Wat vind jij nu echt te duur geworden? Deel 3
woensdag 11 juni 2025 om 10:23
Klopt. Ik heb geen auto. Alles in mijn eigen stad gaat met de fiets en een enkele keer met de bus (bv als ik naar de trein moet en het stortregent). En aangezien ik ook niet dagelijks met het ov ga, is het nog wel goed te betalen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 11 juni 2025 om 10:27
Autobezit is inderdaad duur. Als ik mijn ritjes bekijk komen de kosten per rit in de buurt van een taxirit. Maar goed, een taxi bestellen om naar de supermarkt te gaan doe je ook niet zo snel. Los van het gemak van een auto voor de deur.
woensdag 11 juni 2025 om 12:22
Die vond ik altijd wel erg aan de prijs. Ik koop ze eigenlijk alleen in de aanbieding…Kidneybean schreef: ↑11-06-2025 09:26Tony's Chocolonely chocoladerepen. Ze zijn altijd wat prijziger geweest, maar nu? Ik laat ze helaas liggen![]()
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
woensdag 11 juni 2025 om 12:38
Zoon wilde net trakteren op broodjes van Bakker Bart. Ik wilde een broodje carpaccio, maar met een andere saus dan de standaard. Er ging geen geld af voor het verwijderen van de standaardsaus, maar er kwam wel 75 cent bij voor het vervangen door een andere saus. Bizar. Broodje kostte uiteindelijk 9 euro...en dan waren ze ook nog de pijnboompitten vergeten.
woensdag 11 juni 2025 om 13:12
Nou ja, voor een gezin dat er veel gebruik van maakt, heeft het meer zin dan voor iemand als ik. Toen er in dit huishouden nog wel een auto was (van mijn partner) werd er maar 2-3000 km per jaar mee gereden, waarvan de helft zakelijk. Dan betaal je best veel geld om enkel een auto voor de deur te hebben.margreetder schreef: ↑11-06-2025 10:27Autobezit is inderdaad duur. Als ik mijn ritjes bekijk komen de kosten per rit in de buurt van een taxirit. Maar goed, een taxi bestellen om naar de supermarkt te gaan doe je ook niet zo snel. Los van het gemak van een auto voor de deur.
Hoe meer mensen, hoe vaker je hem nodig hebt, hoe handiger het wordt.
Broodjes zijn wel een hit of miss. Laatst was ik ergens en daar was het ook wel een serieuze maaltijd, maar alsnog was het 16-17 euro of zo. Het meest bizarre vond ik dat je 3 euro extra moest betalen voor een klein bakje friet, maar dat je er dan niet alsnog mayonaise of zo bij kreeg...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 11 juni 2025 om 17:10
Dat kun je ook anders bekijken, dergelijke boeketten hoeven niet zo lang te staan, dus ze kunnen bloemen gebruiken die voor een gewoon boeket al te ‘oud’ zijn. Dan zou het goedkoper moeten zijn

Een vriendin van me heeft s ochtends haar trouwboeket gewoon bij een bloemist gehaald, zonder te zeggen dat het voor een bruiloft was. Toen ze daar toch achter kwamen, waren ze dus heel boos. Want dan was het een andere prijs geweest (hun eigen woorden). Dat is toch op zijn zachtst een beetje vreemd.
woensdag 11 juni 2025 om 21:49
Schaamteloos dit hoor.nausicaa schreef: ↑11-06-2025 17:10Dat kun je ook anders bekijken, dergelijke boeketten hoeven niet zo lang te staan, dus ze kunnen bloemen gebruiken die voor een gewoon boeket al te ‘oud’ zijn. Dan zou het goedkoper moeten zijn.
Een vriendin van me heeft s ochtends haar trouwboeket gewoon bij een bloemist gehaald, zonder te zeggen dat het voor een bruiloft was. Toen ze daar toch achter kwamen, waren ze dus heel boos. Want dan was het een andere prijs geweest (hun eigen woorden). Dat is toch op zijn zachtst een beetje vreemd.
don't watch the movie, read the book
donderdag 12 juni 2025 om 07:58
bizar.nausicaa schreef: ↑11-06-2025 17:10Dat kun je ook anders bekijken, dergelijke boeketten hoeven niet zo lang te staan, dus ze kunnen bloemen gebruiken die voor een gewoon boeket al te ‘oud’ zijn. Dan zou het goedkoper moeten zijn.
toen ik naar de bloemist ging voor mijn trouwboeket (700 jaar geleden) was ik met mijn moeder door die klapper aan het dwalen maar mijn blik gleed steeds naar een boeketje dat daar gewoon voor de verkoop in een emmer stond. voor 13,95 (dat vergeet ik nooit)
de bloemist zag het en zei dat ze ook gewoon kon maken voor mijn trouwdag al wilde ze er wel een lint omheen doen zodat ik een soort handvat had.
mam ging de dag van de bruiloft mijn boeketje halen en we hadden verwacht minimaal 25 euro en waarschijnlijk meer te moeten betalen want speciaal gemaakt én dat lint.
13,95 alstublieft... zo'n bloemist ga je terug. die van jouw vriendin niet.
En doooooor!
donderdag 12 juni 2025 om 08:29
Dit is toch eigenlijk raar. Dat je met meer mensen voor minder geld kunt reizen. Het scheelt de NS niet in de kosten of zo. Je krijgt precies dezelfde service en stoel als de alleen-reizende.Purrmaid schreef: ↑11-06-2025 09:49Tip voor een volgende keer; NS groeps ticket.
Dan was je voor €10 pp enkele reis klaar geweest.
https://www.ns.nl/kaartjes/bestellen/gr ... et-daluren
Eigenlijk betalen die dan mee aan jouw kaartje, waardoor de trein voor hen extra duur wordt.
Als je het andersom zou formuleren: "De standaardprijs is voor drie of meer personen (10 euro), als je met twee reist moet je een toeslag van 50% betalen (15 euro pp) en in je eentje een toeslag van 200% (30 euro) zie je pas hoe krom dat eigenlijk is.
Ik snap wel dat de NS mensen voor wie de auto goedkoper zou zijn willen verleiden om met de trein te gaan. Maar in de praktijk ontmoedigen ze daarmee ook alleen-reizenden om überhaupt nog met de trein te reizen. Als ze de kosten gewoon hoofdelijk zouden omslaan dan kunnen alle kaartjes een stukje goedkoper.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
donderdag 12 juni 2025 om 10:53
merano schreef: ↑12-06-2025 08:29Dit is toch eigenlijk raar. Dat je met meer mensen voor minder geld kunt reizen. Het scheelt de NS niet in de kosten of zo. Je krijgt precies dezelfde service en stoel als de alleen-reizende.
Eigenlijk betalen die dan mee aan jouw kaartje, waardoor de trein voor hen extra duur wordt.
Als je het andersom zou formuleren: "De standaardprijs is voor drie of meer personen (10 euro), als je met twee reist moet je een toeslag van 50% betalen (15 euro pp) en in je eentje een toeslag van 200% (30 euro) zie je pas hoe krom dat eigenlijk is.
Ik snap wel dat de NS mensen voor wie de auto goedkoper zou zijn willen verleiden om met de trein te gaan. Maar in de praktijk ontmoedigen ze daarmee ook alleen-reizenden om überhaupt nog met de trein te reizen. Als ze de kosten gewoon hoofdelijk zouden omslaan dan kunnen alle kaartjes een stukje goedkoper.
En nu?
Geen gebruik meer van maken dan maar?
Hahaha
TAFKAPML
donderdag 12 juni 2025 om 11:05
Ja die zijn inderdaad duur geworden. Ze liggen ook vaak bij Kruidvat of Aldi voor een goedkopere prijs. Wat ik ook nog weleens doe is op bol.com bestellen, ze hebben bijv nog die caramel zeezout paaseitjes voor 2 euro voor zo’n zak. Als je die smaak toevallig heel lekker vindt is dat misschien een optie.Kidneybean schreef: ↑11-06-2025 09:26Tony's Chocolonely chocoladerepen. Ze zijn altijd wat prijziger geweest, maar nu? Ik laat ze helaas liggen![]()
En met die NS, het is toch bekend dat er veel verschillende tarieven zijn die zij hanteren. Kinderen bijv kunnen voor een paar euro, terwijl die ook een stoel bezet houden. Studenten gratis, en volgens mij hebben ze ook wel iets voor 65+
donderdag 12 juni 2025 om 11:56
Dan neem je een dalurenabonnement. Krijg je voor een paar euro 40 procent korting. Reis je vaak in de weekenden, neem een weekendvrij abonnement. Voor 40 euro lekker ieder weekend treinen.merano schreef: ↑12-06-2025 08:29Dit is toch eigenlijk raar. Dat je met meer mensen voor minder geld kunt reizen. Het scheelt de NS niet in de kosten of zo. Je krijgt precies dezelfde service en stoel als de alleen-reizende.
Of je neemt een dalvrij als je pensionado bent. Buiten de spits altijd met de trein voor 120 in de maand. Daar kan je geen auto van rijden.
donderdag 12 juni 2025 om 13:00
Een OV-abonnement is niet goedkoop, maar als je er op de juiste manier gebruik van maakt, dan komt het zeker uit.
Voor de af- en toe reizigers die minder bekend zijn met de mogelijkheden is het heel duur.
In bepaalde gebieden kun je bijvoorbeeld in de zomerperiode heel goedkoop reizen met kinderen. Bij ons was het dat een kind gratis mee mocht reizen met een betalende ouder. Maar je moet het wel net weten.
Voor de af- en toe reizigers die minder bekend zijn met de mogelijkheden is het heel duur.
In bepaalde gebieden kun je bijvoorbeeld in de zomerperiode heel goedkoop reizen met kinderen. Bij ons was het dat een kind gratis mee mocht reizen met een betalende ouder. Maar je moet het wel net weten.
donderdag 12 juni 2025 om 13:36
Natuurlijk kan dat allemaal, maar waarom niet gewoon een flat rate? Desnoods met dal en spits tarieven.broodtrommel schreef: ↑12-06-2025 11:56Dan neem je een dalurenabonnement. Krijg je voor een paar euro 40 procent korting. Reis je vaak in de weekenden, neem een weekendvrij abonnement. Voor 40 euro lekker ieder weekend treinen.
Of je neemt een dalvrij als je pensionado bent. Buiten de spits altijd met de trein voor 120 in de maand. Daar kan je geen auto van rijden.
Kun je zonder abbo en gezeik in de trein stappen wanneer en met wie je maar wilt.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
donderdag 12 juni 2025 om 13:39
donderdag 12 juni 2025 om 13:42
Omdat mensen met een abonnement vaker gaan reizen. Zo werkt de museumkaart ook. En voor forenzen is die vaste prijs 5x/week retour heel duur.
Voor € 120 kun je een maand lang gratis reizen, zolang je incheckt in de daluren. Je mag je reis in de spits afmaken. Of je koopt voor € 6 40% korting.
donderdag 12 juni 2025 om 13:58
nope. want iemand die zelden met de trein gaat heeft geen ns app. en als je dan op de site een kaartje zoekt breekt het zweet je uit van alle variabelen.
uiteindelijk bijna 40 euro pp betaald voor een retourtje amsterdam om de volgende dag via reclames een aanbieding te krijgen om voor 29 euro te gaan. maar toen was ik alweer thuis.
En doooooor!
donderdag 12 juni 2025 om 15:45
Het is ook via de site, zie ik nu.broadway schreef: ↑12-06-2025 13:58nope. want iemand die zelden met de trein gaat heeft geen ns app. en als je dan op de site een kaartje zoekt breekt het zweet je uit van alle variabelen.
uiteindelijk bijna 40 euro pp betaald voor een retourtje amsterdam om de volgende dag via reclames een aanbieding te krijgen om voor 29 euro te gaan. maar toen was ik alweer thuis.
donderdag 12 juni 2025 om 16:14
Ik als niet regelmatige treinganger (ga zo'n 2 a 3 keer per jaar met de trein) heb wel degelijk de NS-app.
Juist makkelijk omdat je daar de dienstregeling in op kunt zoeken en je (groeps)tickets weer kunt vinden.
Als je iets weinig doet zou ik denken dat je juist daarom vtv even googelt en tegenwoordig zijn overal ook apps voor. Dat is redelijk bekend zou ik denken.
Juist makkelijk omdat je daar de dienstregeling in op kunt zoeken en je (groeps)tickets weer kunt vinden.
Als je iets weinig doet zou ik denken dat je juist daarom vtv even googelt en tegenwoordig zijn overal ook apps voor. Dat is redelijk bekend zou ik denken.
TAFKAPML
donderdag 12 juni 2025 om 17:13
thanx schreef: ↑11-06-2025 09:50pinkpop, wat hier op de agenda staat.
Dat is echt belachelijk duur.
20 jaar geleden een kaartje voor c.a. 130 euro (weekend), nu €305 p.p. en dan komen nog de servicekosten erbij.
Moet je een kluisje huren, betaalpasje voor je digitale penningen aanschaffen enz.
En een cola in in plastic bekertje kost €3,70.
Een frietje zal wel 2 penningen kosten. En een pizzapunt 3.
Festivals en concerten zijn inderdaad schreeuwend duur geworden. Niet alleen het entreekaartje maar ook alle bijkomende kosten en de catering. Nou is het eten en de voorzieningen wel veel en veel beter geworden, bij mijn eerste Pinkpop 100 jaar geleden was er alleen friet, cola en bier te krijgen, en stond je anderhalf uur in de rij voor de plee.
De laatste keer dat ik naar een festival ging een paar jaar terug kon je falafel en smoothies krijgen en waren er zoveel wc's en water dat je vrijwel zonder wachten kon plassen, handen wassen en water drinken. Maar je betaalt je helemaal scheel met de munten en die kun je soms ook vrijwel niet terugwisselen, zodat je daar ook nog op verliest.
donderdag 12 juni 2025 om 17:32