Waarom werken jullie?
vrijdag 8 augustus 2025 om 21:19
Naar aanleiding van het topic "Ik haat mijn werk" deze vraag aan jullie. (Okee, ook een beetje uit nieuwsgierigheid mijner zijde...)
Werken jullie puur alleen voor het geld en dus de werkgever die het meeste wil betalen daar ga ik heen. Of kiezen jullie bewust voor een baan die maatschappelijk nut heeft maar wel minder betaald. Of, kiezen jullie bewust iets in een sector die je leuk vindt, en is werkplezier belangrijker dan beloning?
En, in het verlengde daarvan, hoe denken jullie over de beloningen van maatschappelijk nuttig werk tegenover banen in een commerciele sector? En wat vind je zelf van je eigen beloning? Te hoog of te laag, voor het werk wat je doet?
Vinden jullie dat iedereen de mogelijkheid zou moeten hebben om parttime te werken, wanneer dat zou betekenen dat de salarissen gelijk worden getrokken ongeacht opleidingsniveau? Zodat op die manier iedereen gelijk in de wedstrijd staat. Dan verdienen hogere functies minder ten gunste van de lagere functies. Zou je bereid zijn daarvoor een stukje eigen salaris in te leveren?
En op welke manier zouden we de maatschappij anders in kunnen kleden zodat die meer inclusief is voor degenen die nu niet kunnen werken, maar dat wel zouden willen naar eigen kunnen en vermogen.
Werken jullie puur alleen voor het geld en dus de werkgever die het meeste wil betalen daar ga ik heen. Of kiezen jullie bewust voor een baan die maatschappelijk nut heeft maar wel minder betaald. Of, kiezen jullie bewust iets in een sector die je leuk vindt, en is werkplezier belangrijker dan beloning?
En, in het verlengde daarvan, hoe denken jullie over de beloningen van maatschappelijk nuttig werk tegenover banen in een commerciele sector? En wat vind je zelf van je eigen beloning? Te hoog of te laag, voor het werk wat je doet?
Vinden jullie dat iedereen de mogelijkheid zou moeten hebben om parttime te werken, wanneer dat zou betekenen dat de salarissen gelijk worden getrokken ongeacht opleidingsniveau? Zodat op die manier iedereen gelijk in de wedstrijd staat. Dan verdienen hogere functies minder ten gunste van de lagere functies. Zou je bereid zijn daarvoor een stukje eigen salaris in te leveren?
En op welke manier zouden we de maatschappij anders in kunnen kleden zodat die meer inclusief is voor degenen die nu niet kunnen werken, maar dat wel zouden willen naar eigen kunnen en vermogen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 9 augustus 2025 om 17:55
Ik werk 40+ uur (ja, privilege dat ik dat kan), maar ik kan wel hier en daar naar de tandarts enzo. Verder nu nog weinig zorg nodig, dat zal heus wel weer eens anders worden.Rosanna1985 schreef: ↑09-08-2025 17:44Dat is ook weer zo ja. Vroeger moesten mensen ook op zaterdag gaan werken en deden ze veel meer uren op een dag, en werd de 40-uren week als een hele overwinning gezien.
Maar toch denk ik dat 4.5 dagen al heel veel zou schelen voor veel mensen. Zelf heb ik bvb. vaak het probleem dat ik bij dokters, instanties... die 's avonds en in het weekend niet open zijn gewoon niet geraak, tenzij ik er verlof voor neem maar meestal wil ik wel zuinig zijn op mijn verlofdagen.
Ik heb wel veel zorgafspraken met mijn bejaarde moeder, operatie hier, fysio daar en halen en brengen en weet ik het allemaal. Maar daar neem ik ook prima vrij voor als dat nodig is. Dat maakt mij nooit zoveel uit.
zaterdag 9 augustus 2025 om 17:59
Of je accepteert gewoon dat Dala prima voor zichzelf kan bedenken wanneer zij iets goed genoeg vindt voor haar kinderen of voor hen zelf als ouders? Wat een gedram zeg.blijfgewoonbianca schreef: ↑09-08-2025 11:07( gebaseerd op forum ervaringen) Is dat omdat jij vroeger zelf niet ( veel ) in de draaimolen kon en je nu een soort met terugwerkende kracht vindt dat dat heel goed geweest is voor je en omdat je vindt dat je kinderen niet dankbaar genoeg gedrag vertonen ?
Live Life to the fullest
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:00
O, we waren al pagina’s lang over iets anders bezig, maar vooruit :GeweldigWeer schreef: ↑09-08-2025 17:51Dus omdat je bepaalde dure dingen financieel kunt dragen, moet je dat dan ook maar doen? Alsof leuke herinneringen gekoppeld moeten worden aan het bedrag wat het heeft gekost? Juist de mooiste en meest dierbare herinneringen hoeven helemaal niets te kosten, maar helaas, dat besef je pas als iemand het heeft kunnen doorvoelen……
Het zijn niet JUIST de mooiste herinneringen die niks kosten. Onzin. Een hele mooie herinnering kan zijn dat je met je pa in die dure Pekingexpres zat en pa zo genoot van het mooie uitzicht. Natuurlijk had je ook liefdevolle herinneringen kunnen maken in het plaatselijk ov , want jij doelt op aandacht en liefde en zo, maar iets waar je voor hebt moeten dokken maakt een mooie herinnering niet minder waardevol en een kutrelatie niet ineens wel waardevol.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 09-08-2025 18:02
0.05% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:05
Zo kun je iedere discussie daarover wel doodslaan dus. Als mensen minder gaan werken om (extra) toeslagen te kunnen ontvangen, gaat er natuurlijk echt wel iets mis met het systeem. Lijkt mij toch niet zo moeilijk te begrijpen?
Live Life to the fullest
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:06
eerst 10 jaar fulltime gewerkt, was ook nodig vanwege huis én verbouwingen.
De rest van mijn loopbaan 20u per week. Ik deed mijn werk heel graag (socio-culturele sector) en mijn salaris was een extra. Prima te combineren met kind, vrijwilligerswerk en avondonderwijs.
De rest van mijn loopbaan 20u per week. Ik deed mijn werk heel graag (socio-culturele sector) en mijn salaris was een extra. Prima te combineren met kind, vrijwilligerswerk en avondonderwijs.
geen motto. Na knolselder en pastinaak: Lucy!
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:15
Zeker. Maar dat is echt niet het merendeel van de mensen die hele dagen aan mantelzorg kwijt is. En al helemaal niet de mannen. Veel jong werkenden hebben gewoon meer behoefte aan me-time, en die zijn nog helemaal niet aan het mantelzorg.Lady*Voldemort schreef: ↑09-08-2025 17:59Al die mantelzorgers en zo zouden eens moeten stoppen met hun nevenactiviteiten om lekker fulltime te kunnen werken. De hele zooi zou hier onmiddellijk naar de kloten lopen.
Ik doe vrij veel mantelzorg en daarbij houd ik zeker wel mijn broers uit de wind, maar ja, ik heb weer geen kinderen, dus daarin ben ik flexibeler. Een ouder was veel werk, maar die is er niet meer. En de ander heeft ook veel dingen, ik doe alles, behalve schoonmaken. Maar wederom, geen kinderen, dus daarin heb ik makkelijk praten.
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:17
Waarom?pina schreef: ↑09-08-2025 18:15Zeker. Maar dat is echt niet het merendeel van de mensen die hele dagen aan mantelzorg kwijt is. En al helemaal niet de mannen. Veel jong werkenden hebben gewoon meer behoefte aan me-time, en die zijn nog helemaal niet aan het mantelzorg.
Ik doe vrij veel mantelzorg en daarbij houd ik zeker wel mijn broers uit de wind, maar ja, ik heb weer geen kinderen, dus daarin ben ik flexibeler. Een ouder was veel werk, maar die is er niet meer. En de ander heeft ook veel dingen, ik doe alles, behalve schoonmaken. Maar wederom, geen kinderen, dus daarin heb ik makkelijk praten.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:25
Mee eens. Hier is basisschool van 8.30 tot 14.30, dat vind ik een normale werkdag en dan is menig kind al helemaal uitgeblust. Ik snap dat er ook banen zijn die voor en na die tijd moeten doorlopen maar een werkweek waarbij je vier of vijf dagen van 8.00 tot 18.00 van huis bent als het niet langer is en dan moet je daarna nog eens eten of een was draaien en morgen weer, sorry maar dat vind ik onwenselijk en ook onmenselijk.
Zeggen sommige mensen: dan moet je maar ondernemer worden dan kun je je eigen uren bepalen. Maar de ondernemers die ik ken werken vaak nog meer uur of tot later door. Hooguit is hun voordeel dat ze hun eigen vrije uren bepalen. Als ik ondernemer was (wat ik overigens nooit word) zou ik niet meer dan 3 uur per dag werken. Misschien toch eens overwegen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:32
Eens, met inmiddels het gevaar dat ik vreselijk mosterd ben, omdat ik reageer op berichten waar ik ben gebleven. Excuses daarvoor alvastPelle schreef: ↑09-08-2025 14:08Ik vind van niet. Want de hra verandert niet als je meer of minder gaat werken. Dus meer werken loont.
En de hra geldt maar voor 30 jaar.
Ik ben absoluut niet tegen toeslagen of uitkeringen. En ik begrijp heel goed dat een alleenstaande moeder niet fulltime gaat werken, terwijl het onder aan de streep niks oplevert. Dat heeft niks met luiheid te maken.
Maar ik vind wel dat werken lonend moet zijn. En er wordt bij toeslagen niet naar het totaalplaatje gekeken.
Iemand kan huurtoeslag, kgb en zorgtoeslag krijgen. Terwijl iemand met hetzelfde inkomen, maar die niet in een sociale huurwoning woont, dus geen huurtoeslag krijgt. Maar wel dezelfde kgb en zorgtoeslag. Omdat ze hetzelfde inkomen hebben, waar die huurtoeslag dus niet in meegenomen wordt. Maar ik bang dat er geen systeem te bedenken valt, waar het volledig eerlijk is.
Live Life to the fullest
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:35
Ja, is ook onzin hoor. Was meer om de context aan te geven. Het is zo gegroeid omdat ik verder geen gezin heb.
Ik zie het zo: ik doe wat ik wil en kan, en een ander moet lekker doen wat zij kunnen en willen. Ik heb een hekel aan zaken afstemmen en allerlei onderlinge communicatie, dus ik doe lekker wat ik wil. Maar effectief verlicht ik daarmee zeker de last voor mijn broers.
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:37
Juist mensen met een eigen zaak maken meestal veel meer uren.Dala schreef: ↑09-08-2025 18:25Mee eens. Hier is basisschool van 8.30 tot 14.30, dat vind ik een normale werkdag en dan is menig kind al helemaal uitgeblust. Ik snap dat er ook banen zijn die voor en na die tijd moeten doorlopen maar een werkweek waarbij je vier of vijf dagen van 8.00 tot 18.00 van huis bent als het niet langer is en dan moet je daarna nog eens eten of een was draaien en morgen weer, sorry maar dat vind ik onwenselijk en ook onmenselijk.
Zeggen sommige mensen: dan moet je maar ondernemer worden dan kun je je eigen uren bepalen. Maar de ondernemers die ik ken werken vaak nog meer uur of tot later door. Hooguit is hun voordeel dat ze hun eigen vrije uren bepalen. Als ik ondernemer was (wat ik overigens nooit word) zou ik niet meer dan 3 uur per dag werken. Misschien toch eens overwegen.
Ik vind het bovenstaande helemaal niet onmenselijk, heel veel mensen kunnen dat prima en zonder problemen. Dat zijn geen bovenmenselijke mythische figuren. Dat niet iedereen dat kan, wil niet zeggen dat we dan maar de ondergrens aan moeten houden als maatstaf.
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:45
Ik denk juist dat je dat wel moet doen. Omdat je anders een heleboel mensen tekort doet. Dat jij het nou toevallig allemaal niet zo lastig vind is ook maar een N=1 verhaal toch.pina schreef: ↑09-08-2025 18:37Juist mensen met een eigen zaak maken meestal veel meer uren.
Ik vind het bovenstaande helemaal niet onmenselijk, heel veel mensen kunnen dat prima en zonder problemen. Dat zijn geen bovenmenselijke mythische figuren. Dat niet iedereen dat kan wil niet zeggen dat we dan maar de ondergrens aan moeten houden als maatstaf.
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:47
Goodwill vouchersRosanna1985 schreef: ↑09-08-2025 18:13En wat zou dan wel de basis moeten zijn? Wat zou je dan moeten doen of geven om in de supermarkt je boodschappen mee te krijgen?

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 9 augustus 2025 om 18:48
Ja dat schreef ik ook. Dat is ook wat ik zie. Het lijkt me echt de hel. Maar het idee dat je in principe onbeperkt veel vrije dagen kunt opnemen of als wil maar 2 of 3 uur per dag werkt spreekt mij wel aan. Het zou met een zaak van mij dan waarschijnlijk wel heel erg slecht gaan. Waarin dan ook. En daar gaan mensen dan weer een mening over hebben dus laat maar.pina schreef: ↑09-08-2025 18:37Juist mensen met een eigen zaak maken meestal veel meer uren.
Ik vind het bovenstaande helemaal niet onmenselijk, heel veel mensen kunnen dat prima en zonder problemen. Dat zijn geen bovenmenselijke mythische figuren. Dat niet iedereen dat kan, wil niet zeggen dat we dan maar de ondergrens aan moeten houden als maatstaf.
zaterdag 9 augustus 2025 om 19:32
Ah ja, sorry! We zijn het eens.Dala schreef: ↑09-08-2025 18:48Ja dat schreef ik ook. Dat is ook wat ik zie. Het lijkt me echt de hel. Maar het idee dat je in principe onbeperkt veel vrije dagen kunt opnemen of als wil maar 2 of 3 uur per dag werkt spreekt mij wel aan. Het zou met een zaak van mij dan waarschijnlijk wel heel erg slecht gaan. Waarin dan ook. En daar gaan mensen dan weer een mening over hebben dus laat maar.
Ik ben door en door een loondienst-type, bij ondernemerschap denk ik aan stress en zorgen. Ik werk hard en met veel plezier, maar mijn werk is niet mijn kindje.
Moet wel zeggen, ik ben totaal niet ondernemend opgevoed. Mijn ouders hadden daar ook echt zo’n beeld bij dat je met een eigen zaak nooit meer een oog dicht doet en wij werden daarin ook heel erg gestuurd om daar niet aan te beginnen. Maar eigenlijk hadden ze geen idee hoor.
Ik vind het ook lekker dat in loondienst alles gewoon lekker geregeld is en dat de uiteindelijke verantwoordelijkheid niet bij mij ligt. En vind ik mijn werk niets meer, dan zoek ik wat anders. Maar goed, ik heb ook niet echt uitzonderlijke diensten in de aanbieding, dus ik zou niet weten wat voor bedrijf ik zou moeten runnen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 19:35
Dat is toch altijd zo als je fulltime werkt?
zaterdag 9 augustus 2025 om 19:38
Ja, maar dan trek je het geheel dus naar beneden. Tuurlijk ben ik N=1, maar dat geldt voor iedereen. Hoezo doe je daar iemand mee tekort?Lady*Voldemort schreef: ↑09-08-2025 18:45Ik denk juist dat je dat wel moet doen. Omdat je anders een heleboel mensen tekort doet. Dat jij het nou toevallig allemaal niet zo lastig vind is ook maar een N=1 verhaal toch.
zaterdag 9 augustus 2025 om 19:48
zaterdag 9 augustus 2025 om 20:36
Daar heb je, als ondernemer zijnde, natuurlijk ook keuzes in. Het is, voor mij althans, een wereld van verschil om in loondienst te werken of als ZZP-er.Dala schreef: ↑09-08-2025 18:48Ja dat schreef ik ook. Dat is ook wat ik zie. Het lijkt me echt de hel. Maar het idee dat je in principe onbeperkt veel vrije dagen kunt opnemen of als wil maar 2 of 3 uur per dag werkt spreekt mij wel aan. Het zou met een zaak van mij dan waarschijnlijk wel heel erg slecht gaan. Waarin dan ook. En daar gaan mensen dan weer een mening over hebben dus laat maar.
Live Life to the fullest
zaterdag 9 augustus 2025 om 20:42
Lulkoek. Iedereen mag gewoon 40 uur werken hoor, als ie dat wil en kan.Rosanna1985 schreef: ↑09-08-2025 19:48is dat niet vergelijkbaar met het niveau op school gelijkstellen aan dat van de traagste leerling? zo doe je juist ook heel veel leerlingen tekort
zaterdag 9 augustus 2025 om 20:42
Ik kom zelf uit een echt arbeidersgezin, vader werkte en moeder stopte met werken (vanuit de fabriek) zodra zij zwanger was. Ik ben ook pas veel later (toen ik zo’n 35 was ofzo) ambitieus geworden en nóg later die drang naar ondernemerschap.pina schreef: ↑09-08-2025 19:32Ah ja, sorry! We zijn het eens.
Ik ben door en door een loondienst-type, bij ondernemerschap denk ik aan stress en zorgen. Ik werk hard en met veel plezier, maar mijn werk is niet mijn kindje.
Moet wel zeggen, ik ben totaal niet ondernemend opgevoed. Mijn ouders hadden daar ook echt zo’n beeld bij dat je met een eigen zaak nooit meer een oog dicht doet en wij werden daarin ook heel erg gestuurd om daar niet aan te beginnen. Maar eigenlijk hadden ze geen idee hoor.
Ik vind het ook lekker dat in loondienst alles gewoon lekker geregeld is en dat de uiteindelijke verantwoordelijkheid niet bij mij ligt. En vind ik mijn werk niets meer, dan zoek ik wat anders. Maar goed, ik heb ook niet echt uitzonderlijke diensten in de aanbieding, dus ik zou niet weten wat voor bedrijf ik zou moeten runnen.
Niet alles valt eenvoudig terug naar het verleden terug te brengen, mensen ontwikkelen soms ook vanuit zichzelf bepaalde dromen/wensen/ambities etc. Niet alles komt vanuit genen, maar ook vanuit ambitie om zelf te ontwikkelen.
Live Life to the fullest

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in