Geld & Recht alle pijlers

Voor iedere instantie aparte machtiging van moeder nodig?

05-03-2021 11:45 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder krijgt steeds meer moeite met het regelen en organiseren van haar (financiële) zaken. Daarnaast is zij slechthorend waardoor bellen in veel gevallen voor haar niet mogelijk is.

Vanmorgen wilde ik 1 ding checken bij Centraal Beheer (een simpele 'ja of nee'-vraag) maar zij wilden mij niet helpen. Ik kon wel een volmacht in laten vullen.... Op zich prima maar als dit straks voor iedere instantie en voor elk telefoontje moet gebeuren wordt het een dagtaak (oké, tikje overdreven maar wel veel gedoe).

Kan ik mijn moeder één machtiging laten tekenen waarmee alles is afgedekt of moet dit echt per instantie? En moet dit via een notaris? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik ga sowieso bellen met een notaris om te informeren maar ben benieuwd of iemand van jullie dit al eens bij de kop heeft gehad.

Dank voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, instanties worden steeds terughoudender.
Wel juist in deze tijd van identiteitsdiefstal, maar ook bloedirritant.

Ik lees even mee hoe dat werkt met machtigingen want als jij tegen Centraal Beheer over de telefoon zegt dat je gemachtigd bent is het toch echt niet genoeg - dat kan iedereen wel zeggen.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Algemene Volmacht

Een algemene volmacht kunt u via de notaris regelen. Dit heet een notariële volmacht. Een algemene volmacht kunt u ook buiten de notaris om regelen. Dat wordt ook wel een onderhandse volmacht genoemd. Hiermee geeft u een gevolmachtigde beperktere bevoegdheden dan bij een notariële volmacht. De gevolmachtigde kan bijvoorbeeld geen hypotheek op uw huis nemen. Bij beide volmachten is het mogelijk om bepaalde rechtshandelingen uit te sluiten of beperkingen aan te brengen.

Geven uw ouders een volmacht, dan behouden ze zelf het recht om de handeling(en) te verrichten waarvoor ze volmacht hebben gegeven. De gevolmachtigde kan direct na het verlenen van de volmacht handelen. Maar uw ouders kunnen ook een volmacht ’klaar hebben liggen’, voor als er iets gebeurt waardoor ze niet zelf kunt handelen.

Het is bijvoorbeeld mogelijk een volmacht in te laten gaan op het moment dat een arts verklaart dat ze niet meer zelf in staat zijn om te handelen.

Ook kunnen ze een toezichthouder regelen, die namens hen de gemachtigde ‘in de gaten houdt’ als ze dit zelf niet meer kunnen. Tip: Geef een volmacht aan twee verwanten. U kunt daarmee onenigheid en misbruik voorkomen. En bij afwezigheid door ziekte of vakantie van de één kan de ander uw zaken blijven behartigen.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat gaat per instantie. Ik heb het voor mijn oma. Een volmacht voor haar rekeningen, maar voor belangrijke dingen (zoals verzekeringen) is soms ook nog een losse volmacht nodig.
Het kan ook bij de notaris, maar ik heb het eigenlijk nooit nodig dus dat vonden we veel gedoe (en prijzig).

Merk dat inn de praktijk dat ik het nog nooit nodig gehad heb, misschien dat het met de AVG wel wat strenger geworden is. Het laatste jaar heb ik niet zoveel hoeven bellen voor haar.
En haar verzekeringen lopen bij een klein assurantie kantoor, dus die kennen haar (mij) wel.

Ik zou proberen zoveel mogelijk dingen online te doen in ieder geval. Dan zien ze niet wie er inlogt met je moeders gegevens. :)
Alle reacties Link kopieren
Als je het in een keer goed wil regelen dan zou je jouw moeder onder beschermingsbewind kunnen stellen via de rechtbank en dan zou jij haar bewindvoerder kunnen zijn. Dan kan jij deze zaken regelen. Beschermingsbewind kan gewoon vrijwillig geregeld worden en hoeft echt niet alleen bij schulden, het kan ook ingezet worden als iemand zelf niet meer in staat is deze dingen te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook alle instanties nu via online login laten regelen, want anders gedoe.

Mijn moeder is ernstig ziek en hiermee hebben we voorkomen dat we voor elk wissewasje een machtiging oid moesten hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dit meegemaakt met mijn vader. Al snel nadat hij de diagnose Alzheimer kreeg, merkten wij dat hij moeite had met het regelen van vooral zijn financiële zaken. Omdat hij op dat moment verder nog helder was hebben we bij de notaris een notariële volmacht op laten stellen. Met het oog op de toekomst hebben we hierin alles direct dicht getimmerd. Dus niet alleen de financiële zaken, maar bijvoorbeeld ook het medische stuk.
Wij zijn nu 4 jaar verder en helaas is mijn vader enorm snel achter uit gegaan. Hij woont nu alweer 1,5 jaar in een kleinschalige woonvorm, brengt zijn dagen door in een stoel voor het raam en kan alleen nog maar communiceren door het fluiten van oude kinderliedjes en het nabootsen van vogel geluiden. Met alle regelzaken die hierbij komen kijken zijn we heel blij dat we dit op tijd hebben geregeld!

Oh en let er op dat er in de volmacht duidelijk wordt aangegeven wanneer hij in gaat. Ik heb net nog in de clinch gelegen met een verzekeraar die vond dat er een extra verklaring moest komen waaruit bleek dat mijn vader zelf niet meer in staat was zijn zaken met hun te regelen. Wij hebben destijds op laten nemen dat het aan ons is om dit te beoordelen, en de volmacht geldig was vanaf het moment van opstellen.
Alle reacties Link kopieren
Machtigingen gaan inderdaad per instantie. Ik regel veel voor mijn broertje. Voor simpele vragen bel ik altijd als de vrouw van :)

Als het serieuzer wordt dan moeten we naar beschermingsbewind of notariële volmacht.
kleinezon wijzigde dit bericht op 05-03-2021 12:02
5.60% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
05-03-2021 11:56
Als je het in een keer goed wil regelen dan zou je jouw moeder onder beschermingsbewind kunnen stellen via de rechtbank en dan zou jij haar bewindvoerder kunnen zijn. Dan kan jij deze zaken regelen. Beschermingsbewind kan gewoon vrijwillig geregeld worden en hoeft echt niet alleen bij schulden, het kan ook ingezet worden als iemand zelf niet meer in staat is deze dingen te regelen.
Dit dus mijn of ons moeder kon destijds ook niks meer zelfstandig .wel moesten alle kinderen toestemming geven .mijn broer heeft dat geregeld .toch vinden wij het allemaal n heel naar idee. Maar ja soms moet je wat .
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Bellen met haar erbij is het handigst
Ik heb hetzelfde met mijn moeder. Logisch enerzijds dat ze geen info verstrekken.

Omdat mijn moeder dementerend is en ik hier en daar rekeningen plus tig herhaalverzoeken vond de wekenlang verstopt lagen (geloof mij, mijn moeder heeft nog nooit achterstanden gehad of schulden) dacht ik ook alles via automatische incasso te regelen. Het kwam heel vaak voor dat ik de vraag kreeg of mijn moeder in de buurt wass en of ze even aan de telefoon kon komen om te bevestigen dat zij het was. Wat natuurlijk helemaal nergens op slaat want dat is toch geen bewijs dat zij ook echt mijn moeder aan de lijn hebben.
Daar ben ik gauw mee gestopt en heb gebeld, mezelf voorgesteld als Greet Janssen geboren 1-1-1940 en toen was het zo gepiept.
Ik regel ook alles mbt digi d. Met mijn eigen e-mailadres en mijn eigen telefoonnummer log ik in en regel haar huurtoeslag bijvoorbeeld.

Waarom zou je dit via een notaris willen regelen, dat kost geld. Mits je broers of zussen hebt die dit graag willen. Maar ik ben haar enige kind.
Alle reacties Link kopieren
Ja hier hetzelfde als bij Renee*. Ik log gewoon in als m'n oma en voor m'n moeder regel ik ook veel dingen en dan log ik ook als haar in. Wat online kan, doen we online!
vonni schreef:
05-03-2021 11:59
Wij hebben dit meegemaakt met mijn vader. Al snel nadat hij de diagnose Alzheimer kreeg, merkten wij dat hij moeite had met het regelen van vooral zijn financiële zaken. Omdat hij op dat moment verder nog helder was hebben we bij de notaris een notariële volmacht op laten stellen. Met het oog op de toekomst hebben we hierin alles direct dicht getimmerd. Dus niet alleen de financiële zaken, maar bijvoorbeeld ook het medische stuk.
Wij zijn nu 4 jaar verder en helaas is mijn vader enorm snel achter uit gegaan. Hij woont nu alweer 1,5 jaar in een kleinschalige woonvorm, brengt zijn dagen door in een stoel voor het raam en kan alleen nog maar communiceren door het fluiten van oude kinderliedjes en het nabootsen van vogel geluiden. Met alle regelzaken die hierbij komen kijken zijn we heel blij dat we dit op tijd hebben geregeld!

Oh en let er op dat er in de volmacht duidelijk wordt aangegeven wanneer hij in gaat. Ik heb net nog in de clinch gelegen met een verzekeraar die vond dat er een extra verklaring moest komen waaruit bleek dat mijn vader zelf niet meer in staat was zijn zaken met hun te regelen. Wij hebben destijds op laten nemen dat het aan ons is om dit te beoordelen, en de volmacht geldig was vanaf het moment van opstellen.


Wat is de reden dat je dit allemaal op deze manier hebt gedaan? Heb je broers/zussen want dan begrijp ik het wel een klein beetje maar jeetje zeg wat een gedoe.
Alle reacties Link kopieren
regelen via de notaris, kan je altijd een kopie van de volwacht meesturen.

Dit is zuiverder dan inloggen met de gegevens van je moeder.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Tip

9 van de 10x wordt wel om het BSN nummer gevraagd. Zorg dat je deze ergens noteert en altijd bij de hand hebt.

Geldt ook voor een paspoortnummer en banknummer.
hamerhaai schreef:
05-03-2021 12:23
regelen via de notaris, kan je altijd een kopie van de volwacht meesturen.

Dit is zuiverder dan inloggen met de gegevens van je moeder.


Ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik zal nooit iets doen dat mijn moeder schade zal berokkenen.
En wil iemand zijn ouder benadelen dan kan dat op veel andere manieren die niet meer te controleren zijn, denk aan pinnen met de pas van een ouder. Alles dat ik regel gaat over administratieve zaken en die zijn allemaal terug te zien op haar bankafschriften.

Ik zou niet weten waarom je als je goede intenties hebt dit via een notaris zou willen regelen. Om je zuiverheid te bewijzen?
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
05-03-2021 12:18
Wat is de reden dat je dit allemaal op deze manier hebt gedaan? Heb je broers/zussen want dan begrijp ik het wel een klein beetje maar jeetje zeg wat een gedoe.
Ja, wij zijn met zijn drieën en zijn ook alle drie gemachtigd. Wij moesten bijvoorbeeld ook het huis verkopen, dan is een volmacht ideaal!

Wij vonden dit juist helemaal geen gedoe. 1 keer naar de notaris en alles was geregeld zodat wij weer al zijn zaken konden blijven regelen. Hadden we dit niet gedaan dan hadden we voor de verkoop van het huis toestemming moeten vragen bij de rechter, etc.
vonni wijzigde dit bericht op 05-03-2021 12:34
Reden: Typefoutjes
25.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft dit voor mijn oma, een volmacht dan. Ik heb geen idee wat de voor- en nadelen zijn als je dat vergelijkt met bewindvoering. Volgens mij is een volmacht meer dan voldoende, maar dat kun je navragen uiteraard.

Het is ook fijn om vast vooruit te kijken en, zoals Vonni ook aangeeft, hoe je medische zaken in de toekomst gaat regelen. Door de volmacht bij de notaris, kon mijn moeder ook tekenen voor het laten vaccineren van mijn oma (die ook dementerend is) en was de toestemming om haar op een meer intensieve afdeling van het verpleeghuis onder te brengen ook sneller geregeld.

Toevoeging: helaas gaat een notariële volmacht niet ineens automatisch naar alle instanties waar je mee te maken hebt... daarvoor zul je dus, als je pech hebt, nog steeds een voor een dingen moeten regelen....
vonni schreef:
05-03-2021 12:32
Ja, wij zijn met zijn drieën en zijn ook alle drie gemachtigd. Wij moesten bijvoorbeeld ook het huis verkopen, dan is een volmacht ideaal!


Dat kan ik me voorstellen, zeker ook nog met een koophuis. Anders kunnen er misschien misverstanden ontstaan.
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
05-03-2021 12:30

Ik zou niet weten waarom je als je goede intenties hebt dit via een notaris zou willen regelen. Om je zuiverheid te bewijzen?
Omdat er soms meer zaken zijn te regelen/organiseren dan louter online, simpele administratieve handelingen en omdat je ook medisch soms beslissingen moet nemen, die je niet voor elkaar krijgt zonder volmacht.

Mijn man en ik hebben zelfs een volmacht voor elkaar ;-)
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
05-03-2021 12:30
Ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik zal nooit iets doen dat mijn moeder schade zal berokkenen.
En wil iemand zijn ouder benadelen dan kan dat op veel andere manieren die niet meer te controleren zijn, denk aan pinnen met de pas van een ouder. Alles dat ik regel gaat over administratieve zaken en die zijn allemaal terug te zien op haar bankafschriften.

Ik zou niet weten waarom je als je goede intenties hebt dit via een notaris zou willen regelen. Om je zuiverheid te bewijzen?
Omdat je dan dingen voor elkaar krijgt bij verzekeraars ed. Zonder officieel document wordt dat een stuk lastiger
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
05-03-2021 12:34
Dat kan ik me voorstellen, zeker ook nog met een koophuis. Anders kunnen er misschien misverstanden ontstaan.
Niet alleen misverstanden. Juridisch gezien mag je een heleboel niet zonder volmacht. Toen ik de autoverzekering online opgezegd had werd ik hierover gebeld. Ze mochten de verzekering niet beëindigen op deze manier. Volmacht er achter aan gemaild en klaar.
vonni schreef:
05-03-2021 12:38
Niet alleen misverstanden. Juridisch gezien mag je een heleboel niet zonder volmacht. Toen ik de autoverzekering online opgezegd had werd ik hierover gebeld. Ze mochten de verzekering niet beëindigen op deze manier. Volmacht er achter aan gemaild en klaar.


Ja ok ik las ook iets over een koophuis en dat soort dingen hebben wij niet. Meer bankzaken, gemeentelijke zaken, zorgvragen, medicijnen, alles mbt de huurwning etc. Vanmorgen heb ik nog via het CAK eea moeten regelen.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
05-03-2021 11:56
Als je het in een keer goed wil regelen dan zou je jouw moeder onder beschermingsbewind kunnen stellen via de rechtbank en dan zou jij haar bewindvoerder kunnen zijn. Dan kan jij deze zaken regelen. Beschermingsbewind kan gewoon vrijwillig geregeld worden en hoeft echt niet alleen bij schulden, het kan ook ingezet worden als iemand zelf niet meer in staat is deze dingen te regelen.
Dit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven