Geld & Recht alle pijlers

Wat zou je doen als je de loterij won

22-04-2019 14:12 312 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic als dit is er vast al eens geweest maar ik vind het leuk om erover te fantaseren. Ik koop niet vaak een lot maar heb er nu toevallig eentje voor de Koningsdag-loterij. De hoofdprijs is 20 jaar lang 250.000 euro netto per jaar.
Wat zou jij doen als je zo’n prijs zou winnen?
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
03-05-2019 14:59
Interessant, handigmetgeld!
Overigens schreef ik dat ik geen geld zou uitgeven aan dure auto’s maar ik kan er toch wel eentje vinden ter waarde van 150.000. Maar ik betwijfel dus of ik dat écht zou doen als ik 7 miljoen zou hebben. Volgens mij ben ik daar te schijterig voor. Of het zou in stapjes gaan, eerst eentje van 30.000, dan een van 80.000 en daarna een nieuwe. Maar ik kan me niet voorstellen dat je “ineens” uitgaven gaat doen die meer dan 10x hoger liggen dan je gewend bent. Al zal de een dat makkelijker kunnen dan de ander.
Mensen die plotseling rijk worden hebben hier vaak moeite mee. Het is een deel van mijn werk om dat te voorkomen (ik houd me onder andere bezig met vermogensoverdracht van ouders naar kinderen, en verkoop van kleine bedrijven waarbij mensen ineens vermogen tot hun beschikking hebben). Maar wij werken daar rustig naar toe, en het uitgangspunt is vrijwel nooit een uitkering of minimumloon ofzo. De loterij winnen is echt anders.

Maar langzaam verschuiven je waarden inderdaad. Zo droom je terwijl je op je rammelscooter zit van een auto, zo denk je 'ach, waarom een tweedehands als ik ook een nieuwe kan kopen', en zo koop je er een tweede bij omdat je die leuk vindt. Het tempo hangt af van je dromen: Mensen die nooit om auto's hebben gegeven gaan echt niet ineens heel dure kopen, maar mensen die altijd al van mooie wagen droomden misschien juist de volgende dag al.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
emigreren naar Azie en op mijn kont zitten.
handigmetgeld schreef:
03-05-2019 15:34
Mensen die plotseling rijk worden hebben hier vaak moeite mee. Het is een deel van mijn werk om dat te voorkomen (ik houd me onder andere bezig met vermogensoverdracht van ouders naar kinderen, en verkoop van kleine bedrijven waarbij mensen ineens vermogen tot hun beschikking hebben). Maar wij werken daar rustig naar toe, en het uitgangspunt is vrijwel nooit een uitkering of minimumloon ofzo. De loterij winnen is echt anders.

Maar langzaam verschuiven je waarden inderdaad. Zo droom je terwijl je op je rammelscooter zit van een auto, zo denk je 'ach, waarom een tweedehands als ik ook een nieuwe kan kopen', en zo koop je er een tweede bij omdat je die leuk vindt. Het tempo hangt af van je dromen: Mensen die nooit om auto's hebben gegeven gaan echt niet ineens heel dure kopen, maar mensen die altijd al van mooie wagen droomden misschien juist de volgende dag al.
Wat probeer je precies te voorkomen? Dat mensen hun geld ineens teveel/ondoordacht uitgeven of probeer je voorkomen dat mensen hun geld helemaal niet willen uitgeven? En hoe wakker je eens wens dan aan? Of is het puur in belastingtechnisch opzicht?

Mijn wensen liggen vooral op het gebied van eten. Ik zou mijzelf luxer/beter/ wellicht ook duurder eten gunnen, vaker of exclusiever uit eten willen maar ik kan uiteraard niet mijn eetlust met factor 10 vermenigvuldigen. Of ineens 50 keer eten i.p.v. 5 keer op een dag. Hoe graag ik ook zou willen, mijn maag beperkt mij. :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Niks anders dan nu. Daarom doe ik ook niet mee aan loterijen.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
03-05-2019 15:46
Wat probeer je precies te voorkomen? Dat mensen hun geld ineens teveel/ondoordacht uitgeven of probeer je voorkomen dat mensen hun geld helemaal niet willen uitgeven? En hoe wakker je eens wens dan aan? Of is het puur in belastingtechnisch opzicht?
In principe geef ik inderdaad fiscaal en juridisch advies en help met nadenken over investeringen. Hoe ze hun geld willen uitgeven is niet mijn zaak, maar ik ben vaak betrokken bij situaties waarin plotseling van alles wijzigt: als je je bedrijf verkoopt en gaat rentenieren, of als je ouders hun vermogen aan jou willen/hebben overdragen, dan verandert er vanalles in je leven.

En soms heb je dan in plaats van vragen over 'hoe zet ik een beleggingsportefeuille op' en 'wat is een handige fiscale vorm om buitenlands vermogen in Nederland als pensioen te gebruiken' vooral vragen over 'wat moet ik eigenlijk met dat geld' of 'hoe voel ik me niet schuldig over de rest van mijn leven het geld uitgeven dat mijn vader in zijn leven heeft verdiend?'.

Soms probeer je mensen wat af te remmen, soms moedig je ze wat aan, maar ik probeer vooral te voorkomen dat ze spijt krijgen, dus het is vooral veel uitvragen over wat ze 'echt' willen, en zorgen dat de opzet die we verzinnen daarbij past. De ene wil veel vrijheid en het liefst alles gewoon op een bankrekening en het daarna zelf uitzoeken, de ander wil juist een jaarlijkse 'uitkering' en een muurvaste portefeuille die geen aandacht nodig heeft. Meestal past wat ze willen ook wel bij wie ze zijn, soms moet je echt iets anders adviseren.
Mijn wensen liggen vooral op het gebied van eten. Ik zou mijzelf luxer/beter/ wellicht ook duurder eten gunnen, vaker of exclusiever uit eten willen maar ik kan uiteraard niet mijn eetlust met factor 10 vermenigvuldigen. Of ineens 50 keer eten i.p.v. 5 keer op een dag. Hoe graag ik ook zou willen, mijn maag beperkt mij. :mrgreen:
Eten in een sterrentent, een prive-kookcursus van een topchef, speciale culinaire reizen, een prive-chef thuis uitnodigen, mogelijkheden genoeg om je geld uit te geven :)
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
handigmetgeld schreef:
03-05-2019 16:01
Eten in een sterrentent, een prive-kookcursus van een topchef, speciale culinaire reizen, een prive-chef thuis uitnodigen, mogelijkheden genoeg om je geld uit te geven :)
Klinkt goed in theorie! Waarschijnlijk ook in praktijk ;-) Wat ik me afvraag is wanneer mensen de drempel overgaan van wens/droom/idee naar doen. Of dat nou gaat over gaan eten in een sterrenrestaurant of beleggen in vastgoed. Maar dat is waarschijnlijk niet meer het terrein van een fiscalist en zal sterk van persoon tot persoon verschillen.
Alle reacties Link kopieren
Een huis kopen, wereldreis maken, deel naar goede doelen, deel naar mijn ouders, wat leuke kleren kopen, een auto en rijbewijs?

Ligt er aan hoe veel ik win.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
02-05-2019 13:18
Dat denk ik dus ook. En misschien dat je dus wel die tas van 250 gaat kopen maar bijv niet eentje van 25.000 euro.

O ja ik had ook inderdaad meer de tas van 250 in mijn hoofd. 25.000 was nog niet eens in me opgekomen, maar dat gaat nooit gebeuren. Maar gewoon meer een paar schoenen die net iets duurder is dan wat ik normaal uitgeef.
Liv8 schreef:
03-05-2019 18:36
O ja ik had ook inderdaad meer de tas van 250 in mijn hoofd. 25.000 was nog niet eens in me opgekomen, maar dat gaat nooit gebeuren. Maar gewoon meer een paar schoenen die net iets duurder is dan wat ik normaal uitgeef.
Ja, net iets duurder kan ik me idd wel voorstellen. En ook dat dan verschuift wat je gewone bedragen vindt om uit te geven. Ik geef nu bijv 100 euro uit aan schoenen. Maar misschien is dat voor sommige mensen ook al 10× zoveel als wat ze normaal vinden, terwijl ik op mijn beurt denk: 1000 voor schoenen kan ik nooit normaal vinden.
Alle reacties Link kopieren
Als ik zoveel geld zou winnen zou ik in mijn favoriete hotel een kamer voor de komende 10 jaar reserveren. Dat ik er altijd heen kan als ik wil, dat mijn spulletjes er klaar staan zonder dat ik ze mee hoef te slepen en dat er altijd plek is als ik er wil zijn. Lijkt me heerlijk, veel fijner dan een vakantiehuis waar je dan ook weer zorgen van hebt.

Ik zou de hypotheek zo snel mogelijk aflossen, zodat ik daarna ruimer kan leven. Ik zou wat dingen van mijn verlanglijstje in huis en in de tuin laten doen die we nu op de lange baan schuiven. Ik zou m'n familie steunen en hun hypotheken aflossen. Maar ik zou wel mijn werk blijven doen.

Veel geld aan artsen zonder grenzen weggeven, en nog wat aan een aantal goede doelen die onderwijs voor meisjes stimuleren. Ik zou heel graag iets goeds doen voor de leefbaarheid in ons eigen dorp, iets met ondersteuning van de retail, denk ik. Misschien een stimuleringsfonds voor startende winkeliers, lijkt me echt tof, dat mensen starten met een winkel of horeca zodat het wat gezelliger wordt in het centrumpje.

En verder wat luxer leven en een personal trainer die me helpt om af te vallen en te sporten. Ik weet niet of het dan al op is. Maar de rest zou ik lekker wegzetten zodat ik daar elk jaar nog een 50k van kan opnemen om te leven zonder zorgen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Als het echt zo'n megabedrag zou zijn als in de USA zou ik mijn omgeving ont-huizen en er natuur voor in de plaats aan laten leggen.

Verder zou ik ook eerste rang zitten bij de jumpings op de Olympische Spelen. Lijkt me gaaf 'ns mee te maken.

Met tassen heb ik dan weer niets. Heb ook wel 'ns een dure leren van 70 euro geprobeerd, maar uiteindelijk gebruik ik het liefst die canvas modellen van soepel materiaal met genoeg vakjes.

En een auto die helemaal naar m'n zin is kan ik ook onder de ton nog wel vinden ;-D
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-05-2019 13:30
Als het echt zo'n megabedrag zou zijn als in de USA zou ik mijn omgeving ont-huizen en er natuur voor in de plaats aan laten leggen.

Verder zou ik ook eerste rang zitten bij de jumpings op de Olympische Spelen. Lijkt me gaaf 'ns mee te maken.

Met tassen heb ik dan weer niets. Heb ook wel 'ns een dure leren van 70 euro geprobeerd, maar uiteindelijk gebruik ik het liefst die canvas modellen van soepel materiaal met genoeg vakjes.

En een auto die helemaal naar m'n zin is kan ik ook onder de ton nog wel vinden ;-D
Zoals dat eerste zou ik ook misschien wel doen. Onthuizen niet, maar wel een stuk grond kopen en omtoveren naar ‘natuur’ zoals ik het graag wil. Een groot landschapspark samen met mijn ingehuurde personeel ontwerpen en creëren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven