Wanneer is een auto 'op' ?

zondag 12 mei 2019 om 20:23
Ik twijfel over een nieuwe (tweedehands) auto. En of mijn huidige auto 'op' is, ook al rijdt hij nog als een zonnetje.
Mijn huidige autootje (oranje Nissan Micra uit 2001 met 200.000 op de teller) rijdt nog prima. Hij ziet er alleen niet meer uit (o.a. een flinke deuk, en vlekken in de lak, mist een wieldop en als ik een nieuwe neem vliegt die er altijd binnen een paar maanden weer af). Hij is in februari voor 200,- door de APK gefietst en hij heeft me de afgelopen 12 jaar nooit in de steek gelaten. Goedkoper rijden dan nu gaat me nooit meer lukken (aanschafprijs destijds 5.500).
Ik geef niets om auto's, vind het superhandig dat -ie- zo klein is en gebruikte hem jaren alleen maar voor de boodschappen en visite naar mijn moeder.
Nu gebruik ik hem af en toe voor zakelijk verkeer voor mijn werk en dan rijdt er iemand mee. En dan schaam ik me een beetje voor hem. Maar ik heb een jaarcontract waarvan ik nog niet weet of het wordt verlengd.
Ik denk dat dit autootje hooguit nog 250,- waard is. Een nieuwe auto zal weer een klein gebakje zijn (Max 5.000,- euro) maar heeft dan geen deuken. Dus er komt geen statusbak voor in de plaats. Maar wel iets fatsoenlijker.
Ik twijfel of ik hem wegdoe. Hij doet het immers gewoon nog en ik ben een beetje aan hem gehecht. En om nou voor een incidentele collega een nieuwe auto te gaan kopen........
Maar wanneer is een auto dan wel 'op'?
Mijn huidige autootje (oranje Nissan Micra uit 2001 met 200.000 op de teller) rijdt nog prima. Hij ziet er alleen niet meer uit (o.a. een flinke deuk, en vlekken in de lak, mist een wieldop en als ik een nieuwe neem vliegt die er altijd binnen een paar maanden weer af). Hij is in februari voor 200,- door de APK gefietst en hij heeft me de afgelopen 12 jaar nooit in de steek gelaten. Goedkoper rijden dan nu gaat me nooit meer lukken (aanschafprijs destijds 5.500).
Ik geef niets om auto's, vind het superhandig dat -ie- zo klein is en gebruikte hem jaren alleen maar voor de boodschappen en visite naar mijn moeder.
Nu gebruik ik hem af en toe voor zakelijk verkeer voor mijn werk en dan rijdt er iemand mee. En dan schaam ik me een beetje voor hem. Maar ik heb een jaarcontract waarvan ik nog niet weet of het wordt verlengd.
Ik denk dat dit autootje hooguit nog 250,- waard is. Een nieuwe auto zal weer een klein gebakje zijn (Max 5.000,- euro) maar heeft dan geen deuken. Dus er komt geen statusbak voor in de plaats. Maar wel iets fatsoenlijker.
Ik twijfel of ik hem wegdoe. Hij doet het immers gewoon nog en ik ben een beetje aan hem gehecht. En om nou voor een incidentele collega een nieuwe auto te gaan kopen........
Maar wanneer is een auto dan wel 'op'?
anoniem_356031 wijzigde dit bericht op 12-05-2019 20:27
0.07% gewijzigd
zondag 12 mei 2019 om 22:37
Ik voelde me zelfs al schuldig toen ik mijn Yarisje niet meer liet maken omdat het ruim 1000 euro zou kosten om mijn lieve pruttelbakje te repareren. Ik had het idee dat ie gewoon boos op me was omdat ik hem zomaar had gedumpt.Labrujajoder schreef: ↑12-05-2019 21:56Het autootje heeft je altijd overal gebracht en nu fietst het ook nog eens gewoon door de APK.
En jij wil het weg doen vanwege wat uiterlijkheden.
Ik zou me als autootje erg aan de kant geschoven voelen en stank voor dank voor alle jaren goede dienst.
Lekker blijven rijden hoor, als ie ermee stopt kun je altijd nog een nieuwe kopen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
zondag 12 mei 2019 om 22:56
Ik heb mijn auto ingeruild toen hij 3 keer kapot ging in 1 maand (op de snelweg echt geen cm meer wilde rijden, godzijdank voor Rijkswaterstaat en de ANWB), de reparatiekosten meer dan 2500,- waren, hij meer olie lekte dan ik bij kon vullen, en de veren uit de stoelen staken 
Volgens mijn maatstaven is jouw auto nog lang niet op!

Volgens mijn maatstaven is jouw auto nog lang niet op!

maandag 13 mei 2019 om 06:00
Ach, niks mis met een beetje status op z'n tijd.
Hoewel ik vroeger heel dankbaar en trots was op mijn gekregen gebakjes (afgedankt door familie), ging het toch een beetje knagen als er meer roest dan verf te zien was op de carrosserie. Je gaat toch ook niet met ongekamde haren de straat op?
maandag 13 mei 2019 om 07:22
Het grappige is dat je eerst een Audi of BMW “nodig” hebt voor de status, maar als je verder komt je ontdekt dat je status van iets heel anders afhangt.kadanz schreef: ↑13-05-2019 06:00Ach, niks mis met een beetje status op z'n tijd.
Hoewel ik vroeger heel dankbaar en trots was op mijn gekregen gebakjes (afgedankt door familie), ging het toch een beetje knagen als er meer roest dan verf te zien was op de carrosserie. Je gaat toch ook niet met ongekamde haren de straat op?
Ik kies mijn auto heel bewust als statement voor mijn klanten: hoe graag ik ook voor je werk, ik zit niet in een gouden kooi, ik kan prima zonder je.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
maandag 13 mei 2019 om 09:31
aatjuhh123 schreef: ↑12-05-2019 22:12Je auto is op bij het moment dat je naar zijn 3 schakelt, en de auto spontaan achteruit gaat rijden.
In alle andere gevallen doorrijden totdat zelfs de spiegels er vanaf vallen.

To, ik zou lekker blijven rijden zolang hij nog betrouwbaar is. En het is een statement piece!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 13 mei 2019 om 09:55

maandag 13 mei 2019 om 16:57
Dat valt wel mee toch? Ik denk ook niet dat TO iets in dat segment zoekt, maar ik kan me goed voorstellen dat je ook iets van negatieve status ervaart als je in een auto rijdt die z'n beste tijd ver achter zich heeft gelaten.JollyRider schreef: ↑13-05-2019 07:22Het grappige is dat je eerst een Audi of BMW “nodig” hebt voor de status, maar als je verder komt je ontdekt dat je status van iets heel anders afhangt.
Ik kies mijn auto heel bewust als statement voor mijn klanten: hoe graag ik ook voor je werk, ik zit niet in een gouden kooi, ik kan prima zonder je.
maandag 13 mei 2019 om 17:01

(En ja, ik weet toevallig dat TO goed is, dus zich prima een roestig rammelbakje kan veroorloven)
Like a great eternal Klansman
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
maandag 13 mei 2019 om 19:48
Inderdaad reparatiekosten per jaar omrekenen en dan zijn die vaak goedkoper dan de afschrijving van een nieuwere auto.
Ik heb een 21 jaar oude VW-bus met 435.000 op de teller en ik ga voor de 700.000. Ik laat hem ook netjes bijhouden als er roest op komt of raampjes ineens niet meer open willen. Onze bus is een soort huisgenoot en hij heeft ons nog nooit in de steek gelaten. Ik heb hem nu 15 jaar. Het enige vervelende is dat ik geen grote steden meer in mag, dan moet ik hem aan de rand laten staan.
Ik heb een 21 jaar oude VW-bus met 435.000 op de teller en ik ga voor de 700.000. Ik laat hem ook netjes bijhouden als er roest op komt of raampjes ineens niet meer open willen. Onze bus is een soort huisgenoot en hij heeft ons nog nooit in de steek gelaten. Ik heb hem nu 15 jaar. Het enige vervelende is dat ik geen grote steden meer in mag, dan moet ik hem aan de rand laten staan.

maandag 13 mei 2019 om 21:23
Mijn Starlet heb ik echt finaal opgereden. Toen ‘ie zijn 11e verjaardag vierde begonnen met sparen voor vervanging (hoopte dat de Starlet nog 14 maanden meeging). Uiteindelijk vier jaar kunnen doorrijden (en dus sparen). En toen bracht het blikje als donorauto nog meer op dan alleen de standaardprijs voor loop- en sloopauto’s.
Ik zou zeggen: doorrijden en intussen sparen. Hoeveel mensen hebben nou werkelijk in de gaten welk blik van wie is in de parkeergarage/parking? Tenzij er een bordje hangt met jouw kentekenplaat en ‘directie’ op het vak gekalkt. En als iemand het wel weet lijkt het mij een ‘leuk’ visitekaartje: “Oh, da’s het oranje gevaar van Hillegonda. Je weet wel, zij doet....bij....”.
Ik zou zeggen: doorrijden en intussen sparen. Hoeveel mensen hebben nou werkelijk in de gaten welk blik van wie is in de parkeergarage/parking? Tenzij er een bordje hangt met jouw kentekenplaat en ‘directie’ op het vak gekalkt. En als iemand het wel weet lijkt het mij een ‘leuk’ visitekaartje: “Oh, da’s het oranje gevaar van Hillegonda. Je weet wel, zij doet....bij....”.
dinsdag 14 mei 2019 om 12:14
Dat is niet oprijden iedere auto wordt nu met gemak 19 jaar. Hier meerdere Starlets in de buurt van minimaal 23 tot zelfs ruim 33 jaar en nog steeds rijdlemoos2 schreef: ↑13-05-2019 21:23Mijn Starlet heb ik echt finaal opgereden. Toen ‘ie zijn 11e verjaardag vierde begonnen met sparen voor vervanging (hoopte dat de Starlet nog 14 maanden meeging). Uiteindelijk vier jaar kunnen doorrijden (en dus sparen). En toen bracht het blikje als donorauto nog meer op dan alleen de standaardprijs voor loop- en sloopauto’s.

dinsdag 14 mei 2019 om 12:36
Een auto is op als:
ie stuk gaat en:
- de reparatiekosten hoger worden dan wat ie waard is. OF
- de repratiekosten meer zijn dat je redelijkerwijs in een jaar uitgaaft aan onderhoud.
OF je kan em repareren, maar je kan met grote zekerheid verwachten dat er nog meer aan komt. Dat bodemloze put gevoel.
Je gaat bijv. niet de remmen laten repareren voor 250 EUR als je weet dat de koppeling het elk moment kan opgeven en er een dikke scheur in de voorruit zit die niet APK waardig is en de banden ook nog versleten zijn.
Maar stel dat je in jouw geval nieuwe banden nodig hebt voor 200 EUR kan dat het toch nog best waard zijn, ondanks dat de auto wellicht maar 150 EUR waard is. Je kan natuurlijk altijd overleggen met je garage.
Auto's die zoals in jouw geval helemaal zijn afgeschreven en nog een tijdje door kunnen rollen met goedkope reparaties zijn verreweg het goedkoopst.
Een nieuwe auto of een jonge tweedehands kost al snel 1000 EUR per jaar alleen aan afschrijving (bijv. een Kia picanto of Dacia Logan) . Een flitsende BMW kost je al snel 3000 EUR afschrijving per jaar. En ze zijn niet eens degelijker dan je Nissan Micra. Het rijdt allicht wel een stuk lekkerder, maar je betaalt er een hoge prijs voor.
ie stuk gaat en:
- de reparatiekosten hoger worden dan wat ie waard is. OF
- de repratiekosten meer zijn dat je redelijkerwijs in een jaar uitgaaft aan onderhoud.
OF je kan em repareren, maar je kan met grote zekerheid verwachten dat er nog meer aan komt. Dat bodemloze put gevoel.
Je gaat bijv. niet de remmen laten repareren voor 250 EUR als je weet dat de koppeling het elk moment kan opgeven en er een dikke scheur in de voorruit zit die niet APK waardig is en de banden ook nog versleten zijn.
Maar stel dat je in jouw geval nieuwe banden nodig hebt voor 200 EUR kan dat het toch nog best waard zijn, ondanks dat de auto wellicht maar 150 EUR waard is. Je kan natuurlijk altijd overleggen met je garage.
Auto's die zoals in jouw geval helemaal zijn afgeschreven en nog een tijdje door kunnen rollen met goedkope reparaties zijn verreweg het goedkoopst.
Een nieuwe auto of een jonge tweedehands kost al snel 1000 EUR per jaar alleen aan afschrijving (bijv. een Kia picanto of Dacia Logan) . Een flitsende BMW kost je al snel 3000 EUR afschrijving per jaar. En ze zijn niet eens degelijker dan je Nissan Micra. Het rijdt allicht wel een stuk lekkerder, maar je betaalt er een hoge prijs voor.
kastella wijzigde dit bericht op 14-05-2019 12:50
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
8.98% gewijzigd

dinsdag 14 mei 2019 om 23:01
Hillegonda, je valt me tegen!
deze gedachtegang over status is niks voor jou. Waar is de vrouw met het eigenzinnige interieur, die uit de ratrace van de advocatuur (toch?) is gestopt omdat ze zichzelf kwijtraakte?
Potverdorie Hillegonda, geef jezelf een schop en onthoudt wie jij bent! Geloof in je eigen kunnen en gebruik je autootje met confidentie.
Je gaat toch niet gewoon weer meedoen met die hele statusbeluste cultuur om over een paar jaar weer terug bij af te zijn?
Als jij het leuk vind om in een nieuwe auto te rijden moet je dat doen, maar niet omdat je auto niet bij je vermeende status zou passen.
Potverdorie Hillegonda, geef jezelf een schop en onthoudt wie jij bent! Geloof in je eigen kunnen en gebruik je autootje met confidentie.
Je gaat toch niet gewoon weer meedoen met die hele statusbeluste cultuur om over een paar jaar weer terug bij af te zijn?
Als jij het leuk vind om in een nieuwe auto te rijden moet je dat doen, maar niet omdat je auto niet bij je vermeende status zou passen.
dinsdag 14 mei 2019 om 23:26
Ach, wat heb ik gehuild toen mijn oude suzuki alto met de andere eigenaar wegging voor 75 euro. Mijn vertrouwde bakkie.
Ik heb er teveel aan gedaan nog, omdat ik dacht dat een andere auto onbetaalbaar zou zijn. wat best meeviel.
Maar de antwoord op je vraag; ik hecht weinig waarde aan uiterlijk. Ik voel me vertrouwd met een klein autootje, en als die als een zonnetje rijdt dan is het prima toch? Dus lekker blijven rijden en genieten van het vertrouwde.
Ik heb er teveel aan gedaan nog, omdat ik dacht dat een andere auto onbetaalbaar zou zijn. wat best meeviel.
Maar de antwoord op je vraag; ik hecht weinig waarde aan uiterlijk. Ik voel me vertrouwd met een klein autootje, en als die als een zonnetje rijdt dan is het prima toch? Dus lekker blijven rijden en genieten van het vertrouwde.

dinsdag 14 mei 2019 om 23:35
Hij kwam niet meer door de keuring. Reparatiekosten waren stukken hoger dan dagwaarde. En ik ken geen ‘mannetje/vrouwtje’ die zwart na de werktijd nog wat doet. En zelf kan ik er ook niets van helaas. Maar ik blijf ‘dankbaar’ dat ‘ie mij zo goed op weg heeft geholpen in mijn autocarrière door vele jaren trouwe dienst tegen een bodemprijs.slobberbone schreef: ↑14-05-2019 12:14Dat is niet oprijden iedere auto wordt nu met gemak 19 jaar. Hier meerdere Starlets in de buurt van minimaal 23 tot zelfs ruim 33 jaar en nog steeds rijd![]()
woensdag 15 mei 2019 om 00:07
Wat de meeste zeggen inderdaad;
-bodemloze put gevoel
-reperaties veel meer kosten dan de auto nog 'waard' is
We hebben al in van alles gereden. Ons eerste was een roestige groene 3-deurs Opel kadetje. Scheurbakkie
. Was toen 15 jaar oud en heeft na 2 jaar (toen we een grotere / 5deurs auto kochten) nog zeker 7 jaar dienst gedaan bij schoonzus (die ging scheiden en een eigen auto nodig had) voordat ie echt op was.
Ik geef geen zak om auto's. Belangrijk is dat ie groot genoeg is en doet wat ie moet doen: rijden en zo veilig mogelijk zijn.
We rijden nu een Tucson sinds een jaar of 4. Met een goede 200.000 op de teller. Ik ben zwaar verliefd op de auto
. Laatst ruim 1000 euro kwijt voor een luchtmassameter en nieuwe banden. Dan gaat partner weer twijfelen; want ja toch over de 2ton erop. Ik zou hem het liefst oprijden tot ie niet meer start.
Ik zou je auto lekker rijden tot de volgende APK of beurt en dan weer kijken/afweging maken.
-bodemloze put gevoel
-reperaties veel meer kosten dan de auto nog 'waard' is
We hebben al in van alles gereden. Ons eerste was een roestige groene 3-deurs Opel kadetje. Scheurbakkie

Ik geef geen zak om auto's. Belangrijk is dat ie groot genoeg is en doet wat ie moet doen: rijden en zo veilig mogelijk zijn.
We rijden nu een Tucson sinds een jaar of 4. Met een goede 200.000 op de teller. Ik ben zwaar verliefd op de auto

Ik zou je auto lekker rijden tot de volgende APK of beurt en dan weer kijken/afweging maken.

Not my circus, not my monkeys

woensdag 15 mei 2019 om 00:09
ninanoname schreef: ↑14-05-2019 23:01Hillegonda, je valt me tegen!deze gedachtegang over status is niks voor jou. Waar is de vrouw met het eigenzinnige interieur, die uit de ratrace van de advocatuur (toch?) is gestopt omdat ze zichzelf kwijtraakte?
Die nick-changes toch.....nu weet ik niet wie het tegen me heeft......
Ik zit weer terug in de status-beluste cultuur. Wel in een functie die me op het lijf geschreven is en 3 dagen in de week, dus ik ga er niet (weer) aan onderdoor.
Maar ik loop weer elke (werk) dag op mijn LK Bennetts en Gucci's (heerlijk) en mijn oranje gevaar valt dus wat uit de toon.
Ik houd hem nog even, hij staat daar zelden in de garage en het zijn altijd jonge mensen die met me meerijden. Als het goed blijft gaan, ruil ik hem eind van het jaar in voor een versie zonder deuken (en misschien zelfs wel met open dakkie), maar wederom wordt het een klein bakkie voor een paar duizend euro.
Me echt meten aan mijn leeftijdsgenoten met een BMW of Audi gaat never nooit niet gebeuren. Veel te zonde van het geld....

woensdag 15 mei 2019 om 09:43
woensdag 15 mei 2019 om 10:02
Ik heb nu o.a. een oude Volvo V70. De vooroordelen vliegen dan gelijk om je heen. Onverslijtbaar en net ingereden. Het ding is nu 17 jaar oud en heeft bijna 3 ton op de teller staan. Zit idd vol met kleine parkeerdeukjes en er begint nu hier en daar wat roest door te komen. Het ding is vrijwel niks meer waard en er moet zeker op zijn tijd wel wat aan verspijkerd worden.
Dat idee dat je niet méér moet investeren in reparaties dan de dagwaarde kan ik nu ook wel vergeten. Dan weet je dat je echt een "banger" hebt. Desondanks is het ding betrouwbaar en heeft een enigszins waardige ouderdom: je rijdt niet direct voor schut. Zolang er niet iets grof of duur stuk gaat, mag het ding dus blijven. Kleine reparaties tot pakweg 3-400 EUR blijf ik ook aftikken.
NIssan Micra's zijn overigens heel taai.
Dat idee dat je niet méér moet investeren in reparaties dan de dagwaarde kan ik nu ook wel vergeten. Dan weet je dat je echt een "banger" hebt. Desondanks is het ding betrouwbaar en heeft een enigszins waardige ouderdom: je rijdt niet direct voor schut. Zolang er niet iets grof of duur stuk gaat, mag het ding dus blijven. Kleine reparaties tot pakweg 3-400 EUR blijf ik ook aftikken.
NIssan Micra's zijn overigens heel taai.
woensdag 15 mei 2019 om 11:16
Mooi gesproken ninanoname 
Zat daarnet trouwens met iemand in een superdeluxe Audi die ook als familieauto wordt gebruikt, en moest meteen aan dit topic denken. De binnenkant leek wel een vuilnisbelt, overal kruimels, stof, papiertjes zakjes en andere rommel. Dat is pas genant.... veel grotere afknapper dan een oude auto die netjes verzorgd is.

Zat daarnet trouwens met iemand in een superdeluxe Audi die ook als familieauto wordt gebruikt, en moest meteen aan dit topic denken. De binnenkant leek wel een vuilnisbelt, overal kruimels, stof, papiertjes zakjes en andere rommel. Dat is pas genant.... veel grotere afknapper dan een oude auto die netjes verzorgd is.
woensdag 15 mei 2019 om 16:41
Ook leuk kijk kenteken maar eens na zie je vaak in lengte van jaren je oude afgeschreven schroot nog rondrijden.lemoos2 schreef: ↑14-05-2019 23:35Hij kwam niet meer door de keuring. Reparatiekosten waren stukken hoger dan dagwaarde. En ik ken geen ‘mannetje/vrouwtje’ die zwart na de werktijd nog wat doet. En zelf kan ik er ook niets van helaas. Maar ik blijf ‘dankbaar’ dat ‘ie mij zo goed op weg heeft geholpen in mijn autocarrière door vele jaren trouwe dienst tegen een bodemprijs.

woensdag 15 mei 2019 om 16:50
Ehmmm, waar ik heb gezegd dat mijn auto van binnen wel goed verzorgd isnootboek schreef: ↑15-05-2019 11:16Mooi gesproken ninanoname

(heb hem idd laatst voor een ritje van mijn werk eens uitgemest)