Geld & Recht alle pijlers

Vraag over erven

21-04-2014 19:37 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is niet bij mij persoonlijk aan de orde maar man en ik hadden er een discussie over. Op internet kan ik niet exact vinden hoe het zit dus wellicht kan iemand ons helpen

Stel dat de situatie als volgt zou zijn:

Mevrouw De Bruin heeft 3 kinderen waarvan er 1 overleden is. Het overleden kind heeft zelf 2 kinderen en een weduwe.

Stel nu dat mevrouw De Bruin overlijdt, is het dan zo dat haar erfenis door drieen gedeeld wordt: kind 1 krijgt 1/3, kind 2 krijgt 1/3 en de 2 kleinkinderen krijgen ieder de helft van het deel van hun overleden vader?

Of is het zo dat dat deel van de overleden vader rechtstreeks naar zijn weduwe gaat?
Volgens mij is het zo dat het deel dat voor de overleden vader is bedoeld naar zijn beide kinderen gaat, niet naar zijn weduwe.

Zo is het bij ons in de familie toen wel gegaan.
De weduwe krijgt niets.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
In mijn familie speelt dit, mijn broer is overleden. Als mjn ouders overlijden gaat het erfdeel van mijn broer naar zijn erfgenamen, zijn kinderen. Hij was gescheiden, dus hoe het met weduwes zit, weet ik niet. Omdat de kinderen minderjarig zijn, ben ik benoemd tot executeur en beheer ik hun erfdeel (gaat niet om een fortuin trouwens, hoop dat er genoeg is voor een rijbewijs) tot ze meerderjarig zijn.
VErkeerd gelezen.

De kinderen verdelen inderdaad samen de erfenis die hun vader zou ontvangen, de weduwe krijgt niets.
Gaat naar de kleinkinderen. De moeder van mijn overleden vader is gestorven (mijn oma dus). Mijn moeder kreeg niets, het geld wat hij normaal gekregen zou hebben ging naar mij en mijn broer en zus. Mijn moeder kreeg niets. Wel alle drie een deel gegeven
Volgens mij heeft de overleden vader ook recht op 1/3 deel.

Dit wordt vervolgens weer verdeeld. De weduwe krijgt de heft plus een kindsdeel en de kinderen ieder een kindsdeel
Niet geschoten is altijd mis
Volgens mij gaat het 1/3 deel naar de kinderen. En mochten de kinderen onder de 18 jaar zijn mag de weduwe er het vruchtgebruik van hebben. Maar dit laatste weet ik niet zeker.
Als de aangetrouwde kant uitgesloten is, dan gaat het naar de kleinkinderen. Zo niet, dan weet ik niet zeker of het ook voor een deel voor de weduwe is.
quote:Bitje93 schreef op 21 april 2014 @ 19:55:

Volgens mij heeft de overleden vader ook recht op 1/3 deel.

Dit wordt vervolgens weer verdeeld. De weduwe krijgt de heft plus een kindsdeel en de kinderen ieder een kindsdeelDe weduwe krijgt niets, het erfdeel van de vader gaat over op de kinderen van die man.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Het geld komt de kleinkinderen toe.

Wat ik me dan weer wel afvraag: indien die kleinkinderen minderjarig zijn, zal dan de weduwe het geld gaan beheren tot de kinderen 18 zijn?
Nee de weduwe gaat het geld niet beheren, het geld blijft vaststaan tot de kinderen meerderjarig zijn, De weduwe krijgt niks.
het is nooit te laat om te leven
Het enige juiste antwoord is lastig te geven want het ligt helemaal aan het testament.

Als we er vanuit gaan dat die er niet is is het alsvolgt. De kinderen van het overleden kind (kleinkinderen in dit geval) krijgen ieder 1/6. De weduwe krijgt niets. Als de kleinkinderen minderjarig zijn heeft de weduwe het bewind over het vermogen van de kleinkinderen.

Iemand anders zei dat ze executeur was omdat kinderen minderjarig zijn maar ze zal bewindvoerder bedoelen. Executeur is iets heel anders.

Als er een testament ligt het er helemaal aan eat daar in staat.
Dank voor jullie antwoorden, maakt weer wat duidelijk. Had ik het toch goed
quote:katrien1974 schreef op 21 april 2014 @ 21:06:

Het enige juiste antwoord is lastig te geven want het ligt helemaal aan het testament.

Als we er vanuit gaan dat die er niet is is het alsvolgt. De kinderen van het overleden kind (kleinkinderen in dit geval) krijgen ieder 1/6. De weduwe krijgt niets. Als de kleinkinderen minderjarig zijn heeft de weduwe het bewind over het vermogen van de kleinkinderen.

Iemand anders zei dat ze executeur was omdat kinderen minderjarig zijn maar ze zal bewindvoerder bedoelen. Executeur is iets heel anders.

Als er een testament ligt het er helemaal aan eat daar in staat.Dat was ik, Katrien. Ik schreef dat ik executeur ben én het erfdeel van mijn nichtje moet beheren. Tenminste, zo heeft mijn vader het volgens zijn zeggen geregeld, omdat hij de moeder van nichtje, ex van mijn overleden broer, het geld niet toevertrouwt (schuldenverleden, Sanering gehad e.d.).
Dan ben je executeur over de gehele nalatenschap van je vader en bewindvoerder over het vermogen van je nichtje mocht ze minderjarig zijn als je vader komt te overlijden. Hij moet dan ook het ouderlijk vruchtgenot uitsluiten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven