Waterschapsbelasting
donderdag 27 september 2012 om 17:25
Ik kreeg zojuist een brief in de bus dat ik waterschapsbelasting moet gaan betalen. Ik snap hier niks van, want ik heb dit nooit hoeven betalen dus hoezo nu wel? Ik sta wel ingeschreven op dit adres bij de GBA, maar het huis staat volledig op naam van mijn vriend, en hij betaald dan ook waterschapsbelasting voor deze woning. Ik dacht dat je dit per woning moest betalen, en niet per persoon? Op de specificatie staat ook dat ik moet betalen voor de woning op adres x waar 2 personen verblijven. Dit vind ik dus al vreemd, maar ook dat ik hier al 2 jaar sta ingeschreven en ik er nu pas iets van hoor. En aangezien ik hier enkel medebewoner ben, en niet hoofdbewoner van het huis: waarom moet ik het hier wel betalen, en niet toen ik bij mijn ouders woonde tussen mijn 18e en 21e? Toen zat ik feitelijk in dezelfde situatie als nu, en dat is hier een paar straten verder dus valt ook onder dezelfde gemeente. Ik heb (uiteraard) gelijk geprobeerd te bellen, maar ze zijn as maandag pas weer bereikbaar. Ik vind dit echter zo vreemd, zijn hier misschien slimmerikken die me kunnen uitleggen hoe dit zit?
donderdag 27 september 2012 om 17:39
- ja, je betaald per persoon per woning
- heeft je vriend ook een aanslag gekregen of alleen jij?
- staat er expliciet op jouw aanslag dat je voor twee personen moet betalen?
Het kan gewoon toeval zijn, dat ze dit jaar de aanslag aan jou gericht hebben in plaats van aan je vriend. Zolang je één aanslag voor twee personen ontvangt (ongeacht aan wie die gericht is), lijkt het me dat er niks raars aan de hand is.
- heeft je vriend ook een aanslag gekregen of alleen jij?
- staat er expliciet op jouw aanslag dat je voor twee personen moet betalen?
Het kan gewoon toeval zijn, dat ze dit jaar de aanslag aan jou gericht hebben in plaats van aan je vriend. Zolang je één aanslag voor twee personen ontvangt (ongeacht aan wie die gericht is), lijkt het me dat er niks raars aan de hand is.
donderdag 27 september 2012 om 17:40
Wij hebben dit ook gehad. Huis staat volledig op mijn naam, maar mijn man kreeg de aanslag. Bleek dat dit zo was omdat hij de oudste was. Hoofdbewoner of medebewonder kijken ze dan niet naar.
Gewoon even bellen, want je hoeft zoiezo maar 1x te betalen.
Je betaald per adres 1x voor het aantal ingeschreven personen.
Gewoon even bellen, want je hoeft zoiezo maar 1x te betalen.
Je betaald per adres 1x voor het aantal ingeschreven personen.
donderdag 27 september 2012 om 18:17
Ik betaalde al jaren voor ons huishouden de waterschapsbelasting, maar na een verhuizing ging de aanslag ineens naar mijn man. Ik heb gebeld om te vragen waarom dat was, en kreeg te horen dat ze de aanslag standaard naar de oudste mannelijke bewoner sturen. Dat kon ook echt niet anders.
Misschien denken ze dat je een man bent ?
Misschien denken ze dat je een man bent ?
donderdag 27 september 2012 om 18:21
Haha, ik ben en geen man en ook absoluut niet de oudste.
Op de specificatie staat duidelijk dat het voor ons allebei is, maar mij vriend heef een week geleden dezelfde brief gekregen en dat is inmiddels van zijn rekening afgeschreven. Hij heeft dus al lang betaald. Is het dan een foutje? Lijkt me raar dat we 2x voor 2 personen moeten betalen
Op de specificatie staat duidelijk dat het voor ons allebei is, maar mij vriend heef een week geleden dezelfde brief gekregen en dat is inmiddels van zijn rekening afgeschreven. Hij heeft dus al lang betaald. Is het dan een foutje? Lijkt me raar dat we 2x voor 2 personen moeten betalen
donderdag 27 september 2012 om 18:21
In Groningen gaat de rekening naar 1 persoon per huishouden, het is 1 bedrag per huishouden dus. Als er meerdere mensen wonen, is het bedrag wel hoger dan dat er maar 1 iemand op het adres ingeschreven zou staan. Ik weet niet hoe dat in andere gemeenten zit. In welke gemeente woon je?
Ik woon in een studio in Groningen en betaal ongeveer 400 euro per jaar aan gemeentelijke belastingen (afvalstoffenheffing vd Gemeente en waterschapbelasting/zuiveringsheffing bij Hefpunt). Als een tweede persoon zich bij mij op het adres inschrijft gaan de gemeentelijke belastingen in totaal met 190 euro omhoog! (waarvan 50 euro afvalstoffenheffing en 140 euro waterschapbelasting).
Ik woon in een studio in Groningen en betaal ongeveer 400 euro per jaar aan gemeentelijke belastingen (afvalstoffenheffing vd Gemeente en waterschapbelasting/zuiveringsheffing bij Hefpunt). Als een tweede persoon zich bij mij op het adres inschrijft gaan de gemeentelijke belastingen in totaal met 190 euro omhoog! (waarvan 50 euro afvalstoffenheffing en 140 euro waterschapbelasting).
donderdag 27 september 2012 om 18:23
ps, het lijkt mij inderdaad raar als jullie allebei een rekening hebben gekregen voor 2 personen. 1 x 2 personen lijkt mij genoeg
. Ik heb in het verleden ook met meerderen in een huis gewoond en toen kreeg degene die zich het eerst had ingeschreven op het adres altijd de gemeentelijke belastingen brief
.
donderdag 27 september 2012 om 18:27
quote:evalinde89 schreef op 27 september 2012 @ 18:21:
Op de specificatie staat duidelijk dat het voor ons allebei is, maar mij vriend heef een week geleden dezelfde brief gekregen en dat is inmiddels van zijn rekening afgeschreven. Hij heeft dus al lang betaald. Is het dan een foutje? Lijkt me raar dat we 2x voor 2 personen moeten betalenKijk, vandaar mijn vraag. Dan is het duidelijk een fout en moet je maandag even bellen. Aangezien je kan bewijzen dat het al afgeschreven is, is het zo opgelost lijkt me.
Op de specificatie staat duidelijk dat het voor ons allebei is, maar mij vriend heef een week geleden dezelfde brief gekregen en dat is inmiddels van zijn rekening afgeschreven. Hij heeft dus al lang betaald. Is het dan een foutje? Lijkt me raar dat we 2x voor 2 personen moeten betalenKijk, vandaar mijn vraag. Dan is het duidelijk een fout en moet je maandag even bellen. Aangezien je kan bewijzen dat het al afgeschreven is, is het zo opgelost lijkt me.
donderdag 27 september 2012 om 19:06
quote:mariap schreef op 27 september 2012 @ 18:46:
Bij ons (NH) is het zo dat je Of voor 1 persoon betaalt, OF voor 3 (dus als je met zijn tweeën bent of met zijn vijfen, maakt niet uit, dan betaal je 3x het eenpersoonstarief.Ja dat is hier ook zo. Er staat op voor 2p en dat valt dan in de categorie 2 of meer personen/ 3 huppeldepup (ben de term even kwijt)
Bij ons (NH) is het zo dat je Of voor 1 persoon betaalt, OF voor 3 (dus als je met zijn tweeën bent of met zijn vijfen, maakt niet uit, dan betaal je 3x het eenpersoonstarief.Ja dat is hier ook zo. Er staat op voor 2p en dat valt dan in de categorie 2 of meer personen/ 3 huppeldepup (ben de term even kwijt)
donderdag 27 september 2012 om 19:07
quote:mariap schreef op 27 september 2012 @ 18:46:
Bij ons (NH) is het zo dat je Of voor 1 persoon betaalt, OF voor 3 (dus als je met zijn tweeën bent of met zijn vijfen, maakt niet uit, dan betaal je 3x het eenpersoonstarief.Ja, in Groningen is dat ook zo met de waterschapsbelasting. 1 persoon = 70E, 2 of 3 personen maakt niet uit, is een meerpersoonshuishouden en dan betaal je 140E meer dan een eenpersoonshuishouden, wordt dus 210E.
Bij ons (NH) is het zo dat je Of voor 1 persoon betaalt, OF voor 3 (dus als je met zijn tweeën bent of met zijn vijfen, maakt niet uit, dan betaal je 3x het eenpersoonstarief.Ja, in Groningen is dat ook zo met de waterschapsbelasting. 1 persoon = 70E, 2 of 3 personen maakt niet uit, is een meerpersoonshuishouden en dan betaal je 140E meer dan een eenpersoonshuishouden, wordt dus 210E.