Geld & Recht alle pijlers

vve-bijdrage samenwonen

04-09-2016 08:09 38 berichten
Verwijderd
anoniem_70265 wijzigde dit bericht op 21-01-2018 02:24
94.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is de VVE bijdrage voor onderhoud? Dan zou ik dat zelf betalen.
Ik vind van niet. Het huis blijft alleen op jou naam toch? Jij betaald alle kosten voor het huis, dus dan zou ik ook die vve zelf betalen. Ik ga er nu vanuit dat de vve voor onderhoud is. Laat hem eventueel een bedrag als "huur" betalen voor het gebruik van je huis.
Ik zou eerder mee laten betalen aan de hypotheekrente (niet de aflossing) dan aan bijdrage VVE. Waarom betaal jij alleen het huis, als hij alleen woont betaalt hij toch ook huur of hypotheek?
Ligt eraan wat er van de VVE wordt betaald..als er stookkosten..schoonmaakkosten..ramen lappen etc van wordt betaald vindt ik dat je dit gewoon kan delen.
De VVE is wel meer dan onderhoud, bij mij doet de VVE ook de opstalverzekering en het water. Wij hebben geen lift, maar de kosten daarvan en schoonmaak van gezamenlijke ruimtes zit ook in je VVE bijdrage. Ik zou dus tenminste een deel meerekenen. Misschien kun je aan de hand van de jaarrekening van afgelopen jaar zien welk deel van de bijdrage een reservering is voor onderhoud plus opstalverzekering en de rest delen?
Gaat hij ook niet iets van 'huur' betalen?
Ik zie VVE als onderhoudspotje voor je 'huis' en zou dat bij een rijtjeshuis ook als kosten voor de eigenaar zien. Ik zou partner dus niet laten mee betalen. Maar hypotheekrente juist weer wel.
quote:apiejapie schreef op 04 september 2016 @ 08:14:

Ik zou eerder mee laten betalen aan de hypotheekrente (niet de aflossing) dan aan bijdrage VVE. Waarom betaal jij alleen het huis, als hij alleen woont betaalt hij toch ook huur of hypotheek?

Dit.

Overigens zit in de VvE-bijdrage meestal ook een deel voor elektriciteit (verlichting, lift) en schoonmaak van het pand, daar zou hij gewoon aan mee kunnen betalen.
Wat vinden jullie 2 zelf?
Gaat je vriend iets van huur betalen?
Ligt eraan. Bij zitten de stookkosten en water ook in de vve bijdrage
.
quote:apiejapie schreef op 04 september 2016 @ 08:14:

Ik zou eerder mee laten betalen aan de hypotheekrente (niet de aflossing) dan aan bijdrage VVE. Waarom betaal jij alleen het huis, als hij alleen woont betaalt hij toch ook huur of hypotheek?Zou ook mijn keuze zijn inderdaad.
Meebetalen aan de hypotheekrente vind ik trouwens vanzelfsprekend. Als hij minder verdient kun je die naar rato verdelen. Hypotheekrenteaftrek kun je altijd opzijzetten voor vakanties of andere dingen voor jullie samen.
Verwijderd
anoniem_70265 wijzigde dit bericht op 21-01-2018 02:24
97.04% gewijzigd
Je laat hem dus voor een schijntje bij je inwonen, zodat hij lekker kan sparen voor een volgend huis. Maar wat als jullie over drie jaar uit elkaar zijn, voelt dit dan nog steeds als een goede verdeling?

Dat je de hypotheekrenteaftrek 'voor jezelf wilt houden' en hem daarom niet laat meebetalen aan de hypotheekrente vind ik vrij krom. Als je alles zou delen (dus zowel de rente als de belastingteruggave) houd je per saldo toch meer over?
Verwijderd
anoniem_70265 wijzigde dit bericht op 21-01-2018 02:25
96.70% gewijzigd
quote:felicia schreef op 04 september 2016 @ 09:20:

Op internet vind je tips als huur betalen en dat apart zetten. Als je dan uit elkaar gaat kan je dat verdelen. Huh, waarom zou je dat doen? Als je geen koophuis hebt krijg je de betaalde huur toch ook niet terug als je vertrekt?
Niemand kan voorspellen of een relatie blijvend is, of als die overgaat hoe jullie verhouding dan verandert. Als je niet meer een gezamenlijk doel hebt, maar jullie belangen tegenover elkaar komen te staan, kun je niet uitgaan van eerder gemaakte informele afspraken. Dus samen sparen op naam van de een is nooit een goed plan. En door hem voor een schijntje te laten wonen spaar jij indirect mee.
Romantisch dit.
Pfff wat een moeilijk gedoe zeg. Kijk gewoon naar de vaste lasten en jullie inkomsten en prik ergens een mooie verdeling waar jullie je allebei prettig bij voelen. Er hoeft toch niet naar elk dubbeltje gekeken?

Of ga je ook alle boodschappen wegen en per kilo een verdeling maken afhankelijk van jullie gebruik. Zou wat zijn als jullie uit elkaar gaan en jij al zijn extra gegeten koekjes hebt betaald.
quote:Corona67 schreef op 04 september 2016 @ 08:35:

Wat vinden jullie 2 zelf?

Dit lijkt mij het enige wat van belang is ja.

Zo woon ik in het koophuis van mijn vriend en ik betaal helemaal niets mee aan vaste lasten. Het is maar wat je samen af wilt spreken hè.
Als hij op zich zelf woont, moet hij ook huur betalen, dus dat je daar ook een bedrag voor rekent, is zeer normaal. Wat betaal jij nu aan het wonen en wat zou hij gaan betalen?
quote:-Isabella- schreef op 04 september 2016 @ 09:46:

[...]

Dit lijkt mij het enige wat van belang is ja.

Zo woon ik in het koophuis van mijn vriend en ik betaal helemaal niets mee aan vaste lasten. Het is maar wat je samen af wilt spreken hè.

Profiteur

Maar dat is het inderdaad. Je spreekt vooraf iets af waar je het samen mee eens bent.

Vraag je het aan 100 anderen, dan krijg je 100 verschillende meningen.

Ik krijg ook de kriebels als je tot op de euro een "eerlijke" verdeelsleutel zou moeten verzinnen als je gaat samenwonen.

Misschien bij het boodschappen doen ook maar kijken wie het meest eet en drinkt.

Over een heel jaar bekeken is dat misschien ook een groot verschil.
Verwijderd
anoniem_70265 wijzigde dit bericht op 21-01-2018 02:26
96.21% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven