Geld & Recht alle pijlers

Wat kunnen ze doen ??

08-09-2011 17:57 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar maanden terug mijn huis verkocht. Het huis is in prima staat , paar jaar terug helemaal verbouwd en ziet er piekfijn uit. Omdat ik al verhuisd was heb ik een jaar niet in het huis gewoond.

Nu spoelt de wc niet helemaal goed door en de wastafel boven ook niet helemaal . Heb toen ik er woonde eigenlijk helemaal geen klachten gehad en de kopers zijn ook 4 keer door het huis geweest en niks opgemerkt.

De hoofdkraan bleek lek te zijn en die is inmiddels gerepareerd. Ze willen mij nu laten betalen voor de kosten voor het maken van de riolering en als ik niet wil betalen eisen ze een schadevergoeding.

Ze hebben een rechtsbijstandsverzekering die hun helpt en ze beschuldigen me nu van dwaling. Ze zeggen dat volgens de buurman wij ook wel eens klachten hadden.

De makelaar staat gelukkig aan mijn kant maar ik zit er behoorlijk mee !! Kan niet in details treden maar heb het afgelopen jaar zoveel meegemaakt dat dit net even teveel is....

Volgens de makelaar moeten ze aan kunnen tonen dat ik het al wist. Ze hebben het huis voor niet veel geld kunnen kopen van mij en nu doen ze dit , snap het niet !
Heb je zelf een rechtsbijstandverzekering? Dan zou ik die inschakelen. Er is pas sprake van dwaling als je zelf zou weten dat de hoofdkraan lek was. Zolang ze dat niet kunnen aantonen houdt het voor hen op.
Omdat ik er al een jaar niet woonde kon ik dat van die hoofdkraan absoluut niet weten. Maar dat van die riolering wist ik ook niet. Vind het gewoon megavervelend.
Verborgen gebreken kunnen verhaald worden op de verkoper. Er ligt echter ook een onderzoeksplicht bij de koper.

Indien dit gebrek bij een onderzoek naar voren was gekomen, zou jij van te voren in de gelegenheid zijn gesteld om te repareren.

Nu komt het koud op je dak.

Ik zou de rechtsbijstand inschakelen.
Wisten de kopers dat het huis een jaar "leeg" stond toen ze het kochten?
Wij hebben ook zoiets gehad en zijn met een bevriende aannemer gaan kijken.

Hij heeft voor ons een rapport opgesteld dat wij dit echt niet konden weten.

Dit rapport hebben wij naar de bewoners opgestuurd met een begeleidende brief dat wij hier dus absoluut niet mee akkoord gaan.

Met daarbij vermeld dat extra kosten vanwege deze zaak op hun verhaald zouden worden.

Hebben er nooit meer iets van gehoord..

Misschien kun je dit ook proberen?
IK denk dat het een verborgen gebrek is

Ik heb namelijk precies hetzelfde gehad, alleen was ik de kopende partij

Ik kocht een appartement wat al een jaar leeg stond

Prima verbouwd alles nieuw, waaronder een nieuwe keuken en een nieuwe badkamer

Toen ik er 2 weken woonde stond mijn keuken blank...

Vaatwasser was niet goed aangesloten op de riolering en was losgeschoten.

En mijn wastafel in de badkamer liep ook niet lekker weg

Inderdaad wel getest tijdens het kijken, maar dan heb je de kraan ook geen 5 minuten lopen.

Wij hebben melding gemaakt bij de makelaar en alles is verholpen op kosten van de verkoper...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Laat gewoon alle communicatie via de makelaar en eventueel en advocaat (rechtsbijstand?) lopen.

Jij wist nergens vanaf. Je bent een jaar lang niet aanwezig geweest.

WC en spoelbak zijn waarschijnlijk gewoon te redden door te raggen met een trekveer en heet water.

Hoofdkraan valt onder onderszoekplicht of onder gewoon pech!
Eigenlijk helemaal geen klachten gehad, of tich wel? Hoe komt de buurman erbij dat jullie dit al vaker hadden?
Ga in therapie!
Is het feit dat jij het huis het afgelopen jaar niet bewoond hebt, opgenomen in de koopakte? Toen ik mijn huis kocht, was dit namelijk wel het geval (en dat heb ik laten schrappen aangezien ze er de laatste maand wel degelijk gewoond hebben), volgens mij dus ook om ze kunnen vrijwaren in geval van gebreken.
Wij hebben 1 keer verstopping gehad en toen heeft mijn man dat zelf opgelost. Hij heeft de buurman wel eens gevraagd of zij er ook last van hadden , maar goed dat lijkt me geen reden om te denken dat we continu last hadden van verstopping of minder goed doorspoelen.

Elk huis heeft wel eens problemen lijkt mij.
Maar niet elk huis heeft rioleringsproblemen. Het jouwe wel.
Je wist het dus wel min of meer van de riolering?

Het doet er niet toe dat jij zoveel hebt meegemaakt en dat het huis voor een gunstige prijs is verkocht. Rechten blijven rechten.

En als jij wist van dit probleem, dan ben je aansprakelijk.
De kopers hebben ook onderzoeksplicht, als ze dat uit zichzelf niet hebben laten doen dan is het echt hun probleem hoor, ik heb hetzelfde meegemaakt.

Vaak laten kopers dat niet doen omdat het extra geld kost maar als er dan verborgen gebreken zijn waar jij niets vanaf wist kunnen ze eisen wat ze willen maar de rechter vraagt als eerste naar het onderzoeks rapport.
quote:Suze02 schreef op 08 september 2011 @ 21:08:

Maar niet elk huis heeft rioleringsproblemen. Het jouwe wel.

Rioleringsproblemen of een keer een verstopping is wel wat anders. Er zijn genoeg mensen die wel eens gootsteenontstopper kopen maar dat wil niet direct zeggen dat zij allemaal regelmatig problemen hebben met de afvoer.

Ik denk dat de kopers pech hebben. Buurman kan van alles zeggen, kan hij of de kopers aantonen dat er inderdaad sprake was van rioleringsproblemen? Is de ontstoppingsdienst met grote regelmaat bij je langs geweest?
Ik zou gewoon je eigen rechtsbijstandsverzekering inschakelen. Kunnen zij het onderling uit"vechten".
Dat lijkt mij dus ook , want iedereen heeft wel eens klachten maar dat betekend niet gelijk slechte riolering.

Vind het ook zo jammer want het zit mij steeds in mijn hoofd....

wij hadden in ons nieuwe huis laatst ook dat de put vol water stond , iemand gebeld en voor weinig geld loopt alles weer als een trein.

Gelukkig staat de makelaar aan mijn kant en helpt me ook .
Is het niet gewoon goedkoper en beter voor je nachtrust/karma om de problemen te laten verhelpen?
quote:StabiloBoss schreef op 11 september 2011 @ 09:57:

Is het niet gewoon goedkoper en beter voor je nachtrust/karma om de problemen te laten verhelpen?

Dat dacht ik ook al meteen. Wat maakt het nu uit om dit te betalen, zo hoog kunnen de kosten toch niet zijn van dit verhaal? Waar praat je over, honderd euro, tweehonderd euro? Het lijkt mij al dit gedoe niet waard..

Je zou ook nog kunnen voorstellen om allebei de helft van de kosten op je te nemen. Dan blijft het in het midden wie er gelijk heeft en wie niet. Maar een advocaat inschakelen om je gelijk te krijgen, pfff, waar je zin in hebt..
quote:muisjelief schreef op 08 september 2011 @ 17:57:

Volgens de makelaar moeten ze aan kunnen tonen dat ik het al wist. Volgens mij is de verkoper aansprakelijk, of hij het nou wist of niet.
bij ons valt de hoodkraan in het huis gewoon onder het waterleidingsbedrijf en toen deze bij ons niet goed afsloot heeft het waterleidingsbedrijf hem gemaakt, dat valt dus niet onder de kosten van de eigenaar ( wij hebben ook koophuis) Volgens mij valt al het rioleringswerk voor de hoofdkraan ook onder het waterleidingsbedrijf.
Van de site van jurofoon:

U mag als koper verwachten dat de woning de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet hoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Mededelingsplicht en onderzoeksplicht

De verkoper van een woning is verplicht gebreken aan de woning te melden die het normaal gebruik van de woning in de weg staan, zodat de koper met de gebreken rekening kan houden bij het nemen van zijn koopbeslissing. Dit wordt de mededelingsverplichting van de verkoper genoemd. Daartegenover staat de onderzoeksplicht van de koper. De koper is immers ook verplicht zich actief op de hoogte te stellen van de staat van de woning. Te denken valt bijvoorbeeld aan het inschakelen van een deskundige inzake het opstellen van een bouwkundig rapport.

Er is een verborgen gebrek aanwezig

Indien een verborgen gebrek aanwezig is, kan de koper de verkoper op grond van artikel 7:17 BW aansprakelijk stellen voor de kosten die deze moet maken om de verborgen gebreken te verhelpen. De verkoper is voor deze kosten aansprakelijk indien vaststaat dat hij op de hoogte was of behoorde te zijn en de koper vervolgens niet heeft ingelicht over het bestaan hiervan. Bovendien is de verkoper slechts aansprakelijk indien het verborgen gebrek een normaal gebruik van de woning in de weg staat. Tenslotte dient ook bepaald te worden of de koper heeft voldaan aan zijn onderzoeksplicht. Immers, indien de koper het verborgen gebrek had kunnen opmerken bij de bezichtiging van de woning, is er geen sprake meer van een verborgen gebrek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven