Geld & Recht alle pijlers

Wat zou je doen als je de loterij won

22-04-2019 14:12 312 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic als dit is er vast al eens geweest maar ik vind het leuk om erover te fantaseren. Ik koop niet vaak een lot maar heb er nu toevallig eentje voor de Koningsdag-loterij. De hoofdprijs is 20 jaar lang 250.000 euro netto per jaar.
Wat zou jij doen als je zo’n prijs zou winnen?
redbulletje schreef:
22-04-2019 21:34
Ik zou ook niet op personeel zitten te wachten. Wellicht laat ik m'n huis wel 1 a 2 keer per jaar grondig poetsen, maar niet wekelijks een poetsmiep over de vloer. De tuin zal wellicht wat vaker professionele aandacht nodig hebben, maar ook zeker niet wekelijks.
Aan m'n huis ben ik enorm gehecht, dat doe ik niet weg. Had hooguit nog wat meer onbebouwde grond omheen mogen zitten.
Tuinman in dienst zou ik inderdaad wel willen, voor die bij mijn huidige woning zou dat niet vaak nodig zijn maar mocht ik bij zo’n prijs wel beslissen voor een grotere woning (en vooral: grotere tuin) dan zou ik idd wel wat meer aandacht willen voor alle planten en struiken. Hoef geen hele strak aangelegde/“geknipte” tuin maar geniet wel van volle bloeiende struiken. Mocht ik wat anders kopen dan waarschijnlijk vooral ook een tuin waar al wat struiken in staan die al wat jaren meegaan i.p.v. dat ik het zelf nog helemaal moet laten gaan aanleggen.
amarna schreef:
22-04-2019 21:34
Ik ben 100% stadsmens. Ik zou in San Francisco willen wonen in die wijk aan de oceaan met de pastelkleurige huizen.
Napa-valley! :flirting:
nausicaa schreef:
22-04-2019 21:35
Als jij jaarlijks 250.000 binnen brengt, is dat behoorlijk geëmancipeerd ja! Het is niet alsof je dan op kosten van je man leeft natuurlijk, je werkt alleen niet, maar dat is iets anders.

En zoals iemand al schreef: het bedrag ineens is niet voldoende om de rest van je leven luxe te leven. Tenzij je 85 bent of zo natuurlijk. Je betaalt alleen al meer dan 65.000 belasting per jaar, dus als je jezelf 50.000 euro uitkeert, zit je al op 115.000 en is het met 40 jaar op. Veel mensen hier zullen nog wel meer dan 40 jaar leven. En daarnaast is 50.000 euro per jaar netjes, maar ook weer geen ‘doe alles wat je wilt, koop een prachtig huis, dure auto’s en ga reizen wat je wilt’ salaris. Dan moet je toch echt eerder denken aan minstens het drievoudige. En dan gaat het dus nog veel sneller.
Dat ligt er denk ik maar net aan wat je wensen en behoeften zijn, wat je uitgangspositie is. Bijv of je dat prachtige huis al gekocht én afgelost hebt of dat je dat eerst nog van het gewonnen geld gaat kopen.
Heb je die woonplek al voor jezelf (en afbetaald) dan is er van die 50.000 per jaar makkelijk te leven.
redbulletje schreef:
22-04-2019 21:39
Dat is natuurlijk heel verdrietig dat je er niet meer samen met je man van kan genieten. Maar dat je je zoon laat meeprofiteren is altijd mooi natuurlijk. Is de regeling nog steeds van toepassing dat je een ton belastingvrij mag schenken als het voor een huis gebruikt wordt?
Ja, volgens mij is die regeling er nog maar dat ga ik niet doen. Dat vind ik te veel geld en ik wil zelf ook een luxe leven tot mijn dood. Die 25000 belastingvrij na de dood van zijn vader heb ik hem wel geschonken.
Alle reacties Link kopieren
Onze huwelijksreis over doen, ik werd daar zeer ernstig ziek helaas.
Hersteloperaties van veel afvallen uit laten voeren
Geld weggeven aan mijn zussen, neven en nicht en de moeder en zus van mijn overleden echtgenoot (die zijn gewoon nog mijn schoonzus en schoonmoeder gelukkig)
Sportschool weer opstarten
Privé psycholoog/psychiater inschakelen om van de wachtlijsten af te zijn
Keuken/wc/badkamer/vloerbedekking of laminaat ofzo, behang vervangen
No noice koptelefoon kopen
Tuinman inhuren
Met mijn neefje en nichtje op reis naar land van hun keuze (1 voor 1))
Vaker naar de sauna incl. massage
Naar diverse musicals/theater toe
Shoppen voor nieuwe schoenen en kleding
Meer geld uitgeven aan verzorging. Manicure, pedicure, epileren en haar knippen en verven
Studieschuld aflossen
Hypotheek aflossen, niet verhuizen we wonen prima
Geld doneren aan de door mijzelf uitgekozen goede doelen
Meer biologisch eten kopen
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
22-04-2019 21:44
Dat ligt er denk ik maar net aan wat je wensen en behoeften zijn, wat je uitgangspositie is. Bijv of je dat prachtige huis al gekocht én afgelost hebt of dat je dat eerst nog van het gewonnen geld gaat kopen.
Heb je die woonplek al voor jezelf (en afbetaald) dan is er van die 50.000 per jaar makkelijk te leven.
Ik zei ook niet dat er niet van te leven was, alleen dat het geen ‘je kunt echt alles doen wat je bedenkt’ bedrag is. Mensen gaan dan meteen fantaseren over dure auto’s etc, maar een beetje normale gezinsauto zit zo op 20.000 (nieuw dan), dan is bijna de helft van je jaarinkomen op. Een ander huis kopen betekent vrijwel zeker dat je hypotheek nodig hebt (anders zou je het nu ook wel doen), dan kom je met 50.000 per jaar aan inkomen ook niet tor enorme bedragen. Dat bedoelde ik. Ervan leven kan natuurlijk, maar én je baan opzeggen én hele wilde plannen meestal niet. Tenzij je een derdehands auto en een huis van een ton tot je wilde plannen rekende, maar dat zal voor de meeste mensen niet zo zijn.
Een kavel kopen aan het water om zelf een huis te laten bouwen (vrijstaand) óf ergens een oud vrijstaand pand kopen en dat volledig naar mijn/onze zin (laten) verspijkeren.
Stoppen met werkende opnieuw gaan studeren.
Geld opzij zetten voor kind en pensioen.
Veel mooie reizen maken met mijn gezin.
Misschien een camper kopen voor een groot deel van die reizen.
Onze auto’s inruilen voor elektrische auto’s.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het in elk geval in 1 x uit laten betalen denk ik. En dan een groter huis kopen. Andere auto. Misschien dagje minder werken...
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg wel inspiratie uit deze lijstjes. Personal trainer is toegevoegd aan mijn lijstje.

Overigens zou ik mijn baan niet opzeggen. Ik vind het te leuk wat ik doe. Maar ik zou wel wat minder uur maken. 28 uur ipv 40 bijvoorbeeld.
Wat me opvalt is dat ik het meeste wat jullie jezelf toewensen al heb en ik ben niet eens euro-miljonair (toch niet in geld). Jullie wensen zijn veel te bescheiden en dat komt volgens mij omdat je het momenteel niet breed hebt. Je wil vooral af van je dagelijkse verplichtingen en dat is heel begrijpelijk, maar daar komen dan weer andere verplichtingen voor in de plaats.

Elk mens leeft volgens wat die heeft: is dat 2 euro per dag dan moet je het daarmee doen, met 1500 euro per maand leef je al wat ruimer en met 250000 euro per jaar nog ruimer maar dat went extreem snel en dan is het na dat jaar ook gewoon op hoor.
HuLang schreef:
23-04-2019 06:41
Wat me opvalt is dat ik het meeste wat jullie jezelf toewensen al heb en ik ben niet eens euro-miljonair (toch niet in geld). Jullie wensen zijn veel te bescheiden en dat komt volgens mij omdat je het momenteel niet breed hebt. Je wil vooral af van je dagelijkse verplichtingen en dat is heel begrijpelijk, maar daar komen dan weer andere verplichtingen voor in de plaats.

Elk mens leeft volgens wat die heeft: is dat 2 euro per dag dan moet je het daarmee doen, met 1500 euro per maand leef je al wat ruimer en met 250000 euro per jaar nog ruimer maar dat went extreem snel en dan is het na dat jaar ook gewoon op hoor.
Tenzij je wensen/behoeften niet (mee) veranderen naarmate je meer gaat verdienen (of geld wint etc). Nu denk ik dat voor de meeste/veel mensen wel geldt dat het iets zal veranderen hoor. Maar ik ben het er niet mee eens dat je wensen altijd maar eindeloos blijven doorveranderen en dat het "zo op" is.
nausicaa schreef:
22-04-2019 22:12
Ik zei ook niet dat er niet van te leven was, alleen dat het geen ‘je kunt echt alles doen wat je bedenkt’ bedrag is. Mensen gaan dan meteen fantaseren over dure auto’s etc, maar een beetje normale gezinsauto zit zo op 20.000 (nieuw dan), dan is bijna de helft van je jaarinkomen op. Een ander huis kopen betekent vrijwel zeker dat je hypotheek nodig hebt (anders zou je het nu ook wel doen), dan kom je met 50.000 per jaar aan inkomen ook niet tor enorme bedragen. Dat bedoelde ik. Ervan leven kan natuurlijk, maar én je baan opzeggen én hele wilde plannen meestal niet. Tenzij je een derdehands auto en een huis van een ton tot je wilde plannen rekende, maar dat zal voor de meeste mensen niet zo zijn.
Ik ben ervan overtuigd dat het zeker wel kan. En ook echt niet heel sober hoeft. Maar het gaat vaak mis ja, dat ben ik met je eens. Zag laatst een uitzending over die man die de flippo had bedacht. Miljoenen verdiend. Maar daarvan dus ook vrij snel een enorme villa gekocht (kennelijk wel met hypotheek, want kreeg achterstanden bij de bank), met eigen tennisbaan, zwembad(en), dure auto's en nu is hij compleet blut. Ik begrijp meteen die overdreven keuzes niet. Waarom niet van een huis van 2 naar 6 ton. Een keertje extra op vakantie. Wat minder op de prijzen van de boodschappen letten.

Maar misschien hebben veel anderen een ander beeld of idee dan ik heb van alles doen/hebben wat je maar wil. Bij mij zou zo'n prijs/bedrag van mijn leven niet opgaan.
NYC schreef:
23-04-2019 07:06
Tenzij je wensen/behoeften niet (mee) veranderen naarmate je meer gaat verdienen (of geld wint etc). Nu denk ik dat voor de meeste/veel mensen wel geldt dat het iets zal veranderen hoor. Maar ik ben het er niet mee eens dat je wensen altijd maar eindeloos blijven doorveranderen en dat het "zo op" is.
Dat is naïef gedacht: niet alleen je inkomen verandert, je referentiekader evolueert mee. Voor een deel heb je dat zelf in de hand, maar voor een ander deel helemaal niet. Je komt in een ander sociaal milieu terecht waarin andere normen gelden. Wil je daarbij horen dan pas je je aan. Win je in één klap veel geld dan ben je daar niet in gegroeid en is die sociale context er (nog) niet, en daarom ontsporen mensen wel eens in die situatie. Je familie en omgeving bekijken je ook anders en hebben andere verwachtingen. Geld geven, hoe goed bedoeld ook, is daarom een slecht idee want daarmee versterk je die verwachtingen en creëer je jaloezie.
Alle reacties Link kopieren
Een fijn huis kopen, niet belachelijk groot, immers ,mijn kinderen gaan in de komende jaren allemaal de deur uit.
Stoppen met werken per direct, denk wel dat ik iets van vrijwilligerswerk ga doen op termijn.
Ik zet geld weg voor mijn kinderen waar ze op een bepaalde leeftijd ( na studie of start eerste huis ) aan kunnen komen.
Sowieso krijgen ze hun rijbewijs en wordt hun studie betaald.

Ik moet het nu alleen doen van nog geen 25.000 br per jaar ik zou nu nog zeker 25 jaar moeten werken en dan hoop ik toch nog wel een jaartje of 80 te worden, ik zal zorgen dat ik die leeftijd financieel zorgeloos ga halen. Ik zal met het hele bedrag dus nog een kleine 40 jaar toe moeten, nou dat gaat wel lukken.

Geen hysterische uitgaven, op een huis na maar dat hoeft dus geen villa te zijn en een gewone wel nieuwe auto, dat zijn dingen waar ik gewoon geen waarde aan hecht.
Als de locatie fijn is ben ik al meer dan tevreden.
Reizen zou ik ook gaan doen heerlijk gewoon gaan zonder wat anders te moeten laten of een jaar vakantie over te slaan om te sparen.

Het zorgeloze lijkt me heerlijk en geen verplichting meer om te werken.
Dat het moeten er af is, alleen dat al zou zoveel rust geven.

Het streven is zo min mogelijk mensen inlichten, maar het zou echt wel opvallen als ik opeens een huis koop een nieuwe auto en op reis ga.
Ben een alleenstaande ouder dat zou echt niet onopgemerkt blijven.

Ik ben vrij zuinig en een spaarder en ik zal echt wel genieten, maar overdreven gaan uitgeven, nee maar wel makkelijker en niet altijd meer wikken en wegen en de beste aanbiedingen uitspitten.

Vrijheid dat zal het grootste gevoel zijn.
HuLang schreef:
23-04-2019 07:42
Dat is naïef gedacht: niet alleen je inkomen verandert, je referentiekader evolueert mee. Voor een deel heb je dat zelf in de hand, maar voor een ander deel helemaal niet. Je komt in een ander sociaal milieu terecht waarin andere normen gelden. Wil je daarbij horen dan pas je je aan.
Ja, en niet iedereen wil daarbij horen.

Ik vInd het opmerkelijk hoe jij dingen beschrijft in deze en je vorige post. Ik verdien waarschijnlijk meer dan jij maar ik heb inmiddels ook geleerd dat bezit vrij irrelevant is, tenzij je gebrek lijdt. Ik ben ernstig ziek geweest en hoewel dat compleet k-u-t is, zet het dingen ook zeer scherp in perspectief. Ik vind jou juist naïef overkomen.
Onlangs een substantieel bedrag gewonnen.
Voorlopig geniet ik ervan dat het er is.
Niet quoten
HuLang schreef:
23-04-2019 07:42
Dat is naïef gedacht: niet alleen je inkomen verandert, je referentiekader evolueert mee. Voor een deel heb je dat zelf in de hand, maar voor een ander deel helemaal niet. Je komt in een ander sociaal milieu terecht waarin andere normen gelden. Wil je daarbij horen dan pas je je aan. Win je in één klap veel geld dan ben je daar niet in gegroeid en is die sociale context er (nog) niet, en daarom ontsporen mensen wel eens in die situatie. Je familie en omgeving bekijken je ook anders en hebben andere verwachtingen. Geld geven, hoe goed bedoeld ook, is daarom een slecht idee want daarmee versterk je die verwachtingen en creëer je jaloezie.
Bedoel je dat dit waarschijnlijk voor de meeste mensen geldt of dat het echt ónmogelijk is dat iemand in zijn eigen huis blijft wonen, eigen auto blijft rijden en hooguit een keertje vaker (en íets luxer) een vakantie boekt.

Dat je totaal, maar dan ook totáál geen andere "sociale omgeving" wil hebben of opzoekt en dat familie geen idee heeft van dat geld. Vind je dat zo ondenkbaar?
Alle reacties Link kopieren
HuLang schreef:
23-04-2019 07:42
Dat is naïef gedacht: niet alleen je inkomen verandert, je referentiekader evolueert mee. Voor een deel heb je dat zelf in de hand, maar voor een ander deel helemaal niet. Je komt in een ander sociaal milieu terecht waarin andere normen gelden. Wil je daarbij horen dan pas je je aan.
Hoezo? Waarom zou ik ineens na ruim 40 jaar door een volle bankrekening in een ander sociaal milieu terecht gaan komen? Ik blijf zitten waar ik zit, ja ook als ik zoveel miljoen zou winnen.
enn wijzigde dit bericht op 23-04-2019 07:55
6.82% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
23-04-2019 07:47
Ja, en niet iedereen wil daarbij horen.

Ik vInd het opmerkelijk hoe jij dingen beschrijft in deze en je vorige post. Ik verdien waarschijnlijk meer dan jij maar ik heb inmiddels ook geleerd dat bezit vrij irrelevant is, tenzij je gebrek lijdt. Ik ben ernstig ziek geweest en hoewel dat compleet k-u-t is, zet het dingen ook zeer scherp in perspectief. Ik vind jou juist naïef overkomen.
Nou, eens. Heel opmerkelijk idd.
Poppy_del_Rio schreef:
23-04-2019 07:47
Ja, en niet iedereen wil daarbij horen.

Ik vInd het opmerkelijk hoe jij dingen beschrijft in deze en je vorige post. Ik verdien waarschijnlijk meer dan jij maar ik heb inmiddels ook geleerd dat bezit vrij irrelevant is, tenzij je gebrek lijdt. Ik ben ernstig ziek geweest en hoewel dat compleet k-u-t is, zet het dingen ook zeer scherp in perspectief. Ik vind jou juist naïef overkomen.
Ik beschrijf niet mijn eigen situatie maar wel hoe het meestal gaat als je (oa) financieel de vruchten plukt van een geslaagde carrière. Die is zelden gebaseerd op uitsluitend eigen verdienste maar ook voor een deel welke opportuniteiten je krijgt, dus toch ook van wie je kent, van je sociaal netwerk dus.

Het is een minderheid die aan de lokroep van meer, meer, meer kan weerstaan en ik acht me ontzettend gelukkig dat ik tot die minderheid behoor.
HuLang schreef:
23-04-2019 08:00
Ik beschrijf niet mijn eigen situatie maar wel hoe het meestal gaat als je (oa) financieel de vruchten plukt van een geslaagde carrière. Die is zelden gebaseerd op uitsluitend eigen verdienste maar ook voor een deel welke opportuniteiten je krijgt, dus toch ook van wie je kent, van je sociaal netwerk dus.

Het is een minderheid die aan de lokroep van meer, meer, meer kan weerstaan en ik acht me ontzettend gelukkig dat ik tot die minderheid behoor.
O, dus je staat er zelf ook nog boven?
Maar wel even mensen hier de les lezen. Charming.
Maar het ging over het winnen van een loterij. Dan heb je dat andere sociale milieu toch niet nodig voor je netwerk/carrière?

Een vakantie boeken naar Italië, Bonaire of Australië lukt mij zelf wel hoor. Via internet mijn boodschappen of kleren bestellen; geen netwerk nodig. Evenals een restaurant uitzoeken waar ik wil eten en drinken.
HuLang schreef:
23-04-2019 06:41
Wat me opvalt is dat ik het meeste wat jullie jezelf toewensen al heb en ik ben niet eens euro-miljonair (toch niet in geld). Jullie wensen zijn veel te bescheiden en dat komt volgens mij omdat je het momenteel niet breed hebt. Je wil vooral af van je dagelijkse verplichtingen en dat is heel begrijpelijk, maar daar komen dan weer andere verplichtingen voor in de plaats.

Elk mens leeft volgens wat die heeft: is dat 2 euro per dag dan moet je het daarmee doen, met 1500 euro per maand leef je al wat ruimer en met 250000 euro per jaar nog ruimer maar dat went extreem snel en dan is het na dat jaar ook gewoon op hoor.
Mijn behoeften zouden wel meeveranderen; van een tweedehandse kleine auto zou ik naar 'n nieuwe SUV gaan
Ik zou een echt zwembad in m'n tuin willen ipv zo'n opzet intex.
Op verre reizen zou ik mezelf toch graag 'ns verwennen met businessclass ipv opgepropt te moeten zitten
Enn schreef:
23-04-2019 07:54
Hoezo? Waarom zou ik ineens na ruim 40 jaar door een volle bankrekening in een ander sociaal milieu terecht gaan komen? Ik blijf zitten waar ik zit, ja ook als ik zoveel miljoen zou winnen.
Als je het stil houdt en je gaat niet opeens anders leven dan zal dat wel meevallen. maar de meesten die hier reageren houden het niet stil, gooien hun job op de schop, huren personeel in en gaan ondertussen reizen. Tja, externe tekenen van rijkdom (hoe tijdelijk ook) vallen op en dan krijg je nieuwe vrienden en andere aandacht.
HuLang schreef:
23-04-2019 07:42
Dat is naïef gedacht: niet alleen je inkomen verandert, je referentiekader evolueert mee. Voor een deel heb je dat zelf in de hand, maar voor een ander deel helemaal niet. Je komt in een ander sociaal milieu terecht waarin andere normen gelden. Wil je daarbij horen dan pas je je aan. Win je in één klap veel geld dan ben je daar niet in gegroeid en is die sociale context er (nog) niet, en daarom ontsporen mensen wel eens in die situatie. Je familie en omgeving bekijken je ook anders en hebben andere verwachtingen. Geld geven, hoe goed bedoeld ook, is daarom een slecht idee want daarmee versterk je die verwachtingen en creëer je jaloezie.
Ik zit nu ook niet echt in 'n 'sociaal milieu', leef daarvoor teveel als 'n hermit. Ik heb geen andere mensen nodig om mij te vermaken, dus geld hebben maakt dat volgens mij niet veel anders. Zou anders zijn als je een feestbeest bent en zo de paria's aantrekt die op jouw rijkdom mee willen liften.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven