Geld & Recht alle pijlers

Vrekkentopic - Deel V

23-02-2012 10:09 3026 berichten

En het vrekken gaat door!

Voor meer tips over besparen:

Deel I

Deel II

Deel III

Deel IV

Vrekwaardig eten

Alle reacties Link kopieren
Vrekkentip: kijk eens of je dubbeltarief meter nog wel voordeliger is.

Hier uitgerekend (via de site van Eneco) dat het wel voordeliger is maar het scheelt maar 5 euro per jaar.

Ben dus naar het enkeltarief overgestapt, voor dat beetje extra een hoop gemak voor terug (ik lette er echt op, in de avond pas de vaatwasser aan, wassen in het weekend ect.).
quote:Janna_ schreef op 27 maart 2012 @ 16:02:

Ja, ik kreeg er ook al zin in! Goed idee!

Ik zou je optimelcode wel willen. Maar zoals altijd, als er iemand anders hem 'dringend' nodig heeft mag die em hebben!

Je bent als eerste dus hij is voor jou.

Naar welk mailadres kan ik hem sturen?
quote:gewooneenzus schreef op 27 maart 2012 @ 16:04:

Je bent als eerste dus hij is voor jou.

Naar welk mailadres kan ik hem sturen?

Oké, thanks!

Laat maar weten als je dit gelezen hebt, dan haal ik m'n mailadres weer weg
quote:gewooneenzus schreef op 27 maart 2012 @ 16:02:

Vrekkentip: kijk eens of je dubbeltarief meter nog wel voordeliger is.

Hier uitgerekend (via de site van Eneco) dat het wel voordeliger is maar het scheelt maar 5 euro per jaar.

Ben dus naar het enkeltarief overgestapt, voor dat beetje extra een hoop gemak voor terug (ik lette er echt op, in de avond pas de vaatwasser aan, wassen in het weekend ect.).Komt zo'n bedrijf de meter dan zomaar omwisselen? (gratis?)
Soppie, hier zit geen Theabar in het durp. En ze doen het in speciale (verpakkings)zakjes dus ik hoef ze niet in pottten te doen.
quote:watervrouw2 schreef op 27 maart 2012 @ 18:43:

[...]

Komt zo'n bedrijf de meter dan zomaar omwisselen? (gratis?)Als je van dubbel- naar enkel gaat hoeft de meter niet omgewisseld te worden. De verbruiken van beide telwerken worden dan gewoon bij elkaar op geteld en tegen het zelfde tarief gefactureerd. Een telefoontje naar je leverancier zou genoeg moeten zijn.
Ik bedacht me trouwens, met al dat gepraat over broodbakken, dat ik nog een geweldig broodbakkookboek heb liggen! Ga ik ook maar eens wat uit maken...
quote:lamystere schreef op 27 maart 2012 @ 19:14:

Soppie, hier zit geen Theabar in het durp. En ze doen het in speciale (verpakkings)zakjes dus ik hoef ze niet in pottten te doen.

Nee, duh, Teabar is een webshop (genoeg gespamd nu).

Soms kan je beter losse bestellingen plaatsen ivm verzendkosten.
Oeps, haha, dat wist ik niet:-)
Wij hebben hier in het dorp een winkeltje met heerlijke soorten losse thee! Ik ben overigens nog wel eens benieuwd naar van die theebloemen, maar ze zijn zo duur!
quote:Janna_ schreef op 27 maart 2012 @ 16:57:

[...]

Oké, thanks! Mijn mail:

Laat maar weten als je dit gelezen hebt, dan haal ik m'n mailadres weer weg Je hebt mail!
quote:watervrouw2 schreef op 27 maart 2012 @ 18:43:

[...]

Komt zo'n bedrijf de meter dan zomaar omwisselen? (gratis?)Ladyfoxy heeft helemaal gelijk. Even bellen en je meterstanden doorgeven en het is geregeld.
Ja hier ook een winkel waar je losse thee kan kopen.

Zus, je hebt het mailadres wat janna weg wil halen in de quote laten staan muts! mooi zo je had zelf een heldere ingeving
Haha, thanks IBI, en ook scherp uiteindelijk dus, gewooneenzus.
quote:Bluebirds schreef op 27 maart 2012 @ 19:29:

Wij hebben hier in het dorp een winkeltje met heerlijke soorten losse thee! Ik ben overigens nog wel eens benieuwd naar van die theebloemen, maar ze zijn zo duur!

Oh, die heb ik. Gekregen voor Sinterklaas. De thee is niet beter of slechter hoor. Het is allemaal groene thee en je weet niet eens welke smaak, omdat alles Chinees is (tenminste, de mijne) :D

Maar het ziet er wel superleuk uit. Zo'n klein doosje wordt echt een enorme bloem in een glazen theepot (nu ja, ook wel in een niet glazen theepot, maar dan zie je dr zo weinig van he;)). Dus wel heel leuk als je bezoek hebt en thee drinkt

Tenminste, zoiets bedoel je toch?
Brood bakken is echt super makkelijk. Misschien is dit een vreemd topic voor een recept maar het is zo makkelijk dat ik het even voor je opschrijf :-)

Je neemt 500 gram bloem/meel mengsel. Hoe meer meel je neemt, hoe meer volkoren je brood wordt. Neem wel iets van bloem want louter meel rijst niet goed. Gebruik ook wat bloem om je werkblad te bestuiven straks. Doe dat bloem/meel in een kom.

Meng er de gist door. Gist heb je gedroogd of vers. Ik gebruik altijd gedroogd, dat kan je in zakjes in de supermarkt kopen en daarin zit geloof ik 12 gram? In ieder geval is zo'n zakje precies genoeg voor zo'n brood.

Doe er ook een theelepel suiker door (niet nodig als je veel bloem hebt gebruikt, dan rijst het toch wel).

Neem lauwwarm water in een maatbeker. Ik weet nooit hoeveel water er door moet. Ik begin gewoon te kneden en voeg steeds kleine beetjes water toe totdat ik een soepel deeg heb. Is je deeg te kleverig geworden, dan meer bloem/meel toevoegen. Is het nog te droog: meer water.

Als je een soepel deeg hebt haal je het uit de kom en kneed je het goed stevig door op je werkblad. Je moet het deeg een paar keer 'doorslaan'. Dat is uitrollen tot een lap, en dan die lap weer opvouwen en kneden. Goed stevig doorkneden is echt van belang voor een goed brood.

Dan doe je het deeg weer in de kom en zet het met een theedoel erover weg op een warme plek. (niet in de oven ofzo, gewoon kamertemperatuur is prima) Laat het een uur rijzen.

Kneed het na de eerste rijs opnieuw door en voeg een theelepel zout en een eetlepel olie toe. Als je nog muesli of zaden of weet ik wat aan je brood wil toevoegen doe je dat ook nu.

Uiteindelijk rol je het deeg tot een lap, slaat de uiteinden naar binnen en rolt het op tot een brood. Dat leg je op de bakplaat op een stukje bakpapier. Eventueel kan je het van boven insnijden, dan krijg je een knip-brood.

Weer theedoek erover en een half uur laten rijzen.

Oven voorverwarmen. Ik heb een gasoven en dan is het stand 6, ik denk dat het zo'n 200/180 graden is. Brood in het midden van de oven in een half uur bakken. Even een sateprikker er in steken om te kijken of het klaar is (als er niets aan de prikker blijft plakken is het klaar).

Brood uit de oven halen en klein beetje besprenkelen met water voor een knapperige korst, en laten afkoelen.

Of al warm opeten, nog lekkerder

Lijkt misschien veel werk zoals ik het nu opschrijf maar dat valt echt mee. Lidl heeft ook kant en klare broodmixen (andere supermarken vast ook) waar alleen lauw water bij hoeft en die zijn ook lekker, maar de echte vrek maakt het natuurlijk from scratch

Nog vrekkiger: bij de kleine turkse winkeltjes kan je vaak gedroogde gist in grotere hoeveelheden kopen, dan is het nog goedkoper. Moet je er alleen wel een klein maatschepje bij kopen om te weten hoeveel je ervan moet gebruiken.
Zeg maar Spijker.
Ik schrijf overigens sinds 5 weken wekelijks mn gas en electriciteitsverbruik op en hoewel ik al laag zat in mn gebruik heb ik het de laatste twee weken met dat mooie weer echt naar beneden zien schieten!

Ook kort even de kachel aan 's avonds verbruikt kennelijk nog behoorlijk veel, en dat hoeft bij mij in huis nu echt niet meer. En de langere dagen schelen ook, want er hoeven veel minder lampen aan.

Maakt me dan blij, die stomme lage cijfertjes

Hoewel ik gisterenavond bezoek had en dan gooi ik wel meer lampen aan en ook de verwarming iets, omdat ik die lampen gewoon gezelliger vind en het bezoek een koukleum was. Dus ik let behoorlijk op mn gebruik, maar word er gelukkig niet knieperig van.
Zeg maar Spijker.
Kaarsjes aan maakt ook best een verschil in warmte, als ze dichtbij je kouwkleumerige bezoek op tafel staan.
Spijker, ik heb mijn broodmachine weggedaan. Ik vond het brood niet lekker en ik heb alle soorten gebruikt.

En voor mijn gevoel leek het inderdaad goedkoper, maar je electriciteit verbruik lijkt me hoger.
Maar ik heb ook geen broodmachine, ik doe t gewoon in de oven.
Zeg maar Spijker.
Oh, en het was niet bezoek van het soort 'romantische kaarsjes aan' of andere manieren van samen warm blijven
Zeg maar Spijker.
Zazu, verrek... helemaal niet aan gedacht dat ik geeneens een theepot heb! Ik maak thee altijd rechtstreeks in de thermoskan, dus als ik zo'n bloem zou willen hebben moet ik ook een theekan.

broodbakken in de machine is gemakkelijker natuurlijk, maar ik, als visueel ingesteld mens, vind het er niet smakelijk uitzien. Van die vierkante hompen. Mijn moeder heeft er eentje, maar ik vind bij haar broden vaak het midden te groot en alleen het bovenste korstje lekker. Bij zelf bakken in de oven wordt dat wel beter. Je wordt alleen niet gewekt met warm brood... Of het goedkoper is met gebruik van de oven weet ik niet, maar het lijkt me lekkerder!
Ik heb de actie van ariel tabs van de kruidvat gekocht en ik kon in de voorwaarden niets vinden over dat je niet mee mag doen als je al eerder hebt meegedaan, dus ik neem de gok maar!
quote:Jannemaan schreef op 28 maart 2012 @ 11:39:

Ik heb de actie van ariel tabs van de kruidvat gekocht en ik kon in de voorwaarden niets vinden over dat je niet mee mag doen als je al eerder hebt meegedaan, dus ik neem de gok maar!Zat daar een bon o.i.d. van in de folder dan? Ik heb wel een bon uit de Allerhande, maar die kan niet gebruikt worden wanneer je al een keer hebt meegedaan. Ik ben benieuwd of je het geld terug krijgt bij de Kruidvat actie. Laat je het hier weten?
Zit hij bij de kruidvatactie niet op de verpakking geplakt? Dat was in ieder geval bij de Makro wel het geval (verpakking van 11 stuks).

Heeft iemand trouwens al geld terug van de swifferactie en van Iglo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven