Waarom werken jullie?
vrijdag 8 augustus 2025 om 21:19
Naar aanleiding van het topic "Ik haat mijn werk" deze vraag aan jullie. (Okee, ook een beetje uit nieuwsgierigheid mijner zijde...)
Werken jullie puur alleen voor het geld en dus de werkgever die het meeste wil betalen daar ga ik heen. Of kiezen jullie bewust voor een baan die maatschappelijk nut heeft maar wel minder betaald. Of, kiezen jullie bewust iets in een sector die je leuk vindt, en is werkplezier belangrijker dan beloning?
En, in het verlengde daarvan, hoe denken jullie over de beloningen van maatschappelijk nuttig werk tegenover banen in een commerciele sector? En wat vind je zelf van je eigen beloning? Te hoog of te laag, voor het werk wat je doet?
Vinden jullie dat iedereen de mogelijkheid zou moeten hebben om parttime te werken, wanneer dat zou betekenen dat de salarissen gelijk worden getrokken ongeacht opleidingsniveau? Zodat op die manier iedereen gelijk in de wedstrijd staat. Dan verdienen hogere functies minder ten gunste van de lagere functies. Zou je bereid zijn daarvoor een stukje eigen salaris in te leveren?
En op welke manier zouden we de maatschappij anders in kunnen kleden zodat die meer inclusief is voor degenen die nu niet kunnen werken, maar dat wel zouden willen naar eigen kunnen en vermogen.
Werken jullie puur alleen voor het geld en dus de werkgever die het meeste wil betalen daar ga ik heen. Of kiezen jullie bewust voor een baan die maatschappelijk nut heeft maar wel minder betaald. Of, kiezen jullie bewust iets in een sector die je leuk vindt, en is werkplezier belangrijker dan beloning?
En, in het verlengde daarvan, hoe denken jullie over de beloningen van maatschappelijk nuttig werk tegenover banen in een commerciele sector? En wat vind je zelf van je eigen beloning? Te hoog of te laag, voor het werk wat je doet?
Vinden jullie dat iedereen de mogelijkheid zou moeten hebben om parttime te werken, wanneer dat zou betekenen dat de salarissen gelijk worden getrokken ongeacht opleidingsniveau? Zodat op die manier iedereen gelijk in de wedstrijd staat. Dan verdienen hogere functies minder ten gunste van de lagere functies. Zou je bereid zijn daarvoor een stukje eigen salaris in te leveren?
En op welke manier zouden we de maatschappij anders in kunnen kleden zodat die meer inclusief is voor degenen die nu niet kunnen werken, maar dat wel zouden willen naar eigen kunnen en vermogen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 10 augustus 2025 om 10:06
Ik heb zelf nog wat zorgtoeslag. Bij elke CAO verhoging en toen ik een paar uur extra ging werken, werd daar ongeveer het zelfde bedrag op gekort. Niet erg motiverend.Dala schreef: ↑10-08-2025 09:23Maar zonder die toeslagen vind je het niet bezwaarlijk? Hier dus 2 part time werkenden en geen toeslagen. Op de KOT na ook vroeger niet gehad en dan zelfs maar héél tijdelijk. En geen afhankelijkheid, de een of de ander. Toch is daar best wat commentaar op gekomen (zowel qua arbeidsethos als qua belabberde bijdrage aan de staatskas via belasting op loon)
Mijn kinderen ( studenten) krijgen ook zorgtoeslag. Dus het zou zeker voor hen wel even slikken zijn. Maar ik vind geld krijgen nooit een recht.
Kijk om je heen in de wereld, we hebben het hier zo goed en hopelijk blijft dat zo. Maar een recht is het niet en ergens op rekenen doe ik ook niet.
zondag 10 augustus 2025 om 10:24
Ik ben ondernemer en ik werk eigenlijk toch vooral om geld te verdienen. Ik zie mezelf vooral als iemand die X doet en daarin toevallig een eigen onderneming heeft. Dat ondernemen is voor mij echt bijzaak. Ik ben ook zo'n ondernemer die niet meer doet dan het hoognodige. Dat wil niet zeggen dat ik te beroerd ben om hard te werken, helemaal niet zelfs, maar ik vind het gewoon niet nodig om alsmaar meer om te zetten, groter te groeien etc. En dat is wat ik veel ondernemers wel zie doen. Zolang ik min of meer bedrag X per maand binnen krijg, vind ik het goed. Ik kan het dus ook prima loslaten en hou bijvoorbeeld - bewust - tijd over voor mijn vrijwilligerswerk, dat doe ik zo'n 5 uur per week. Daarnaast vind ik het ook gewoon lekker om 's ochtends niet met de rest van de stad tegelijk naar kantoor te fietsen, maar hou ik graag eigen werktijden aan en ga ik bijvoorbeeld eerst sporten of alvast koken voordat ik ga werken. Vind het ook fijn om makkelijk weekenden weg en vakanties in te plannen. Ik had hiervoor een baan in loondienst waarin ik echt hard werkte en ik vind het nu eigenlijk gewoon heel lekker dat ik het allemaal op een ander tempo kan doen. Ik vind mezelf daardoor eigenlijk op ieder moment in de week relaxter, ook omdat weekenden en vakanties niet meer iets zijn om naar toe te leven omdat de rest van de tijd zo druk is. Die vrijheid en dat gevoel is me meer waard dan de toch wel paar duizend euro per maand die ik eerder meer verdiende dan nu.
zondag 10 augustus 2025 om 10:27
Oh maar ik doelde vooral op mensen die het zelf niet krijgen (zoals ik zelf bijv ook) maar die er wel commentaar op hebben dat "anderen het wel krijgen". Dat is iets wat ik niet goed begrijp. Ik vind overigens ook niet dat ik zelf wél recht op zou hebben hoor maar het valt me vaak wel op dat mensen zich vaak heel boos over toeslagen, subsidies of belastinggeld maken.72Jelle schreef: ↑10-08-2025 10:06Ik heb zelf nog wat zorgtoeslag. Bij elke CAO verhoging en toen ik een paar uur extra ging werken, werd daar ongeveer het zelfde bedrag op gekort. Niet erg motiverend.
Mijn kinderen ( studenten) krijgen ook zorgtoeslag. Dus het zou zeker voor hen wel even slikken zijn. Maar ik vind geld krijgen nooit een recht.
Kijk om je heen in de wereld, we hebben het hier zo goed en hopelijk blijft dat zo. Maar een recht is het niet en ergens op rekenen doe ik ook niet.
zondag 10 augustus 2025 om 10:46
Voor het geld. Ik heb overigens geen hekel aan mijn werk, of aan werken in het algemeen. Wel aan veel werkomstandigheden. Ik werk als zzp'er in een omgeving die op een buitengewoon vervelende manier competitief is. Trekt veel rattige mensen aan en veel stiekem gedoe achter je rug. Daarom ben ik blij dat ik voor mezelf ben begonnen jaren geleden, want het is vooral de kantoorpolitiek die ik kan missen als kiespijn. Zeker als je wat ouder wordt zie je daarin een repeterend patroon. Not my cup of tea. Je huurt me gewoon in, en ik doe mijn werk en jij betaalt me (nog bepaald geen wereldbedragen ook nog, dus dan moet het nog wel een béétje leuk zijn). Liefst thuis.
Zie het ook in andere werkvelden tot en met het onderwijs en zorg en natuurlijk de grote commerciële bedrijven toe. Bepaalde type mensen moet je gewoon niet te veel macht geven omdat ze er misbruik van maken, en het zijn natuurlijk net de figuren die daar het hardst voor met de ellebogen werken. Introverte, bescheiden, in stilte hardwerkende mensen zullen daar altijd het onderspit delven. Het is eten of gegeten worden, het staat me steeds meer tegen, want het wordt alleen maar erger in deze tijden.
Als ik morgen de loterij win, ga ik iets veel zingevenders doen, en dat zal zeker met dieren zijn. Tot die tijd buffelen we maar door.
Zie het ook in andere werkvelden tot en met het onderwijs en zorg en natuurlijk de grote commerciële bedrijven toe. Bepaalde type mensen moet je gewoon niet te veel macht geven omdat ze er misbruik van maken, en het zijn natuurlijk net de figuren die daar het hardst voor met de ellebogen werken. Introverte, bescheiden, in stilte hardwerkende mensen zullen daar altijd het onderspit delven. Het is eten of gegeten worden, het staat me steeds meer tegen, want het wordt alleen maar erger in deze tijden.
Als ik morgen de loterij win, ga ik iets veel zingevenders doen, en dat zal zeker met dieren zijn. Tot die tijd buffelen we maar door.
zondag 10 augustus 2025 om 10:51
Ik weet niet of de behoefte voor minder werken altijd komt door pure noodzaak. Ik heb heel wat mensen hier zien schrijven dat als ze de loterij winnen ze geen dag meer willen werken (in die functie).
Die toeslagen maken het mogelijk om die keuze te maken, de drempel daartoe ligt toch wel een stuk lager.
Ik vind inkomensondersteuning voor iedereen die het nodig heeft belangrijk, maar laten we ook eerlijk zijn, het systeem werkt op deze manier in de hand dat mensen er ook van kunnen profiteren zonder die noodzaak. En dat geld kan heel goed gebruikt worden op andere plaatsen.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 10 augustus 2025 om 11:01
mienbillekesjeuken schreef: ↑10-08-2025 10:46Voor het geld. Ik heb overigens geen hekel aan mijn werk, of aan werken in het algemeen. Wel aan veel werkomstandigheden. Ik werk als zzp'er in een omgeving die op een buitengewoon vervelende manier competitief is. Trekt veel rattige mensen aan en veel stiekem gedoe achter je rug. Daarom ben ik blij dat ik voor mezelf ben begonnen jaren geleden, want het is vooral de kantoorpolitiek die ik kan missen als kiespijn. Zeker als je wat ouder wordt zie je daarin een repeterend patroon. Not my cup of tea. Je huurt me gewoon in, en ik doe mijn werk en jij betaalt me (nog bepaald geen wereldbedragen ook nog, dus dan moet het nog wel een béétje leuk zijn). Liefst thuis.
Dat laatste is eigenlijk precies waar het mij om gaat, wederom. Het zingevende, maatschappelijk belangrijk werk, wordt onvoldoende betaald waardoor daar vaak de tekorten ontstaan.
Want mensen moeten nu eenmaal hun rekeningen betalen en gaan vooral voor die werkgever/sector die het meest betaald voor hun diensten/arbeid.
En dan is er daarnaast ook nog de ongelijkheid in mogelijk parttime of minder kunnen werken. En die is best aanzienlijk.
Dat vind ik wel jammer, dat een andere manier van werk indelen of een ander (eerlijker) beloningssysteem niet echt goedkeuring heeft, tenzij de lagere lonen omhoog gaan. Maar niet andersom, de hogere lonen verlagen zodat de lagere lonen meer kunnen verdienen.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 10 augustus 2025 om 11:05
Maar dat mag toch ook? Is het een verkeerde keuze om niet meer te willen werken in welke functie dan ook? Is iemand die zegt: ik blijf absoluut 40 uur per week werken want ik ben een work aholic maar ik koop wel mijn droomauto, laat mijn huis verbouwen en ga luxe op reis, is dat dan beter?MrsM schreef: ↑10-08-2025 10:51Ik weet niet of de behoefte voor minder werken altijd komt door pure noodzaak. Ik heb heel wat mensen hier zien schrijven dat als ze de loterij winnen ze geen dag meer willen werken (in die functie).
Die toeslagen maken het mogelijk om die keuze te maken, de drempel daartoe ligt toch wel een stuk lager.
Ik vind inkomensondersteuning voor iedereen die het nodig heeft belangrijk, maar laten we ook eerlijk zijn, het systeem werkt op deze manier in de hand dat mensen er ook van kunnen profiteren zonder die noodzaak. En dat geld kan heel goed gebruikt worden op andere plaatsen.
Als aanvulling hierop:
Misschien dat jij (of anderen) een verschil ervaren tussen diegenen die dat parttime werken of stoppen met werken zelf bekostigen en degenen die daar een toeslag voor ontvangen maar ik denk juist: ik weet zelf hoe fijn het is dat die mogelijkheid er voor mij is dat ik parttime kan werken, hoe mooi is het dat die mogelijkheid er dan ook voor anderen is (mbv een toeslag) en zij zichzelf die rust daar dan ook mee kunnen gunnen? Of het nou noodzaak is door ziekte of overbelasting of niet, het geeft die persoon waarschijnlijk ook rust en ruimte.
Of vergoelijk ik het nu teveel?
zondag 10 augustus 2025 om 11:42
Dala schreef: ↑10-08-2025 11:05Maar dat mag toch ook? Is het een verkeerde keuze om niet meer te willen werken in welke functie dan ook? Is iemand die zegt: ik blijf absoluut 40 uur per week werken want ik ben een work aholic maar ik koop wel mijn droomauto, laat mijn huis verbouwen en ga luxe op reis, is dat dan beter?
Als aanvulling hierop:
Misschien dat jij (of anderen) een verschil ervaren tussen diegenen die dat parttime werken of stoppen met werken zelf bekostigen en degenen die daar een toeslag voor ontvangen maar ik denk juist: ik weet zelf hoe fijn het is dat die mogelijkheid er voor mij is dat ik parttime kan werken, hoe mooi is het dat die mogelijkheid er dan ook voor anderen is (mbv een toeslag) en zij zichzelf die rust daar dan ook mee kunnen gunnen? Of het nou noodzaak is door ziekte of overbelasting of niet, het geeft die persoon waarschijnlijk ook rust en ruimte.
Of vergoelijk ik het nu teveel?
Nee natuurlijk mag dat, ik denk dat de meerderheid zo denkt (mezelf incluis).
En nee, op zich ervaar ik dat verschil niet, in die zin dat je gemeenschapsgeld gebruikt om zelf minder te kunnen werken, even over diegenen die wel meer KUNNEN werken he?
En dat een heleboel mensen nog altijd geen rechten hebben op toeslagen om op die manier ook minder te werken. Of, een inkomen hebben wat te laag is om minder werken mogelijk te maken, maar wel een koopwoning hebben.
En dan verbaasd het mij ook een beetje dat mensen dan zo fel (algemeen) reageren op de HRA, terwijl heel veel mensen ook gebruik maken van toeslagen. Het wordt niet voor hetzelfde gebruikt, maar in beide gevallen kost het gemeenschapsgeld.
Wat maakt die HRA, die veel werkenden nodig hebben, dan zoveel anders dan toeslagen? Die ook veel mensen nodig hebben, maar ook veel mensen maken er gebruik van omdat het nu eenmaal kan. Net zoals miljonairs dus ook HRA genieten.
Als het gaat om elkaar iets gunnen, dan is die HRA toch ook niet zo'n probleem?
En voor mij is vooral mijn laatste zin in de post waarop je reageert, iets waar ik over nadenk, waarom niet de hoogste salarissen wat verminderen om de laagste salarissen wat te verhogen, zodat het voor iedereen mogelijk wordt misschien andere keuzes qua werk te maken, maar wellicht ook vrije tijd?
(Dat vereist een hele andere inrichting van de maatschappij, dus zo simpel is het ook niet, daar ben ik me van bewust.)
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 10 augustus 2025 om 12:25
Over tunnelvisie gesproken.
Dezelfde 'argumenten' werden ooit gebruikt toen de 6-daagse werkweek werd afgeschaft.
En toen er vanwege hoge werkloosheid massale arbeidstijdverkorting kwam.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 10 augustus 2025 om 12:27
Ik heb jou geen tunnelvisie verweten hoor.
Jij bekijkt het wel allemaal vanuit het perspectief van de minder belastbaren. Prima, ik bekijk het andersom.
pina wijzigde dit bericht op 10-08-2025 12:28
15.56% gewijzigd
zondag 10 augustus 2025 om 12:28
zondag 10 augustus 2025 om 12:30
Ik vind juist dat de reacties op toeslagen heftiger zijn dan op de HRA (tenminste, toeslagen zijn vaker onderwerp van discussie op dit forum), terwijl ze naar mijn mening allebei voorbeelden zijn van collectieve middelen die gebruikt worden voor individuele doelen.
Ik maak me ook niet druk over toeslagen (waar ik geen recht op heb) want ik maak wel gebruik van de HRA en andere voordelen. Nederland is het enige land waar goed verdienenden gefaciliteerd worden in het kopen van een eigen huis (en dus het vergaren van meer kapitaal)
Ons systeem is nu eenmaal gebaseerd op collectiviteit en daarbij is het echt niet zo dat alleen lage inkomens de ontvangende partij zijn. Hoge inkomens ontvangen ook HRA, kinderbijslag, basisbeurs noem maar op, allemaal uit gemeenschapsgeld. Linksom of rechtsom betaalt iedereen mee, en iedereen “profiteert” een beetje mee.
Ik maak me ook niet druk over toeslagen (waar ik geen recht op heb) want ik maak wel gebruik van de HRA en andere voordelen. Nederland is het enige land waar goed verdienenden gefaciliteerd worden in het kopen van een eigen huis (en dus het vergaren van meer kapitaal)
Ons systeem is nu eenmaal gebaseerd op collectiviteit en daarbij is het echt niet zo dat alleen lage inkomens de ontvangende partij zijn. Hoge inkomens ontvangen ook HRA, kinderbijslag, basisbeurs noem maar op, allemaal uit gemeenschapsgeld. Linksom of rechtsom betaalt iedereen mee, en iedereen “profiteert” een beetje mee.
zondag 10 augustus 2025 om 12:33
En het probleem dat er grote personeelstekorten zijn in alle sectoren. Als iedereen 30 uur zou gaan werken lopen die tekorten helemaal op.
Daarnaast is de maatschappij zo ingericht dat er ook producten gemaakt moeten worden om geld te verdienen, als iedereen in Nederland in de dienstverlening gaat, dan blijft er ook geen daadwerkelijke handel meer over, waardoor je aps economie ook in gaat storten lijkt mij?
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 10 augustus 2025 om 12:36
Ik heb in elk geval geen moeite met toeslagen of wat dan ook. Maar die moeten we wel ergens van betalen.Turtlerain schreef: ↑10-08-2025 12:30Ik vind juist dat de reacties op toeslagen heftiger zijn dan op de HRA (tenminste, toeslagen zijn vaker onderwerp van discussie op dit forum), terwijl ze naar mijn mening allebei voorbeelden zijn van collectieve middelen die gebruikt worden voor individuele doelen.
pina wijzigde dit bericht op 10-08-2025 12:41
2.10% gewijzigd
zondag 10 augustus 2025 om 12:37
Maar nu hebben we geen hoge werkloosheid, maar juist personeelstekort her en der.
Dus dat zou een argument zijn om de werkweek niet te verkorten.
Afgezien daarvan: jij hebt aangegeven dat je geen volle werkweek kunt maken, je krijgt een uitkering om je inkomen aan te vullen.
Dan klopt het systeem toch?
Wat eten we vanavond?
zondag 10 augustus 2025 om 12:38
Op dienstverlening zijn de winstmarges natuurlijk veel hoger dan op producten. Maar bij ons wordt zelfs veel dienstverlening al ge-outsourced naar Singapore en Ierland enzo.MrsM schreef: ↑10-08-2025 12:33En het probleem dat er grote personeelstekorten zijn in alle sectoren. Als iedereen 30 uur zou gaan werken lopen die tekorten helemaal op.
Daarnaast is de maatschappij zo ingericht dat er ook producten gemaakt moeten worden om geld te verdienen, als iedereen in Nederland in de dienstverlening gaat, dan blijft er ook geen daadwerkelijke handel meer over, waardoor je aps economie ook in gaat storten lijkt mij?
zondag 10 augustus 2025 om 12:50
Wat is waarde? Objectief te definiëren dan met name? Want het blijft allemaal wat vaag op deze manier en onderhavig aan subjectieve beoordelingen met een behoorlijk moralistische ondertoon.
Dus wat is bijvoorbeeld wel en niet van ‘maatschappelijk belang’?
En hoe gaat dat dan verder als de ‘onderkant’ van de piramide hoger gewaardeerd gaat worden? Dan kunnen de stratenmakers, de zorgmedewerkers, de schoonmakers en de kabelleggers met hun ‘extra’ geld diezelfde verhoogde waardering voor winkelmedewerkers, automonteurs, pakketbezorgers en mensen in de kinderopvang bekostigen op een onevenredige manier en schieten zij er per saldo nagenoeg niks mee op want zo creëer je enkel inflatie.
zondag 10 augustus 2025 om 12:52
Ik krijg geen uitkering om mijn inkomen aan te vullen, ik heb namelijk geen inkomen uit arbeid.makreel schreef: ↑10-08-2025 12:37Maar nu hebben we geen hoge werkloosheid, maar juist personeelstekort her en der.
Dus dat zou een argument zijn om de werkweek niet te verkorten.
Afgezien daarvan: jij hebt aangegeven dat je geen volle werkweek kunt maken, je krijgt een uitkering om je inkomen aan te vullen.
Dan klopt het systeem toch?
Geen idee waarom je daaraan koppelt dat het systeem dan klopt.
David Dunning
David Dunning
zondag 10 augustus 2025 om 12:55
Ook jij redeneert vanuit het huidige systeem.ApproachableAlec schreef: ↑10-08-2025 12:50Wat is waarde? Objectief te definiëren dan met name? Want het blijft allemaal wat vaag op deze manier en onderhavig aan subjectieve beoordelingen met een behoorlijk moralistische ondertoon.
En hoe gaat dat dan verder als de ‘onderkant’ van de piramide hoger gewaardeerd gaat worden? Dan kunnen de stratenmakers, de zorgmedewerkers, de schoonmakers en de kabelleggers met hun ‘extra’ geld diezelfde verhoogde waardering voor winkelmedewerkers, automonteurs, pakketbezorgers en mensen in de kinderopvang bekostigen op een onevenredige manier en schieten zij er per saldo nagenoeg niks mee op want zo creëer je enkel inflatie.
Ik redeneer vanuit de andere kant: als we daadwerkelijk het hele systeem op de schop zouden (kunnen en willen) doen.
En dat zou natuurlijk prima kunnen, als niet veel teveel mensen denken vanuit het systeem.
David Dunning
David Dunning
zondag 10 augustus 2025 om 13:03
Omdat jij bij het systeem past.
Same difference hoor.
Blijft pijnlijk dat de mensen die niet bij het systeem passen door zoveel hoepels moeten springen om dat te bewijzen.
Wat mij betreft hoort een systeem voor vrijwel iedereen te passen, hoewel 100% wrsch nooit gaat lukken.
David Dunning
David Dunning
zondag 10 augustus 2025 om 13:04
Mwah. Ik denk dat weinig mensen bewust 40 uur in een mentaal en fysiek beroep gaan werken 45 jaar lang vanwege het idee: het is beter voor de wereldeconomie dat ik dit doe. Dat maakt mij een nobel mens.
Uiteindelijk leven de meeste mensen voor zichzelf en maken ze daarin keuzes die hun leven aangenaam maken. Uitzonderingen daargelaten. Maar misschien zelfs die topman of -vrouw in een multimiljoenenbedrijf die wel 60+ uur maakt, die heeft waarschijnlijk ook een "egoistisch" belang erbij. Geniet misschien van de macht, status, privileges of weet ik wat. Van een leefstijl die ermee bekostigd kan worden, wat het ook moge inhouden, van het genot van het netwerk hij/zij om zich heen opbouwt.
Juist in dat soort invloedrijke bedrijven zitten vermoed ik een hoop mensen die ook eigenbelang nastreven en niet alleen zo hard werken omdat het gunstig is voor de economie. Sterker nog, die maken zich misschien ook nog eens hard ervoor dat ze aan die algemene economie niet zo heel veel hoeven bij te dragen.
zondag 10 augustus 2025 om 13:05
ApproachableAlec schreef: ↑10-08-2025 12:50Wat is waarde? Objectief te definiëren dan met name? Want het blijft allemaal wat vaag op deze manier en onderhavig aan subjectieve beoordelingen met een behoorlijk moralistische ondertoon.
Dit begrijp ik niet helemaal denk ik? Want de middeninkomens zullen met die loonaanpassing niet veel veranderen. De hoge inkomens zouden dan minder gaan verdienen ten gunste van de lage inkomens.
Dan zou het zo kunnen zijn dat toeslagen alleen nodig zijn voor diegenen die niet (fulltime) KUNNEN werken. Het is anders dan met het verhogen van het minimumloon, wat ook nog doorwerkt in de lagen erboven. Het is van bovenaf de lonen aanpassen ipv onderaf. Per saldo is een bedrijf (even kort door de bocht) hetzelfde kwijt aan personeelskosten echter zijn die anders verdeeld. Wat betekent dat er geen hogere kosten zullen volgen en de consument niet meer zal hoeven betalen. Beter voor de inflatie en ook meer ruimte om te besteden. Alleen de hoge inkomens gaan er dan wat op achteruit, en de bonussen en de winstuitkeringen bijvoorbeeld.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn