Geld & Recht alle pijlers

Wat zou jij doen? vergoeding ja/nee

24-09-2010 15:42 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een webwinkel en onlangs heb ik een klant 15 dozen krijtjes verkocht die hij kennelijk nodig had voor een workshop. Ik heb deze krijtjes besteld bij groothandel en geleverd (ik had er zelf nog een paar op voorraad van hooguit een jaar geleden, de rest bijbesteld)

NA het gebruiken van de krijtjes, is hij tot de ontdekking gekomen dat niet elk doosje dezelfde kleuren heeft. (de krijtjes zijn dus gebruikt en niet meer geschikt voor verkoop)

de doosjes met krijtjes kosten incl. EDIT PRIJZEN WEGGEHAALD

Ben ik nalatig geweest door niet te checken of alle doosjes dezelfde kleuren hadden (dit heeft hij niet specifiek gevraagd maar had hij wellicht wel mogen verwachten)?

als ze NIET gebruikt waren, had ik uiteraard de spullen teruggenomen en nieuwe besteld er zeker van zijnde dat hij 15 keer dezelfde kleuren had...

Wat zou jij doen?

EDIT: Hij had krijtjes ruim een week in huis voor het geven van workshop.

Wat zou jij doen?

Totaal aantal stemmen: 50

De foutieve krijtjes terugnemen, en vervangen voor nieuwe (18%)
Gedeeltelijke vergoeding aanbieden (28%)
niks aanbieden, tis gebruikt (54%)
Heeft 'ie ze niet zelf gemixt? Workshop geweest, krijtjes niet meer nodig? Of is dat een hele verdorven gedachte van me...

Ik geloof dat ik zou proberen de schade te verhalen bij de groothandel. Krijg je daar nul op rekest, dan zou ik een 50/50 regeling voorstellen: hij krijgt de helft van z'n geld terug.
quote:gelukkigmeisje schreef op 24 september 2010 @ 15:53:

@gw ja het zijn dure krijtjes van Stockmar.

Maar mag ik dan niet dezelfde verwachtingen hebben van mijn groothandel? (15 keer zelfde krijtjes)

Er zat één doosje bij van een jaar geleden? Dan kun je dat toch niet op de groothandel afschuiven?

Ik zou het foutieve pakje vervangen met een kleine attentie (zoiets als een schetsblok idd) voor het ongemak. Als dát geen mond tot mond reclame oplevert weet ik het niet meer.

Edit; alle doosjes hadden verschillende kleuren? Dan die 14 bij de groothandel verhalen, maar de klant wel de juiste krijtjes toezenden danwel geld terug geven. Met dat schetsblok uiteraard.
heb klant gebeld, hij is vriendelijk en vindt ook dat het mijn fout niet is...maar snap zijn verwachtingen ook wel...heb groothandel gebeld en word teruggebeld maar het klonk niet alsof ze iets van schuld op zich willen nemen...
Maar heeft hij nu 12 verschillende kleuren rood? Dat zou ik dan wel even bij de groothandel navragen of dat normaal is dan kun je het nl. in webshop erbij zetten.
@madhe, zoals gezegd, het waren 4 doosjes die hooguit een jaar geleden zijn besteld met hetzelfde bestelnummer en het is niet dat er 4 keer andere kleuren zijn (dan zou ik idd de oorzaak bij mijzelf zoeken)

ok, ik ga klant schadeloosstellen en de blokjes allemaal terugnemen en ze als tweedehands verkopen. Hopelijk kan groothandel mij nog deels een vergoeding geven.
@gw

nee niet 12 verschillende tinten...denk zo'n 3 tinten per kleur (en van sommige kleuren gewoon 15 keer dezelfde...snap het zelf ook niet zo goed)
quote:gelukkigmeisje schreef op 24 september 2010 @ 16:28:

@madhe, zoals gezegd, het waren 4 doosjes die hooguit een jaar geleden zijn besteld met hetzelfde bestelnummer en het is niet dat er 4 keer andere kleuren zijn (dan zou ik idd de oorzaak bij mijzelf zoeken)

ok, ik ga klant schadeloosstellen en de blokjes allemaal terugnemen en ze als tweedehands verkopen. Hopelijk kan groothandel mij nog deels een vergoeding geven.Dat zou ik eisen en niet hopen.
De klant mag terecht verwachten dat hij dezelfde kleuren krijtjes krijgt. Hier mag je de groothandel op aanspreken, zoals je gedaan hebt. Ik zou de klant wel compensatie aanbieden. Of het z´n eerste of z´n tiende bestelling is vind ik helemaal niks uitmaken.
@wuiles

in hoeverre kan ik het eisen als het gebruikt is?

om het nog complexer te maken....er zit nog een schakel tussen mij en stockmar

Op hun website vermelden ze het als volgt:

stockmar krijtjes

Mag je van krijtjes van natuurlijke materialen (licht) kleurverschil verwachten??
Ik heb toch de neiging om te zeggen dat de klant, die een week van te voren de krijtjes kreeg, de taak heeft om het gekochte waar te inspecteren voor het te gaan gebruiken. Nu heb jij er ook niks meer aan, en ben jij de dupe.

Hij hefet toch ook gewoon een plicht om de aankoop te inspecteren, of ben ik nou gek?
quote:gelukkigmeisje schreef op 24 september 2010 @ 16:35:

@wuiles

in hoeverre kan ik het eisen als het gebruikt is?

om het nog complexer te maken....er zit nog een schakel tussen mij en stockmar

Op hun website vermelden ze het als volgt:

stockmar krijtjes

Mag je van krijtjes van natuurlijke materialen (licht) kleurverschil verwachten??Je hebt iets geleverd gekregen dat niet aan de eisen voldoet die je redelijkerwijs zou mogen stellen. Punt. Wie de fabrikant is doet verder niet terzake. Of de groothandel de kosten kan verhalen op de fabrikant is ook niet jouw probleem.
Even puur uit interesse hoor... Zijn 't nou een soort vetkrijtjes? Vindt ze wel cool namelijk
668, the neighbour of the Beast
tsss groothandel gesproken die me vertelt dat 'de ene tint op was dus hebben we een andere tint erbij gedaan en zo doen we dat al jaaaaaaren' hij gaat nog overleggen, maar heb er een hard hoofd in....
@marels

wil je tweedehands krijtjes kopen hahaha ja het is gemaakt van bijenwas. zijn heul natuurvrindelijk

special price for you ;)
Gelukkigmeisje, de groothandel heeft jou iets geleverd dat niet voldoet. Dat zij dat al jaren zo doen, doet daar natuurlijk helemaal niets aan af. De klant kan inderdaad bij jou terecht, maar in dat systeem zit ook besloten dat jij dus je schade kunt (en dient!) te verhalen op de groothandel. NATUURLIJK zijn ze onaardig, en NATUURLIJK zullen ze eerst aangeven hier niets mee te doen. Maar wederom, je staat dus wel in je recht en dat weten zij ook! Denk eens aan jouw positie, jij bent hier de goede klant, en jij wordt opgezadeld met hun probleem.

Wat Wuiles dus zei: niet hopen, maar eisen! Echt! Wijdt er desnoods een boze brief aan, maar laat je niet te makkelijk afschepen hoor!

succes van een ietwat strijdlustige Chocobo
GM : wél die groothandel erop aanspreken hoor, JIJ staat in je recht, ZIJ hebben een fout gemaakt. En als ze dat al jaaaaaaaren doen, dan hadden ze dat je op z'n minst even kunnen vertellen voordat je die krijtjes bij hun kocht.

Vraag om een direct contactpersoon bij die groothandel die dat probleem gaat onderzoeken en bel/mail hem met het probleem en de vraag wat ze eraan gaan doen. Bel diegene terug als je over een paar dagen nog geen antwoord hebt gekregen. Ze kunnen je op z'n minst een (gedeeltelijke) tegoedbon geven voor een volgende bestelling.
Ohja, en de groothandel zal eerst zeggen dat het niet mogelijk is om die krijtjes weer terug te nemen, dat er in de algemene voorwaarden staat dat gekochte goederen meteen gecontroleerd dienen te worden, dat de krijtjes al gebruikt zijn enz enz enz. Ze zullen niet meteen je geld teruggeven (en ze hopen natuurlijk dat je het hierbij laat zitten, spaart hen weer een teruggave/tegoedbon en tijd uit). Dus laat het niet hierbij zitten hoor, bel ze gek, dan kunnen ze zeker wat doen hoor !! (En ik heb er ervaring mee, werk zelf bij een soort van groothandel, yesss in november begint het gelazer weer )
quote:TheEmpress schreef op 24 september 2010 @ 16:44:

Ik heb toch de neiging om te zeggen dat de klant, die een week van te voren de krijtjes kreeg, de taak heeft om het gekochte waar te inspecteren voor het te gaan gebruiken. Nu heb jij er ook niks meer aan, en ben jij de dupe.

Hij hefet toch ook gewoon een plicht om de aankoop te inspecteren, of ben ik nou gek?Hoever gaat die plicht dan? Als ik het goed begrijp gaat het om een 15 doosjes met krijtjes en zit het probleem in samenstelling van de krijtjes van 11 van die doosjes. Is het dan redelijk dat de klant alle doosjes controleert. Ik zou kijken of er in de doos die ik kreeg 15 doosjes krijtjes zaten en er misschien een doosje openmaken om te kijken of ik wel de goede inhoud had.
@TO; wil je mij eens mailen? vivaangel5@gmail.com
Kleine opmerkingt tussendoor. Ik heb jaren gekleurd met precies die krijtjes en altijd waren de kleuren verschillend.

Ook heb ik in een winkel gewerkt waar ze werden verkocht, alle kleuren rood varieerden een beetje met elkaar (spiegelen van die krijtjes op kleur was ook een drama om te doen)

Dit zijn vetkrijtjes met natuurlijk kleurmiddel. Dit natuurlijk kleurmiddel verschilt wel eens. Zodoende.
quote:gelukkigmeisje schreef op 24 september 2010 @ 16:52:

tsss groothandel gesproken die me vertelt dat 'de ene tint op was dus hebben we een andere tint erbij gedaan en zo doen we dat al jaaaaaaren' hij gaat nog overleggen, maar heb er een hard hoofd in....Dat klopt wel.
quote:gelukkigmeisje schreef op 24 september 2010 @ 16:54:

@marels

wil je tweedehands krijtjes kopen hahaha ja het is gemaakt van bijenwas. zijn heul natuurvrindelijk

special price for you ;)Hoeveel vraag je voor een doosje?? Ik heb wel belangstelling :D
quote:wuiles schreef op 24 september 2010 @ 15:54:

Er vanuitgaande dat hij de klacht zo snel mogelijk bij je heeft gemeld ben ik van mening dat je het product dient terug te nemen en jouw schade dient te verhalen op de groothandel/leverancier.eens. Maar ook afhankelijk van wat je precies aangeboden hebt. Je moet gewoon leveren wat je belooft.
Wat vraag je voor een doosje?

Ik vind ze wel gaaf eigenlijk, ook eventueel voor op 't werk.

Enne, hoeveel verzendkosten? Of woon je in Zeeland?
668, the neighbour of the Beast
He Five, zin om te krijten:) Grapje, ik geloof dat ik je begrijp gezien je eerdere post

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven