Geld & Recht alle pijlers

vraag over erfrecht

06-05-2014 17:31 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
De broer van mijn vader is overleden. Hij was verstandelijk gehandicapt en heeft dus geen vrouw of kinderen. Naast mijn vader heeft mijn oom nog 3 andere broers. Ik vraag mij af hoe 1 en ander nu geregeld is via de wet in dit geval. Ik heb het op internet nog niet kunnen vinden. Ik neem aan dat de broers allemaal erfgenaam zijn. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat? Zullen de broers een document moeten ondertekenen of zit dit anders? Hopelijk kan iemand hier wat meer duidelijkheid in geven.
Voor hetgeen jij vraagt bestaat een zogenaamde 'volmacht'. Dit is te regelen bij een notaris. Een erfgenaam wordt de gevolmachtigde erfgenaam, hiervoor moeten alle anderen tekenen. Hierna kan de persoon met de volmacht dingen tekenen en hoeft de rest er niet steeds bij te zijn. Heel handig als er bijvoorbeeld 10 erfgenamen zijn of als erfgenamen ver van elkaar wonen.

Zelf ben ik ook gevolmachtigde erfgenaam geweest toen mijn vader overleed. Heel handig bij het aangeven van successierechten belasting als ik hier en daar iets opvroeg.

Het betekent trouwens niet dat ik ook VERANTWOORDELIJK ben. Uiteindelijk, als de successierechten belasting bij de belasting is ingediend moeten alle erfgenamen tekenen voor akkoord.
Dit staat in een standaard akte van erfrecht. Maar die heb je er wel voor nodig
Dank je wel voor de informatie allemaal.

Wat ik me dan nog afvraag is of het mogelijk is dat broer 1 en 2 beslissen dat er geen verklaring van erfrecht hoeft te komen en de zaak afhandelen zonder broer 3 en 4 daarbij te betrekken.
Nee.

De successierechten belasting moet door alle erfgenamen worden ondertekend. De verklaring van erfrecht is op te vragen bij een notaris. Hij of zij achterhaald dan alle erfgenamen en zet dit zwart op wit. Kost wel aardig wat. (Ik was ¤400 kwijt)
Ik proef een beetje uit jouw reactie dat broer 1 en 2 alles willen doen zonder broere 3 en 4. Nooit doen, krijg je alleen maar gezeik mee.

Verder even voro apestaartje, jij laat het wel heel makkelijk klinken. De notaris checkt heel veel, verder zullen alle erfgenamen (zoals ik al gezegd heb) moeten aangeven of ze verwerpen, zuiver aanvaarden, of beneficiair. Verder zal er bij het opmaken van de akte van erfrecht gekeken moeten worden of er een testament is, zo niet, dan kan er inderdaad besloten worden iemand alles te laten regelen en dan geven de overige erfgenamen 1 persoon volmacht zoals iemand voor mij al aangaf.

Wellicht raar maar ik ga ervan uit dat de overleden broer niet zelfstandig woont, dus zijn kamer zal leeggehaald moeten worden, er zal echt wel iemand over zijn financien gaan, en wellicht is er wel een bewindvoerder. ook dit zal de notaris nagaan. Als je het tegen uurtarief doet, ben je meer kwijt dus vraag een all-in prijs als je gaat "shoppen
Het zou weleens kunnen zijn dat broer 1 en 2 juist alles willen regelen (en afhandelen ) zonder broer 3 en 4 op de hoogte te stellen. Ik vraag me af of dat kan. Hoe ik het hier lees kan dat niet?
Ja, ik realiseer mij ook dat ik het simpel stel. Bij de verdeling van spullen is een notaris niet altijd nodig.

Ik doelde enkel op het laatste stuk: de belasting van de erfenis, het geldbedrag. Als broer 1 en 2 dit regelen zonder broer 3 en 4 op de hoogte te stellen kunnen 1 en 2 flink in de problemen komen.

Trouwens, als je de overlijdensakte hebt mag je toch een verklaring van erfrecht aanvragen. Of je nou broer 1,2,3 of 4 bent?
apestaartje je zal inderdaad een akte van overlijden moeten overleggen aan de notaris. Deze zal dan een erfgenamen onderzoek en een testamentonderzoek doen. Als er meer erfgenamen zijn, (de broers) dan zal de notaris deze aanschrijven.

Als je vader het niet vertrouwt zal hij nu al dingen moeten regelen. Of zelf de akte van erfrecht laten opstellen bij de notaris. Deze wordt vaak betaald uit de nalatenschap. Is even een kostenpostje, maar dan is wel alles goed geregeld.
Zowel bij het overlijden van mijn moeder als mijn schoonvader en mijn oma was een verklaring van erfrecht niet nodig. En heeft iemand uit de familie de nalatenschap geregeld.
Ja dat kan dus ook..

daarom vraag ik mij af of het mogelijk is dat broer 1 en 2 dit helemaal afhandelen en dat broer 3 en 4 er totaal buiten worden gehouden.
Broer 3 en 4 zijn wettelijke erfgenamen. Als broer 1 en 2 hen buiten de verdeling van de erfenis houden is dat gewoon diefstal.
Mila waarom moeten die broers er buiten worden gehouden? Het zijn toch allemaal broers, met evenveel rechten en plichten? Of hebben zij hun broer verwaarloosd qua zorg/bezoek volgens broer 1 en 2 en willen die dat even op deze manier rechtzetten?
De familie onder elkaar is verre van goed. Er is echt een scheiding tussen broer 1 en 2 aan de ene kant en broer 3 en 4 aan de andere kant. Laten we zeggen dat waarschijnlijk broer 1 bewindvoerder is. Deze zal samen met broer 2 alles willen regelen. Omdat de verhoudingen met broer 3 en 4 heel slecht is vraag ik me af of het allemaal wel goed/eerlijk zal gaan.
En jouw vader is bij groep 1/2 of bij groep 3/4
quote:Dickens schreef op 06 mei 2014 @ 19:16:

[...]

Er kan nog best een behoorlijke erfenis zijn. Sommige bewoners hebben een leven lang redelijke uitkering en weinig uitgaven achter de rug.Daar zijn regels voor. Boven een bepaald bedrag aan spaargeld betaalt iemand in een AWBZ instelling de naximale eigen bijdrage a iets van 2000 euro per maand,
Hai,

Wat ik begrijp is dat er 4 broers zijn en geen ouders meer. Klopt dat?

Het is belangrijk dat er nagegaan wordt of er een testament is. Dit kan via het ctr (centraal testamenten register). Als er veel spaargeld is en andere nabestaanden dan partner wordt er overigens meestal een vve geëist ( verklaring van erfrecht) Een verklaring van erfrecht is hoe dan ook noodzakelijk bij een testament.

Als je vader zou verwerpen en jij ook en jullie hebben minderejarige kinderen zou je tot een probleem kunnen komen bij schulden!

Verder zal de notaris het beste een clausule kunnen opmaken voor de broer die in scheiding ligt, als er geld te verdelen valt, valt dit niet aan de toekomstige ex-partner. Zij heeft dan niet het recht op de helft.

Diegene die de begrafenis regelt met de begr.ondernemer heeft in feite al akkoord gegeven, wil diegene dat niet dan moet hij accuut een notaris gaan raadplegen, binnen 3 dagen ( geen werkdagen).

En niks van de kamer meenemen want dan accepteer je ook de nalatenschap.

Succes en veel sterkte met het verlies van je oom!
Nog even, afhankelijk van testament... Als er een testament is staat daar vaak in wie de testamentair executeur is. Diegene of soms meerderen regelen dan als het goed is alles. Maar kan dit ook uit handen geven. Soms is een notaris aangewezen om alles te regelen. Alle 4 zijn erfgenamen en kan evt meerdere zijn afhankelijk weer van wel of geen testament. Het is wel zo netjes om iedereen te laten tekenen ook ivm afdracht van erfbelasting. Regelt notaris echt alles, dan zullen ze allemaal bij de notaris moeten tekenen. Notaris alles laten regelen kost dan ook wel wat, helemaal als je een leukerd erbij hebt die continue om van alles gaat bellen naar hem of haar, dan loopt het flink in de papieren en dus minder te verdelen.
Mijn vader leeft niet meer, dat betekent dat ik in zijn plaats kom. Ik heb helemaal geen contract met broer 1 en 2. Ik vraag mij dus af of zij verplicht zijn mij ook op de hoogte te stellen en of ik sowieso ergens voor moet tekenen. Ik vraag mij af of zij alles kunnen afhandelen zonder dat ik ergens van af weet.

ik heb geen idee hoe alles geregeld is, of er een testament is, of er schulden zijn enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven