Geld & Recht alle pijlers

Vriend is veeleisend op gebied van huisvesting

17-04-2012 10:45 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment huren mijn vriend en ik een leuk appartement.

Straks, als ik ook werk heb, willen we een huis kopen.

Het probleem: mijn vriend vind geen enkel huis onder de 250duizend euro mooi of leuk. Als starters op de woningmarkt is dit natuurlijk onrealistisch en ik wil niet zoveel geld kwijt zijn aan hypotheek. Zo'n duur huis kopen zou alleen lukken als ik fulltime ga werken straks. En daar heb ik gewoon helemaal geen zin in. Ik wil graag 3 a 4 dagen per week werken, zodat ik daarnaast nog genoeg tijd over heb voor andere dingen als het huishouden en hobby's.

Mijn vriend zijn wensenlijst voor een huis:

- nieuwbouw (wij als 1e bewoners)

- 2 onder 1 kap

- minimaal 140m2 groot huis

- perceel van minimaal 300m2

- met garage en bijkeuken

Mijn wensenlijst:

- gewoon een leuk, knus en gezellig huis, of nieuw of oud

- met een hoekhuis ben ik ook tevreden

- geen opknapper want vriendlief is te precies om te klussen en dan zit ik de rest van mijn leven in een bouwval

- voor nieuwe keuken en badkamer is er spaargeld, meubels hebben we allemaal al.

Overigens wonen we wel in een omgeving waar de huizenprijzen betrekkelijk laag zijn en voor 250.000 wel een huis hebt wat aan vriendlief zijn eisen voldoet. (niet dat jullie denken dat ik daar een onrealistisch beeld van heb)

Ik heb hem al 100x verteld dat hij met een minder mooi en duur huis zal moeten doen. Hij is bang dat hij niet gelukkig wordt in een tussenwoning zonder garage en tuin. In ons appartement gaat hij elk weekend naar zijn ouders omdat hij zich hier verveelt en ik aan het werk ben. Ik ben bang dat ik niet gelukkig wordt als ik elk dubbeltje 3x moet omdraaien voor de torenhoge hypotheek.

Ik geloof niet dat 'gelukkig zijn' zit in een mooi huis. Wat heb je aan een mooi huis als je niet genoeg geld hebt om eten van te kopen? Wat heb je aan zo'n duur huis als ik straks mijn baan verlies.. Dan kunnen we het huis wel te koop zetten.

Hoe kan ik mijn vriend laten inzien dat het leven niet draait om een mooi huis en al die andere materiële dingen?

Ik denk overigens dat het komt omdat hij onzeker is, en bijna al zijn vrienden hebben inmiddels een (gewoon leuk en niet duur) koophuis. Hij wil 'de overtreffende trap' om te laten zien dat we het financieel goed hebben en succesvol zijn, voor mijn gevoel.
Contractsvorm is ook belangrijk. Op een invalcontract krijg jij geen hypotheek.

Heb je ook uitgerekend wat je netto overhoudt?

Je wilt dus eigenlijk wel meegaan in het aangaan van een hoge hypotheek. Tenminste daar lijkt het op in je laatste post.

Ga bij een hypotheek altijd uit van de bruto hypotheek. Houdt ook rekening met reserveringen voor onderhoudt. Ook bij een nieuwbouwhuis heb je je onderhoud.

Blijf voorlopig samenwonen. En spaar!
Het leuke van nieuwbouw is dat je nog minstens twee jaar lang scherp zand (van jezelf of van de buren) het huis in sleept. De pest voor je vloer.

Maar waarschijnlijk ga je er eerst wel een goedkope vloer inleggen, omdat het huis nog te vochtig is, en zit je die twee jaar zandslepen en kromtrekken gewoon uit.

Snoezeman heeft veel eisen qua woonvesting, en na 15 jaar vrijstaand en 7 jaar hiervan zoeken naar een andere woning hebben we eindelijk een nieuw huis. De ligging is perfect, t.o.v. werk en voorzieningen, maar de buren zijn stom, de vloerverwarming is stuk (gelukkig ook radiatoren), maar voor reparatie vrees ik dat we de vloer moeten openbreken, en er wonen hier grotere spinnen dan je je voor kunt stellen.

Je krijgt het nooit helemaal naar je zin, dat is nu eenmaal zo.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:nathjuh956 schreef op 17 april 2012 @ 12:23:

[...]

maar ik zie geen reden dat we geen hypotheek kunnen krijgen.Ik reageerde op Snoesje die stelde dat je zelfstandig ook een hypotheek kon krijgen.
Ik had ook duurdere wensen dan ik me kan veroorloven maar ik heb uiteindelijk 'n recreatiebungalow gekocht. Gewoon normaal woonhuis, 2 verdiepingen en vrijstaand in de bossen. Vele malen goedkoper dan 'n regulier huis en veel meer ruimte en rust om je heen. Is zoiets niet iets voor jullie?
quote:nathjuh956 schreef op 17 april 2012 @ 12:28:

[...]

Spaargeld van vriendlief op dit moment ongeveer 15.000. Hebben alle meubels (nouja, bank, tv, bed, kledingkast... er kan altijd nog wel wat bij )

Als we een huis kopen zijn we een jaar verder, heeft mijn vriend nog eens 6000 erbij gespaard en ik hoop dat ik ook ongeveer 2500 duizend heb kunnen sparen van mijn toekomstige loon. In een jaar klinkt dit voor mij niet zoveel, maar zal -helaas- waarschijnlijk een ander auto'tje moeten kopen.Ik krijg wel de indruk dat jullie zelf ook wat minder kaas gegeten hebben van financieel plannen danwel te rooskleurig denken....
Aan de andere kant: ze zijn beiden nog ontzettend jong he? Zit nog veel groei in de salarissen, dan zou ik het aandurven om een maximale hypotheek te nemen op 1 salaris
Linkje naar....Mijn Droomhuis.

Máár......... onder elektriciteitskabels, geen voorzieningen, heel klein gehucht. Wel op fietsafstand van Groningen.
quote:vivatobbertje schreef op 17 april 2012 @ 12:19:

Mikoshin, een huis kopen is voor veel mensen de enige manier om enigzins betaalbaar te wonen; met een inkomen boven de 33K (startsalaris voor iemand van HBO/WO) kom je niet meer in aanmerking voor sociale woningbouw...

Commerciele huur is vaak al 600 a 700 euro kale uur (voor 30 m2)! Dan is kopen goedkoper ;)Sorry, ik verslik me even hier in mijn beker melk...
quote:vivatobbertje schreef op 17 april 2012 @ 12:32:

Aan de andere kant: ze zijn beiden nog ontzettend jong he? Zit nog veel groei in de salarissen, dan zou ik het aandurven om een maximale hypotheek te nemen op 1 salarisIn 2007 had ik je gelijk gegeven...
quote:KatVonDee schreef op 17 april 2012 @ 12:27:

Maar TO, denk je dat je vriend het voor het aanzien tegenover vrienden doet, of weet je dat zeker?

Ik denk het, maar weet het niet zeker. Hij zal natuurlijk zeggen dat het onzin is. Met een auto kopen moest hij zonodig een veel duurdere kopen dan zijn vrienden. (nouja, hij zit ook wel 2 uur per dag in de auto voor woon-werk en zijn vrienden niet) Ik weet niet of hij het doet voor het 'aanzien', hij zegt zelf dat hij het gewoon mooi vind.

Qua spullen heeft hij een redelijk dure tv, ps3 en nog meer van dat soort hebbedingen. Het is zijn geld, dus hij moet zelf weten wat hij ermee koopt. Hij geeft verder weinig geld uit aan kleren en op vakantie moet ook alles zo goedkoop mogelijk.
quote:nathjuh956 schreef op 17 april 2012 @ 12:35:

[...]

Ik denk het, maar weet het niet zeker. Hij zal natuurlijk zeggen dat het onzin is. Met een auto kopen moest hij zonodig een veel duurdere kopen dan zijn vrienden. (nouja, hij zit ook wel 2 uur per dag in de auto voor woon-werk en zijn vrienden niet) Ik weet niet of hij het doet voor het 'aanzien', hij zegt zelf dat hij het gewoon mooi vind.

Qua spullen heeft hij een redelijk dure tv, ps3 en nog meer van dat soort hebbedingen. Het is zijn geld, dus hij moet zelf weten wat hij ermee koopt. Hij geeft verder weinig geld uit aan kleren en op vakantie moet ook alles zo goedkoop mogelijk.

Nou ja, nu kun je tenminste uberhaupt nog

Van die auto kan ik het wel snappen op zich, maar als jij het oppert denk ik dat je daar wel ergens grond voor in je gedachten hebt, toch?
Tia, wij zitten met eenzelfde situatie als jij.

Oh, wat ben ik blij dat wij ons huis op alleen mans salaris kunnen bekostigen. Zeker als ik om ons heen zie hoe mensen in de problemen raken als hun huis niet verkocht wordt (dubbele maandlasten), werkloosheid en de huidige crisis.
quote:elninjoo schreef op 17 april 2012 @ 12:29:

Ik had ook duurdere wensen dan ik me kan veroorloven maar ik heb uiteindelijk 'n recreatiebungalow gekocht. Gewoon normaal woonhuis, 2 verdiepingen en vrijstaand in de bossen. Vele malen goedkoper dan 'n regulier huis en veel meer ruimte en rust om je heen. Is zoiets niet iets voor jullie?Er staan er hier ook veel te koop, maar dacht dat je hier niet permanent in mag wonen? Daar zijn toch regels voor?
quote:nathjuh956 schreef op 17 april 2012 @ 12:38:

[...]

Er staan er hier ook veel te koop, maar dacht dat je hier niet permanent in mag wonen? Daar zijn toch regels voor?Dat verschilt per gemeente.

[...]

Je hebt een man die zijn geld in gadgets en veel te dure auto's stopt en die gierig is op vakantie.

In het weekend gaat hij naar huis, en anders zit hij het liefst te knutselen in de garage, als hij zich al niet druk maakt wat de buren ervan denken.

Het koude zweet breekt me uit bij de gedachte dat ik met zo iemand zou moeten samenwonen.
@Tia dalma 2500 euro per maand is toch redelijk normaal (tenminste in de meeste branches.....), misschien net teveel, maar wat ik wil aangeven is dat voor het gros vand de starters huren een duurde optie is

natjuh, nee daar mag je niet permanent in wonen....
quote:helene31 schreef op 17 april 2012 @ 12:37:

Tia, wij zitten met eenzelfde situatie als jij.

Oh, wat ben ik blij dat wij ons huis op alleen mans salaris kunnen bekostigen. Zeker als ik om ons heen zie hoe mensen in de problemen raken als hun huis niet verkocht wordt (dubbele maandlasten), werkloosheid en de huidige crisis.

*knikt hevig ja* Zo blij dat ik ondanks werkloosheid nog steeds geen stress ervaar qua financien. Ook omdat wij allebei in ons leven vóór elkaar nog een goede buffer hebben opgebouwd. Maar daar hoeven we nu niet in noodtempo op in te teren. Onderhoud kunnen we ook nog steeds doen aan ons huis (sterker nog: we willen dit jaar de achtertuin aanpassen aan onze (veranderde) wensen en een nieuwe beter isolerende schuifpui plaatsen )

voor jou trouwens, off topic. Je weet waarom.

[...]

Hij rijdt veel; is toch logisch dat je dan een andere auto koopt dan wanneer je er alleen mee in de stad rijdt of je auto als boodschappenwagen gebruikt?

Wat hij belangrijk vindt ( degelijke / comfortabele auto, ruimte voor zijn hobby ) dat zeik jij af als zijnde " een ander de ogen er mee willen uitsteken ". Als het hem daar écht om ging zou hij dat ook met kleding doen en met verre reizen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Zo te zien wonen jullie bij ons in de buurt. Qua werkgelegenheid voor jou zie je het echt veel te rooskleurig in. Invalwerk ja, her en der een dag, een paar uur en als je geluk hebt een paar weken. Met heel erg veel geluk een zwangerschapsverlof. Maar een vaste baan, nee. En zonder vast contract kun je echt geen hypotheek afsluiten.

Jullie zijn allebei ongeloofelijk naief en je vriend idioot materialistisch. Juist hier valt er voor starters nog best een leuk huis te vinden voor een redelijke prijs(met tuin en garage) en dan zulke enorme eisen stellen.
quote:vivatobbertje schreef op 17 april 2012 @ 12:40:

@Tia dalma 2500 euro per maand is toch redelijk normaal (tenminste in de meeste branches.....), misschien net teveel, maar wat ik wil aangeven is dat voor het gros vand de starters huren een duurde optie is

natjuh, nee daar mag je niet permanent in wonen....

2000 is, zeker in deze tijd van arbeidsoverschot en crisis, veel logischer en voorkomender. 2500 is overigens altijd al aan de bovenkant geweest in de meeste branches.

En tobbertje: aanvulling: TO wil sowieso niet 40 uur per week!
quote:vivatobbertje schreef op 17 april 2012 @ 12:32:

Aan de andere kant: ze zijn beiden nog ontzettend jong he? Zit nog veel groei in de salarissen, dan zou ik het aandurven om een maximale hypotheek te nemen op 1 salaris

Alleen helaas pindakaas gaan TO en vriendlief uit van maximaal op BEIDE salarissen.. Heel verstandig.. not.

*Maar ik wil het! Ik wil het!" *
quote:nathjuh956 schreef op 17 april 2012 @ 12:38:

[...]

Er staan er hier ook veel te koop, maar dacht dat je hier niet permanent in mag wonen? Daar zijn toch regels voor?Klopt dat er regels zijn en die verschillen per gemeente. De eerste jaren heb ik gewoon ingeschreven gestaan bij mijn ouders die in 'n dorp in de buurt wonen, inmiddels hebben we alweer 'n aantal jaar een PGB: toestemming om permanent te wonen.

[...]

Ik denk het, maar weet het niet zeker..Jullie kennen elkaar nog niet zo goed?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 april 2012 @ 12:44:

[...]

Jullie kennen elkaar nog niet zo goed?Idd, hij zegt dat hij het gewoon mooi vind (ongeacht of het nou realistisch is ofniet). Ik neem aan dat je gaat samenwonen met iemand die eerlijk tegen je is, waarom geloof je hem dan niet?
Wij hebben een hypotheek genomen op beide salarissen, op advies van onze hypotheekadviseur. De verwachting was dat we beiden zouden groeien qua salaris en we hebben er allerlei verzekeringen bij genomen om eventuele tegenslagen op te vangen.

En toen raakte mijn man zijn baan kwijt door de crisis en gingen we er ineens ruim 600 euro per maand op achteruit. Gelukkig hadden we nog spaargeld en had mijn man net op tijd weer een nieuwe baan, maar het was een erg stressvolle periode! Wat als mijn man niet op tijd een nieuwe baan had gevonden?

Heel verstandig idee van jou om niet een maximale hypotheek te nemen dus!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven