Geld & Recht alle pijlers

Wat zouden jullie doen?

28-08-2012 10:33 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje geleden was de Nintendo DS van mijn oudste dochter opeens spoorloos verdwenen. Ik dacht dat hij wel weer boven water zou komen, maar nu, 4 maanden later, hebben we hem nog steeds niet gevonden. Jongste dochter speelde er wel eens mee en het kan eigenlijk bijna niet anders dan dat zij er iets mee heeft gedaan, in de vuilnisbak gegooid misschien?

Ik vind het zo sneu voor mijn oudste. Als ik het makkelijk kon betalen, had ik al een nieuwe voor haar gekocht, maar het is toch weer een flink bedrag dat ik eigenlijk niet kan missen. Geen nieuwe kopen vind ik eigenlijk ook niet kunnen, want zij kan er niets aan doen dat hij weg is (dat weet ik zeker). Jongste dochter was toen pas 2, dus die kan ik het ook niet echt verwijten.

Wat zouden jullie doen? Misschien elke maand een bedrag opzij leggen en dan, als de oude over een half jaar of zo nog niet gevonden is, een nieuwe kopen? Feit is dat oudste er niet zoveel mee deed, dus dan is een nieuwe kopen misschien ook overbodig (maar ze wil er uiteraard wel weer een).
Marktplaats.
Maar ze deed er niet zoveel mee? Dan geen nieuwe kopen!
Marktplaats durf ik niet zo goed eigenlijk.

En geen nieuwe kopen zit ik natuurlijk ook aan te denken, maar het was wel haar DS die ze nu buiten haar schuld om niet meer heeft. En ze wil hem natuurlijk wel.
Marktplaats of rondvragen bij vrienden/kennissen/facebook.

Je kunt ook je dochter een bedrag geven (bijv 50 euro) waar ze dan zelf iets anders voor mag uitzoeken ipv de ds (waar ze toch al niet zo veel mee deed). Of je dochter de helft laten sparen en zelf de andere helft bij leggen.

Een ds is te duur om aan je dochter te geven als het een principe kwestie is.
Uitleggen dat het heel erg vervelend is dat dit is gebeurd en dat je dit inderdaad heel erg voor haar vindt, maar dat deze dingen nu eenmaal gebeuren.

Krijgt ze zakgeld/rapportgeld/verjaardagsgeld? Laat haar zelf meesparen voor een nieuwe en als je merkt dat ze dit ijverig doet, kun je over een poosje zeggen dat jullie samen de Nintendo gaan kopen en leg je een x bedrag zelf bij. Zo leert ze ook te sparen voor dingen, die ze écht graag wil.
Ik zie ze op MP voor 70 euro, da's wel te doen toch? (weet niet wat ze nieuw kosten)
uitleggen dat je er elke maand wat voor apart legt en dan over een tijd voor een nieuw kan kijken. Zo leert ze meteen dat dingen nu eenmaal geld kosten en dat als iets kwijt is, er niet meteen geld is om een nieuwe te kopen...En mocht er een nieuwe komen, een vaste opbergplaats bespreken, als je klaar bent met spelen, in de kast etc. Zo kan de jongste het niet in haar handjes krijgen.
Geen DS maar een WII aanschaffen.

Die raken ze tenminste niet zo snel kwijt.
Gamemania verkoopt soms ook tweedehands DSen.
Ik zou geen nieuwe kopen...

ik bedoel mijn oudste was totaal verslingerd aan zijn DS tot hij op een dag stuk ging. Ik wilde hem best een nieuwe geven, maar had er ook niet zo het het geld voor. Dus hebben we gezegd dat hij maar moest wachten tot zijn verjaardag, dan kon hij geld vragen ipv cadeaus en zouden wij wel bijleggen wat hij te kort kwam.

Dat duurde nog ongeveer een half jaar en ik heb niks van afkickverschijnselen gemerkt. Ondertussen is hij jarig geweest en heef hij inderdaad een nieuwe. Weer compleet verslaafd natuurlijk, haha. Maar mijn ervaring is dus: het is leuk als het ding beschikbaar is...is het ding er niet dan gaat het verlangen ook snel weer weg.

Laat haar dus zelf sparen en wie weet hoeft ze tegen de tijd dat ze het geld bij elkaar heeft geen ds meer.
Linkje:

Nintendo DS

Evt zou ik voor de 3DS gaan, omdat alle nieuwe spellen daar volgens mij voor gemaakt worden (en niet meer geschikt meer zijn voor de DS)

Nintendo 3DS
Als ze er toch niet zoveel mee deed, zou ik het gewoon even zo laten. Ze hoeven toch niet alles te hebben wat ze maar willen?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ik laat het nog maar even zo, bedankt voor jullie reacties.

Elmervrouw, natuurlijk hoeven ze niet alles te hebben wat ze maar willen, maar het is natuurlijk wel sneu als ze hem buiten haar schuld niet meer heeft. Haar zusje maakt ook al vaak iets wat van haar is kapot, dus dan is ze heel verdrietig. Dan voelt het voor mij als moeder natuurlijk ook rot. Ze had er zelf voor een deel voor gespaard.
Je oudste moet haar spulletjes dan maar beter opbergen. Met een peuter in huis is het vragen om moeilijkheden als je Nintendo's en kwetsbaar speelgoed gewoon laat liggen. Ze moet aanleren om haar spullen op een hoge plank of op haar kamer te leggen.
quote:xantos schreef op 28 augustus 2012 @ 10:46:

Marktplaats of rondvragen bij vrienden/kennissen/facebook.

Inderdaad! Veel rondvertellen dat dit is gebeurd. Je wilt niet weten hoeveel prima DS-en er achterin een kast liggen omdat er een nieuwere versie uit is gekomen. Ik heb er ooit 1 gekregen in ruil voor een zelfgebakken appeltaart
Ik heb er nog 1 liggen (een metallic roze) die je van mij mag hebben. Hij is al wel een jaar of 4 oud volgens mij, maar hij werkt nog prima. Wordt alleen nooit meer gebruikt.
Dat is wel heel erg lief, Dubbelvla! Waar woon je? En wil je er niks meer voor hebben dan?
Ik woon omg Breda, en ik moet m even zoeken maar ik hoef er echt niets voor te hebben. Dat ding ligt hier nu toch maar te verstoffen.
Wauw, dat zou echt super zijn! Ik zal ivm herkenbaarheid even een e-mailadres aanmaken, dan kunnen we het er verder over hebben. Ben er helemaal blij mee! :-D
Zou je me willen mailen? flip1234567890@hotmail.com

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven