Weerwoord op niet goed functioneren
donderdag 17 november 2011 om 13:21
Een hele fijne collega van ons heeft te horen gekregen dat zij niet goed zou functioneren. Wij (2 andere collega's en ik) vinden dit niet terecht. De zaken waar ze haar voor aanpakken zijn opgesteld door onze nieuwe manager die we nu 2 maanden hebben. Zijn voorganger was altijd tevreden over haar, geen uitschieters naar boven de norm maar ook zeker niet onder de norm. Nu wordt ze finaal de grond in geschreven. Ze "functioneert" niet goed. Als voorbeeld gaf hij aan dat ze niet goed genotuleerd zou hebben bij een overleg en dat hij haar er steeds op moet wijzen dat ze dingen op moest schrijven. Wij werken echter al jaren met alleen actie en besluiten lijsten. Niet alles wordt woordelijk genotuleerd. Ze zou niet pro actief genoeg zijn, niet ondersteunend genoeg etc.
Hoewel ze een ander takenpakket heeft dan wij vinden wij het onterecht en zien haar al een week wegkwijnen. Zelf denkt ze dat haar leeftijd (54) en het feit dat het bedrijf mensen links en rechts aan het wegwerken is ook als reden.
Hoe kunnen we haar helpen dit goed op papier te krijgen zonder telkens in de verdediging te schieten?
Hoewel ze een ander takenpakket heeft dan wij vinden wij het onterecht en zien haar al een week wegkwijnen. Zelf denkt ze dat haar leeftijd (54) en het feit dat het bedrijf mensen links en rechts aan het wegwerken is ook als reden.
Hoe kunnen we haar helpen dit goed op papier te krijgen zonder telkens in de verdediging te schieten?
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
donderdag 17 november 2011 om 13:28
Wat goed dat jullie opkomen voor je collega.
Als ik het goed begrijp heeft de nieuwe manager een andere werkwijze dan jullie gewend zijn. Ik zou een gezamenlijk gesprek aangaan waarin jullie aangeven dat jullie graag afspraken willen maken over deze nieuwe werkwijze. Als hij bijv uitgebreide notulen wilt, prima. Zo voorkom je dat hij achteraf ineens gaat klagen over de actiepunten/besluitenlijst.
Verder kun je in het gesprek aangeven dat je het niet eens bent met de manier waarop kritiek wordt geleverd. Dus graag direct en niet tijdens een functioneringsgesprek. Let wel; je begeeft je op glad ijs als je over je collega begint, hoe lief ook, jullie hebben hier niets mee te maken. Maar je kan natuurlijk wel de manier waarop dit soort dingen gedaan worden aankaarten..
Als ik het goed begrijp heeft de nieuwe manager een andere werkwijze dan jullie gewend zijn. Ik zou een gezamenlijk gesprek aangaan waarin jullie aangeven dat jullie graag afspraken willen maken over deze nieuwe werkwijze. Als hij bijv uitgebreide notulen wilt, prima. Zo voorkom je dat hij achteraf ineens gaat klagen over de actiepunten/besluitenlijst.
Verder kun je in het gesprek aangeven dat je het niet eens bent met de manier waarop kritiek wordt geleverd. Dus graag direct en niet tijdens een functioneringsgesprek. Let wel; je begeeft je op glad ijs als je over je collega begint, hoe lief ook, jullie hebben hier niets mee te maken. Maar je kan natuurlijk wel de manier waarop dit soort dingen gedaan worden aankaarten..
Common sense is not so common.
Voltaire
Voltaire
donderdag 17 november 2011 om 13:28
Dit heb ik ook eens meegemaakt. Wij hebben toen als groep directe collega's een brief naar de baas gestuurd.
In de brief stond vrij zakelijk waarom wij het niet met de beoordeling eens waren. We hebben een overzicht gegeven van de taken van collega + hoe collega deze uitvoerde + hoe nuttig dat voor ons was. En vervolgens hebben we de brief allemaal ondertekend.
Mijn collega van destijds is helaas inmiddels ontslagen, maar die brief van ons heeft ervoor gezorgd dat collega van de rechter flink wat extra geld mee kreeg. Zo'n brief helpt dus zeker! Ook al omdat het voor je collega waarschijnlijk als hart onder de riem voelt.
In de brief stond vrij zakelijk waarom wij het niet met de beoordeling eens waren. We hebben een overzicht gegeven van de taken van collega + hoe collega deze uitvoerde + hoe nuttig dat voor ons was. En vervolgens hebben we de brief allemaal ondertekend.
Mijn collega van destijds is helaas inmiddels ontslagen, maar die brief van ons heeft ervoor gezorgd dat collega van de rechter flink wat extra geld mee kreeg. Zo'n brief helpt dus zeker! Ook al omdat het voor je collega waarschijnlijk als hart onder de riem voelt.

donderdag 17 november 2011 om 13:38

donderdag 17 november 2011 om 13:50
donderdag 17 november 2011 om 20:11
Ja, we gaan kijken of we meer collega's mee kunnen krijgen. Er zijn meer mensen het met de mening van deze manager oneens maar bijna niemand durft zijn mond open te doen. Ik heb zelf het gevoel dat de management laag die boven onze manager zit van niks weet. Onze nieuwe manager wil zichzelf even goed wil profileren. Het bedrijf moet de broekriem aantrekken en dat begrijp ik ook best maar de manier waarop zaken nu gaan zijn gewoon niet eerlijk. Het lijkt echt alsof hij de "zwakste" als slachtoffer heeft uitgekozen en zijn argumenten slaan echt nergens op. Nieuwe leiding betekende inderdaad een nieuwe werkwijze, maar dan had hij zijn visie wel vanaf dag 1 duidelijk mogen maken.
Ik snap dat mensen in bepaalde functies soms moeilijke keuzes moeten maken, in dit geval denk ik echter: zou deze man s'nachts rustig kunnen slapen terwijl hij het leven van een ander compleet over hoop heeft gehaald?
Ik snap dat mensen in bepaalde functies soms moeilijke keuzes moeten maken, in dit geval denk ik echter: zou deze man s'nachts rustig kunnen slapen terwijl hij het leven van een ander compleet over hoop heeft gehaald?
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.