Wat moeten wij doen?
maandag 20 januari 2020 om 12:08
Afgelopen week heb ik samen met mijn vriend een bod uitgebracht op een woning waar wij direct helemaal verliefd op waren. En het goede nieuws is: ons bod is geaccepteerd!
Voor deze woning hebben wij van tevoren een gesprek gehad met de hypotheker, de hypotheek die we nu aangevraagd hebben is ongeveer 65% van wat wij zouden kunnen lenen.
Ondertussen ben ik al bezig met dagdromen over welke kleuren er op de muur komen en heb ik van het weekend een overzichtje gemaakt met de vaste lasten. Ik ben daar enorm van geschrokken, ruim 80% van ons inkomen is zometeen vaste lasten
terwijl wij echt nog niet maximaal gaan lenen. Als er gezinsuitbreiding zou komen dan kunnen wij niet parttime gaan werken want dan komen wij maandelijks tekort.
Ik snap er helemaal niks van, is dit bij iedereen zo?
De hypotheek zelf met onderhoud sparen is ongeveer 33% van het inkomen. De andere 47% gaat op aan vervoer, internet, gas/licht, belastingen etc.
Voor deze woning hebben wij van tevoren een gesprek gehad met de hypotheker, de hypotheek die we nu aangevraagd hebben is ongeveer 65% van wat wij zouden kunnen lenen.
Ondertussen ben ik al bezig met dagdromen over welke kleuren er op de muur komen en heb ik van het weekend een overzichtje gemaakt met de vaste lasten. Ik ben daar enorm van geschrokken, ruim 80% van ons inkomen is zometeen vaste lasten
terwijl wij echt nog niet maximaal gaan lenen. Als er gezinsuitbreiding zou komen dan kunnen wij niet parttime gaan werken want dan komen wij maandelijks tekort.
Ik snap er helemaal niks van, is dit bij iedereen zo?
maandag 20 januari 2020 om 12:30
In de tijd dat wij kochten zei onze financieel adviseur dat het haalbaar was om 33% Van je inkomsten aan hypotheek te besteden.
Jij hebt hier zelfs sparen bij inzitten.
Hoeveel % is bij jullie de hypotheek?
Is de hypotheek binnen 30 jaar helemaal afgelost?
Je zou ook kunnen overwegen om een liniaire ipv annuiteiten af te sluiten, dan ga je steeds minder betalen. Onderaan de streep maakt het niet veel uit, lijkt liniar nog wat goedkoper te zijn.
Wat je wel zou kunnen doen is die vaste lasten naar beneden brengen.
Je zou een lijstje kunnen plaatsen, mogelijk krijg je besparingstips?
Jij hebt hier zelfs sparen bij inzitten.
Hoeveel % is bij jullie de hypotheek?
Is de hypotheek binnen 30 jaar helemaal afgelost?
Je zou ook kunnen overwegen om een liniaire ipv annuiteiten af te sluiten, dan ga je steeds minder betalen. Onderaan de streep maakt het niet veel uit, lijkt liniar nog wat goedkoper te zijn.
Wat je wel zou kunnen doen is die vaste lasten naar beneden brengen.
Je zou een lijstje kunnen plaatsen, mogelijk krijg je besparingstips?
maandag 20 januari 2020 om 12:30
maandag 20 januari 2020 om 12:33
Stress_kip90 schreef: ↑20-01-2020 12:30Wij betalen nu 900 euro huur. De hypotheek is 1200 bruto. Rente aftrek heb ik meegenomen in het overzichtje.
Voor nu maakt het niet uit, jullie kunnen het betalen. Zelfs als de boodschappen niet in je optel som zit.
Je zegt bruto huur. Wat betaal je dan met de aftrek?
Als er kinderen komen moet je of gaan besparen wat lastig is omdat de baby natuurlijk ook geld kost. Of een baan zoeken die beter betaald zodat je toch minder uren kan werken.
maandag 20 januari 2020 om 12:35
zo keken wij ook:
Hoeveel huur betalen we nu? en houden we daar gemakkelijk geld van over?
Toen zijn we gaan terugrekenen, wat is voor ons een WIJS hypotheekbedrag.
Dat je een bedrag mag lenen, wil niet zeggen, dat het verstandig is. En we zijn dus echt flink onder ons maximum gaan zitten
We wonen dus niet heel groot, maar wel heel relaxt
maandag 20 januari 2020 om 12:38
Stress_kip90 schreef: ↑20-01-2020 12:30Wij betalen nu 900 euro huur. De hypotheek is 1200 bruto. Rente aftrek heb ik meegenomen in het overzichtje.
Met je renteaftrek kom je toch op ongeveer hetzelfde uit als wat je nu besteed?
maandag 20 januari 2020 om 12:39
Dit idd. Wij lenen 60% van wat 'mocht' en ben blij dat t niet meer is, anders zou er gewoon echt niks over blijven om te sparen (2 kinderen in basisschoolleeftijd ). Ik zou echter wel meer kunnen werken/verdienen als dat echt nodig is. Maar als je nu al aan de max zit en juistniet minder kunt snap ik dat je gaat stressen. Probeer te bezuinigen waar je kunt, elk tientje is mooi meegenonenlilalinda schreef: ↑20-01-2020 12:35zo keken wij ook:
Hoeveel huur betalen we nu? en houden we daar gemakkelijk geld van over?
Toen zijn we gaan terugrekenen, wat is voor ons een WIJS hypotheekbedrag.
Dat je een bedrag mag lenen, wil niet zeggen, dat het verstandig is. En we zijn dus echt flink onder ons maximum gaan zitten
We wonen dus niet heel groot, maar wel heel relaxt
nootboek wijzigde dit bericht op 20-01-2020 12:40
0.25% gewijzigd
maandag 20 januari 2020 om 12:40
Zelfde hier. Ik doe niets raars en heb geen hele hoge hypotheek. Toch gaat een heel groot gedeelte naar vaste lasten. Helaas zijn verzekeringen en belastingen duur in Nederland. Kan je eens een lijstje posten van wat je vaste lasten zijn?Gatinmijnsok schreef: ↑20-01-2020 12:29Je hypotheek is een heel net percentage van jullie inkomen. Op de andere vaste lasten kan je misschien besparen, maar ja, het grootste deel van ons inkomen gaat op aan leven. En dan doen we geen hele rare dingen.
maandag 20 januari 2020 om 12:41
Het is ongeveer dit
Hypotheek 1100 met teruggave
Onderhoud huis 500
Gas en licht 130
Boodschappen 250
Verzekeringen 440
Auto's 600
Gemeentelijke belastingen 90
Telefoon en internet 100
Persoonlijke verzorging 30
maandag 20 januari 2020 om 12:44
Ik denk dat ik niet goed gekeken heb naar de verzekeringen en het onderhoud van het huis. Als we nu allebei 1 dag minder gaan werken en een baby krijgen dan komen we met deze bedragen in de rode cijfersPoesinBoots schreef: ↑20-01-2020 12:38Met je renteaftrek kom je toch op ongeveer hetzelfde uit als wat je nu besteed?
maandag 20 januari 2020 om 12:45
Ik vind 500 voor onderhoud huis wel echt ruim gerekend hoor. Ik ben zoiets afgelopen jaar kwijt geweest aan onderhoud maar heb echt grote dingen aan laten pakken (denk buitenschilderwerk, zonnepanelen etc.), dat heb je niet elk jaar als het goed is.Stress_kip90 schreef: ↑20-01-2020 12:41Het is ongeveer dit
Hypotheek 1100 met teruggave
Onderhoud huis 500
Gas en licht 130
Boodschappen 250
Verzekeringen 440
Auto's 600
Gemeentelijke belastingen 90
Telefoon en internet 100
Persoonlijke verzorging 30
Verder vind ik verzekeringen en auto’s ook aardig prijzig.
maandag 20 januari 2020 om 12:45
De woning is niet helemaal goed onderhouden en de cv is al oud. Daar moet wel geld voor zijn als het nodig is