wat bij te verdienen met bijv. .schoonmaakwerk of productiewerk? Ik begrijp niet dat je niet meer werkt als je niet rond kan komen.
Ik dacht dat de vb alleen bedoeld was voor de bijstandsmoeders en mensen die geen werk en inkomen hebben. Dat is dus veranderd?
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:calvijn1 schreef op 03 februari 2013 @ 23:47:

Ik dacht dat de vb alleen bedoeld was voor de bijstandsmoeders en mensen die geen werk en inkomen hebben. Dat is dus veranderd?

Voedselbank is er voor mensen die te weinig overhouden per maand om van te leven,door welke reden dan ook.

Dat kan een bijstandmoeder zijn maar ook gewoon iemand met een baan..
Echt meds dacht jij soms dat ik dat nog had zelf had bedacht! Wat een domme opmerking.

Echt de banen liggen niet voor het oprapen ik ben al een aantal keer zelf afgewezen.voor productie en schoonmaken want te hoog niveau. Ze zijn bang dat je zo weer weg gaat.

Dus zo makkelijk is het niet om even maar wat bij te verdienen.

Bovendien heb ik 2 banen, wat willen/verwachten mensen toch nog meer van me.

@calvijn, als je in de bijstand zit betekend het niet dat je geen werk heb. Wij werken maar krijgen aangevuld vanuit de bijstand omdat wat er samen binnen komt minder is dan bijstandniveau.
quote:Italie_Meisje schreef op 04 februari 2013 @ 10:02:

Echt meds dacht jij soms dat ik dat nog had zelf had bedacht! Wat een domme opmerking.

Echt de banen liggen niet voor het oprapen ik ben al een aantal keer zelf afgewezen.voor productie en schoonmaken want te hoog niveau. Ze zijn bang dat je zo weer weg gaat.

Dus zo makkelijk is het niet om even maar wat bij te verdienen.

Bovendien heb ik 2 banen, wat willen/verwachten mensen toch nog meer van me.

@calvijn, als je in de bijstand zit betekend het niet dat je geen werk heb. Wij werken maar krijgen aangevuld vanuit de bijstand omdat wat er samen binnen komt minder is dan bijstandniveau.

Hoewel ik het vervelend voor je vind dat jullie moeilijk rond kunnen komen etc. vind ik dit geen mooie opmerking. Mensen "verwachten" van jou dat je meer dan 6 uur + invalwerk doet want als iedereen zo weinig zou werken zou echt de hele economie instorten. Mensen "willen/verwachten" dus dat je 40 uur per week werkt als je dat kan en de voedselbank/andere sociale voorzieningen overlaat voor mensen die het moeilijker hebben.

Dit dus niet om te zeggen dat ik vind dat je het makkelijk hebt. Maar dit soort opmerkingen vind ik niet kunnen over 2 banen terwijl je volgens de meeste interationale definities gewoon geen baan hebt omdat alles onder de 12 a 18 uur niet meetelt (en terecht).
Alsof ik geen 40 uur wil werken.

Ik zou heel graag meer willen werken. Er is op het moment bij de inval even.niets meer.

En de 6 uur is niet anders, ik had ook daar niet op kunnen solliciteren en op mijn luie reet kunnen blijven zitten.

Ik doe mijn best en dan zeggen dat.ik eigenlijk niet werk maakt me super pissed!
Bij Mc Donalds zoeken ze ook altijd mensen. Misschien een tip voor je, aangezien je uit hetzelfde mooie gebied komt als ik?
Ik krijg er een punthoofd van!
quote:Italie_Meisje schreef op 04 februari 2013 @ 10:02:

...... ben al een aantal keer zelf afgewezen.voor productie en schoonmaken want te hoog niveau. Ze zijn bang dat je zo weer weg gaat.

Dat hoor ik vaker (en heb ik zelf ook aan de hand gehad een paar jaar geleden). Is het een idee om je cv te downgraden voor sollicitaties naar schoonmaakwerk en productiewerk? Pas je cv aan aan de vacature, dus bij minder niveau ook alles wat je boven dat niveau gedaan hebt, weghalen. Niet helemaal eerlijk, maar je kan maar aan de slag zijn denk ik dan.
Mocca wat moeten mensen dan die laagopgeleid zijn? Op deze manier blijft er voor hun helemaal geen werk meer over.
quote:Plokkie schreef op 04 februari 2013 @ 10:46:

Bij Mc Donalds zoeken ze ook altijd mensen. Misschien een tip voor je, aangezien je uit hetzelfde mooie gebied komt als ik?Tja, hmmm nou mijn zoon had daar gesolliciteerd, en binnen een paar minuten krijg je een mail terug dat je niet aan profiel voldoet. Te oud..
quote:bankje schreef op 04 februari 2013 @ 10:50:

Mocca wat moeten mensen dan die laagopgeleid zijn? Op deze manier blijft er voor hun helemaal geen werk meer over.Ja, dat mag je hier niet zeggen, dat is het probleem van die laagopgeleide mensen.( heb ooit zo'n opmerking gemaakt )
Er komen ook mensen bij de voedselbank die wel een fultime baan hebben, maar die door omstandigheden geen of nauwelijks geld overhouden om van te leven.

Je wordt streng gescreend voordat je in aanmerking komt voor een pakket.

Er komen allerlei mensen een pakket halen, mensen zoals hier boven beschreven, mensen die in de schuldsanering zitten, sommige hebben een fulltime/ partime baan ander hebben een wia of bijstanduitkering, mensen in de bijstand/ andere uitkering wia, aow enz.

Het gaat er niet om wat je verdiend, het gaat erom wat je na aftrek van je vaste lasten overhoud aan leefgeld.

Ik vind dat er door sommige hier erg makkelijk geoordeeld word, niemand gaat voor zijn plezier naar de voedselbank, of is graag afhankelijk van familie of vrienden voor allerlei zaken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven