Wanneer zijn jullie begonnen met sparen?
dinsdag 18 oktober 2011 om 16:45
Ik ben begonnen met sparen toen ik 16 was, al was het maar 10 euro in de maand. Ik vond het toch wel iets iig.
Mijn zusje van 17 spaart helemaal niks, ze zegt dat ze dit pas wil doen als ze haar studiefinanciering krijgt, 200 euro in de maand.
Ze heeft nu ongeveer 700 euro op haar spaarrekening.
En is ongeveer rond haar 24e klaar met de opleiding zodat ze kan werken.
Ik maak me zorgen om haar want ben bang dat ze niet genoeg geld heeft op haar 24e voor haar leven enz.
Of lijkt jullie dit wel genoeg?
En wanneer begonnen jullie met sparen, en hoe veel?
Mijn zusje van 17 spaart helemaal niks, ze zegt dat ze dit pas wil doen als ze haar studiefinanciering krijgt, 200 euro in de maand.
Ze heeft nu ongeveer 700 euro op haar spaarrekening.
En is ongeveer rond haar 24e klaar met de opleiding zodat ze kan werken.
Ik maak me zorgen om haar want ben bang dat ze niet genoeg geld heeft op haar 24e voor haar leven enz.
Of lijkt jullie dit wel genoeg?
En wanneer begonnen jullie met sparen, en hoe veel?
dinsdag 18 oktober 2011 om 19:24

dinsdag 18 oktober 2011 om 21:41
Ik ben 25 en heb nog niets gespaard. Dat wil zeggen, ik heb geen spaarrekening waar ik elke maand geld op stort. Voor een vakantie of iets dergelijks heb ik wel gespaard (nu al 2 jaar niet meer op vakantie geweest) en toen ik nog bij mijn ouders woonde heb ik wel eens gespaard voor wat grotere uitgaven voor mijn hobby. Ik heb sparen ook niet echt van huis uit meegekregen en soms vind ik het wel jammer dat ik nu geen spaarrekening heb met een leuk bedrag. Vooral als ik straks afgestudeerd ben is het noodzakelijk om gelijk een baan te vinden, omdat ik anders niet rond kan komen. Een paar maanden op reis gaan, wat ik wel graag zou willen, zit er dus ook niet in. Maar dat is het gevolg van de keuze die ik gemaakt heb om niet te sparen. Dus dat zou ik nu wel anders doen, ook al is het maar 20 euro per maand.
Omdat ik nu studeer en geen recht meer heb op studiefinanciering gaat het geld dat ik heb op aan eten en de huur en dergelijke. Ben wel van plan om straks als ik afgestudeerd ben en hopelijk een baan heb een vast bedrag per maand te gaan sparen omdat ik het wel een fijn idee vind om wat geld achter de hand te hebben.
Omdat ik nu studeer en geen recht meer heb op studiefinanciering gaat het geld dat ik heb op aan eten en de huur en dergelijke. Ben wel van plan om straks als ik afgestudeerd ben en hopelijk een baan heb een vast bedrag per maand te gaan sparen omdat ik het wel een fijn idee vind om wat geld achter de hand te hebben.
dinsdag 18 oktober 2011 om 23:01
Tijdens mijn studie kwam ik niet aan sparen toe en stond zelfs rood, toen ik ging werken heb ik nog een tijd op mijn studentenkamer gewoond (goedkoop in verhouding) en op die manier mijn roodstand ingehaald. Pas daarna ben ik gaan sparen maar dat ging ook niet direct heel snel, wel een huis gekocht en me prima gered en vermaakt. Ik wil niet zeggen dat het een verstandige manier is maar het gaat om verwachtingen.
Ik had niet de verwachting dat ik direct een huis moest hebben, volledig ingericht met spulletjes die ik zorgvuldig had uitgezocht.
Mijn krijgertjes zijn in de loop van de tijd vervangen voor dingen die ik zelf ook mooi vond, ik hoefde niet op mijn 24ste alles perfect voor elkaar te hebben.
Je zusje heeft misschien andere verwachtingen en wensen dan jij, ze ziet hoe jij het doet en je kunt vertellen waarom jij het zo doet. Zorgen maken zou ik niet doen, woont ze nog thuis?
Ik had niet de verwachting dat ik direct een huis moest hebben, volledig ingericht met spulletjes die ik zorgvuldig had uitgezocht.
Mijn krijgertjes zijn in de loop van de tijd vervangen voor dingen die ik zelf ook mooi vond, ik hoefde niet op mijn 24ste alles perfect voor elkaar te hebben.
Je zusje heeft misschien andere verwachtingen en wensen dan jij, ze ziet hoe jij het doet en je kunt vertellen waarom jij het zo doet. Zorgen maken zou ik niet doen, woont ze nog thuis?

dinsdag 18 oktober 2011 om 23:14
Ik heb een flink spaarpotje voor als het mis gaat in mijn relatie, we zijn relatief snel gaan samenwonen en in zijn huurwoning.
Ik verdien teveel voor een sociale huurwoning en ook qua snel een huis vinden ga ik bij een relatiebreuk uit van particulier of vrije sector huren. Dus ik wil dan ook de maand borg, bemiddelingskosten en dat soort dingen zonder problemen gelijk willen opbrengen. En als ik dan daarnaast ook wild wil feesten: dat geld is er dan Het is vooral iets met financieel onafhankelijk zijn.
(nu hoop ik vooral dat dat bedrag rente oplevert tot mijn dood want ik ben erg gelukkig met mijn vriend)
Verder willen we samen een huis gaan kopen en sparen we voor wat nieuwe spullen, een andere auto en de mogelijkheid om wat te verbouwen of tegenslagen te hebben in dat nieuwe huis.
Ik verdien teveel voor een sociale huurwoning en ook qua snel een huis vinden ga ik bij een relatiebreuk uit van particulier of vrije sector huren. Dus ik wil dan ook de maand borg, bemiddelingskosten en dat soort dingen zonder problemen gelijk willen opbrengen. En als ik dan daarnaast ook wild wil feesten: dat geld is er dan Het is vooral iets met financieel onafhankelijk zijn.
(nu hoop ik vooral dat dat bedrag rente oplevert tot mijn dood want ik ben erg gelukkig met mijn vriend)
Verder willen we samen een huis gaan kopen en sparen we voor wat nieuwe spullen, een andere auto en de mogelijkheid om wat te verbouwen of tegenslagen te hebben in dat nieuwe huis.
dinsdag 18 oktober 2011 om 23:26
Vanaf het moment dat ik begon met werken spaarde ik, maar niet zoveel. In de tijd dat ik (we) wat meer te besteden hadden werd er meer gespaard. Nu weer even minder. Het is mooi en handig als je kan sparen maar niet van levensbelang. Je zusje zal er vanzelf wel achterkomen als het nodig blijkt om te sparen.

woensdag 19 oktober 2011 om 08:03
quote:DeKenau schreef op 18 oktober 2011 @ 23:07:
Ik vraag me dan altijd af: waar spaar je voor?
Ik geef niks om dure spullen of een kant en klaar ingericht huis.
Je auto zal toch op 'n gegeven moment vervangen moeten worden, idem met je huishoudelijke apparaten.
Daarnaast spaar ik ook voor m'n reizen, daarvoor gaat m'n geld er ook met bakken uit.
Ik vraag me dan altijd af: waar spaar je voor?
Ik geef niks om dure spullen of een kant en klaar ingericht huis.
Je auto zal toch op 'n gegeven moment vervangen moeten worden, idem met je huishoudelijke apparaten.
Daarnaast spaar ik ook voor m'n reizen, daarvoor gaat m'n geld er ook met bakken uit.

woensdag 19 oktober 2011 om 09:22
Mijn ouders hebben me heel goed geleerd dat je moet sparen.
Ik heb echter nooit echt veel gespaard, heowel dat makkelijk had gekund, ik heb tot mijn 21ste thuisgewoond en nooit kostgeld o.i.d. hoeven betalen, terwijl ik toen 1200 per maand verdiende met mijn bijbaantje.
Ik gaf mijn geld uit aan reizen, tattoos (duuuure hobby, heb voor meer dan 10.000 op mijn lijf staan). Maar ik heb wel een spaarrekening hoor, voor het geval er iets gebeurd. Er staat een paar duizend euro op, niet heel veel, maargoed. Beter dan niks. Ik heb sinds april een koopwoning, en je weet nooit wanneer er iets stuk gaat.
Ik heb echter nooit echt veel gespaard, heowel dat makkelijk had gekund, ik heb tot mijn 21ste thuisgewoond en nooit kostgeld o.i.d. hoeven betalen, terwijl ik toen 1200 per maand verdiende met mijn bijbaantje.
Ik gaf mijn geld uit aan reizen, tattoos (duuuure hobby, heb voor meer dan 10.000 op mijn lijf staan). Maar ik heb wel een spaarrekening hoor, voor het geval er iets gebeurd. Er staat een paar duizend euro op, niet heel veel, maargoed. Beter dan niks. Ik heb sinds april een koopwoning, en je weet nooit wanneer er iets stuk gaat.
woensdag 19 oktober 2011 om 09:28
Ik heb niet gespaard totdat ik het huis uitging. Toen kreeg ik het geld van mijn groeirekening mee en daar heb ik de meubels van gekocht. De uitzet heb ik in 5 jaar vergaard door dat te vragen voor verjaardagen en Kerst.
Toen heb ik zo'n anderhalf jaar zonder huur gewoond, en heb me toen zo'n ¤ 400,- per maand gespaard. Nu wat meer moeten kopen aan meubels, maar heb nu toch een minimale buffer van ¤ 3500,- zodat ik die altijd klaar heb staan mocht de auto of wasmachine het begeven.
Het is handig, geeft meer ruimte, maar zoals eerder gezegd: je kunt ook jaren doen met wat kringloop, Ikea en een busabbonement. Gaat niemand dood van hoor!
Toen heb ik zo'n anderhalf jaar zonder huur gewoond, en heb me toen zo'n ¤ 400,- per maand gespaard. Nu wat meer moeten kopen aan meubels, maar heb nu toch een minimale buffer van ¤ 3500,- zodat ik die altijd klaar heb staan mocht de auto of wasmachine het begeven.
Het is handig, geeft meer ruimte, maar zoals eerder gezegd: je kunt ook jaren doen met wat kringloop, Ikea en een busabbonement. Gaat niemand dood van hoor!
woensdag 19 oktober 2011 om 09:34
Ik heb tot ik kinderen kreeg nooit gespaard. Voor een inrichting?! Kom op, die heb je zo bij de kringloop, of je krijgt eens wat.
En ik had (en heb) een ontzettend vrolijk, zorgeloos en gelukkig leven. En als dat eens niet het geval was, lag het nooit aan de lege spaarrekening, maar aan gezondheid en liefde gerelateerde zaken.
En ik had (en heb) een ontzettend vrolijk, zorgeloos en gelukkig leven. En als dat eens niet het geval was, lag het nooit aan de lege spaarrekening, maar aan gezondheid en liefde gerelateerde zaken.
woensdag 19 oktober 2011 om 09:41
Mijn ouders hielden een spaarrekening voor me bij toen ik klein was en zelf heb ik een spaarrekening sinds mijn studententijd. Ik had toen drie bijbaantjes en kon daar goed van sparen.
Ik spaar voor eventuele tegenvallers. Ook mijn man heeft een spaarrekening en voor onze dochter hebben we bij haar geboorte ook een spaarrekening geopend waar we elke maand geld op storten, maar dat gaan we een beetje omlaag halen, want in dit tempo heeft ze op haar 18e de beschikking over 18.000 euro en dat vind ik een beetje te gortig.
Spaargeld dat mijn ouders voor mij opzij hadden gezet heb ik nog steeds. Wilde het besteden aan twee schilderijen, maar dat kon van mijn lopende rekening en huidige spaarrekening.
Schoonzusje heeft bijvoorbeeld geen spaarrekening en heeft destijds een lening afgesloten om een plasma-tv te kopen. Tja. Dat kan ook natuurlijk.
Ik spaar voor eventuele tegenvallers. Ook mijn man heeft een spaarrekening en voor onze dochter hebben we bij haar geboorte ook een spaarrekening geopend waar we elke maand geld op storten, maar dat gaan we een beetje omlaag halen, want in dit tempo heeft ze op haar 18e de beschikking over 18.000 euro en dat vind ik een beetje te gortig.
Spaargeld dat mijn ouders voor mij opzij hadden gezet heb ik nog steeds. Wilde het besteden aan twee schilderijen, maar dat kon van mijn lopende rekening en huidige spaarrekening.
Schoonzusje heeft bijvoorbeeld geen spaarrekening en heeft destijds een lening afgesloten om een plasma-tv te kopen. Tja. Dat kan ook natuurlijk.
woensdag 19 oktober 2011 om 09:42
Ik spaar nu ongeveer een jaar, ben 20, dus vanaf mijn 19e.. Ik spaar samen met mijn vriend voor een bruiloft en inrichting van ons toekomstige huisje.. Daarvoor probeerde ik ook wel te sparen maar toen ging er veel geld uit voor rijbewijs en dergelijke dingen.. Probeer nu eigenlijk zoveel mogelijk van mijn loon te sparen, haal er de vaste lasten vanaf zoals zorgverz., tel.rek, kostgeld en hou nog wat apart om af en toe wat leuks te kunnen doen en toiletspullen,kadootjes ed te kunnen kopen en de rest gaat naar mijn spaarrekening.
woensdag 19 oktober 2011 om 12:36
Toen ik op mijn 19e het huis uit ging had ik iets van 300 euro. Ik leef van stufi+lening, en daar probeer ik ook iets van te sparen. Op mijn 17e was ik daar echt nog niet mee bezig.
Nu heb ik iets van 1300 euro op spaar, en hoewel ik het probeer te vermeerderen vind ik het voor mijn situatie (kamer, zekerheid van lening) een aardig bedrag.
Nu heb ik iets van 1300 euro op spaar, en hoewel ik het probeer te vermeerderen vind ik het voor mijn situatie (kamer, zekerheid van lening) een aardig bedrag.
Liever elitair dan een pauper!
woensdag 19 oktober 2011 om 12:40
woensdag 19 oktober 2011 om 13:01
Nee, ik leen om mijn leven te onderhouden: de huur betalen, rekeningen, voedsel, leuke dingen... en eventuele financiële tegenvallers of grote aankopen. Die horen er gewoon bij. Ik kan immers moeilijk geld uit de lucht gaan toveren als ik opeens een groot bedrag moet betalen. Dan was die hele lening uberhaupt niet nodig geweest.
Liever elitair dan een pauper!