Geld & Recht alle pijlers

wat regelen voor mijn dochter?

07-06-2010 14:39 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Eigenlijk weet ik niet zo goed waar dit onderwerp thuis hoort dus daarom maar bij overige...

Ik blijf het maar wegschuiven maar het zorgt ook voor onrust, daarom toch maar eens benoemen..

Ik ben een alleenstaande moeder met een dochter. Wat moet ik op papier zetten voor het geval ik kom te overlijden?....en moet ik mensen er van op de hoogte brengen waar ik informatie bewaar?....

vreselijk om over na te denken maar ik wil mijn kop ook niet in het zand steken.

Dan nog iets. haar vader en ik hebben beide het ouderlijk gezag. Ze gaat momenteel elke week naar hem toe wat heel goed gaat.

Ik moet er echter niet aan denken dat ze bij hem zou moeten wonen, ik ben bang dat het dan niet goed zou komen wat hygiene betreft, gezond eten enz enz....(en zijn drankgebruik)

Is er iemand die enig idee heeft of er eenmogelijkheid is om het te voorkomen dat ze automatisch naar haar vader zou gaan?

alvast bedankt voor jullie reacties
Stel; jij gaat dood terwijl je dochter inmiddels een jaar of 15/16 is (en dus grotendeels goed voor zichzelf kan zorgen). Jij wilt dus nu al voorkomen dat je dochter naar haar vader 'zou moeten'? Terwijl hij misschien tegen die tijd allang geen drank meer misbruikt (? maak ik op uit je woorden)..... Beetje krom, vind je niet? Wie is de meest logisch aangewezen persoon om voor een kind te zorgen als de ene ouder dood gaat? Imo de andere ouder.

Anyway.....laat je informeren (internet/notaris/etc) en zet dingen op papier. Zeker als je alleenstaand bent, ben je dat in mijn ogen verplicht aan je dochter. En denk vooral ook in háár belang, niet in het jouwe.
Misschien is dit beter voor geld en recht want het zijn best juridische vragen die je stelt. Sterkte
Mensen op de hoogte brengen waar je informatie bewaart lijkt me sowieso niet handig.

Als je dit soort zaken wilt regelen zul je toch echt naar een notaris moeten.

Als jij overlijdt heeft haar vader (logisch in mijn ogen) de meeste rechten. Wat jij in dit kader vindt over hygiëne en gezond eten is dan ook niet zo erg relevant. Om het maar even te chargeren: misschien heb jij wel een dwangneurose qua poetsen.

Verder eens met Sarah.
quote:Sarah Scott schreef op 07 juni 2010 @ 14:45:

Stel; jij gaat dood terwijl je dochter inmiddels een jaar of 15/16 is (en dus grotendeels goed voor zichzelf kan zorgen). Jij wilt dus nu al voorkomen dat je dochter naar haar vader 'zou moeten'? Terwijl hij misschien tegen die tijd allang geen drank meer misbruikt (? maak ik op uit je woorden)..... Beetje krom, vind je niet?

Ja en nee, maar wat als ik volgende week dood ga?

Wie is de meest logisch aangewezen persoon om voor een kind te zorgen als de ene ouder dood gaat? Imo de andere ouder.

Anyway.....laat je informeren (internet/notaris/etc) en zet dingen op papier. Zeker als je alleenstaand bent, ben je dat in mijn ogen verplicht aan je dochter. En denk vooral ook in háár belang, niet in het jouwe.

en dat is dus precies wat ik doe!! Juíst voor haar!!! Als hij goed voor haar zorgt, dan ben ik daar alleen maar ontzettend blij om en dat meen ik uit de grond van mijn hart!!!

maar als ik nu een huis zie wat smerig is, waar kattenstront in huis ligt, waar geen brood, groente en fruit gegeten wordt, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat ik mij daar zorgen om maak...

volgens mij en ik denk dus juist alleen maar in haar belang!!
Nee, je kunt niets doen om te voorkomen dat je dochter naar haar vader gaat. Hij heeft ouderlijk gezag en familiylife.

Pas als er nu iets zou gebeuren waardoor hem dit beiden wordt ontzegd, is er reden om haar niet automatisch naar hem toe te laten gaan. Aangezien je aangeeft dat ze nu elke week naar hem toe gaat en dat dat goed gaat, is daar geen enkele reden toe.

oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Pauline65 schreef op 07 juni 2010 @ 14:50:

Mensen op de hoogte brengen waar je informatie bewaart lijkt me sowieso niet handig.

Als je dit soort zaken wilt regelen zul je toch echt naar een notaris moeten.

Als jij overlijdt heeft haar vader (logisch in mijn ogen) de meeste rechten.

Ben ik het 100% mee eens!!

Wat jij in dit kader vindt over hygiëne en gezond eten is dan ook niet zo erg relevant. Om het maar even te chargeren: misschien heb jij wel een dwangneurose qua poetsen.

Ja, hoe je dit zegt, dan begrijp ik inderdaad je reactie!

Het is natuurlijk ook nooit hard te maken allemaal.... maar kun je m'n bezorgdheid (die hopelijk nooit ergens voor nodig hoeft te zijn...) voorstellen?

welke moeder wil nou een kind overlaten aan een man die zichzelf niet eens kan verzorgen, teveel drinkt en grote financiele problemen heeft?....

Verder eens met Sarah.
Gerbera, als je volgende week dood gaat, ben je nu toch al te laat met dingen op papier zetten.

Tja, hard he? Even een wakeup call

Ik snap best dat je zegt 'kattenstront in huis/geen brood, groente, fruit' ..... Nee, da's niet goed nee. Maar bekijk het eens van de andere kant? Papa heeft dochter nu een paar dagen per week. Mocht ze volledig bij hem wonen, denk je dan ook niet dat ie zich anders zou opstellen?

Daarnaast; tenzij hij een complete alcoholist is (maar gok van niet, want zo wel, zou ik persoonlijk mijn kind ook niet eens per week bij hem laten verblijven) kan hij best voor een kind zorgen. Niet zoals jij zou doen, maar jij hebt daar verder weinig zeggenschap over.

En als jullie beiden ouderlijk gezag hebben, kún je de vader volgens mij niet eens buiten spel zetten, en dat is maar goed ook.
Als hij vader haar zo zou verwaarlozen, dan kun je jouw familie erop attenderen dat, mocht jij ooit komen te overlijden, ze wel een oog in het zeil moeten houden. Mogelijk kun je je ex zover krijgen om bv een voogd naast hem in te stellen bij overlijden.

Maar hoe dan ook, je zal naar de notars moeten.
quote:gerbera77 schreef op 07 juni 2010 @ 14:55:

[Het is natuurlijk ook nooit hard te maken allemaal.... maar kun je m'n bezorgdheid (die hopelijk nooit ergens voor nodig hoeft te zijn...) voorstellen?

welke moeder wil nou een kind overlaten aan een man die zichzelf niet eens kan verzorgen, teveel drinkt en grote financiele problemen heeft?....

]

Eeh, dat doe je nu toch ook al iedere week? Het gaat dus niet zo goed bij vader, zoals je eerder schreef. Is het niet zaak om ook nu al aktie te ondernemen dan, als het bij vader zo'n zooitje is?

Het enige wat je kunt doen is iemand in je omgeving vragen dat mocht er iets gebeuren, diegene de situatie in de gaten houdt en zorgt dat er hulp komt voor hem en je dochter als het niet goed mocht gaan.

Mocht je ziek worden en er is geen hoop op genezing, dan zou je op dat moment kunnen besluiten jeugdzorg in te schakelen en een gezinsvoogd te vragen voor de overgangsperiode en de eerste periode bij vader. Mocht het dan niet goed gaan, dan kan deze ingrijpen. Meer kan je niet doen.
Natuurlijk wil je het allerbeste voor je kind, dat begrijp ik volkomen.

Maar jij kunt nu niet door het opstellen van een testament de vader van je kind buitenspel zetten voor het geval jou iets overkomt.

Hoe oud is je kind nu? Gedraagt hij zich nu ook onverantwoordelijk als jullie kind bij hem is?

Ga je licht eens opsteken bij een notaris; vertel hem/haar waar je bang voor bent en vraag of er iets op papier te zetten is, waardoor jij een beter gevoel krijgt.

Vroeger kon je een toeziend voogd benoemen; misschien is er nu iets vergelijkbaars.
quote:Sarah Scott schreef op 07 juni 2010 @ 14:57:

Gerbera, als je volgende week dood gaat, ben je nu toch al te laat met dingen op papier zetten.

Tja, hard he? Even een wakeup call

Ik snap best dat je zegt 'kattenstront in huis/geen brood, groente, fruit' ..... Nee, da's niet goed nee. Maar bekijk het eens van de andere kant? Papa heeft dochter nu een paar dagen per week. Mocht ze volledig bij hem wonen, denk je dan ook niet dat ie zich anders zou opstellen?

Daarnaast; tenzij hij een complete alcoholist is (maar gok van niet, want zo wel, zou ik persoonlijk mijn kind ook niet eens per week bij hem laten verblijven) kan hij best voor een kind zorgen. Niet zoals jij zou doen, maar jij hebt daar verder weinig zeggenschap over.

En als jullie beiden ouderlijk gezag hebben, kún je de vader volgens mij niet eens buiten spel zetten, en dat is maar goed ook.

Ik wil hem ook absoluut niet bij voorbaat buiten spel zetten, hij houdt zielsveel van zijn dochter, zielsveel!!! Dat zie ik met eigen ogen.

en inderdaad, zou ze volledig bij hem komen wonen, dan hoop ik dat hij zich anders op zal stellen!!!

Ik wil het beste voor onze dochter. zo simpel is het eigenlijk....

Of je het nu leuk vindt of niet, je hebt er voor gekozen om een kind met deze man te krijgen. Daar kan je niets aan veranderen. Hij heeft net zo veel recht op haar als jij. 50-50.
quote:Poezewoes schreef op 07 juni 2010 @ 15:01:

[...]

Eeh, dat doe je nu toch ook al iedere week? Het gaat dus niet zo goed bij vader, zoals je eerder schreef. Is het niet zaak om ook nu al aktie te ondernemen dan, als het bij vader zo'n zooitje is?

een dag per week of een hele week vind ik daarin wel uitmaken!

Het enige wat je kunt doen is iemand in je omgeving vragen dat mocht er iets gebeuren, diegene de situatie in de gaten houdt en zorgt dat er hulp komt voor hem en je dochter als het niet goed mocht gaan.

Mocht je ziek worden en er is geen hoop op genezing, dan zou je op dat moment kunnen besluiten jeugdzorg in te schakelen en een gezinsvoogd te vragen voor de overgangsperiode en de eerste periode bij vader. Mocht het dan niet goed gaan, dan kan deze ingrijpen. Meer kan je niet doen.

Bedankt voor deze tip!! Zeer waardevol voor mij! tnx
Bovenstaande is helemaal correct. Je kind gaat naar haar vader als er wat met jou gebeurd. Wat je wel kunt doen is de financiele kant anders regelen. Dus een bewindvoerder laten vastleggen die ervoor zorgt dat jouw dochter na haar 21e (of 18e) jouw vermogen krijgt.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
quote:Pauline65 schreef op 07 juni 2010 @ 15:04:

Natuurlijk wil je het allerbeste voor je kind, dat begrijp ik volkomen.

Maar jij kunt nu niet door het opstellen van een testament de vader van je kind buitenspel zetten voor het geval jou iets overkomt.

Begrijp me goed, dit wil ik ook absoluut niet!!!!!Zoals ik ergens anders ook al schreef; hij houdt zielsveel van onze dochter, ik wil hem haar ook absoluut niet afnemen!!

Ik zou m'n zorg op willen schrijven zodat die bekend is en dat hij bv. begeleiding kan krijgen, iemand die een oogje in het zeil zou houden de eerste tijd....en danop een positieve manier hoor!!

Hoe oud is je kind nu? Gedraagt hij zich nu ook onverantwoordelijk als jullie kind bij hem is?

Ga je licht eens opsteken bij een notaris; vertel hem/haar waar je bang voor bent en vraag of er iets op papier te zetten is, waardoor jij een beter gevoel krijgt.

Vroeger kon je een toeziend voogd benoemen; misschien is er nu iets vergelijkbaars.

Ja, zoiets ja en daar was ik dus benieuwd naar of zoiets bestaat, ik zal eens verder zoeken...
mosterd, sorry!
Dit topic wordt verplaatst naar Geld & Recht.
Ik zit in hetzelfde schuitje als jij,mijn dochter is 12 en alser wat met mij zou overkomen wil ze niet bij vader wonen omdat ze niet goed kan opschieten met zijn nieuwe vrouw ,ook heeft die nieuwe vrouw 2 kids in de leeftijd van 7 en 9 en is het voor haar te druk.

Wel gaat ze om het weekend erheen al begint ze de laatste tijd steeds vaker te zeggen dat ze ergeen zin meer in heeft omdat ze haar negeren.

Mijn dochter en ik hebben het erovergehad en zelf wil ze daar dan niet heen,dus zijn we verder gaan bekijken ,ik heb 2 zussen maar die vind ik zelf niet geschikt .

Maar mijn exman heeft een broer en vriendin daar zou ik haar wel toevertouwen want ze zijn altijd onpartijdig geweest en lola gaf zelf ook aan dat te willen mocht het ooit zover komen.

Tuurlijk hoop je niet dat je dood gaat en ook geen leuk onderwerp maar wel fijn dat als er wat is dat je dan weet dat ze goed terecht komt.
Lollie, je kunt er dus wel met je dochter over praten waar ze heen wil, maar dat heeft weinig zin. Ze zal automatisch naar haar vader gaan en alleen als hij er toestemming voor geeft, ergens anders kunnen wonen. Je kan beter proberen de huidige problemen op te lossen, daar heeft ze nu tenminste ook wat aan.
Nee hoor poezewoes alles is al geregeld met behulp van maatschappelijk werk,en de huidige problemen hebben we aan gewerkt maar als vader en vriendin niet mee willen werken ja dan de hulpverlening ook weinig doen!!!!
De vader in dit verhaal is juridisch vader, heeft waarschijnlijk gezag en hij heeft familylife met zijn dochter. Daar kan maatschappelijk werk echt geen verandering in brengen. De enige die kan voorkomen dat je dochter toegewezen wordt aan haar vader, als jou iets mocht overkomen, is vader zelf. Door toestemming te verlenen dat ze ergens anders mag wonen. Mocht hij die toestemming nu hebben verleend, dan heb je daar nog niks aan want die kan hij a la minute intekken als jou iets gebeurt. Na jouw overlijden is hij enig gezagdragend persoon en dus de enige die beslissingen over jouw dochter mag maken. Dat kun jij niet over je graf heen regelen.

Vraag maar eens na bij een familieadvocaat. Geen notaris, want die leggen vaak leuke voogdijcontractjes vast (kassa!!) zonder er even bij te vertellen dat je daar niks aan hebt als de juridisch vader het er niet mee eens is.

Ik ben heel benieuwd wat maatschappelijk werk voor jou heeft geregeld.
In principe gaat ze in het geval dat jij overlijd naar haar vader. Maar dat neemt niet weg dat jij iemand kan aanwijzen in je testament waarvan jij wil dat ze na jou overlijden naar toe gaat (kom ik later op terug).

Daarnaast kan je bij de notaris een wens vast laten leggen dat als jij er niet meer bent, jou ouders bijvoorbeeld een omgangsregeling krijgen met je dochter/zoon als deze nog te klein is om zelf naar opa en oma te gaan bijvoorbeeld. Want mocht je ex dit niet toestaan dan staan ze bij een rechter sterker als je deze wens heb vastgelegd bij een notaris.

Stel jij overlijd, je dochter gaat naar de vader maar door ongelukkige omstandigheden overlijd de vader ook voordat je kind 18/21 is. Dan wordt er eerst naar het testament van de vader gekeken. Heeft die niets over een voogd vastgelegd in een testament, dan wordt alsnog naar jou testament gekeken. Heb jij wel een voogd vastgelegd dan zal je kind hoogstwaarschijinlijk daar naar toe gaan als de voogd tegen die tijid dat nog steeds goed vind!

Zo is het mij uitgelegd toen ik laatst bij de notaris zat.....
Koekkie, dat hangt er dan vanaf of vader samenwoont/getrouwd is, want al dochter daar woont, met een stiefmoeder en eventueel nog stief/half zusjes/broertjes dan is je kind onderdeel van dat gezin en zal ze in eerste instantie daar mogen blijven als stiefmoeder daar voor pleit en niet opnieuw naar een ander gezin gaan. Het kan wel zijn dat er een andere voogd wordt aangewezen, maar stiefmoeder kan ook de voogdij opeisen op basis van dat ze al een tijd (mee)zorgt voor het kind.
Wat jij kunt doen is een testament op laten maken bij de notaris. Daarin kan je een voogd aanwijzen en daarnaast een bewindvoerder (mag ook dezelfde persoon als de voogd zijn). Je hoeft de voogd niet vooraf op de hoogte te stellen, hoewel dat wel netjes is. Toestemming is formeel niet nodig maar je wilt natuurlijk wel dat je kind naar iemand gaat die dat zelf ook wil.

Het grote probleem is alleen dat een testament niet volledig bindend is. De vader kan altijd een procedure beginnen bij de kinderrechter (hiervan zijn voorbeelden bekend uit het verleden). Deze man is de juridische vader en heeft zowel gezag als familylife (juridische begrip voor een bepaalde band waar rechten aan kunnen worden ontleend). De kinderrechter kan dan de Raad voor de Kinderberscherming opdragen om een onderzoek naar de vader te verrichten. Op basis daarvan wordt een besluit genomen. De kinderrechter heeft uiteindelijk het laatste woord. Als de vader daadwerkelijk niet in staat is voor het kind te zorgen komt dit vanzelf wel naar voren in zo'n onderzoek (waarbij ook anderen personen en instanties worden betrokken zoals school, huisarts etc). Een andere oplossing kan zijn verplichte of vrijwillige hulp voor vader, toezicht door een voogd of een andere vorm van opvoedingsondersteuning.

Helaas voor jou kan je dus niet over je eigen graf heen regeren (hoewel ik mij dit heeeel goed voor kan stellen!).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven