Geld & Recht alle pijlers

Vriendin declareert stomerijkosten

22-01-2020 15:05 210 berichten
Onlangs was ik uitgenodigd voor een bruiloftsfeest. Een vriendin van mij was ook uitgenodigd en toen we aan het appen waren over outfits bleek dat zij wel een jurk van mij wilde lenen. Zelf zou ik nooit wat lenen qua kleding maar die jurk draag ik nooit, ondanks dat ik hem mooi vind, dus prima.

Ik hang dit soort kleding na een feestje gestoomd in de kast. Dan kan ik het de volgende keer er weer gelijk uit pakken.

Na het feestje zei de vriendin dat zij de jurk ook naar de stomerij bracht en vroeg welke ik gebruikte. Ik gebruik 1 stomerij omdat die zaak nog zelf de kleding behandeld en niet wegstuurt naar een grotere fabriek. Zo zei ik het ook tegen die vriendin. De stomerij is niet echt duur maar ook geen budgetzaak. Een overhemd is bijvoorbeeld €0,50 duurder dan bij zo’n fabriek.

Nou kreeg ik gister die jurk terug plus een Tikkie voor de stomerijkosten :| Dus ik zeg dat zij de jurk gebruikt heeft dus zij de stomerijkosten zou moeten betalen. Zij vond dat ik zelf de stomerij uitgekozen had dus zelf moest betalen.

Ben ik nou gek? Als ze trouwens die jurk gewoon had afgegeven dan had ik hem met mijn volgende stomerijbezoek meegenomen. Beleeft vind ik het niet dan, dat ik er voor moet betalen, maar ik breng het dan weg. Maar nu heeft zij het zelf weggebracht :-?

Wie betaald de stomerij in dit geval?

Totaal aantal stemmen: 652

Vriendin (99%)
Ik zelf (1%)
Alle reacties Link kopieren
Wauw, wat een mafkees. Die vriendin zou ik waarschijnlijk nooit meer zien.
Ik wil nu wel eens weten wie die 5 à 6 (1 % van 573 stemmers) tegendraadselingen hier in de poll zijn.

Iemand de halve familie van die vriendin getipt?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt betaald dus vind ik niet dat je mag zeuren meer.
Want je beloond haar gedrag toch..
Dat verzacht haar daad.


Heel bijzonder dat je zulke vriendinnen hebt. Ze hoeven hier echt niet heel transparant te zijn maar dit soort fratsen was wel uitgelopen op een goed discussie of een good bye.
Voor mij betekent vriendschap iets anders namelijk dan dit. Het is toch echt aan jezelf wie je om je heen hebt toch?!
Zelden zo’n eensgezind poll-resultaat gezien.
Bizar van je vriendin!
Ik ben totaal niet van het idee van voort wat hoort wat. Dus omdat zei die jurk heeft geleend mag zei het betalen. Of dat er iets tegenover moet staan zoals ik in wat reacties lees. Ik vind wel dat de kosten aan haar zijn, ze geeft zelf aan ook kleding naar stomerijen te brengen en vraag jou naar welke jij gebruikt. Dat is iets anders als dat jij die gekozen hebt of wat dan ook
Alle reacties Link kopieren
CaptainGlitter schreef:
26-01-2020 11:33
Ik ben totaal niet van het idee van voort wat hoort wat. Dus omdat zei die jurk heeft geleend mag zei het betalen. Of dat er iets tegenover moet staan zoals ik in wat reacties lees. Ik vind wel dat de kosten aan haar zijn, ze geeft zelf aan ook kleding naar stomerijen te brengen en vraag jou naar welke jij gebruikt. Dat is iets anders als dat jij die gekozen hebt of wat dan ook
Huh, niemand zegt toch 'voor wat hoort wat'? Het zijn gewoon kosten die zij zelf gemaakt heeft die ze dus ook zelf hoort te betalen, want ze leent een brandschone, gestoomde jurk en die jurk moet dus ook zo terug de kast in. Precies wat je zelf ook zegt. Voor wat hoort wat heeft daar niks mee te maken. Het is niet dat ze daarmee een gunst terug verleent of zo.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel gek om kosten te delen van etentjes thuis. Dat deed ik in mijn studententijd misschien, nu niet meer. Hoewel, ik heb ook een tijd in een populaire stad gewoond in het buitenland waar veel vrienden uit Nederland langs wilden komen en mijn inkomen was toen redelijk laag. Iedereen was van harte welkom (ik had toen een tijd echt veel logees, een hele leuke tijd), maar ik kon het niet betalen om iedereen dan een heel weekend te onderhouden. Dus dan deden we samen de boodschappen.

Tegenwoordig hoeft dat niet meer. Als ik bij iemand ga eten vraag wel altijd of ik een onderdeel mee kan nemen (ook omdat ik zonder vlees en zuivel eet biedt ik meestal aan het toetje mee te nemen). Andersom vragen vrienden dat ook vaak of bieden ze het aan. Pas namen vrienden hun eigen gebrouwen bier mee. Had niet gehoeven.

Maar dat zijn ook goede vrienden waarbij we niet steeds over en weer bloemetjes meenemen voor de moeite bij elk bezoekje. Dat doe ik eerder met mensen die wat verder van me af staan.

Ik zou wel staan te knipperen als ik een onkostenvergoeding voor een bezoekje gepresenteerd kreeg.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
24-01-2020 13:32
Dat is inderdaad het verschil, denk ik. Ik zou het niet nodig vinden om de status van de vriendschap te bespreken na zoiets. Die status is al duidelijk voor mij en dat vind ik voldoende. Een vriendschap is geen liefdesrelatie, het is elkaar opzoeken voor wederzijdse gezelligheid. Als een van beide partijen dat niet meer zo ervaart, door botsende overtuigingen, dan kun je elkaar gewoon wat minder opzoeken. Dat verkies ik boven de vriendschapsstatus te bespreken; het heeft hetzelfde effect, zonder het gedoe wat zo’n gesprek met zich meebrengt.
Ik heb echt precies dezelfde mening als jij maar ik zou niet het tikkie betalen. En ook daar zou ik verder geen woorden aan vuil maken.
Am Yisrael Chai!
CaptainGlitter schreef:
26-01-2020 11:33
Ik ben totaal niet van het idee van voort wat hoort wat. Dus omdat zei die jurk heeft geleend mag zei het betalen. Of dat er iets tegenover moet staan zoals ik in wat reacties lees. Ik vind wel dat de kosten aan haar zijn, ze geeft zelf aan ook kleding naar stomerijen te brengen en vraag jou naar welke jij gebruikt. Dat is iets anders als dat jij die gekozen hebt of wat dan ook
:facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Wat erg. Sommige mensen zijn écht schaamteloos.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven