Geld & Recht alle pijlers

Wat moet jullie 18 jarige zelfbetalen?

22-10-2016 10:09 85 berichten
Mijn oudste wordt in januari 18. Vanaf april krijgt hij dan dus studiefinanciering. Hiernaast heeft hij ook nog een bijbaan.



Ik twijfel wat hij daarvan moet gaan betalen. Ik vind in iedergeval de zorgverzekering. En krijgen jullie 18 jarige nog kleedgeld of zijn jullie daar toen mee gestopt?



Uiteraard ga ik dit ook met hem opnemen, maar ben benieuwd hoe andere ouders dat doen.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 3 jaar geleden 18 werd moest ik alles zelf betalen. je kind heeft toch een baantje neem ik aan?
Alle reacties Link kopieren
Heb ik laatst een topic over geopend, zal hem even opzoeken voor je.
Alle reacties Link kopieren
Ze krijgen geen studiefinanciering meer, hoor. Dat is een lening. Verder, wat doet hij? Werkt hij bijvoorbeeld ook? Woont hij gewoon thuis?
Alle reacties Link kopieren
Het enige dat voor mij op die leeftijd betaald werd was mijn collegegeld. Geen zakgeld of kleedgeld. Verder betaalde ik alles zelf en ik woonde niet meer thuis. Bijbaantje dus.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Ik ging ook meteen op mezelf wonen toen ik 18 was, dus toen moest ik wel alles zelf betalen ja.

Toen ik nog thuis woonde stond ik nog wel bij mijn ouders onder de zorgverzekering, als compensatie maakte ik dan wel elke maand de zorgtoeslag naar ze over. Verder betaalde ik gewoon alles zelf, maar ik hoefde geen huur oid thuis te betalen. Ik deed regelmatig boodschappen voor het eten en dat betaalde ik dan omdat ik dat gewoon eerlijk vond tegenover mijn ouders.



Kleedgeld en zakgeld vind ik eigenlijk een beetje overdreven voor een 18-jarige. Je bent immers volwassen en hebt hopelijk de afgelopen jaren geleerd hoe je met geld om moet gaan, dus nu zou je het zelf moeten kunnen.



Hoezo krijgt hij vanaf april stufi? Alleen mbo krijg toch nog stufi, en dat is vanaf september lijkt me?
Toen ik 18 was en nog thuis woonde betaalde ik mijn telefoonabbo, studiekosten en dingen qua uitgaan etc zelf. Mijn ouders betaalden m'n zorgverzekering, zo nu en dan kleding en kost en inwoning.
Mijn zorgtoeslag mocht ik wel zelf houden en ik kreeg iets van 100 euro "ouderbijdrage".
Alle reacties Link kopieren
Vanaf m'n 18e mocht ik alles zelf gaan betalen. Het was niet altijd even leuk of makkelijk, maar ik heb er wel veel van geleerd.
quote:vivamien schreef op 22 oktober 2016 @ 10:15:

Ze krijgen geen studiefinanciering meer, hoor. Dat is een lening. Verder, wat doet hij? Werkt hij bijvoorbeeld ook? Woont hij gewoon thuis?Bedoel ik. Hij heeft een bijbaan (staat in de OP), zit op het MBO en woont nog thuis.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk zou ik zijn studie betalen (collegegeld/boeken etc). Ik vind dat een taak voor mij als ouder zijnde.



Toen ik 18 werd kon ik alles zelf betalen (inclusief collegegeld, boeken, kleding, zorgverzekering etc) ;)
Een dag niet genoten is een dag niet geleefd.
Alle reacties Link kopieren
Hij gaat dus vanaf april lenen, studiefinanciering bestaat niet meer. Als hij niet hoeft te lenen als jij zijn zorg betaalt zou ik als ouder de zorg betalen als ik het op kon brengen.
Alle reacties Link kopieren
quote:renate73-nw schreef op 22 oktober 2016 @ 10:19:

[...]



Bedoel ik. Hij heeft een bijbaan (staat in de OP), zit op het MBO en woont nog thuis.Oh, als hij gewoon thuis woont zou ik hem alles behalve opleiding laten betalen en hem zeker niet laten lenen, dat is dan nergens voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
Wat betaal je voor je kind nadat hij/zij 18 wordt?



Inmiddels is mijn zoon 18, hij krijgt zorgtoeslag en basisbeurs. Doet een MBO opleiding maar omdat hij jarig was na start schooljaar, hoeft hij geen schoolgeld te betalen. Betaalt zelf zijn ziektekosten, tel abonnement, lenzen en uitjes. Hij krijgt nog wel 65 euro kleedgeld per mnd en ik betaal zijn uitvaartverzekering. Hij heeft diabetes 1 dus zal ook ieder jaar zijn e.r. Volmaken. Nog niet over gehad maar waarschijnlijk doen we dat 50/50.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivamien schreef op 22 oktober 2016 @ 10:15:

Ze krijgen geen studiefinanciering meer, hoor. Dat is een lening. Verder, wat doet hij? Werkt hij bijvoorbeeld ook? Woont hij gewoon thuis?Als je binnen 10 jaar je MBO diploma haalt dan wordt het een schenking.
quote:runningmonster schreef op 22 oktober 2016 @ 10:21:

Wat betaal je voor je kind nadat hij/zij 18 wordt?



Inmiddels is mijn zoon 18, hij krijgt zorgtoeslag en basisbeurs. Doet een MBO opleiding maar omdat hij jarig was na start schooljaar, hoeft hij geen schoolgeld te betalen. Betaalt zelf zijn ziektekosten, tel abonnement, lenzen en uitjes. Hij krijgt nog wel 65 euro zakgeld per mnd en ik betaal zijn uitvaartverzekering. Hij heeft diabetes 1 dus zal ook ieder jaar zijn e.r. Volmaken. Nog niet over gehad maar waarschijnlijk doen we dat 50/50.Ga ik zeker even lezen, bedankt het niet gezien.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in augustus 19 geworden. Ik betaal(de) mijn benzine, telefoon abonnement en andere abonnementen, kleding grotendeels en uitjes zelf. Mijn ouders hebben mijn auto betaald (en daar ben ik ze heeel dankbaar voor), betalen mijn zorgverzekering (zorgtoeslag maak ik over naar mijn vader), eigen risico daarvan en mijn school (hbo). Oh en ook andere verzekeringen betalen zij. Ik heb het volgens mij wel wat beter dan andere leeftijdsgenootjes, maar ik ben ze ook heel dankbaar dat ik niet hoef te lenen. Mijn basisbeurs en loon spaar ik zoveel mogelijk zodat ik over twee jaar zelf mijn master kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:runningmonster schreef op 22 oktober 2016 @ 10:24:

[...]





Als je binnen 10 jaar je MBO diploma haalt dan wordt het een schenking.De basisbeurs of aanvullende beurs wordt inderdaad een schenking. Geld dat je bij duo leent moet je terugbetalen.
quote:Moestuinier schreef op 22 oktober 2016 @ 10:29:

[...]



De basisbeurs of aanvullende beurs wordt inderdaad een schenking. Geld dat je bij duo leent moet je terugbetalen.Dit bedoelde ik, extra lenen is voorlopig niet aan de orde"
Alle reacties Link kopieren
Op mijn achttiende betaalde mijn ouders mijn collegegeld en ik woonde nog thuis en hoefde geen kostgeld te betalen (dus aan eten, onderdak enz had ik ook geen kosten).

Kleding, telefoon, zorgverzekering, uitgaan, enz. betaalde ik zelf.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 18 was betaalde ik alles zelf, wat betreft verzekering, telefoon, kleding etc.

Maar ik woonde nog thuis en had dus geen kosten aan huur, eten, drinken etc. Ik zat toen ook nog op de middelbare school



Op zaterdag had ik een baantje en ik kreeg nog wel zakgeld. Dat ben ik blijven krijgen tot het einde van mijn studie. Ook toen ik op kamers woonden de hoogte van dat zakgeld was iets meer dan wat de duo adviseerde als ouderlijke bijdrage. Ik kreeg nog wel een basisbeurs geen aanvullende. Behalve zakgeld betaalde mijn ouders niets.
Alle reacties Link kopieren
quote:renate73-nw schreef op 22 oktober 2016 @ 10:32:

[...]



Dit bedoelde ik, extra lenen is voorlopig niet aan de orde"Ja, maar je zegt; hij krijgt een studiebeurs. Dus niet. Hij krijgt niks. Maar zolang hij thuis woont zou ik gewoon zijn studiekosten betalen. Zorgtoeslag verrekenen met degene die de premie betaalt. Afhankelijk van hoeveel hij verdient zou ik hem (deels) zijn eigen kleding laten betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik woonde op m'n 18e nog thuis, deed een opleiding met stage en in de vakanties en vrije tijd een bijbaan. Studiekosten en studieboeken betaalde ik zelf. Net als zorgverzekering, telefoonkosten, kleding, en alle extra's. Ouders zorgden voor de basisdingen zoals het eten e.d. Ben toen ook begonnen met kostgeld betalen.
MBO krijgt stufi, als je niet weet hoe het zit zeg dan niks in dit topic.
Alles

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven