Geld & Recht alle pijlers

Wat moet een 18-jarig kind zelf betalen? Met poll!

24-01-2020 10:07 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier is net een topic over geopend, maar ik ben heel benieuwd naar een wat meer kwantitatief antwoord op deze vraag.

Onze zoon wordt dit jaar 18 en hij heeft al vaak laten merken heel erg uit te kijken naar de studiefinanciering die hij dan gaat krijgen. Hij is niet zo goed met geld en wij doen ons best om hem te leren daar mee om te gaan. Ik wijs hem er dan ook op dat onze kosten voor hem sterk gaan toenemen, maar daar haalt hij zijn schouders over op en dan gaat hij vrolijk verder mijmeren. In gedachten heeft hij dat geld al diverse keren uitgegeven aan kleding, scooter(s), uitgaan, vakanties, etc.

Natuurlijk willen wij aan de ene kant graag alles voor hem betalen, zodat hij lekker kan leven, maar ook kan studeren en veilig en goed verzorgd is, maar aan de andere kant willen we hem ook leren met geld om te gaan, zodat hij beter voorbereid is als hij het huis uitgaat. Ik heb daarom de posten die ik in het andere topic zag op een rij gezet en vraag jullie om aan te vinken welke posten jullie je 18-jarige thuiswonende kind zelf zouden laten betalen.

In het kader van TO trapt af: ik neig nu naar kiezen voor Kapper e.d., Kleding, Schoolspullen, Sporten, Telefoon, Uitgaan, Vakantie (tenzij hij met ons meegaat), Vervoer, maar alleen onderhouds- en gebruikskosten, zijn fiets heeft hij gewoon van ons gekregen. Scooter of auto mag hij dan weer wel zelf betalen. Hij krijgt hiervoor wel zakgeld (meer dan voldoende) en dat houdt hij natuurlijk ook gewoon.

Wat vinden jullie? Je kan zoveel aanvinken als je wil.

Welke kosten mag je 18-jarige ZELF betalen

Totaal aantal stemmen: 1742

Kapper e.d. (11%)
Kleding (12%)
Schoolgeld (2%)
Schoolspullen (4%)
Sporten (8%)
Telefoon (14%)
Uitgaan (16%)
Vakantie (bij zelf gaan) (15%)
Vervoer (fiets/scooter/auto) (10%)
Zorgverzekering (8%)
Spreuken 18:2
YellowLemon schreef:
24-01-2020 19:31
Ik ben een twintiger en heb mijn studie niet af kunnen maken: dus ook al genoot ik van de oude regeling ik moet toch alles terug betalen.

Dat is allemaal zo goed geregeld, dat terugbetalen, dat dat echt geen reden is om maar alles te gaan betalen hoor..

Ja, er is een tijd geweest voor dit fijne leenstelsel dat je niet afmaken binnen een pebaalde periode dingen geen gift meer waren.

Niet afmaken vind ik weer wat anders. Vind bij echt niet kunnen ( ziekte ect) dat ze wel wat coulanter moeten doen. Maar anders snap ik dat prima.

Hoe het nu is is helemaal debiel.
Ik zou mijn kind liever niets laten lenen en al helemaal niet als iemand thuis woont om leuke dingen mee te gaan doen of een telefoon van te moeten betalen. Dat is gewoon raar.


Zeker als hij MBO doet en dat dus niet hoeft te lenen voor zijn scholing.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 19:38
13.22% gewijzigd
Luci_Morgenster schreef:
24-01-2020 19:35
Niet afmaken is weer wat anders. Vind bij echt niet kunnen ( ziekte ect) dat ze wel wat coulanter moeten doen.
Ik zou mijn kind liever niets laten lenen en al helemaal niet als iemand thuis woont om leuke dingen mee te gaan doen of een telefoon vanb te moeten betalen. Dat is gewoon raar.
Zeker als hij MBO doet en dat dus niet hoeft te lenen voor zijn scholing.
Dat snap ik, maar als mijn kind te beroerd was om een bijbaan te zoeken zou ik het ook zeker niet allemaal maar in zijn schoot werpen.
Luci_Morgenster schreef:
24-01-2020 19:35
Niet afmaken is weer wat anders. Vind bij echt niet kunnen ( ziekte ect) dat ze wel wat coulanter moeten doen.
Ik zou mijn kind liever niets laten lenen en al helemaal niet als iemand thuis woont om leuke dingen mee te gaan doen of een telefoon vanb te moeten betalen. Dat is gewoon raar.
Zeker als hij MBO doet en dat dus niet hoeft te lenen voor zijn scholing.
Dat snap ik, maar als mijn kind te beroerd was om een bijbaan te zoeken zou ik het ook zeker niet allemaal maar in zijn schoot werpen.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
24-01-2020 19:18
Ach ja, die yuppie kindjes uit het gooi die denken dat geld aan de boom hangt en later dus altijd in de problemen komen omdat pappie en mammie ze niet meer kunnen steunen.
Gek genoeg doen veel rijke mensen dat niet, hun kinderen alles maar geven. Die weten namelijk over het algemeen heel goed dat er voor geld hard gewerkt moet worden en laten hun kinderen dan ook gewoon werken.
Precies dit. Dat er geld is, betekent niet dat de kinderen het op kunnen maken. Leer eerst werken voor je geld. En pas als je hebt laten zien dat je begrijpt wat de waarde van geld is, dan kunnen we praten over wie wat betaald.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Tęssa44- schreef:
24-01-2020 19:25
Hoe oud is je zoon? Want je bent verplicht om bij te dragen in zijn onderhoud tot 21 jaar, mits ze op school (studie) zitten/ doen, dus zo gek is het niet dat je bijdraagt in zijn onderhoud, vandaar de alimentatie van papa nog altijd. Alleen jammer dat hij dat op zijn rekening stort en niet op die van jou... maar als hij uit huis gaat heeft hij inderdaad wat geld nodig, dat is duurder dan thuis blijven wonen.

Dat betekent natuurlijk niet dat zoon onbeperkt geld mag vragen aan zijn ouders. Hij kan ook thuis blijven wonen waar hij onderdak en eten krijgt. En als hij in staat is om te werken naast zijn studie, kan hij daar ook zijn kosten van betalen.
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
24-01-2020 18:59
Ik schrik er wel van hoe makkelijk mijn zoon van 19 er vanaf komt als ik dit allemaal lees. Sinds z’n 18e krijgt hij namelijk de alimentatie die ik voor hem kreeg, rechtstreeks van zijn vader: € 350 euro. Ik krijg daar de helft van voor kost en inwoning (waar hij het niet mee eens is, want dat huis staat er toch al en zoveel eet hij niet, pff) en de andere helft mag hij zelf besteden. Ja, hij krijgt ook zorgtoeslag en stufi (MBO). Nou gaat hij binnenkort het huis uit, dus dan mag hij het helemaal zelf uitzoeken met z’n alimentatie. Maar weer heeft hij geluk: hij trekt in het lege appartement van zijn vader. Mij lijkt dat z’n vader de alimentatie dan omlaag schroeft, maar dat is aan hen samen. Maar nou zegt zoonlief: ‘Nu ik niet meer bij jou woon, moet jij mij dus alimentatie betalen…’ – en hij meent het serieus. Tja, als gescheiden ouders is het toch een ander verhaal. Ik denk, als ik hier zo de reacties lees, dat ik hem in z’n gezicht had moeten uitlachen… maar ik bood aan om zijn schoolgeld te blijven betalen als hij volgend jaar naar het HBO wil en ik heb gezegd dat ik erover na wil denken omdat ik dat wat karig vind ten opzichte van wat mijn ex altijd bijdroeg… Maar goed, dat bedrag kreeg ik (en later m’n zoon) niet voor niks, onze financiële draagkracht verschilt nogal. Dit soort dingen zijn echt wel lastig als je gescheiden bent!

Schoolgeld vind ik nog wel akkoord. Alimentatie, omdat hij op zichzelf woont?? Ja, ik had hem in zijn gezicht uitgelachen. Sterker nog; mijn dochter heeft het er ook wel eens over gehad. Prima, maar waarvan ga je dat betalen dan? Want haar opleiding is niet heel ver weg en prima bereikbaar. Dus het is bepaald geen noodzaak. Als ze het toch had gewild was dat eigen keuze geweest. En voor dat soort eigen keuzes mag ze ook haar eigen geld aanspreken. Waarom zouden wij dat moeten betalen???????????

En je ex betaalde een bepaald bedrag, maar dat duurt normaal tot je 18de. Het is niet normaal om alles maar cadeau te krijgen. Die van ons gaat straks, over een jaar of twee, drie, vier het huis uit met een mooi diploma en een rijbewijs. Dat vind ik een mooie start en het is ook heel wat meer dan ik zelf kreeg, ik moest vanaf mijn zestiende werken en alles zelf betalen. En kostgeld afdragen. Maar goed, andere tijden, andere omstandigheden. Ik heb daar niks aan overgehouden hoor, integendeel.

Maar als jouw zoon straks in die flat zit, daar geen huur voor hoeft te betalen, van pa maandelijks een toelage krijgt van 350 euro, van jou ook nog eens 350 euro verwacht, dan heeft hij maandelijks een inkomen waar anderen van die leeftijd fulltime voor moeten werken. Als je dat faciliteert als ouders wens ik zijn toekomstige partner heel veel succes.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
24-01-2020 22:14
Schoolgeld vind ik nog wel akkoord. Alimentatie, omdat hij op zichzelf woont?? Ja, ik had hem in zijn gezicht uitgelachen. Sterker nog; mijn dochter heeft het er ook wel eens over gehad. Prima, maar waarvan ga je dat betalen dan? Want haar opleiding is niet heel ver weg en prima bereikbaar. Dus het is bepaald geen noodzaak. Als ze het toch had gewild was dat eigen keuze geweest. En voor dat soort eigen keuzes mag ze ook haar eigen geld aanspreken. Waarom zouden wij dat moeten betalen???????????

En je ex betaalde een bepaald bedrag, maar dat duurt normaal tot je 18de. Het is niet normaal om alles maar cadeau te krijgen. Die van ons gaat straks, over een jaar of twee, drie, vier het huis uit met een mooi diploma en een rijbewijs. Dat vind ik een mooie start en het is ook heel wat meer dan ik zelf kreeg, ik moest vanaf mijn zestiende werken en alles zelf betalen. En kostgeld afdragen. Maar goed, andere tijden, andere omstandigheden. Ik heb daar niks aan overgehouden hoor, integendeel.

Maar als jouw zoon straks in die flat zit, daar geen huur voor hoeft te betalen, van pa maandelijks een toelage krijgt van 350 euro, van jou ook nog eens 350 euro verwacht, dan heeft hij maandelijks een inkomen waar anderen van die leeftijd fulltime voor moeten werken. Als je dat faciliteert als ouders wens ik zijn toekomstige partner heel veel succes.

Nee, dat laatste... dat zie ik ook niet voor me. Dan zou ik beter voor hem kunnen sparen zonder dat hij dat weet. Ik heb zelf ook van jongs af aan gewerkt... maar hij geeft liever niks uit, dan dat-ie werkt. En het hoeft ook niet. Het is de erfenis van alimentatieplicht... natuurlijk ooit begonnen aan mij voor levensonderhoud, maar het is normaal dat je het vanaf 18 dan aan je kind betaalt. Ik heb ook wel discussies gehad dat ik aan hem zou verdienen ja... dus ik heb zelf aangedrongen op het huis uit gaan. In principe zou hij ook niet hoeven vanwege de afstand maar ik ben die discussies zat!
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou hij werken als er maandelijks een sloot geld gratis over zijn schutting wordt gestort? Geef hem eens ongelijk.

Maar jij en ik weten dat het gedonder dan begint op de dag dat de alimentatie van rechtswege eindigt. En dan? Hoe moet hij zich dan redden? Tijd om hem daar tenminste een jaar voor tijd voor te waarschuwen, dat zijn luie leventje eindigt en de grote mensen wereld op de stoep staat.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
vivinnetje schreef:
24-01-2020 22:44
Nee, dat laatste... dat zie ik ook niet voor me. Dan zou ik beter voor hem kunnen sparen zonder dat hij dat weet. Ik heb zelf ook van jongs af aan gewerkt... maar hij geeft liever niks uit, dan dat-ie werkt. En het hoeft ook niet. Het is de erfenis van alimentatieplicht... natuurlijk ooit begonnen aan mij voor levensonderhoud, maar het is normaal dat je het vanaf 18 dan aan je kind betaalt. Ik heb ook wel discussies gehad dat ik aan hem zou verdienen ja... dus ik heb zelf aangedrongen op het huis uit gaan. In principe zou hij ook niet hoeven vanwege de afstand maar ik ben die discussies zat!

Ik ben heel erg voor grote openheid over dit soort dingen. Ik wil niet dat mijn kinderen mijn ooit dat verwijt kunnen maken.

Oudste woont thuis, werkt fulltime en betaalt kostgeld. En dat gaat dus over werkelijk verbruik van levensmiddelen. Ze betaalt dus 1/5 van het gemiddeld maandelijks huishoudgeld.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
24-01-2020 22:50
Waarom zou hij werken als er maandelijks een sloot geld gratis over zijn schutting wordt gestort? Geef hem eens ongelijk.

Maar jij en ik weten dat het gedonder dan begint op de dag dat de alimentatie van rechtswege eindigt. En dan? Hoe moet hij zich dan redden? Tijd om hem daar tenminste een jaar voor tijd voor te waarschuwen, dat zijn luie leventje eindigt en de grote mensen wereld op de stoep staat.

O, geloof me dat ik het daar vaak genoeg over heb gehad! Het is nog erger... wanneer hij gaat studeren, dan heeft hij dat recht op ondersteuning ook nog. Nou doen ouders dat graag om hun kinderen te helpen toch, als ze de mogelijkheid hebben. Maar ik ben het met je eens dat de hele houding niet klopt. De vanzelfsprekendheid. Dat hij er recht op zou hebben. Dat onze generatie het vroeger makkelijker had (stokpaardje). Het is een ander verhaal als je ziet dat je kind er hard voor werkt, maar deze zit graag te gamen in z'n vrije tijd...
Simpelweg geen één van alle opties.
Buitensporige luxe-dingetjes mogen ze zelf betalen tegen dan, maar verder is er (zolang ze daar zelf geen aanleiding toe geven) geen enkele reden waarom we ze, vanaf hun 18de, plots zelf gaan laten betalen voor vanalles en nog wat.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
24-01-2020 22:55
Ik ben heel erg voor grote openheid over dit soort dingen. Ik wil niet dat mijn kinderen mijn ooit dat verwijt kunnen maken.

Oudste woont thuis, werkt fulltime en betaalt kostgeld. En dat gaat dus over werkelijk verbruik van levensmiddelen. Ze betaalt dus 1/5 van het gemiddeld maandelijks huishoudgeld.

Openheid... tja, ik ben wel open geweest dat ik kinderalimentatie kreeg van hun vader. De kinderen hadden het idee dat alles wat hij betaalde en niet aan hen op ging, in mijn zak belandde. En dat is ergens natuurlijk ook zo. Dat gebeurt ook als je ouders gewoon samen zijn, dan is er geen 'vast' bedrag wat de één de ander betaalt voor wat de kinderen die maand zouden moeten kosten. De jongste (16) krijgt 100,- zak- en kleedgeld. Volgens Nibud een prima bedrag maar hij weet wat zijn vader betaalt, ziet dat zijn broer dat zelf krijgt en is zwaar ontevreden.

Ik denk wel dat het makkelijker is als je kind fulltime werkt... het wordt al lastiger wanneer je kind een opleiding volgt en je ergens in je achterhoofd bang bent dat de bijbaan ten koste gaat van de studie...
Alle reacties Link kopieren
Ben je ook open geweest over gas, water, elektriciteit? Huur, verzekeringen, belastingen? Hebben ze enig idee hoeveel je kwijt bent aan tanken?

Lon was een keertje thuis toen net het salaris binnenkwam. Ohhhhhhhhh, zoveel...

Tegen de tijd dat alles betaald was, was er niet zoveel meer over. Toen heb ik nog opgeschreven; zoveel moet ik bewaren om te tanken, zoveel voor de boodschappen, zoveel voor de kapper en dan hebben we nog zoveel om iets leuks te doen.

Laten we het erop houden dat ´zoveel´ een tikje tegenviel ;-D .

Oh, en mijn dochter krijgt geen alimentatie. Wij zijn namelijk nog gewoon bij elkaar. Ze krijgt niks van ons. Wij betalen bepaalde dingen, maar dat is echt de basis. Ze kan de koelkast leegeten, de fruitschaal ook. Ze kan onbeperkt internetten, gebruik maken van badkamer en toilet. We betalen alles voor de studie. De stufi mag ze houden. Dat zijn dus 80 euro. Daar krijgt ze geen zakgeld meer bij hoor. Dus per saldo krijgt ze al minder dan jouw jongste.
Voor de rest moet ze gewoon werken.

Net zoals ik.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Kapper, kleding, telefoon, uitgaan, vakanties vind ik normaal.

Bij vakanties zou ik wel wat meegeven maar het is meer een vrije gift ipv dat hij/zij daar op moet rekenen.

Zorgverzekering als ze ook een echte baan krijgen. (Was bij ons thuis ook zo en was hier wel mee eens)

Vervoer: brommer/auto
Is een brommer noodzakelijk, dan betalen we mee. Niet noodzakelijk dan uit eigen zak. Auto: hooguit 50/50

En alles ligt ook aan wat je als ouders kán betalen. En dat is een zorg over 18 jaar hier, dus geen idee hoe het uit gaat pakken. :whoops:
Waarom zie ik zo vaak 'we betalen wel de zorgverzekering" staan? Een jongere heeft nog een lage verzekering en is dus maar 5 euro kwijt oid als de zorgtoeslag gebruikt wordt waar die voor bedoelt is.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
24-01-2020 14:26
Financiële opvoeding begint niet bij de 18. Op haar 18e hoop ik te kunnen helpen met studiekosten (collegegeld, studiemateriaal), rijbewijs en verzekeringen omdat ik dat echt belangrijk vind. Afhankelijk van waar ze woont en hoeveel ze verdienen kan, zullen we meer of minder bijdragen. Maar sport, kapper, telefoon, kleding, uitgaan en eigen vakantie zijn dingen die ik al eerder tot dochters verantwoordelijkheid zal verklaren als de 18. Alleen wel in stapjes...

Tot hier dacht ik: “Hé een stappenplan van een bijna ervaringsdeskundige, interessant”

Mijn dochter is pas 9 en bij geplande uitjes als winkelen, carnaval, kermis etc. heeft ze een eigen portemonnee waar we wat in doen. Dat is wat ze krijgt en wil ze meer mee dan moet ze in haar spaarpot graaien. Het geld in haar portemonnee mag ze uitgeven aan wat ze wil, maar op is op. Ik moet zeggen dat ze daar verstandig mee om gaat. Ze neemt niet onnodig veel uit haar spaarpot en zeurt dan ook niet later bij ons om meer. Het scheelt dat hier geen winkels zijn dus haar uitgeefmomenten zijn altijd bewust en schaars. Ook moet ze 1 euro meebetalen aan het kadootje voor kinderfeestjes uit principe. Voor haar is dat 1 week zakgeld. Ik vermoed dat we in de loop van groep 8 een echte bankrekening voor haar gaan openen voor haar zakgeld, kleedgeld voor extraatjes/hypes (basis betalen wij dan), telefoon etc. als ze naar de brugklas gaat. Daarnaast krijgt ze nu al jaarlijks een digitale schenking op een rekening waar ze nu niet bij kan als appeltje voor de dorst.
En toen moest ik lachen, we zitten in dezelfde fase. Alleen gaat onze zoon er niet zo mee om als jouw dochter. Zoon pot als een echte Scrooge iedere cent op. Vakantiegeld om souveniertjes te kopen van oma? Biljet zit twee jaar later nog in zijn portemonnee. Kermisgeld? “Ach kijken is ook leuk mama”. Ik heb hem laatst gedwongen die portemonnee om te keren en eens te tellen hoeveel erin zit aangezien hij constant dat ding meezeult. Er zat 130,- in, ik kreeg bijna een rolberoerte. Ad hoc de regel ingevoerd: nooit meer dan 20,- cash meenemen tenzij een plan van aanschaf. Alhoewel ik moet zeggen dat er laatst een actie bij de Intratuin ‘brasserie’ was: twee koppen koffie voor de prijs van één. Heeft hij zijn pa en ma getrakteerd op koffie, dat kon er wel vanaf :-).
Voor de rest denk ik dat we het ook zo gaan aanpakken als jij beschreef. Mijn broertje was ook een Scrooge tot zijn veertiende, daarna was de rem eraf.
Nee heb je, ja kun je krijgen
strings-attached schreef:
25-01-2020 01:33
Waarom zie ik zo vaak 'we betalen wel de zorgverzekering" staan? Een jongere heeft nog een lage verzekering en is dus maar 5 euro kwijt oid als de zorgtoeslag gebruikt wordt waar die voor bedoelt is.
Ja, zit ook wel wat in. En is misschien een handige "eerste vaste last" waar ze aan kunnen wennen.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
25-01-2020 08:16
Ja, zit ook wel wat in. En is misschien een handige "eerste vaste last" waar ze aan kunnen wennen.
Ik heb in mijn omgeving wel gezien dat jongere de goedkoopste verzekering mogelijk afsloten om dan zo veel mogelijk geld over te houden. Om dat te voorkomen ken ik ouders die zelf de zorgverzekering betalen (en kind de zorgtoeslag naar hen laten overmaken) of kind een extra bedrag geven voor de zorgverzekering zodat er goede verzekering kan worden afgesloten.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 18 werd (3 jaar terug). Betaalde ik alles zelf. Ik had ook studiefinancering en bijbaantje. En dat ging prima. Mijn ouders hebben alleen meebetaald aan mijn rijbewijs :)
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
24-01-2020 23:56
Ben je ook open geweest over gas, water, elektriciteit? Huur, verzekeringen, belastingen? Hebben ze enig idee hoeveel je kwijt bent aan tanken?

Lon was een keertje thuis toen net het salaris binnenkwam. Ohhhhhhhhh, zoveel...

Tegen de tijd dat alles betaald was, was er niet zoveel meer over. Toen heb ik nog opgeschreven; zoveel moet ik bewaren om te tanken, zoveel voor de boodschappen, zoveel voor de kapper en dan hebben we nog zoveel om iets leuks te doen.

Laten we het erop houden dat ´zoveel´ een tikje tegenviel ;-D .

Oh, en mijn dochter krijgt geen alimentatie. Wij zijn namelijk nog gewoon bij elkaar. Ze krijgt niks van ons. Wij betalen bepaalde dingen, maar dat is echt de basis. Ze kan de koelkast leegeten, de fruitschaal ook. Ze kan onbeperkt internetten, gebruik maken van badkamer en toilet. We betalen alles voor de studie. De stufi mag ze houden. Dat zijn dus 80 euro. Daar krijgt ze geen zakgeld meer bij hoor. Dus per saldo krijgt ze al minder dan jouw jongste.
Voor de rest moet ze gewoon werken.

Net zoals ik.

Ja, ik heb het wel inzichtelijk gemaakt. Ik heb jaren op het minimum geleefd, dus ik kan goed met geld omgaan en heb dat ook laten zien. Nou wil dat bij mij zeggen dat er dus minder posten zijn. Zo heb ik dus al geen auto, het minimale aan abonnementen... maar gas, water en licht, verzekeringen en belastingen heb ik natuurlijk net zo goed. Ergens had ik gehoopt dat ik zo'n leefwijze zou overdragen, maar dat klopt niet helemaal. Al was het maar omdat bij vader wel alles kon. Ze zagen dus vooral het contrast. Toen ze jong waren vond ik het ook wel wat lucht geven moet ik zeggen. Maar dat probeer ik dus te zeggen, dat het ontzettend lastig is om een modus te vinden voor wat je met het zelf betalen als 18-jarige doet als je uit elkaar bent. Daar hoor ik eigenlijk nooit iemand over, terwijl het iedereen kan overkomen natuurlijk. Waarschijnlijk bedoel je je opmerking niet als steek onder water: 'Wij zijn namelijk nog gewoon bij elkaar', maar het komt wel zo bij me binnen. Natuurlijk had ik ook liever niet in de alimentatie-situatie gezeten. Wanneer je bij elkaar bent, is niet zo duidelijk dat er grote verschillen zijn in inkomen en wat je kunt bijdragen voor je kind. Lijkt me een stuk gezonder om het samen te doen en als ouders en één lijn kunnen trekken. Je zit met dit probleem doordat de ene ouder de ander geld moet geven, daar waar in een normale relatie een gezamenlijke rekening voor dient.
vivinnetje schreef:
25-01-2020 11:36
Ja, ik heb het wel inzichtelijk gemaakt. Ik heb jaren op het minimum geleefd, dus ik kan goed met geld omgaan en heb dat ook laten zien. Nou wil dat bij mij zeggen dat er dus minder posten zijn. Zo heb ik dus al geen auto, het minimale aan abonnementen... maar gas, water en licht, verzekeringen en belastingen heb ik natuurlijk net zo goed. Ergens had ik gehoopt dat ik zo'n leefwijze zou overdragen, maar dat klopt niet helemaal. Al was het maar omdat bij vader wel alles kon. Ze zagen dus vooral het contrast. Toen ze jong waren vond ik het ook wel wat lucht geven moet ik zeggen. Maar dat probeer ik dus te zeggen, dat het ontzettend lastig is om een modus te vinden voor wat je met het zelf betalen als 18-jarige doet als je uit elkaar bent. Daar hoor ik eigenlijk nooit iemand over, terwijl het iedereen kan overkomen natuurlijk. Waarschijnlijk bedoel je je opmerking niet als steek onder water: 'Wij zijn namelijk nog gewoon bij elkaar', maar het komt wel zo bij me binnen. Natuurlijk had ik ook liever niet in de alimentatie-situatie gezeten. Wanneer je bij elkaar bent, is niet zo duidelijk dat er grote verschillen zijn in inkomen en wat je kunt bijdragen voor je kind. Lijkt me een stuk gezonder om het samen te doen en als ouders en één lijn kunnen trekken. Je zit met dit probleem doordat de ene ouder de ander geld moet geven, daar waar in een normale relatie een gezamenlijke rekening voor dient.
Maar ik heb heel lang een vriendin gehad met een moeder die inderdaad op minimum zat en een vader die alimentatie betaalde. Die alimentatie kreeg ze ook vanaf haar 18e. Maar zei zou het nooit in haar hoofd gehaald hebben om zo absurd te doen tegen haar moeder, ze nam haar juist mee naar de bioscoop en betaalde dan haar kaartje etc.

Mijn ouders hebben genoeg geld. Maar toen ik op mijn 18e op mezelf ging wonen kwam het niet in me op om even bij hun aan te kloppen van “zo jullie mogen daar even aan meebetalen”.

Dus ik bedoel dit niet lullig, maar dat gaat volgens mij verder dan gescheiden ouders hebben..
Alle reacties Link kopieren
Ik ken van nabij een meisje, nu 21 jaar met gescheiden ouders. Moeder was thuis en vader verdiende geld als water. Na de scheiding zat zij in de bijstand en werd de alimentatie nauwelijks betaald. Daar werd dus veel nee verkocht. Bij vader mocht alles.

Meisje is dus lekker aan het uitspelen geweest, koos telkens de voor haar voordeligste route. En nu woont ze op kamers en leent geld bij alles en iedereen, gaat overal eten en ik vind haar een verschrikkelijke parasiet. Nog steeds probeert ze de voordeligste route te nemen. Ik verwacht dat ze later een rijke vent treft en zo goed door het leven gaat. Maar een leuk mens,nee dat is ze totaal niet.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
strings-attached schreef:
25-01-2020 01:33
Waarom zie ik zo vaak 'we betalen wel de zorgverzekering" staan? Een jongere heeft nog een lage verzekering en is dus maar 5 euro kwijt oid als de zorgtoeslag gebruikt wordt waar die voor bedoelt is.
Mijn dochter heeft een studentenaanvulling en betaalt volgens mij 129 per maand. Daarbij heb je nog het eigen risico. Alles bij elkaar telt dat dus best wel op.
Qua stufi zijn de studenten met arme ouders het beste af. De maximale ‘gratis’ aanvullende beurs is ruim 300 euro per maand. Enige wat ze daarvoor hoeven te doen is een diploma halen.
Alle reacties Link kopieren
Collegegeld betalen en voor de rest neemt hij maar een baantje er bij zoals zovelen dat doen. Vind hij het de moeite niet waard dan ook niet uit gaan etc.. Je hebt het ook over zakgeld wat ruim voldoende is, dan kan hij de basisdingen dus gewoon betalen mits hij het niet verkeerd uit geeft.

Er van uitgaande dat hij thuis blijft wonen. Dit spaart echt heel veel kosten uit als student.

Leent hij alles dan moet hij straks op de blaren zitten. Zou er echt even een serieus gesprek over voeren. Als ik het over kon doen had ik niets tot weinig geleend.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
25-01-2020 11:42
Maar ik heb heel lang een vriendin gehad met een moeder die inderdaad op minimum zat en een vader die alimentatie betaalde. Die alimentatie kreeg ze ook vanaf haar 18e. Maar zei zou het nooit in haar hoofd gehaald hebben om zo absurd te doen tegen haar moeder, ze nam haar juist mee naar de bioscoop en betaalde dan haar kaartje etc.

Mijn ouders hebben genoeg geld. Maar toen ik op mijn 18e op mezelf ging wonen kwam het niet in me op om even bij hun aan te kloppen van “zo jullie mogen daar even aan meebetalen”.

Dus ik bedoel dit niet lullig, maar dat gaat volgens mij verder dan gescheiden ouders hebben..

Dat geloof ik ook, dat het ook met mentaliteit te maken heeft. Zeker de oudste is van zichzelf al een opportunist. Maar wat wel met gescheiden ouders te maken heeft, is dat je als kind ziet dat de ene ouder de andere betaalt (om voor het kind te zorgen). Als je dan als kind op je 18e dat geld zelf in je handje krijgt, dan heb je dus het idee dat je daar recht op hebt. En dan is de link natuurlijk snel gelegd dat als de verzorgende ouder geen kosten meer aan jou heeft omdat je het huis uit gaat, die ook wel iets kan bijdragen...

Dat de ene ouder meer betaalt gebeurt in intacte gezinnen natuurlijk net zo goed als de andere ouder kiest om minder te werken, maar dan zijn die financiën voor het kind niet zichtbaar. Ik heb ook niet bij mijn ouders aangeklopt toen ik het huis uit ging, maar ze bleven me wel steunen door de studiekosten te vergoeden zolang ik op school zat. En daar was ik dankbaar voor, want dat hoefden ze niet te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven