Geld & Recht alle pijlers

weer belasting terugbetalen

27-06-2011 23:28 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
mzucht
Ontvang je voorlopige teruggave oid? Misschien dat je geschatte jaarinkomen te laag staat, waardoor je maandelijk iets te veel ontvangt.
ik ontvang geen teruggave meer, die heb ik 2 jaar geleden al stop laten zetten
quote:kitty.elastic schreef op 27 juni 2011 @ 23:28:

voor het 3e of 4e jaar achter elkaar moet ik weer belasting bijbetalen!! zo'n 600 euro.. en ik snap gewoon niet waarom. Ik doe niets spannends, ben in loondienst ( bij een megagrootbedrijf, dus ik kan ervan uitgaan dat de afdracht van belastingen goed verloopt ), ik heb geen bezittingen, geen schulden, geen rare aftrekposten, geen partner, geen kinderen, geen 2e baan.. helemaal niets.

zucht

Moet je aangifte doen, of wil je aangifte doen?

als je niets hebt (zoals je boven schrijft) is je loonheffing in principe eindheffing, dus hoef je geen aangifte te doen.

Tenzij je natuurlijk bericht krijgt van de BD dat je wel belastingaangifte MOET doen..
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
ik moet aangifte doen, doe ik al vanaf dat ik 16 was, toen kreeg ik nog terug ( bijbanen enz )
Leg je vraag eens neer bij HRM (personeelszaken in normaal Nederlands) van je werkgever, wellicht ligt daar de fout en wordt standaard te weinig ingehouden van je salaris. Heb je wel eens bonussen waarover op het moment van uitbetaling geen belasting wordt ingehouden?
Waarvoor kreeg u destijds de voorlopige teruggaaf?? U heeft immers geen hypotheekrenteaftrek / geen kinderen.

Zoals u het beschrijft, kan het eigenlijk niet bestaan dat u zoveel moet bijbetalen. De loonadministratie moet volgens vaststaande regels belasting inhouden. Meestal zie je dan dat er een paar euro te veel of te weinig is ingehouden, maar dat varieert zo van - 12 tot + 12. Waardoor de teller op ¤ 0 uitkomt.

Maakt u gebruik van de VIA - Vooringevulde Aangifte? Als u die downloadt en verder niets verandert, moet u kunnen zien of u weer op die ¤ 600 uitkomt. Als er behalve uw gegevens van de jaaropgave niets anders is te vinden in de VIA (geen vinkjes), moet de te betalen belasting op (ongeveer) ¤ 0 uitkomen. U hoeft slechts 5 keer zelf nee aan te vinken. Box2: nee / Box 3: nee (of ja/nee) en bij heffingskortingen: drie keer nee.

Als in het overzicht weer die ¤ 600 eruitkomt, moet u toch maar eens personeelszaken werkgever raaadplegen. Dan is er te weinig belasting ingehouden
Met de onderstaande tabel kun je je belasting uitrekenen.

0 18.218 33,45%

18.219 32.738 41,95%

32.739 54.367 42%

54.368 meerdere 52%

Na deze stap trek je er ¤ 3.476 ervan af (de heffingskortingen). De uitkomst moet ongeveer gelijk aan de ingehouden loonbelasting. Als dat niet zo is dan hoop ik dat je nog verder reageert.
Als je verder niets bijzonders hebt zoals je in je openingspost beschrijft dan hoef je op een gegeven moment geen aangifte meer te doen. Heb ik ook gehad. Een tijdje alleen gewerkt bij bedrijf verder had ik niets bijzonders, verviel het moeten doen van aangifte. Nu heb ik een koophuis dus moet ik wel weer aangifte doen.

Ik zou ook de voorgaande jaren even nagaan dus. Of naar je HRM of belasting bellen.
Ik denk dat het inderdaad is zoals Fisbel schrijft, dat je werkgever te weinig inhoudt. Dat het een megagrootbedrijf is zegt niets, man werkt bij een internationale firma, maar daar gaat ook regelmatig wat fout. Zelf heb ik het bij mijn vorige werkgever op een positieve manier gehad, die hield teveel belasting in, waardoor ik aan het eind een leuk bedrag terug kreeg elk jaar.
Als je dus geen zorgtoeslag/ hypotheekrente-aftrek e.d. ontvangt per maand, dan moét het wel aan je loonstrookje liggen. Ik vermoed dat je bijzonder tarief te laag staat. Als je aan de salarisadministratie vraagt of ze dat hoger willen zetten, dan is volgens mij het probleem opgelost.
quote:nike schreef op 28 juni 2011 @ 09:43:

Als je dus geen zorgtoeslag/ hypotheekrente-aftrek e.d. ontvangt per maand, dan moét het wel aan je loonstrookje liggen. Ik vermoed dat je bijzonder tarief te laag staat. Als je aan de salarisadministratie vraagt of ze dat hoger willen zetten, dan is volgens mij het probleem opgelost.Als kitty.elastic zorgtoeslag ontvangt, is dit niet meer van invloed op de aangifte en het belastbaar bedrag. Dat zorgtoeslag wel van invloed kon zijn was t/m 2007, dit uitsluitend als er aftrek ziektekosten was.

b_elle_n geeft een goede hulp om de te betalen belasting uit te rekenen. Dezefde tabellen als waarmee de loonadministratie moet werken. De arbeidskorting kan afhankelijk van leeftijd hoger uitkomen (geboren voor 1954) of lager (inkomen hoger dan ¤ 43.500) dan ¤ 1489. Bij hoge inkomens scheelt dat maximaal ¤ 56 arbeidskorting minder. Geeft dus geen verklaring voor de bijbetaling van ¤ 600.
Grote hamvraag is: wie heeft je aangifte ingevuld?

Die kan aangeven wat er is ingevuld (alleen een jaaropgave?) en of die aangifte ook leidde tot een te betalen bedrag van ¤ 600.

Belastingmannetje klinkt niet professioneel. Hopelijk wel professioneel genoeg voor jouw klus.

En meldt de reden nog even.

Niet zonder meer betalen, zoek eerst maar de verklaring.

Desnoods de belastingtelefoon bellen, al sta ik niet in voor de kwaliteit van het antwoord
Als je in het belastingen programma nou uitsluitend de gegevens van je jaaropgave bij je werkgever invult, dan zou het duidelijk moeten zijn of die 600 euro alleen daar vandaan kwam.

Maarre, hier ook een waardeloos financiele gedachte waardoor ik een paar jaar dus ook te weinig belasting automatisch via de werkgever afdroeg en daar dus ook nog over moest bij betalen.

Als het inderdaad aan je werkgever ligt, daar dan eens aan de bel trekken en ze jou goed laten uitleggen waarom zij niet voldoende belasting voor je afdragen.
Op zich word je er niet armer van: je krijgt dan meer netto uitgekeerd. Na aftrek van de belasting die je dan moet terugbetalen heb je evenveel als in de situatie dat je baas genoeg zou inhouden. Het is gewoon vervelend omdat je opeens moet gaan bijbetalen.

Heb je 1 jaaropgave, of meerdere? Als het laatste het geval is is het ook snel duidelijk denk ik.
Dit schreef kitty_elastic onder andere in haar vier vorige postings:

voor het 3e of 4e jaar achter elkaar moet ik weer belasting bijbetalen!! zo'n 600 euro.. en ik snap gewoon niet waarom // ik ontvang geen teruggave meer, die heb ik 2 jaar geleden al stop laten zetten // ik heb geen bezittingen, geen schulden, geen rare aftrekposten, geen partner, geen kinderen, geen 2e baan.. helemaal niets. // ik moet aangifte doen, doe ik al vanaf dat ik 16 was, toen kreeg ik nog terug ( bijbanen enz )

iemand een idee? ik ga sowieso het belastingmannetje van mijn broer inschakelen..

Ideeën en suggesties te over hier. Nog geen reactie van TS. Kitty_elastic: Kan je het 'belastingmannetje' tzt even laten orakelen.
Ah, doordat er zoveel belasting-help topics worden gestart vergeet ik sommige details. Dank.

Al sluit geen 2e baan hebben 2 jaaropgaves niet per definitie uit, maar dat zal hier niet het geval zijn.

Soms kan ook onregelmatigheidstoeslag, overwerk of uitbetaling van veel vakantie-uren voor rare jaaropgave-verschillen zorgen.

Zo, nou verzin ik niks meer, eerst maar weer eens een elastische reactie...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven