Geld & Recht alle pijlers

Voor wat, hoort wat?

18-07-2012 15:05 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf vrij goed met naald en draad en maak en vermaak al jaren mijn kleding. Ook als er een kledingstuk van mijn vriend kapot is, dan maak ik dat. Tevens maak ik weleens gordijnen voor bekenden.

Nu het volgende: ik vermaak redelijk vaak kosteloos kleding voor de dochters van een vriendin. Zoals wanneer er een gat in een broek zit, een zoompje erin, korter maken, kleiner maken, innemen ... dat soort dingen.

Ik vind dit niet erg aangezien het een hobby van me is en doe dit al jaren.

Nu nodigde die vriendin en haar partner mij en mijn vriend onlangs uit om bij hen langs te komen om samen wat te eten. Etentje was gezellig. Ik vraag naderhand uit goed fatsoen of we wat bij moeten dragen in de kosten en toen gaf die vriendin aan dat ik een tientje moest betalen.

Nu gaat het me niet om dat tientje maar ik vind het toch raar:

- zij nodigt mij uit (niet andersom)

- ze zit redelijk goed in de slappe was

- ik doe al jaren met veel liefde en plezier vanalles voor hen

Ik heb dit aangegeven aan die vriendin en nu zijn zij en haar partner dus kwaad. We zijn al jaren goed bevriend dus ik vind het jammer als de vriendschap hierop stuk moet lopen maar wat vinden jullie, ben ik nu zo raar dat ik vreemd opkijk dat ik een tientje moet betalen voor een etentje bij iemand thuis die mij notabene zelf uitnodigt?

Iemand anders ook iets soortgelijks meegemaakt?
Ik vind het ook erg raar om te vragen of je moet meebetalen.

Ik zou eigenlijk best beledigd zijn als dat aan mij gevraagd werd.

Want blijkbaar vonden ze het eten niet uitgebreid of lekker genoeg en denken ze door mee te betalen volgende keer meer of duurder eten te krijgen.

Blijkbaar zie ik zelf of mijn huis er dan uit alsof ik mij niets meer kan veroorloven.

Het kan ook zo zijn dat je vriendin niet wilde laten blijken dat ze het een rare vraag vond en daarom een bedrag noemde.

Vervolgens zet je haar eigenlijk voor schut door niet te willen betalen. Vraag het dan niet!.

Van je vriendin vind ik het dan weer raar dat ze een bedrag noemt. Zij had gewoon horen te zeggen dat je natuurlijk niet hoefde mee te betalen en als ze erg aardig had willen zijn had ze daar ook nog bij kunnen vermelden dat ze dit terug deed omdat jij altijd zoveel voor haar doet.
Ik ken ook mensen die die vraag stellen, hoezo fatsoen? Ik voel me ongemakkelijk bij die vraag.

Als mij die vraag wordt gesteld dan noem ik ook meestal een bedrag, een absurd hoog bedrag, dat dan weer wel.

En ik ken ook mensen zoals jouw vriendin, die de geven-en-nemen-balans niet zo goed in het snotje hebben. Die mensen ken ik dus ook alleen, dat zijn geen vrienden (meer).
Ik vind het van jou ook niet netjes! Eerst vragen of je mee moet betalen en dan klagen als dat het geval is. Dan moet je het niet vragen ook.

daarnaast vind ik het van je vriendin ook raar dat ze je mee laat betalen. Maar dat ze boos is snap ik wel een beetje...eerst iets vragen en daarna terugkrabbelen.
Ik heb het ook een keertje meegemaakt dat ik ergens ging eten en dat toen - op de cent precies - werd uitgerekend wat de kosten p.p. waren geweest zonder dat ik er naar had gevraagd. Ik heb geweigerd om het te betalen maar heb die personen later bij mij thuis uitgenodigd en daarna nooit meer gezien.

Als ik ergens word uitgenodigd neem ik meestal een flesje wijn mee of lekkere koeken (afhankelijk van het tijdstip). Soms betaal ik wel mee aan het eten maar dan bied ik dat zelf aan. Is bij mij vooral het geval als ik weet dat persoon krap zit of dat ik er vaak kom eten.
Ik zou ook op voorhand vragen of ik iets mee moest nemen, niet achteraf of ik ergens aan mee moet betalen. Zeker niet omdat je uitgenodigt werd voor het etentje.

Je rekent dus wel af en toe iets voor het verstellen van de kleding van hun dochters? Is jou goed recht. Maar als jij vraagt of er kosten verbonden waren aan het eten dan kan het antwoord je niet bevallen. Wat denk je dat er zou zijn gebeurd als je het niet had gevraagd? Was de rekening dan gepresenteerd?
quote:missbabette schreef op 18 juli 2012 @ 15:05:

Ik vraag naderhand uit goed fatsoen of we wat bij moeten dragen in de kosten en toen gaf die vriendin aan dat ik een tientje moest betalen.

Nu gaat het me niet om dat tientje maar ik vind het toch raar:

- zij nodigt mij uit (niet andersom)

- ze zit redelijk goed in de slappe was

- ik doe al jaren met veel liefde en plezier vanalles voor hen

Je vraagt zelf of je moet bijdragen aan het etentje.

Je kreeg een uitnodiging, ik zelf als gastvrouw zou het erg raar vinden als iemand vraagt of ie mee moet betalen.

Als ik het niet kan missen, zou ik ook niemand uitnodigen.

Voortaan niet meer vragen of je een financiële bijdrage kan leveren, maar gewoon zeggen, gezellig, ik neem de flessen wijn mee.
Je vriendin is kwaad zeg je, wat zijn haar argumenten?
Begin van het begin is denk ik dat jij vraagt of je mee moet betalen. Waar komt die vraag uberhaupt vandaan ? Is iig in Nederland niet heel gebruikelijk toch ?
Ik vind het erg raar dat je moet meebetalen, dat had ik ook gevonden als je nooit iets voor haar had gedaan, maar ik had het inderdaad ook niet gevraagd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Heb het trouwens ook wel eens meegemaakt, dat ik bij een vriendin ging eten met nog twee vriendinnen en dat een van de twee vroeg of ze nog iets van ons kreeg, toen vroeg ze iets van 3 euro per persoon. Dat vond ik toen ook wel raar, ik had toen niet eens contant geld bij me trouwens, en de andere vriendin met wie ik daar was ook niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Heb je al vaker bij die vriendin gegeten op haar uitnodiging? En moest je toen ook betalen nadat je "uit beleefdheid" (zou ik mee stoppen, kan heel verkeerd vallen bij mensen) die vraag stelde?
Tenzij je een student bent vind ik het heel raar om the vragen of je moet betalen voor het eten. Van te voren vragen of je iets mee kan nemen, en dan iig een fles wijn meenemen als je ergens gaat eten.

Als ze dan zegt dat je een tientje moet betalen, vind ik niet dat je kwaad kan worden omdat je niet wil betalen.

Dan had ik egwoon de volgende broek in rekening gebracht.

Eerst iets vragen en dan pissig zijn, jemig. Als je een vraag stelt kan je ook een antwoord krijgen dat je niet bevalt.
quote:nellaaa schreef op 18 juli 2012 @ 15:22:

Ik vind het vreemd dat ze willen dat je betaalt, maar ik vraag me ook heel hard af waarom je gevraagd hebt of je iets moest bijdragen. Persoonlijk neem ik voor het fatsoen-aspect altijd een flesje wijn/doosje bonbons/bloemetje mee als ik bij iemand voor een etentje wordt uitgenodigd.Dit
Pompedom: ik weet niet waar jij vandaan haalt dat ik pissig ben? Je overdrijft wel zeg. Natuurlijk kan ik dit antwoord van mijn vriendin verwachten. Ik lees dat het vragen of ze nog wat van me krijgt niet zo gebruikelijk is, ik heb het zo van huis uit meegekregen en in mijn omgeving gaat dat iig zo.
Naja als je weet dat je dit antwoord kan verwachten, terwijl je het dus niet eens bent met het antwoord moet je het gewoon niet vragen. Dan kun je het wel van huis uit hebben meegekregen, maar iets vragen, antwoord A verwachten en dan gaan zeuren over B, vind ik in dit gevaal gewoon eigen schuld.
En als dit in jullie omgeving zo gaat, waarom vraagt zij dan nooit wat je wilt hebben voor de kleding die je herstelt?
Jullie vriendschap bestaat dus al jaren. Dan heb je er vast vaker gegeten lijkt me en ook weleens andersom. Hoe ging dat toen? Soms vinden mensen het trouwens lastig om iets wat aangeboden wordt af te wijzen dus hebben zij uit beleefdheid dan maar een klein bedrag genoemd om jouw niet te beledigen door jouw aanbod af te slaan. Vervolgens reageer je door je aanbod om iets te betalen weer in te trekken. Lijkt me miscommunicatie tussen jullie wat toch makkelijk uit te praten is.

Had jij trouwens wel iets meegenomen (bloemen of flesje wijn) Zo nee, misschien vonden zij dit juist onbeleefd van jouw.
Waarom heb je gevraagd of je iets moest bijdragen?

Dat is de eerste fout en de tweede fout is dat je je druk maakt om een vriendin die je een schuldgevoel probeert en wat haar gelukt is te geven.

Is dit wel een vriendin waarvan jij dacht dat zij zo een fijne vriendin was of is.
De eerstvolgende keer dat ze jou weer vraagt om kleding te herstellen zou ik haar op voorhand mededelen wat dat haar gaat kosten.

Verder zou ik er geen woorden meer aan vuil maken.
Doet mij een beetje denken aan een situatie van vroeger, kennissen van mijn ouders hadden een zoon waarmee in het zijn pubertijd niet zo lekker ging, gestopt met school wist niet wat hij wilde, thuis was er geen land mee te bezeilen. Mijn ouders hadden een binnenvaartschip, en varen leek hem wel wat, prima hij mocht kosteloos de zomervakantie mee, kreeg nog zakgeld van mijn ouders. Die kennissen gingen een weekend naar een bungalowpark, en toen vroegen ze aan mijn zus of ze mee wilde. (dochter van dezelfde leeftijd) nou dat wilde mijn zus natuurlijk wel, kwamen ze s'avonds de rekening presenteren, want dan gang mijn zus mee, en moest de auto zwaarder trekken, zoveel voor het eten, en zoveel voor het slapen, ja een meisje van 10 jaar eet in een weekend evenveel als een jongen van 16 jaar in zes weken tijd. Mijn ouders hebben vriendelijk bedankt voor het aanbod, mijn zus teleurgesteld dat ze niet mee mocht..
quote:missbabette schreef op 18 juli 2012 @ 18:30:

Pompedom: ik weet niet waar jij vandaan haalt dat ik pissig ben? Je overdrijft wel zeg. Natuurlijk kan ik dit antwoord van mijn vriendin verwachten. Ik lees dat het vragen of ze nog wat van me krijgt niet zo gebruikelijk is, ik heb het zo van huis uit meegekregen en in mijn omgeving gaat dat iig zo.Dit is je enige reactie? Echt?
Als je bij mensen gaat eten gaat dat met gesloten beurzen. Je vraagt niet nadien of je moet betalen, en je presenteert je gasten ook geen rekening.

Alleen bij studenten of grotere groepen, waar mensen niet 'uitgenodigd' worden maar 'afspreken samen te eten' deel je de kosten.

Bij iemand eten=fles wijn of bloemetje meenemen en verder niks.

Dus ja, ik vind je vraag naar de kosten vreemd, en de reactie van je vriendin ook. Zeker als jullie al jaren bevriend zijn. Dit was toch niet de eerste keer dat je bij elkaar eet? Hoe ging dat voorheen dan? En waar is zij dan kwaad over?

En overigens: als iemand al jaren naaiklusjes doet is het wel zo netjes om een keer iets terug te doen, hetzij een lekker etentje, hetzij een cadeautje.
Ja voor dat moment wel, Frizzy. Waarom? Weer een probleem?
quote:missbabette schreef op 18 juli 2012 @ 19:17:

Ja voor dat moment wel, Frizzy. Waarom? Weer een probleem?Zegt me iets over je omgangsvormen.
quote:annae schreef op 18 juli 2012 @ 19:20:

[...]

Zegt me iets over je omgangsvormen.En dan ook de toon waarop. Vreemd, zeker voor iemand die fatsoensregels in acht neemt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven