Gezondheid alle pijlers

Laag hb en ferritinegehalte - wie ook?

31-10-2025 18:29 11 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi, ik wilde me aanmelden als bloeddonor. Bij het intakegesprek werd m'n hb geprikt dmv vingerprik. Deze bleek 6,8 te zijn. Veel te laag natuurlijk om bloed te geven. Daarna hebben ze een buisje afgenomen om te testen, toen kwam m'n hb op 6,6. Vandaag kreeg ik via de post m'n ferritinegehalte door. Deze is ook maar 11...
Ik heb over 2 weken een afspraak bij de huisarts staan.
Wie van jullie heeft dit ook gehad? Duurde het lang voor het hersteld was? Voelde je ook verschil?
Ik had het regelmatig toen ik nog bloed gaf. Ik slikte daarom staal tabletten op voorschrift van de huisarts.
Ik merkte het ook snel doordat ik dan sneller moe was en vaak hoofdpijn had.
Het is wat het is
Toen ik als puber een tijdje om de 2 weken ongesteld werd en daardoor ijzertekort had. Ik was moe, zag ik soms sterretjes en viel ik iedere dag wel een keer flauw. Ik heb toen pillen gekregen van de huisarts en toen was het snel over, heb geloof ik een maand of 2 pillen moeten slikken.
Ik had dezelfde waardes als jou,ik heb een half jaar aan de staal tabletten gezeten maar die deden maar weinig.
Bij mij was het teveel bloedverlies tijdens de menstruatie,ik heb toen een novasure laten doen en mijn waardes zijn nu goed.

Misschien dat dat bij jou ook is?
Ja, ik gebruik tegenwoordig de allergrootste maat tampons van ob en alsnog zijn ze om de 2 uur vol. Moet er 's nachts ook gewoon een keer uit om de boel te verschonen.
Ik had ook zo’n lage waardes. 2 keer een Ijzerinfuus gekregen omdat de waardes steeds zakten. Bij mij lag het aan mijn menstruaties. Ik heb een novasure behandeling laten doen en sindsdien zijn mijn ijzer en ferritine op peil en voel ik me stukken beter.
Ik heb hetzelfde als jou gehad. Ook via de bloedbank erachter gekomen dat mijn ferritine erg laag was. Zelf had ik (nog) niet echt last van de lage gehaltes. Ik kreeg ijzertabletten van de dokter voor een tijdje, wat mijn waardes weer omhoog kreeg. Daarna is het nog een keer voorgekomen, maar sinds ik elke dag zelf ijzer bijslik samen met vitamine C gaat het eigenlijk prima. En plasma geven in plaats van vol bloed valt bij mij ook beter.
Mijn waardes waren nog een stuk lager dan de jouwe. Pillen hielpen niet meer dus uiteindelijk aan het infuus gegaan. Dat hielp. Wat ik voelde toen het zo laag was, was enorm moe, soms te moe om mijn hoofd rechtop te houden. Heel vaak duizelig en slap. Dat is na het infuus een stuk beter geworden.
Mijn hb us altijd goed geweest maar mojn ferretine is bij mij altijd te laag geweest. Nooit last van gehad en ook nooit wat aan hoeven doen van de huisarts.
Ik heb langere tijd rondgelopen met een flink ijzertekort en bloedarmoede, duurde ook erg lang voor mn waardes omhoog gingen, uiteindelijk een infuus gehad

Toevallig heb ik kort geleden ook een topic geopend over ijzertekort, mogelijk heb je hier wat aan https://forum.viva.nl/gezondheid/veel-v ... #p36011512
riekie92 schreef:
31-10-2025 19:30
Ja, ik gebruik tegenwoordig de allergrootste maat tampons van ob en alsnog zijn ze om de 2 uur vol. Moet er 's nachts ook gewoon een keer uit om de boel te verschonen.
Ja dat had ik dus ook.
Misschien de novasure een optie voor je? Dan kan je allen geen kinderen meer krijgen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven