Geld & Recht alle pijlers

Wat is je inkomen en hoeveel betaal je aan vaste lasten?

11-03-2010 14:05 881 berichten
Ik ben benieuwd wat jullie gezamelijke inkomen is, en of er kinderen zijn, en hoeveel jullie betalen aan huur of hypotheek en gas water en licht en wat er per maand netto overblijft om te eten en te drinken en extra's.



Wij hebben woonlasten van bijna 800 euro netto per maand. Gas en licht 225, en wat we kwijt zijn aan overige verzekeringen en telefoons etc weet ik zo niet, maar wel dat we rond de 500 netto overhouden per maand om van te eten en te drinken en kleding etc.

Wij hebben overigens 3 kinderen. En een auto.



En ik vind dat wij het niet slecht hebben trouwens. We kunnen er goed van leven. En sparen. ( niet veel, afhankelijk per maand, maar toch)
Alle reacties Link kopieren
Stel je hebt allemaal potjes: auto, keuken, vakantie, verbouwing en wasmachine.
Alle potjes zijn half gevuld en opeens begeeft je auto het. Reparatie blijkt zo duur te zijn dat je snel een andere auto moet kopen. Gebruik je alleen het potje (dat half is gevuld) om een andere auto te kopen of gebruik je de andere potjes (keuken, verbouwing, etc) ook?

Een andere situatie met dezelfde halfgevulde potjes.
Je bent van plan eind volgend jaar te verbouwen. Er komt morgen een superaanbieding die je niet vaak tegenkomt. Denk je dan, die pot is maar half gevuld dus ik doe het maar niet of breek je de andere potten open.
(Even los of de verbouwing past in je agenda).

Maw. In sommige situaties zul je toch de andere potten moeten aanspreken. Dan kun je beter alles op 1 hoop doen en Handelen naar de situatie op dat moment wat nodig of meest (financieel) het gunstig is.
Alle reacties Link kopieren
LD199 schreef:
10-08-2019 11:10

Water: 80 per kwartaal
Dat vind ik best veel!
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
10-08-2019 17:15
Ik vind die Excel-bestanden heel intrigerend :)
Wat is de reden dat je het allemaal bijhoudt?

Mijn idee is dat je na zoveel jaren een redelijk vast uitgaven- en spaarpatroon hebt. Dan weet je ongeveer wat er maandelijks overblijft. Is dat niet voldoende?

Ik heb één spaarrekening en daar wil ik minimaal 25k op hebben staan. Meer is fijn, maar ik bedenk per grote aankoop of ik het echt wil hebben, dat staat eigenlijk los van die grens.
Vakanties gaan gewoon van het vakantiegeld en wellicht wat meer, maar daar apart voor sparen heb ik nog nooit gedaan.
Gewoon om inzicht te krijgen en ook de rem erop te houden. Dat we het financieel goed hebben wil niet zeggen dat ik alles maar uit moet geven. Natuurlijk genieten we op die manier van het leven, we doen het niet omdat we knieperds zijn. Wel zijn we allebei zo dat als we het niet bijhouden we een gat in onze hand kunnen hebben en het geld zo op is. Zo koop ik graag kleding en vroeger kon ik makkelijk 500 euro uitgeven en bij wijze van niet weten waaraan. Nu heb ik elke maand 200 euro voor kleding en als het op is, dan is het op en is het ook goed en zo niet, ook goed. Merk dat dit voor mij goed werkt om het allemaal een beetje in toom te houden.

We zijn er overigens mee begonnen toen ons huis onder water stond en we wilden verkopen. Toen wilden we zoveel mogelijk sparen om die restschuld af te lossen. Uiteindelijk verkochten we het een jaar later en toen was de markt weer aangetrokken, dus hadden we ineens overwaarde. Vooral mijn man heeft in zijn vrijgezellentijd ook wel mindere financiele tijden gekend en we hebben ervaren dat dit zo goed voor ons werkt en dat we het fijn vinden om geld achter de hand te hebben. Ik krijg stress als ik denk dat we ergens geen geld voor hebben.

Nu weten we wat eruit gaat, wat er in komt.

Nu sparen we voor de kostenkoper en verhuizing van een huis wat we ergens volgend jaar willen kopen. Dat is de grote spaarpot. Kleinere spaarpotjes zijn dingen als extra, eigen risico, abonnementen, boetes, onvoorzien, kleding, auto, cadeaus en elk een eigen pot waar we mee kunnen doen wat we willen.
Alle reacties Link kopieren
spagroen schreef:
11-08-2019 08:36
Stel je hebt allemaal potjes: auto, keuken, vakantie, verbouwing en wasmachine.
Alle potjes zijn half gevuld en opeens begeeft je auto het. Reparatie blijkt zo duur te zijn dat je snel een andere auto moet kopen. Gebruik je alleen het potje (dat half is gevuld) om een andere auto te kopen of gebruik je de andere potjes (keuken, verbouwing, etc) ook?

Een andere situatie met dezelfde halfgevulde potjes.
Je bent van plan eind volgend jaar te verbouwen. Er komt morgen een superaanbieding die je niet vaak tegenkomt. Denk je dan, die pot is maar half gevuld dus ik doe het maar niet of breek je de andere potten open.
(Even los of de verbouwing past in je agenda).

Maw. In sommige situaties zul je toch de andere potten moeten aanspreken. Dan kun je beter alles op 1 hoop doen en Handelen naar de situatie op dat moment wat nodig of meest (financieel) het gunstig is.
Wij zorgen ervoor dat er altijd voldoende op de potten staat. Dus op de autopot minimaal voldoende voor een andere tweedehandse en op onvoorzien minimaal voldoende voor een nieuwe wasmachine ofzo.

Boetes hebben we een pot voor omdat ik 2 jaar geleden nogal veel op de weg zat en regelmatig een boete kreeg. Nu is dat veel minder. Aan het eind van het jaar kijken we wat er in die pot zit en daarmee vullen we andere potjes aan. Op 1 januari beginnen we dan weer op 0, maar met zo’n autopot niet want daarvoor kun je nooit genoeg hebben.
Alle reacties Link kopieren
FireMe schreef:
10-08-2019 11:54
Oké, maar als er in het potje -ik zeg maar wat- 'apparaten vervangen' 100 zit en in de pot kleding 1000 euro, en je wasmachine of tv begeeft het, dan haal je toch neem ik aan het geld uit de pot met kleding? Vandaar dat ik het nut van potjes niet echt zie, tenzij je weinig geld hebt of niet zo goed met geld om kan gaan. Hier wordt wat nodig is gekocht en wat niet nodig is niet gekocht en allemaal vanuit één spaarrekening. Maar ieder zijn ding..
Zie vorig antwoord.
LD199 schreef:
10-08-2019 11:10
Ik ben alleenstaand met een baby.

Inkomen: 1300 netto exclusief toeslagen
Huur: 480 (Huurtoeslag er al af)
G/L: 70
Water: 80 per kwartaal
Zorgverzekering: 60 (zorgtoeslag er af)
Internet/Televisie/Mobiel: 130
Boodschappen: 80 inclusief luiers etc pw
Spaarrekening kind: 50

De rest is voor cadeautjes/uitjes etc.
.
Ik mis de kosten voor kinderopvang, werk je niet buitenshuis? En wat een hoog bedrag voor internet/televisie/mobiel - 10% van je netto inkomsten (voor toeslagen).
Alle reacties Link kopieren
FireMe schreef:
10-08-2019 11:54
Oké, maar als er in het potje -ik zeg maar wat- 'apparaten vervangen' 100 zit en in de pot kleding 1000 euro, en je wasmachine of tv begeeft het, dan haal je toch neem ik aan het geld uit de pot met kleding? Vandaar dat ik het nut van potjes niet echt zie, tenzij je weinig geld hebt of niet zo goed met geld om kan gaan. Hier wordt wat nodig is gekocht en wat niet nodig is niet gekocht en allemaal vanuit één spaarrekening. Maar ieder zijn ding..
Ik zie het nut van kleine losse potjes om te sparen ook niet echt.

Wel heb ik 2 spaarrekeningen. Een voor de korte termijn (alles van vakantie tot auto tot wasmachine tot verbouwing, die mag leeg zijn als we net een auto hebben gekocht of een nieuwe keuken) en een voor vermogensopbouw.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Inkomsten:
Ikzelf Wajong 993 (straks combinatie van Wajong en loon)
Partner: 2060 fulltime werk

Uitgaven per maand:
Hypotheek: 428
Starterslening/2e hypotheek: 124
G/L: 182 inclusief cv onderhoud 12 euro
(Krijgen in januari 270 euro terug)
Zorgverzekering: 280 euro voor ons beide (kinderen gratis)
Eigen risico gespreid betalen: 38,50
(Krijg nooit terug helaas wegens hoge ziektekosten)
Verzekeringen: 12+8+11+28+9=78
Wegenbelasting: 35 per maand
Water: 15 per maand
Kpn pakket: 62,50
Mobiel kpn: 15,76
Mobiel vodafone: 16,79
Peuterspeelzaal: 25,47
Lening: 195,29
Bankkosten: 2,15 + 2,55 = 4,70
Belasting reservering: 100
Feestdagen reservering: 120
Rokerij: 100
Boodschappen: 450 (100 per week)
Massage 2x per maand: 50
Wenkbrauwen: 21
Kapper alle 4 is om de maand 40 euro dus 20 euro per maand.
Benzine 50 euro per maand, zal straks meer worden ivm reizen naar werk

Verder doen we elke maand een flinke extra aflossing wat per maand verschilt om het mooi af te ronden.
Sparen wisselt ook enorm per maand
Vanaf 2022 wordt dat minimaal 1000 per maand ivm afgeloste lening en tot die tijd wisselt het van 250 tot maximaal 700 per maand maar gaat ook wel eens wat uit voor extra rekeningen of autoreperatie of voor dieren of leuke dingen of kleding (kopen niet snel wat maar als we wat kopen doen we het ook gelijk goed, kleding doen we maximaal 1x per jaar voor onszelf en 6x per jaar voor de kinderen. Van boodschappengeld houden we vaak minimaal 20 over en gaat in de bingo sparen pot. Gewoon omdat we het leuk vinden en weten nog niet wat we ermee gaan doen.
Ons gezin bestaat uit: papa, mama, zoon bijna 8 jaar, zoon 2,5 jaar, een mini chihuahua en een maincoon kater.
anoniem_382486 wijzigde dit bericht op 12-11-2019 09:28
Reden: Klopte niet meer
4.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Inkomen: 4200 euro netto (fulltime en 24 uur)
Hypotheek: 0 euro per maand
Sparen: 1000 euro per maand
Beleggen: 150 euro per maand
Boodschappen: 350-400 euro per maand
G/W/L: 175 euro per maand
Hond: 200 euro per maand
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
17-05-2016 11:36
3900 euro inkomsten (2 inkomens)

1550 euro vaste lasten (hypotheek, 2 auto's, verzekeringen, gsm + internet/tv abonnementen,etc)

+/- 1000 euro per maand aan boodschappen, brandstof, leuke dingen, cadeaus, kleding, etc.

de rest sparen we maandelijks (reizen, bruiloft, verbouwing huis, etc)
3,5 jaar terug inmiddels maar al veel veranderd.

5700 euro. Partner 40 uur werk, zelf 28 uur + wat bijklussen thuis. Incl kinderbijslag voor 1 kind.
Hypotheekrenteaftrek en kinderopvangtoeslag zit hier niet bij omdat ik hieronder reken met de netto kosten.

Sport € 21,66
Netto hypotheek € 769,65
Lenzen € 13,12
Telefoons € 33,00
TV/Internet/Netflix/Spotify € 62,75
Verzekeringen € 316,98
Wegenbelasting 2 auto's € 137,00
Gas water licht € 76,44
Netto Kinderopvang € 197,89
Bankrekeningen € 4,35
Gemeentelijke belastingen en heffingen € 86,83
Pechhulp en glazenwasser € 17,08
Boodschappen € 295,87
Brandstof € 210,97
Totale kosten per maand € 2.243,59


Daarnaast sparen we wat er vervolgens over blijft na nog andere uitgaven zoals sparen voor ons kind, kleding, vakanties, uitjes en uit eten, cadeaus, etc
Dit varieert tussen de 1500 en 2500 euro.
Alle reacties Link kopieren
Gezin met kinderen
Inkomen netto 5250
Hypotheek netto 750
Brandstof 200
Autokosten 200
Boodschappen 600
Opvang 500
ZorgVerzekeringen 200
Gwl 150
Abonnementen: 100
Gemeentelijke Lasten: 100
Overigen zaken (kleding, kado, uiteten,etc): 300
Totaal: 3100
Sparen: wat overblijft

Boodschappen: kopen we zoveel mogelijk in de aanbieding. Flink inslaan bij 1+1 acties

Haren knippen: wij knippen zelf de haren van de kinderen

Onderhoud auto's: doen we zelf.

Kleding kopen: 2x per jaar kopen wij in de uitverkoop (50%-70% korting).

Marktplaats:
vooral spullen van onze kinderen: kinderfietsen, speelgoed.
Ook veel verkocht.

Daarnaast Met slimme in en verkoop kun je leuk verdienen op marktplaats (je moet wel goed weten wat je doet en niet zomaar lukraak kopen en dat proberen te verkopen voor paar euro meer).
Alle reacties Link kopieren
Alle maandelijkse lasten: 600€.
Hypotheek netto: €98
ZK: 78
Inet: 23
Mobiel: 8
Eten: 145
Horeca: 80
Verz.woning: 17
Water: 7
Energie: 55
Motor verz/bel: 17
Waterschap: 18
Gem. Bel: 43

Inkomsten (passief) ongeveer 1450€.
Life is fun. Live it.
Huishouden van 2, beiden fulltime al zit ik al een tijdje in de Ziektewet.
Inkomen partner: 1900 tot 2100 per maand, afhankelijk van overuren
Inkomen mijzelf: 2000

Hypotheek: 647
Stroom en gas: 125 (al krijgen we meestal een hoop terug)
Water: 11
Verzekeringen: Opstal, inboedel, rechtsbijstand, wa, zorg, uitvaart, overlijdensrisico en 2x auto: 389
Wegenbelasting: 40
Gemeentelijke belasting: 80
Klikoreiniging: 10
Elektronische diensten: tv, internet, 2x mobiel, netflix, spotify: 105
Opleidingskosten: 206

Totaal vaste lasten: 1618

Rest wordt verdeeld in potjes:
Boodschappen en benzine rekening: 550
Onverwachte uitgaven spaar: 300 (meer als we onder een bepaalde grens komen)
'Zakgeld' mezelf: 250
'Zakgeld' partner: 250
Dan kijken we of we nog bijzondere uitgaven hebben komende maand, zoals nu komende maand alle sint/kerstcadeaus, of de ANWB die eens per jaar afgeschreven wordt.
Rest wordt verdeeld over een spaarrekening voor extra uitgaven zoals vakantie, nieuwe televisie etc, en een spaarrekening voor het huis, zoals verbouwing en verbetering. In principe 50/50, maar afhankelijk van onze spaardoelen. Meestal rond de 800 euro wat verdeeld wordt.
Alle reacties Link kopieren
IVA uitkering 1420
Zorgtoeslag 13

Vaste lasten:
- Huur sociale huurwoning 663 (geen recht op huurtoeslag doordat ik bruto een paar tientjes boven de grens zit)
- Tv en internet 51
- Mobiel 14
- Zorgverzekering 106 (alleen basis)
- Wmo huishoudelijke hulp 17,50
- Uitvaartverzekering 16
- Eneco 109 (is voor dit jaar een hogere schatting omdat ik pas een paar maanden in dit huis woon en ik bang ben schulden te maken. Heb ook een scootmobiel)
- Eigen risico zorgverzekering (in termijnen) 38,50
- Dierenbescherming 8,75
- 1/5 Staatslot 3
- Water 13
- Glazenwasser 7 (hij komt om de 8 weken, kost 14 euro)
- Medische pedicure 15 (zij komt om de 8 weken, kost 30 euro)
- reservering voor extra hulp 10
- reservering voor tandarts (2x per jaar) 10
- reservering gemeentelijke belastingen (kost 234 euro per jaar) 20
- sparen 10
@FireMe: Ik werk ook met dergelijke potjes maar bij mij zal er niet snel 1000 euro in de kledingpot zitten.
Ik begroot 200 euro per maand voor mijn man en mij voor persoonlijke verzorging. Dat houd in kleding, inclusief schoenen, winterjassen, ondergoed, maar ook kapper.
Dit bedrag hebben we ongeveer nodig. Maar als de bodem nadert stel ik wel de aankoop van een paar nieuwe schoenen uit tot er weer voldoende in de pot zit.
Het is een soort controlemiddel om niet te ver over de schreef te gaan.

Idem met de pot voor inventaris. Daarin gaat een bedrag wat ik per maand maximaal wil sparen voor de aankoop van meubels e.d.
Daar wil ik niet meer aan uitgeven.
Zit er niet voldoende in, dan stel ik mijn aankoop uit tot het wel zo is.

Uit andere potjes pakken als het niet noodzakelijk is doe ik niet. Alleen in echte noodgevallen zoals een plotseling kapotte wasmachine. Maar dan moet die wel echt heel erg voortijdig kapot gaan, want anders is het begroot.

Als ik alles op 1 hoop zou gooien zou ik bijvoorbeeld 2 nieuwe fauteuils en een bank kopen en daarna niet voldoende geld meer hebben voor een winterjas. (het is maar een voorbeeld hoor).
Alle reacties Link kopieren
In principe komen wij ook niet aan de potjes voor andere dingen dan waar de potjes voor bedoeld zijn. Maar heel soms, gebeurd het toch. Maar dat is dan meer dat we gaan klussen, en er 300 euro in de pot zit, en het bij de kassa 350 blijkt te zijn of zo. Dan kunnen we wel dingen gaan terug leggen, maar als in de uit eten pot 300 euro zit, halen we het daar gewoon uit.
Aan de spaarrekening zelf komen we niet, maar van sommige potjes willen we nog wel eens een beetje schuiven.
Wij kopen dingen van de lopende rekening als we het over tientjes hebben, uit de potjes betalen we dingen tot een paar honderd euro, en de echt dure dingen (meubels, apparaten, vakantie, verbouwing) gaat van de spaarrekening.
Irish_Wasser_Woman schreef:
26-11-2019 18:51
In principe komen wij ook niet aan de potjes voor andere dingen dan waar de potjes voor bedoeld zijn. Maar heel soms, gebeurd het toch. Maar dat is dan meer dat we gaan klussen, en er 300 euro in de pot zit, en het bij de kassa 350 blijkt te zijn of zo. Dan kunnen we wel dingen gaan terug leggen, maar als in de uit eten pot 300 euro zit, halen we het daar gewoon uit.
Aan de spaarrekening zelf komen we niet, maar van sommige potjes willen we nog wel eens een beetje schuiven.
Wij kopen dingen van de lopende rekening als we het over tientjes hebben, uit de potjes betalen we dingen tot een paar honderd euro, en de echt dure dingen (meubels, apparaten, vakantie, verbouwing) gaat van de spaarrekening.

Ja precies. Wat jij beschrijft, dat schuiven, dat doen wij ook wel een beetje. Maar zo weinig mogelijk. Zo blijft het goed duidelijk waar het naartoe gaat.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
26-11-2019 18:53
Ja precies. Wat jij beschrijft, dat schuiven, dat doen wij ook wel een beetje. Maar zo weinig mogelijk. Zo blijft het goed duidelijk waar het naartoe gaat.
In de potjes die wij hebben, zit dan ook niet echt geld dat heel erg speciaal is. Gewoon wat dingen verdeeld, kleding, etentjes, elektronica als e-reader, ipad, laptop, huis&tuin (als in behang of verf).
Voor de echt belangrijke financiële zaken hebben we een "echte" spaarrekening :)
Irish_Wasser_Woman schreef:
26-11-2019 18:57
In de potjes die wij hebben, zit dan ook niet echt geld dat heel erg speciaal is. Gewoon wat dingen verdeeld, kleding, etentjes, elektronica als e-reader, ipad, laptop, huis&tuin (als in behang of verf).
Voor de echt belangrijke financiële zaken hebben we een "echte" spaarrekening :)

Ja wij ook :)
Alle reacties Link kopieren
hier ook zo. een echte spaarrekening, en daarnaast potjes zoals: kleding, autokosten, sinterkaas/kerst. Mochten de autokosten duurder zijn dan gespaard dan pak ik wat van het kledingpotje. Moet er een compleet nieuwe auto komen, dan kan dat van de spaar.
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
15-11-2019 22:59
3,5 jaar terug inmiddels maar al veel veranderd.

5700 euro. Partner 40 uur werk, zelf 28 uur + wat bijklussen thuis. Incl kinderbijslag voor 1 kind.
Hypotheekrenteaftrek en kinderopvangtoeslag zit hier niet bij omdat ik hieronder reken met de netto kosten.

Sport € 21,66
Netto hypotheek € 769,65
Lenzen € 13,12
Telefoons € 33,00
TV/Internet/Netflix/Spotify € 62,75
Verzekeringen € 316,98
Wegenbelasting 2 auto's € 137,00
Gas water licht € 76,44
Netto Kinderopvang € 197,89
Bankrekeningen € 4,35
Gemeentelijke belastingen en heffingen € 86,83
Pechhulp en glazenwasser € 17,08
Boodschappen € 295,87
Brandstof € 210,97
Totale kosten per maand € 2.243,59


Daarnaast sparen we wat er vervolgens over blijft na nog andere uitgaven zoals sparen voor ons kind, kleding, vakanties, uitjes en uit eten, cadeaus, etc
Dit varieert tussen de 1500 en 2500 euro.
Mooie stijging!

Zebra heerlijk die lage lasten en passief inkomen ♡

Mijn man is op zoek naar een nieuwe baan en ik wil zodra hij werk heeft parttime gaan werken. Ik dacht dat 4000 netto genoeg was voor ons gezin, maar dat is toch nog erg puzzelen elke maand. Dus het doel is nu 5000 netto incl opbrengsten van verhuur vakantiehuis.
Alle reacties Link kopieren
Vraag me wel af wat de vaste lasten zijn als je als gezin niet met 4000 netto kan rondkomen. Wellicht leef je dan boven je stand?
Alle reacties Link kopieren
Inkomen 1000
Vaste lasten 650 (hier is zorg- en huurtoeslag al vanaf).
Alle reacties Link kopieren
LeLe schreef:
28-11-2019 11:58
Vraag me wel af wat de vaste lasten zijn als je als gezin niet met 4000 netto kan rondkomen. Wellicht leef je dan boven je stand?
Is dat niet per definitie zo als je niet kan rondkomen?
Bruschetta_ schreef:
28-11-2019 18:24
Is dat niet per definitie zo als je niet kan rondkomen?

Nou dat hoeft niet hoor. Mensen kunnen soms niet rondkomen omdat ze van het minimum moeten leven en dan te maken krijgen met allerlei onvoorziene zaken, ziekte of andere ellende.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven