Geld & Recht alle pijlers

warhoofd als het gaat om huishoudelijke administratie

30-11-2010 13:03 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
warhoofd! niet warmhoofd!
Haha ik dacht dat je er een warm hoofd van kreeg inderdaad Je kunt de angels vragen je titel aan te passen. Om, zou ik er dan ook bij laten zetten.
Ik ben ook een enorme chaoot, heb nu maar 3 bakken neergezet. 1 met 'actie ondernemen', 1 met 'opbergen', en 1 met 'ongeopende post'.

Daar probeer ik iik de post in te sorteren, zodat ik weet wat ik nog wel en niet moet doen.

De bak 'opbergen' puilt wel uit trouwens

Verder zoveel mogelijk automatisch af laten schrijven, en afschriften van de bank stopzetten.
Sorry, geen tips. Ik was eigenlijk alleen nieuwsgierig wat een 'warmhoofd' was...

Toch even nadenken: je lijkt alles keurig op orde te hebben, waarom gaat het dan toch fout? Kun je terughalen waarom je zo laks bent geweest over zo'n brief? En ook niet hebt gereageerd op aanmaningen? (ik neem aan dat je die gehad hebt)
Als je 'genoeg' verdient misschien iemand anders vragen om het voor je te doen? Ik vind de huishoudelijke administratie wel leuk om te doen, zeker als het gaat om uitzoeken waar ik geld kan besparen. Ik kan me voorstellen dat er nog meer huismoeders zijn die het wel leuk vinden en het voor een kleine vergoeding wel voor je willen doen. Waar woon je ergens?
Hier werk ik ook met bakjes, net als Jorina. Verder twee dagen per maand echt achter de computer gaan zitten en alle rekeningen met internetbankieren uitpluizen, dan ga ik mijn lijstje met dingen die maandelijks terugkomen af om te kijken of het daadwerkelijk afgeschreven is etc.
..
..
Mij kan dat soort dingen ook totaal niet interesseren met als gevolg dat mijn vader hulp aangeboden had om mijn administratie eens uit te pluizen en te ordenen, het was echt een stapel van een meter hoog. Het kan dus nog erger. Nu inmiddels weer netjes op orde hoor! Mijn betalingen enzo zit altijd wel goed en heb nergens schulden ofzo alleen mijn `vakje opbergen` word dus consequent vergeten. mijn partner gaat het nu doen dè oplossing;).

Dus voor jouw ook misschien een goede oplossing aangezien je op je werk ook veel met administratie te maken hebt, laat je partner (indien je die een hebt natuurlijk) de administratie thuis beheren. Groetjes
Het klinkt misschien heel makkelijk wat ik nu zeg:

Structuur is het toverwoordje!

1 x in de week een uur vastzetten in je agenda, gewoon altijd vrijhouden!!!

Pak alles wat er die week is binnengekomen en verwerk dit via internetbankieren en berg alles op.

Het is net als met schoonmaken, als je weken niets doet dan weet je niet waar je moet beginnen.

Als je klus voor klus aanpakt dan is het gewoon een kwestie van bijhouden en net als in de lente een keer een grote schoonmaak te houden.

Die tip met die bakken is erg goed!
Dat vind ik nou het mooie van internetbankieren: je kunt betalingsopdrachten op een datum zetten. Dus rekeningen die moeten worden overgemaakt zet ik meteen dezelfde dag klaar op de datum waarop ik ze wil betalen. Ik schrijf op de rekening op welke datum die betaald wordt en ik leg hem in het bakje 'opruimen'; eenmaal per week of per twee weken ruim ik de boel op. In een ander bakje leg ik de dingen waar ik nog wat mee moet doen: antwoorden, afwachten, beslissen of ik iets wel of juist niet wil. Dat bakje loop ik ook eenmaal per week door; sommige dingen zijn dan inmiddels opgelost of afgehandeld, die kunnen dan ook meteen opgeborgen worden.

Het werd hier al eerder genoemd: hoe langer je het laat oplopen hoe groter de berg en des te groter je weerzin om er aan te beginnen. Als je het bijhoudt is het echt in een uurtje gepiept.
Bij mij gaan zoveel mogelijk dingen automatisch, zodat ik er geen omkijken naar heb. Met enige regelmaat log ik in bij Mijn ING en kijk ik hoe het met de saldi zit. Als er een envelop door de bus valt met een acceptgiro erin wordt het bedrag nog dezelfde dag voldaan. Dan ben ik ervan af, en heb ik er geen omkijken meer na.

Belastingaangifte doen is voor mij wat ingewikkeld soms (sinds 2009 sterk vereenvoudigd omdat een hoop posten niet meer aftrekbaar zijn), dus alleen daarbij roep ik hulp van mijn vader in die daarover behoorlijk wat kennis heeft.

De laatste tijd ben ik bezig geweest om met een grote bezem door de administratie te gaan. Alles niet meer op een grote hoop, maar gewoon per onderwerp, gescheiden door tabbladen in een grote map. En dan gesorteerd op datum binnenkomst. Misschien moet ik nog wat meerdere sorteringen doorvoeren.

Ik hoef niet zo op het geld te letten want ik heb flink wat spaargeld.
World of Warcraft: Legion
Die mappen en tabbladen komen mij héél bekend voor ..... Met als gevolg dat mijn man er de weg niet in weet. Die heeft een totaal andere logica dan ik, hij is eigenlijk meer van de grote chaos ...... Gelukkig hebben mijn kinderen voor een groot deel dezelfde logica als ik, dus mocht mij iets overkomen hoop ik (en denk ik) dat zij alles blindelings vinden.
Ik ben ook een chaoot,gooi alles weg.

Gelukkig is mijn man heel precies&geordend,elk jaar als ik in april mijn belasting moet invullen, heb ik paniek omdat ik alle papieren kwijt ben. komt hij aan met mijn jaaroverzichten,die hij uit de prullebak heeft gehaald&opgeborgen.

Hij heeft ook een kast vol mappen op alfabetische volgorde.

Al mijn betalingen lopen via automatische incasso, want een acceptgiro gooi ik ergens neer, en vergeet ik .
Spannend75 : ik denk dat er al zat goede tips hierboven staan om orde te scheppen. Maar kijk even of je in gesprek kan met je oude verzekering. Bijv. als je al lang klant was en normaal altijd op tijd betaalde.

Zo'n melding heeft namelijk echt consequenties : Als je nieuwe verzekeringen wilt afsluiten moet je aangeven dat je ooit geroyeerd bent wegens wanbetaling en dan willen alleen de hele dure maatschappijen je nog verzekeringen (bijv. rialto, enorm eigen risico en premie per jaar vooruit betalen)

.
Hoe komt 't dat je je verzekering niet automatisch laat afschrijven? Ik ben ook geen administratief licht en flikker alles gewoon in 'n schuif in de hoop dat ik het nooit nodig krijg. Alle terugkerende kosten gaan allemaal automatisch zodat ik daar geen omkijken naar heb.
..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven