Geld & Recht alle pijlers

vraagje over studiefinanciering en bijverdienen

01-09-2011 08:05 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee! Ik studeer nog en ontvang daarvoor studiefinanciering (alleen in de vorm van gratis reizen). Je mag voor de studiefinancering maximaal 13 duizend zoveel bijverdienen per jaar, bruto. Ik zit daar al bijna overheen en heb daardoor het risico dat ik studiefinancering van dit jaar terug moet betalen.. Ik kan er nu voor kiezen minder te werken, zodat ik minder verdien maar eigenlijk wil ik dat niet omdat ik het geld hard nodig heb. Ik kan er ook voor kiezen de financering stop te zetten, maar qua reiskosten ben ik dan per maand 300 euro kwijt omdat ik best ver moet reizen naar school.. Eigenlijk zit ik er aan te denken om mijn arbeidscontract om te zetten in een 8-uren contract, zodat ik de rest van de uren die ik werk (ongeveer 16 uur per week) opbouw als overuren en deze in 2012 laat uitbetalen.. Heeft iemand enig idee of dit kan? Hoeveel extra belasting eraf wordt gehaald? Andere suggesties zijn ook welkom!
Als je er nu al overheen bent zou ik maar heel snel je stufi stop zetten. Je verdiend gewoon teveel om er recht op te hebben (sowieso als student meer dan 1000 euro per maand vind ik heel veel!). Zou er echt mee oppassen!
Zoals ik het hier lees moet je terug betalen wat je meer verdient dan 13.215 euro. Maar er staat ook dit:quote:Je moet het bedrag terugbetalen dat je boven de grens van ¤ 13.215,83 hebt bijverdiend. Je hoeft nooit meer terug te betalen dan je in 2011 of 2010 in totaal hebt ontvangen aan basisbeurs, eventuele aanvullende beurs én studentenreisproduct. De waarde van het studentenreisproduct is in 2011 ¤ 82,34 voor elke maand waarin je een week- of weekendabonnement of een ov-vergoeding hebt gehad. Voor 2010 was dit ¤ 83,97.Je hebt alleen reisproduct teveel ontvangen, dus dat is het maximale wat je per maand terug zou moeten betalen. Als jij 300 euro per maand aan reiskosten voor je studie hebt dan lijkt het mij voordeliger om gewoon te blijven werken en het reisproduct te blijven ontvangen en vervolgens voor die paar maanden het reisproduct terug betalen.
12 keer 82,34 = 988,08

dat is inderdaad net minder dan 4 maanden 300 euro zelf betalen.
Maar als je teveel geld heb, mag je het ook naar mij brengen hoor !! ;)
Hee! Bedankt voor de reacties. Ik zit er nu nog niet overheen, kan ongeveer 1,5 maand nog werken zoals ik nu doe, dus 3 dagen per week. Ik denk dat ik per oktober stufie opgeef en dan zelf het reizen betaal. Ik wil eigenlijk dat ik volgend jaar wordt uitbetaald voor wat ik nu werk, maar ik denk dat dat niet zomaar kan. Misschien zelfs een vorm van fraude?

Het komt overigens omdat ik naast mijn stage, met vrij hoge stagevergoeding, ben blijven werken in het weekend waardoor ik extra heb verdiend.
quote:Starshine schreef op 01 september 2011 @ 09:28:

12 keer 82,34 = 988,08

dat is inderdaad net minder dan 4 maanden 300 euro zelf betalen.Volgens mij hoef je alleen terug te betalen over de maanden na het moment dat je meer dan 13.000 zoveel hebt verdiend. Dus dat zou om 2 of 3 maanden gaan.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 02 september 2011 @ 09:27:

[...]

Volgens mij hoef je alleen terug te betalen over de maanden na het moment dat je meer dan 13.000 zoveel hebt verdiend. Dus dat zou om 2 of 3 maanden gaan.Volgens mij is dit ook zo. Dan is het denk ik het beste om je stufi stopzet maar nog wel je reisproduct blijft ontvangen. Je kan misschien een keertje bij zo een DUO kantoortje langs gaan. Ik werd daar altijd snel en goed geholpen!
Als je nog extra geld nodig bent, kun je ook geld verdienen door middel van je studielening. Je zet dan je geleende geld op je spaarrekening en krijg je meer rente dan dat je moet betalen. Voor meer info, zie het artikel hier onder. Ik vind het erg apart maar het kan wel echt.

http://financieel.infonu. ... -met-je-studielening.html

Als je via deze manier geld verdiend dan hoef je je studiefinanciering misschien ook niet stop te zetten?
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 01 september 2011 @ 08:17:

Als jij 300 euro per maand aan reiskosten voor je studie hebt dan lijkt het mij voordeliger om gewoon te blijven werken en het reisproduct te blijven ontvangen en vervolgens voor die paar maanden het reisproduct terug betalen.Je moet dan het hele jaar terug betalen hoor, niet alleen nov/dec.

Volgens mij hoef je alleen terug te betalen over de maanden na het moment dat je meer dan 13.000 zoveel hebt verdiend. Dus dat zou om 2 of 3 maanden gaan.Nee, niet waar. Tenzij er net nieuwe regels voor zijn...
Van de site van IBG/DUO:

Gevolgen te veel bijverdienen

We controleren jaarlijks je inkomensgegevens bij de Belastingdienst. Als je in 2011 of 2010 te veel hebt verdiend, terwijl je je studiefinanciering niet hebt stopgezet, heeft dat gevolgen:

■ Je moet het bedrag terugbetalen dat je boven de grens van ¤ 13.215,83 hebt bijverdiend. Je hoeft nooit meer terug te betalen dan je in 2011 of 2010 in totaal hebt ontvangen aan basisbeurs, eventuele aanvullende beurs én studentenreisproduct. De waarde van het studentenreisproduct is in 2011 ¤ 82,34 voor elke maand waarin je een week- of weekendabonnement of een ov-vergoeding hebt gehad. Voor 2010 was dit ¤ 83,97.

■ Een bedrag aan rente. De rente wordt berekend over het bedrag dat je te veel hebt bijverdiend. De renteberekening start de maand nadat je van ons een bericht krijgt waarin staat hoeveel je moet terugbetalen.

Wat moet je doen?

Verwacht je in 2011 meer dan ¤ 13.215,83 te gaan verdienen?

■ Zet je studiefinanciering stop vóór de maand waarin je boven de bijverdiengrens komt. Ben je dertig jaar, of word je dat voor 1 januari, neem dan eerst contact op met ons.

■ Vraag tegelijkertijd weer studiefinanciering aan vanaf 1 januari 2012.

■ Vergeet niet je studentenreisproduct stop te zetten. Doe dit uiterlijk op de vijfde werkdag van de eerste maand waarin je geen recht meer hebt op studiefinanciering.

Voorbeeld

Je bereikt in oktober 2011 de bijverdiengrens van ¤ 13.215,83. Dan kun je het beste:

■ per 1 oktober je studiefinanciering stopzetten

■ je studentenreisproduct uiterlijk op 7 oktober (de vijfde werkdag) stopzetten

■ per 1 januari 2012 opnieuw studiefinanciering aanvragen.

[...]

Volgens mij hoef je alleen terug te betalen over de maanden na het moment dat je meer dan 13.000 zoveel hebt verdiend. Dus dat zou om 2 of 3 maanden gaan.

Dit is onjuist. Je moet iedere euro die je meer verdient dan ¤ 13.215,83 betalen aan de DUO. Wel zit er een maximum aan, dat je nooit meer aan de DUO hoeft te betalen dan je over het gehele jaar gekregen hebt.

Dus stel dat een basisbeurs 250 per maand was, en een ov 100 (voor t gemak), moet je alles wat je boven de 13000-nog wat verdient aan DUO betalen, met een maximum van 4200.

Dus kort gezegd: met deze fictieve getallen moet je iedere euro die je tussen de 13000 en de 17200 verdient aan de DUO betalen.
Ja, volgens mij zit het idd zo, gember999.
Ik heb ook een vraag (ga ik morgen duo voor bellen maar misschien weten jullie het). Ik heb een paar jaar geleden alleen geleend van duo (geen ov, en beurs was op). Daarnaast heb ik gewerkt en meer dan die bijverdiengrens verdiend.

Nu heb ik een brief gekregen dat ik moet terugbetalen omdat ik te veel heb verdiend. Is het dan zo dat die bijverdiengrens ook voor leningen geldt?!
Overuren verdient in 2011 moeten betaald worden in 2011. Boekhoud en belastingtechnisch. Helaas.
Pinks; van de IBG site:

Bijverdienen in de leenfase

Inkomsten over maanden waarin je alleen nog kon lenen, tellen ook mee voor je bijverdiensten. Ook als je een nullening hebt om met je studentenreisproduct te kunnen reizen, moet je je houden aan de bijverdienregels.

■ Een bedrag voor elke maand dat je de OV-studentenkaart in je bezit had of een vergoeding hebt gekregen voor je OV-studentenkaart. In 2008 was dit ¤ 78,16 en in 2009 ¤ 80,25 per maand.

■ Het bedrag dat je bijverdiend hebt boven de grens. Natuurlijk hoef je nooit meer terug te betalen dan je in dat kalenderjaar hebt ontvangen aan basisbeurs en aanvullende beurs. In 2008 was de bijverdiengrens ¤ 12.916,17 en in 2009 ¤ 13.215,83.

■ Een bedrag aan rente. Deze rente wordt berekend over het bedrag dat je te veel hebt bijverdiend en over het bedrag dat je voor de OV-studentenkaart moet terugbetalen. De renteberekening start de maand nadat je van ons een bericht krijgt waarin staat hoeveel je moet terugbetalen

Dus dan zou theoretisch het antwoord zijn; ja, maar wat je terug moet betalen is: kosten OV kaart + ontvangen basis beurs + aanvullende beurs. Dus dat lijkt me niet dan?
Maar ik had dus mn OV-kaart niet opgehaald/geactiveerd en alleen geleend. Situatie is: de eerste maanden van dat jaar ging het met mij niet zo goed en heb ik geleend. Daarna ging het wel goed en heb ik gewerkt (en behoorlijk verdient). Dus alleen lening gehad en zo'n 15.000 verdiend dat jaar.

Moet ik dan nu 2000 plus rente gaan betalen??
Ik las overigens dat iemand vond dat je ook als student niet meer zou moeten verdienen dan zo'n 1000 per maand.

Maar sommige mensen studeren op iets latere leeftijd en hebben er gewoon een bak verplichtingen naast. Dan is 1000 per maand helemaal niet zo veel hoor.
Nee, 't lijkt me niet dat je dat moet betalen hoor!
Dan snap ik de brief niet (waarom is zo'n brief ook in zulke onduidelijk taal?!)
Nee, dat snap ik ook niet... Laat je 't even weten als je ze gesproken hebt? Ben benieuwd!
Mmm. Pinks, ik denk dat het enige wat je dan terug zou moeten betalen je OV zou moeten zijn. Maar die heb je niet opgehaald. Misschien omdat je m toch op kon halen, dat je er toch voor moet betalen? Ik denk het niet hoor, maar wel handig om even na te vragen. Het zou me niets verbazen als het bij de DUO zo werkt dat ze iedereen die de grens overschreden heeft automatisch zo'n brief sturen en dat je dan straks een brief krijgt dat het terug te betalen bedrag 0 is.

Ik heb ook wel eens een brief gehad van die strekking volgens mij.

Oh en toen ik mijn schuld afbetaald had (althans dat dacht ik) kreeg ik later nog een brief dat ik nog steeds een schuld had: een paar cent... Dus toen heb ik ze maar een euro gestuurd. Een mooie fooi voor de moeite...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven