Vraagje over testament en onterving
donderdag 24 april 2025 om 16:15
Schoonmoeder is een paar maanden geleden overleden. Nu blijkt dat zij een testament had van voor de geboorte van haar kinderen, waardoor mijn man en zijn zus impliciet onterfd zijn. De erfgenaam die in het testament genoemd is, is al overleden. Wat gaat er nu gebeuren? Worden de kinderen van de erfgenaam opgespoord of wordt er gewacht tot zij zelf de erfenis komen opeisen?
Man en schoonzus waren niet op de hoogte van het testament en hebben dus al heel veel financiële zaken geregeld. Kunnen zij daar mee in de problemen komen?
Man en schoonzus waren niet op de hoogte van het testament en hebben dus al heel veel financiële zaken geregeld. Kunnen zij daar mee in de problemen komen?
donderdag 24 april 2025 om 20:08
Dat hoeft als het goed is toch niet meer?Biems schreef: ↑24-04-2025 19:28Ik kan me voorstellen dat zo’n testament je rauw op het dak valt zeg!
De erfgenamen kunnen wel het CTR raadplegen als het een in NL opgesteld en ingeschreven testament is.
https://www.rijksoverheid.nl/contact/co ... 0opgemaakt.
En ik zou idd een goede notaris in de arm nemen.
Ze weten toch al dat er een testament is, en de notaris heeft neem ik aan gecheckt dat dat het laatste testament is?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
donderdag 24 april 2025 om 23:44
Hmm toevalig is mij dit vorig jaar ook overkomen.
Ouders zeiden geen testament te hebben, na overlijden vader bleek toch van wel. Daarin was de echtgenoot (mijn moeder) opgenomen als begunstigde, en daarmee (onbedoeld?) de kinderen onterft.
De notaris heeft uitgelegd dat we daarmee ook geen recht hebben op ons (uitgesteld) kindsdeel, tenzij we daar officeel aanspraak op maken. (Belasting technisch wel interessant om dat te doen).
Alles gaat dus naar moeder.
Als mijn moeder overlijdt zijn wij wel de begunstigden omdat vader al overleden is.
Testament vraagt inderdaad niemand naar, heel vreemd gebeuren is dat. Alle afhandeling hebben we geen testament met bij nodig gehad. Dus zolang er niemand komt protesteren dat zij vinden recht te hebben op de erfenis zal dat waarschijnlijk wel goed gaan
Ouders zeiden geen testament te hebben, na overlijden vader bleek toch van wel. Daarin was de echtgenoot (mijn moeder) opgenomen als begunstigde, en daarmee (onbedoeld?) de kinderen onterft.
De notaris heeft uitgelegd dat we daarmee ook geen recht hebben op ons (uitgesteld) kindsdeel, tenzij we daar officeel aanspraak op maken. (Belasting technisch wel interessant om dat te doen).
Alles gaat dus naar moeder.
Als mijn moeder overlijdt zijn wij wel de begunstigden omdat vader al overleden is.
Testament vraagt inderdaad niemand naar, heel vreemd gebeuren is dat. Alle afhandeling hebben we geen testament met bij nodig gehad. Dus zolang er niemand komt protesteren dat zij vinden recht te hebben op de erfenis zal dat waarschijnlijk wel goed gaan

vrijdag 25 april 2025 om 00:05
Maar naar een verklaring van erfrecht wordt wel gevraagd, toch? En dat wordt weer door de notaris opgesteld op basis van het testament.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
vrijdag 25 april 2025 om 09:05
Wie vraagt daar om dan?
Ik maakte mij hier ook druk om, maar we hebben het niet nodig gehad. Notaris gaf ook aan dat dit niet nodig was. Alleen de bank vroeg er een keer om, maar kon ook wel afgehandeld worden zonder.
vrijdag 25 april 2025 om 09:23
buiten dat TO gewoon deskundig advies moet vragen wil ik hier wel even op reageren.
ik twijfel of dit klopt. in mijn oma's testament stond niets over plaatsvervanging, maar mijn broer en ik waren samen door overgedragen erfrecht in plaats van onze vader die meer dan 10 jaar daarvoor overleden is. dat ging automatisch
En doooooor!
vrijdag 25 april 2025 om 09:30
Familie-lijn lijkt me hierin wel anders dan geen-familiebroadway schreef: ↑25-04-2025 09:23buiten dat TO gewoon deskundig advies moet vragen wil ik hier wel even op reageren.
ik twijfel of dit klopt. in mijn oma's testament stond niets over plaatsvervanging, maar mijn broer en ik waren samen door overgedragen erfrecht in plaats van onze vader die meer dan 10 jaar daarvoor overleden is. dat ging automatisch
vrijdag 25 april 2025 om 09:33
mijn logisch verstand zegt van niet. het noemen van de erfgenaam maakt die persoon startpunt en dan maakt familie (op legitieme portie na) niet meer uit.
maar zoals ik al aangaf: deskundig advies vragen, want ook ik reageer vanuit totaal ongefundeerd boeren verstand
En doooooor!
vrijdag 25 april 2025 om 09:40
Ik heb het een paar keer moeten aanleveren. Bij banken en bij de verkoop van het huis.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
vrijdag 25 april 2025 om 09:50
Bij wettelijke erfgenamen (dus als er geen testament is) geldt : als een erfgenaam voor het overlijden van de erflater zelf overlijdt, dan treden diens kinderen automatisch in de plaats — dit heet plaatsvervulling.
Bij testamentaire erfgenamen ligt dat anders plaatsvervulling geldt niet automatisch bij testamentaire erfgenamen.
Als een testamentaire erfgenaam vóór de erflater overlijdt, valt diens erfdeel vrij, tenzij het testament specifiek bepaalt dat diens kinderen in de plaats komen
In het testament neem
Je dan bijvoorbeeld op: “Ik benoem mijn vriendin Mariejan tot mijn enige erfgenaam, en bij vooroverlijden zijn kinderen voor gelijke delen.”
https://www.willemsensmeets.nl/nl/nieuw ... 520uw%2520(wettelijke,in%2520uw%2520testament%2520heeft%2520geregeld.
Bij testamentaire erfgenamen ligt dat anders plaatsvervulling geldt niet automatisch bij testamentaire erfgenamen.
Als een testamentaire erfgenaam vóór de erflater overlijdt, valt diens erfdeel vrij, tenzij het testament specifiek bepaalt dat diens kinderen in de plaats komen
In het testament neem
Je dan bijvoorbeeld op: “Ik benoem mijn vriendin Mariejan tot mijn enige erfgenaam, en bij vooroverlijden zijn kinderen voor gelijke delen.”
https://www.willemsensmeets.nl/nl/nieuw ... 520uw%2520(wettelijke,in%2520uw%2520testament%2520heeft%2520geregeld.
vrijdag 25 april 2025 om 10:17
ah kijk, mijn boerenverstand werkt dus niet feilloos. dank!Mariejan schreef: ↑25-04-2025 09:50Bij wettelijke erfgenamen (dus als er geen testament is) geldt : als een erfgenaam voor het overlijden van de erflater zelf overlijdt, dan treden diens kinderen automatisch in de plaats — dit heet plaatsvervulling.
In het testament neem
En doooooor!
zondag 27 april 2025 om 00:09
Als blijkt dat de kinderen inderdaad toch erfgenaam zijn, is het dan niet zo, dat doordat zij bepaalde zaken al hebben afgehandeld/spullen toegeëigend(?), ze daarmee de erfenis zuiver hebben aanvaard? Zonder dat zij daar erg in hadden? En dat wanneer er toch schulden blijken te zijn, de kinderen daar automatisch ook voor "hangen "?
Toen mijn voormalig partner stierf, was onze minderjarige dochter erfgenaam en moest ik namens haar de erfenis afwikkelen. Andere familieleden waren al bezig met de verkoop van spullen. Die zijn terug gefloten (door mij), want ik wist dat er schulden waren. Als ik namens kind de erfenis zou hebben verworpen (wat trouwens niet gebruikelijk is, als een minderjarige betreft), dan hadden die familieleden gehangen voor de schulden.
Toen mijn voormalig partner stierf, was onze minderjarige dochter erfgenaam en moest ik namens haar de erfenis afwikkelen. Andere familieleden waren al bezig met de verkoop van spullen. Die zijn terug gefloten (door mij), want ik wist dat er schulden waren. Als ik namens kind de erfenis zou hebben verworpen (wat trouwens niet gebruikelijk is, als een minderjarige betreft), dan hadden die familieleden gehangen voor de schulden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in