Geld & Recht alle pijlers

Vraag over complete erkenning kind

25-04-2012 12:58 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

Ik heb een vraag en wellicht zijn er hier mensen die me een klein beetje verder kunnen helpen.

Ik heb uit een relatie in het verleden een kind van vijf jaar. Mijn ex-partner en ik zijn nooit getrouwd geweest. Tijdens de zwangerschap hebben we de vrucht niet compleet erkend. De gemeente zei: "Meneer, nu heeft u wel plichten, maar nog geen rechten." (ik weet hier de benaming niet meer voor)

Sinds enige tijd zijn mijn ex-partner en ik uit elkaar. Ik heb altijd het idee en gevoel gehad dat we hier zonder formele afspraken en juridisch gedoe uit konden komen. Ik betaal elke maand een x-bedrag aan alimentatie (ben ik dit verplicht eigenlijk? Niet dat ik het niet wil betalen, maar puur ter info) en zie mijn kind regelmatig. Dit gaat meestal goed, maar de laatste weken/maanden zijn er strubbelingen.

Daarom wil ik de volledige erkenning geregeld hebben, zodat ik ook juridisch gezien aanspraak kan maken op mijn rechten. Mijn ex-partner heeft me zojuist laten weten hier niet aan mee te willen werken, dus moet het geregeld worden bij de rechter.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan regelen en hoe ik een eventuele rechtszaak op moet starten?
Advocaat zoeken...
Als ik het goed begrijp, heb je het kind wel erkend (familierechtelijke relatie, vast staat dat jij de vader bent) maar heb je geen gezag? (dit is niet gezamenlijk aangevraagd bij de rechtbank?)
Je verwart erkenning met voogdij. Vraag het een jurist.
quote:Miriammm schreef op 25 april 2012 @ 13:03:

Als ik het goed begrijp, heb je het kind wel erkend (familierechtelijke relatie, vast staat dat jij de vader bent) maar heb je geen gezag? (dit is niet gezamenlijk aangevraagd bij de rechtbank?)

Klopt helemaal! En mijn ex-partner doet lastig en verbiedt me bijvoorbeeld komende zomer een vakantie in het buitenland met mijn kind.

Ik wil alles geregeld hebben.
quote:hawkeye_jane schreef op 25 april 2012 @ 13:04:

Je verwart erkenning met voogdij. Vraag het een jurist.Nee, met gezag.
Even dit: je hebt je kind wel volledig erkend, maar je hebt het gezag niet geregeld vlak na de geboorte.

Je hebt dus wel zorgplicht, maar geen recht om bepaalde beslissingen te nemen. Het is, zeker omdat je ex-partner weigert mee te werken, verstandig om een advocaat te vragen om raad.

Sterkte, hoop dat jullie het voor elkaar krijgen het zonder al te veel narigheid te regelen.
Moet toch sneller leren typen...
Gezag gaat via het voogdijregister, toch. Of zit ik met een antieke benaming. Ik bedoel hetzelfde als jij, Star.
quote:hawkeye_jane schreef op 25 april 2012 @ 13:07:

Gezag gaat via het voogdijregister, toch. Of zit ik met een antieke benaming. Ik bedoel hetzelfde als jij, Star.

Ja jij bent reuze antiek

Voogdij: De term voogd is voorbehouden aan mensen die geen ouder van het kind zijn. In de media wordt de term voogdij vaak fout gebruikt voor ouders die het gezag hebben. Dat ouders strijden over de voogdij is dus wettelijk gezien niet mogelijk.
quote:Polleke78 schreef op 25 april 2012 @ 13:06:

Even dit: je hebt je kind wel volledig erkend, maar je hebt het gezag niet geregeld vlak na de geboorte.

Je hebt dus wel zorgplicht, maar geen recht om bepaalde beslissingen te nemen. Het is, zeker omdat je ex-partner weigert mee te werken, verstandig om een advocaat te vragen om raad.

Sterkte, hoop dat jullie het voor elkaar krijgen het zonder al te veel narigheid te regelen.Dank je wel! Ik hoop het ook zonder veel narigheid te regelen, met name voor het kind zelf. Ik heb dit soort ruzies nooit gewild, maar voel me nu gedwongen.
En ook bedankt voor de uitleg omtrent de term 'gezag'!
Tja, als de moeder van het kind niet wil dat jij gezag hebt, zal je het sowieso via de rechter moeten spelen denk ik. Via art. 1:253c lid 1 Bw kun je gezag aanvragen bij de familiesector van de rechtbank. Lid 3 bepaalt dat het verzoek alleen ingewilligd wordt indien de rechter dit in het belang van het kind acht. Echter zijn rechters momenteel heel erg voor het feit dat een kind 2 ouders moet hebben, dus zeker als jij gewoon altijd een goede relatie met je kind hebt gehad, is de kans groot dat het je lukt.
Wacht, sorry, wat ik zeg klopt niet. Ik moet even opzoeken hoe het dan zit..

Edit:

Art. 1:252 Bw jo. Art. 1:253o Bw moet je hebben als je gezamenlijk gezag wenst. Ook hiervoor geldt dat het vaak wordt toegewezen. Als jij altijd een goede relatie met je kind hebt gehad, is het al snel in belang van het kind dat het toegewezen wordt namelijk.

Het artikel wat ik in mijn vorige post noemde, geldt als je eenzijgi gezag wilt, maar dat likkt me onwaarschijnlijk (en erg lastig te krijgen).
Ik zou er overigens wel rekening mee houden dat het regelen van het gezag niet automatisch betekent dat je jouw kind dan wel mee kunt nemen naar het buitenland.
Ik vond dit op rijksoverheid.nl :

Weigeren moeder gezamenlijk ouderlijk gezag

Gezamenlijk ouderlijk gezag aanvragen via de griffie van de rechtbank kan alleen als u het verzoek samen doet. Wilt u als vader gezamenlijk gezag maar is de moeder het hier niet mee eens, dan kunt u het verzoek niet doen. Wel kunt u dan als vader naar de rechter stappen om te vragen het gezamenlijk ouderlijk gezag toch toe te kennen. Hiervoor heeft u een advocaat nodig. Voorwaarde hierbij is dat u het kind heeft erkend.

Is het kind erkennen, hetzelfde als de vrucht erkennen?
quote:nummerzoveel schreef op 25 april 2012 @ 13:14:

Ik zou er overigens wel rekening mee houden dat het regelen van het gezag niet automatisch betekent dat je jouw kind dan wel mee kunt nemen naar het buitenland.

Daar gaat het me niet om, ik wil gewoon meer te zeggen hebben over de opvoeding, enz enz.

En die vakantie zal een extra bijkomstigheid worden... Het gaat me om een groter geheel!
quote:dvdl1 schreef op 25 april 2012 @ 13:15:

Gezamenlijk ouderlijk gezag aanvragen via de griffie van de rechtbank kan alleen als u het verzoek samen doet. Wilt u als vader gezamenlijk gezag maar is de moeder het hier niet mee eens, dan kunt u het verzoek niet doen. Wel kunt u dan als vader naar de rechter stappen om te vragen het gezamenlijk ouderlijk gezag toch toe te kennen. Hiervoor heeft u een advocaat nodig. Voorwaarde hierbij is dat u het kind heeft erkend.

Is het kind erkennen, hetzelfde als de vrucht erkennen?

Ja.

Aanvulling van site van Rijksoverheid:

U kunt een kind erkennen bij de gemeente. Dit kan voor de geboorte, tijdens de aangifte van geboorte of op een later moment.
Je hebt als vader (ik neem aan dat je de vader bent, gezien het kale hoofd in je avatar) altijd recht op omgang met je kind, ook zonder erkenning, ook zonder gezag. Een kind heeft recht op omgang met de biologische ouders - dus vader en moeder. Dit staat los van erkenning en gezag.

Maar, je staat als vader wel sterker in je schoenen wanneer je het kind erkend hebt. En nog sterker wanneer je ook het gezag hebt.

Wanneer je je kind al erkend hebt (en trouwens, wat de gemeente zei " je hebt nu wel plichten maar geen rechten" is dus niet correct - ook met alleen erkenning heb je rechten als vader) zal een rechter vrijwel altijd het ouderlijk gezag toekennen indien de vader daartoe een verzoek voor indient. Tenzij er (zeer) zwaarwegende argumenten tegen ouderlijk gezag voor de vader zijn (je bent bijv. een junk met een heel lang strafblad met geweldsdelicten erop).

Het belang van het kind wordt in het recht voorop gesteld. Dus dat de moeder het niet wil is jammer, maar volgens het Nederlands recht in deze dus niet in lijn met het belang van het kind.

Je hebt hier trouwens wel een advocaat voor nodig. Je kan dit verzoek voor gezag niet zelf indienen.
quote:dvdl1 schreef op 25 april 2012 @ 13:15:

Is het kind erkennen, hetzelfde als de vrucht erkennen?Ja. Maar daarmee heb je nog geen ouderlijk gezag, dit had apart aangevraagd moeten worden vlak na de geboorte. Dat kan dus alsnog, maar als de moeder niet mee wil werken dan via de rechter..
anoniem_92636 wijzigde dit bericht op 25-04-2012 17:04
Reden: zeer vriendelijk *kuch* gewezen op een verkeerd antwoord
% gewijzigd
Je hebt erkent dus zorgplicht, omgangsrecht en -plicht, recht op informatie en consultatie en je kind heeft erfrecht. Je hebt geen gezag, dus mag niet meebeslissen over dingen als school en medische zorg.

Met gezamenlijk gezag kun je nog steeds niet alleen beslissingen nemen, je neemt dan gezamenlijk beslissingen in plaats van dat moeder het doet. Om met je kind naar het buitenland te gaan heb je toestemming nodig van de (andere) gezaghebbende ouder. Dus zelfs met gezag, zou dat niet mogen zonder toestemming van de ander.

Om toch naar het buitenland te kunnen kun je vervangende toestemming aan de rechter vragen. Schakel hiervoor een advocaat in.
Jij hebt het kind erkent, en daardoor al wel de plichten (sommige zou je ook al gehad hebben zonder erkenning, betalen mag altijd ).

Het is onpraktisch dat je nog geen rechten hebt, en ik begrijp niet dat je dat niet véél eerder hebt gedaan. Als de moeder niet meewerkt moet je inderdaad een advocaat zoeken, lullig maar waar. De meeste rechtbanken werken hierin mee, zeker als vader en kind een goede relatie hadden en hebben. als de moeder héél dwars gaat liggen, berg je dan maar, want dan krijgen jullie beiden gezellig visite van de Raad voor de Kinderbederving.

Als jullie dit direct geregeld hadden (even wat papieren opsturen naar het kantongerecht, is gratis) had je jezelf een hoop heisa bespaard. Ook nu zou je het nog gratis kunnen regelen, als je ex meewerkt.

Succes !
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
http://www.rijksoverheid. ... volgen-van-erkenning.html

Je bent onderhoudsplichtig tot 21 jaar en hebt recht op omgang en informatie. Zie verder link.
Ik ben inderdaad de vader van het kind in kwestie.

Ik denk overigens niet, pixiemorgan, dat er zwaarwegende redenen zijn; heb een nette baan, gebruik geen drugs en geen strafblad.

Ik zal een advocaat inschakelen en kijken naar zijn mening en kijken hoe we dit aan gaan pakken. Ik bel deze week nog een advocaat in mijn regio.

Ik ben erg blij met jullie hulp!! Bedankt!
Misschien dat gezamenlijk gezag er niet voor zorgt dat TO het kind zomaar mee kan nemen op vakantie, maar dan nog is het mijn inziens wenselijk. Denk dat hij bijv. graag inspraak heeft bij medische beslissingen, school en dergelijke.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven