Geld & Recht alle pijlers

Volledig Pakket Thuis

17-09-2013 20:46 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon nu nog in een woonvorm (met indicatie autisme) maar ik ben op zoek naar een huis waarbij de financiële situatie lijkt op die van iemand die zelfstandig in een huurhuis woont. Ik betaal dan huur, electra, gas, water, etc. maar er is ook een VPT, Volledig Pakket Thuis.

Hoe hoog is de bijdrage? Ik heb ongeveer 15 minuten begeleiding per week (even kijken naar het schoonmaken en kleine praktische problemen oplossen die weinig tijd vergen).

Ik heb mijn financiële administratie doorgespit en probeer te kijken wat de maandelijkse kosten zijn als ik in een huurhuis woon. Maar ik heb geen idee hoeveel geld ik kwijt zal zijn voor VPT.

In hoeverre zijn jullie daarmee bekend, en hoe weet je wat de bijdrage is?
World of Warcraft: Legion
Wat spannend Hans!

*sorry verder geen zinnige bijdrage ik heb er geen verstand van*
Dat zal dan toch per woning verschillen?
Hangt denk ik van je indicatie en zorgverzekering af? Bel je verzekering en laat je informeren! Succes ermee, dat is een hele stap.
Had je al op VPT gegoogled?
Ik denk dat je morgen het beste even kunt bellen naar het informatienummer www.hetcak.nl De eigen bijdrage is volgens mij afhankelijk van het soort indicatie dat je krijgt.

Wel leuk joh! Heb je er zin in?
Als je echt 15 minuten begeleiding nodig hebt per week, heb je alleen een indicatie voor de AWBZ-functie 'Begeleiding' nodig en wel in de laagste klasse (1: tot 1;9 uur per week). Voor een VPT kom je in aanmerking als je veel meer zorg nodig hebt dan die 15 minuten per week: namelijk als je een beschermde woonvorm nodig hebt.
quote:IkBenIkenbenertrotsop schreef op 17 september 2013 @ 20:48:

Wat spannend Hans!

Inderdaad. Hoe snel zal ik een woning krijgen? Het kan zijn dat ik wat verwend wordt door mijn huidige nogal grote woning. Een kleinere woning betekent dat goed moet nadenken waar ik alles laat. Ik ben wel minder tijd kwijt aan het schoonmaken van keuken en woonkamer.

Ik ben intussen bezig om te kijken bij woningen van 3 woningbouwverenigingen. Ik krijg daar tijdelijk extra hulp voor van de begeleiding. Ik ben anderhalve week geleden hiermee begonnen.

Een begeleidster heeft ooit VPT aangekaart. Om precies te zijn verandert het volgende op financieel gebied:

1. Inkomen.

Verdwijnen:

- voedingsgeld (ook geen financiële verantwoording meer aan de begeleiding. Ik hoef ook geen aparte administratie te voeren. Dat is op zich niet zo veel werk).

Veranderen:

- Zorgtoeslag (waarschijnlijk afhankelijk van wel of niet krijgen van huurtoeslag en hoe hoog dat is);

Daarbij komen:

- Huurtoeslag (waarschijnlijk afhankelijk van wel of niet krijgen van zorgtoeslag en hoe hoog dat is).

2. Uitgaven.

Verdwijnen:

- CAK-BT-bijdrage.

Daarbij komen:

- Huur;

- Gas, water, electra;

- Voeding en schoonmaakmiddelen. Moet ik betalen van mijn eigen geld, i.p.v. voedingsgeld. Als je voedingsgeld meerekent als inkomsten zijn voeding en schoonmaakmiddelen ook je uitgaven, anders niet;

- Volledig Pakket Thuis.
Is het echt 15 minuten per week? Of is het per dag? Ik ken eigenlijk niemand die 15 minuten per week heeft in deze vorm.
De eigen bijdrage is deels gebaseerd op inkomenssituatie (daarnaast op o.a. leeftijd), dus dat hangt van je persoonlijke situatie af.
quote:Maline schreef op 17 september 2013 @ 20:56:

Als je echt 15 minuten begeleiding nodig hebt per week, heb je alleen een indicatie voor de AWBZ-functie 'Begeleiding' nodig en wel in de laagste klasse (1: tot 1;9 uur per week). Voor een VPT kom je in aanmerking als je veel meer zorg nodig hebt dan die 15 minuten per week: namelijk als je een beschermde woonvorm nodig hebt.De totale begeleiding - ook de overhead meegerekend, zoals schrijven van rapportages, bezoeken terwijl ik weg ben, een deel van de overdrachtsvergadering zover het mij betreft - is 1,5 uur per week.
Ik snap ook niet wat de functie was van volledig pakket thuis. Ik heb zelf op andere gronden een uur per week woonbegeleiding had thuis en daar betaalde ik iets van 20 euro voor per maand.

Waarom heb jij dat nodig dan die volledig pakket thuis als je maar 15 min. begeleiding krijgt. Weet je trouwens zeker dat dat genoeg is, zeker aan het begin? De overgang zal enorm zijn voor je.
quote:Maline schreef op 17 september 2013 @ 21:01:

De eigen bijdrage is deels gebaseerd op inkomenssituatie (daarnaast op o.a. leeftijd), dus dat hangt van je persoonlijke situatie af.Waarschijnlijk kan ik beter mijn begeleidster vragen; die heeft er meer zicht op. Die zie ik over enkele dagen.
quote:IkBenIkenbenertrotsop schreef op 17 september 2013 @ 21:04:

Waarom heb jij dat nodig dan die volledig pakket thuis als je maar 15 min. begeleiding krijgt. Weet je trouwens zeker dat dat genoeg is, zeker aan het begin? De overgang zal enorm zijn voor je.

De meeste veranderingen verwacht ik op financieel gebied. Een verhuizing is ingrijpend, maar is volgens mij niet zo ingrijpend en organisatorisch ingewikkeld als mijn vorige verhuizing in juni/juli 2012. Ik hoef geen complete huisraad te kopen. Er zijn wel een aantal dingen die niet door mij gekocht zijn, maar die ik van de RIBW heb gekregen. Die zal ik t.z.t. erbij moeten kopen.

Ik denk dat er verder niet zo veel zal veranderen vergeleken met mijn huidige woonsituatie. Of ik moet nu belangrijke dingen over het hoofd zien.
Je kan inderdaad het beste Cak bellen.

Misschien heb je verder hier iets aan:

cak info en rekentool
quote:Yavanna schreef op 17 september 2013 @ 21:11:

Je kan inderdaad het beste Cak bellen.

Misschien heb je verder hier iets aan:

cak info en rekentoolBedankt! Ik zal die rekentool eens gebruiken.
Volledig pakket thuis is heel intensief, voor mensen die anders in een beschermde woonvorm zouden zitten, maar die de beschikking hebben over een eigen huis. Ze krijgen dagelijks woonbegeleiding. Je moet daarvoor een CIZ hebben (ZZP indicatie). Dus die moet aangevraagd en toegewezen worden (of heb je die al)?

Je moet dus eerst een eigen huis hebben.

Is begeleid wonen niet voldoende voor jou? VPT komt in de plaats van beschermd wonen en dat gaat wel een stapje verder als begeleid wonen.
Naar mijn weten heb je een kleine eigen bijdrage, maar daarvoor krijg je voedingsgeld per week terug. Dus netto kost t je niks.
quote:appelientjex schreef op 17 september 2013 @ 21:16:

Volledig pakket thuis is heel intensief, voor mensen die anders in een beschermde woonvorm zouden zitten, maar die de beschikking hebben over een eigen huis. Ze krijgen dagelijks woonbegeleiding. Je moet daarvoor een CIZ hebben (ZZP indicatie). Dus die moet aangevraagd en toegewezen worden (of heb je die al)?

Je moet dus eerst een eigen huis hebben.

Is begeleid wonen niet voldoende voor jou? VPT komt in de plaats van beschermd wonen en dat gaat wel een stapje verder als begeleid wonen.

Ik heb al een CIZ-indicatie (autismespectrumstoornis). Aangevraagd en toegewezen gekregen. Nu betaal ik geen VPT, aangezien ik inderdaad nog in een woonvorm woon. Misschien is de benodigde begeleiding te gering voor VPT. Mijn begeleidster weet hier heel veel van af; ik zal haar eens vragen, zelfs meer nog dan haar collega's.

Ik zal geen voedingsgeld meer krijgen, maar moet ik voedsel en schoonmaak zelf betalen. Maar de huur is al ongeveer 200 euro minder (ik kijk naar een huur van tussen de 350 en 500 euro per maand) dan de huidige CAK-BT.
Ik ben ook vanuit een beschermd wonen instelling verhuisd, afgelopen februari, en in een huurwoning gaan wonen. Ik kreeg toen nog ongeveer eens in de twee a drie weken een half uur ambulante begeleiding. Stelde niets voor, en na drie keer is dat al gestopt omdat het helemaal niet nodig was (maar verplicht gesteld vanuit de woningbouwvereniging die mij een urgentie heeft gegeven). Ik betaalde gemiddeld 15 euro daarvoor, per maand.

Ik weet niet wat je eigen bijdrage nu is, maar mij is het financieel behoorlijk tegengevallen. Ik kreeg bij de RIBW ook voedingsgeld, dus had altijd wel geld voor boodschappen. Dat is nu anders. En er kwam qua kosten meer bij kijken dan waar ik op gerekend had. Niet alleen g/w/l, internet/tv (ik weet niet of je dat nu zelf betaalt, maar ik betaalde dat niet toen ik bij de RIBW woonde), en het missen van voedingsgeld, maar ook bijv. de gemeentelijke belastingen (waarvan ik gelukkig net een brief gekregen heb dat 'ie is kwijtgescholden dus ik krijg mijn geld terug).

Waarom zou je zorgtoeslag trouwens veranderen? Dat is afhankelijk van je inkomen, verder niets. Bij mij is daarin niks veranderd. Wel krijg ik nu inderdaad ook huurtoeslag.

VPT ken ik niet, maar van wat ik hier lees lijkt het me dat ambulante begeleiding vanuit de RIBW meer geschikt voor je is, omdat de frequentie daarvan veel lager is. Heb je een begeleider waarmee je kunt bespreken wat de beste optie voor je is? En inderdaad, het CAK bellen is ook een goeie.
quote:hans66 schreef op 17 september 2013 @ 21:00:

[...]

2. Uitgaven.

Verdwijnen:

- CAK-BT-bijdrage.

Daarbij komen:

- Huur;

- Gas, water, electra;

- Voeding en schoonmaakmiddelen. Moet ik betalen van mijn eigen geld, i.p.v. voedingsgeld. Als je voedingsgeld meerekent als inkomsten zijn voeding en schoonmaakmiddelen ook je uitgaven, anders niet;

- Volledig Pakket Thuis.

Denk je ook aan de gemeentelijke belastingen (rioolheffing en reinigingsheffing) en het waterschap (waterzuiveringsheffing en ingezetenenheffing). Je wil vast ook een Internet, bellen en tv pakket. Heb je nu al een inboedelverzekering?

En vergeet niet dat je ook misschien meer moet sparen voor grote uitgaven (reparaties etc).

Tip: let bij het zoeken naar een huurhuis ook goed op het energielabel. Je wil je straks niet blauw betalen aan de stookkosten als het een koude winter wordt.
Borderwalk, daar zeg je me inderdaad wat. Internet, bellen en TV-pakket heb ik al. Dat heb ik niet vermeld omdat ik denk dat dat niet gaat veranderen.

Ik wil proberen een fictieve inkomsten- en uitgaventabel te maken waarbij de bovenstaande dingen verwerkt zijn. Met Excel (waarmee ik behoorlijk handig ben) zou dat moeten lukken, zover die gegevens al beschikbaar zijn.
Je kunt een proefberekening maken voor de toeslagen:

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

De tarieven van de verschillende heffingen (en de voorwaarden voor kwijtschelding) kun je online vinden op de site van je gemeente/waterschap.
Wat een leuke plannen!

MEE kan ook helpen om e.e.a. uit te rekenen. Je eigen bijdrage wordt flink lager, maar je netto-lasten stijgen waarschijnlijk iets (enkel gebaseerd op ervaring in de VG sector). VPT kan alleen op basis van een ZZP indicatie. Die zul je nu ook hebben, aangezien je in een AWBZ instelling woont op basis van verblijf langdurig. Kan het zijn dat je 24 uur per dag terug kunt vallen op begeleiding? Dat is volgens mij een criterium voor een ZZP. De begeleiding hoeft niet in de buurt te zijn, maar wel oproepbaar via de telefoon of BAC.
Zorgtoeslag en huurtoeslag hebben geen invloed op elkaar. Zorgtoeslag is afhankelijk van je inkomen alleen. Dus dit zal niet veranderen.

Huurtoeslag is afhankelijk van twee dingen: je inkomen (en hiermee wordt dus bedoeld je inkomen uit werk en uitkeringen, niet uit toeslagen) en je huur.

Dat energielabel vind ik een beetje een loze tip. Waar ik woon hebben bijvoorbeeld het gros van de huurwoningen een heel slecht energielabel, omdat het gewoon oude huizen zijn. Zou je daarop gaan letten dan krijg je al helemaal nooit meer een huis.
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven