Geld & Recht alle pijlers

Wekelijkse boodschappen.

24-04-2016 14:41 788 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ooit is hier al eens een topic over gestart maar deze is wat verwaterd.

Zelf ben ik er toen uitgestapt omdat ik het even had gehad met op te letten.

Na enkele duurdere maanden, gaan we hier weer wat opletten.

Zelf merk ik dat het forum mij wel helpt.

Daarom start ik dit topic opnieuw.

Wij een koppel zonder kinderen zouden het met 80 per week willen doen.

Zelf wonen we in België. In dit bedrag zit alles in. Behalve uitjes en uiteten.

Hopelijk zijn er nog mensen die willen opletten...
quote:_Glittertje_ schreef op 05 december 2016 @ 22:27:

Ik ging naar VIVA forum toe om te kijken of er iets stond over besparen op boodschappen, zie ik dit forum voorbij komen!

Ik rond de 50 euro aan boodschappen MOET minder. Ik ga er ook op letten.Veel succes!
Prrrr, mauw miawwwww.
Sterk dat jullie met zo weinig kunnen rondkomen. Deze week had ik alleen aan verzorgingsproducten, katteneten en filter voor water al 40 euro. Dan zo ik voor eten en drank voor heel de week nog 10 euro hebben.

Katteneten 8 euro

Deo 6 euro ( beide in aanbieding 2 kopen 1 gratis)

Deo partner 6 euro.

Wasmiddel 6 euro.

Filter water 12 euro
quote:mlsc schreef op 05 december 2016 @ 07:22:

Ik blijf me eerder verbazen over het weinige geld waar veel mensen mee toe komen. Volgens mij doen we echt iets verkeerd. We hebben toch voor boodschappen 350 euro zeker nodig per maand. Vaak is het meer maar dan komt het door luxe producten.

Daarnaast verbaast het mij hoe weinig fruit en groenten er worden gegeten.

Maar chapeau voor de mensen die het kunnen. Hier werkt het eerder frustrerend daarom hebben we beslist er minder mee bezig te zijn. En een beetje meer te gaan genieten, of beter ons niet schuldig te voelen.

Wel moeten we gaan letten op het uitgeven van geld voor extra's die buiten de boodschappen vallen. Maar dat komt wel goedHoewel wij ook echt wel opletten wat we uitgeven, zitten wij ook een pak boven het gemiddeld bedrag dat hier in dit topic wordt besteed aan boodschappen. Wij wonen net als jij in België. Ik denk toch dat de boodschappen hier sowieso duurder zijn. Als ik de menu's en boodschappenlijstjes hier op 't forum bekijk, lijken er idd minder fruit, groenten, noten, vlees en vooral vis op te staan.
quote:fam1973 schreef op 06 december 2016 @ 08:05:

[...]

Hoewel wij ook echt wel opletten wat we uitgeven, zitten wij ook een pak boven het gemiddeld bedrag dat hier in dit topic wordt besteed aan boodschappen. Wij wonen net als jij in België. Ik denk toch dat de boodschappen hier sowieso duurder zijn. Als ik de menu's en boodschappenlijstjes hier op 't forum bekijk, lijken er idd minder fruit, groenten, noten, vlees en vooral vis op te staan.

Ligt er natuurlijk ook helemaal aan, ik en mijn vriend hebben nou eenmaal niet veel te besteden en voor mijn gevoel kom ik niets tekort hoor! Fruit eet hij niet doordat hij er niet tegen kan. Groente eten we bijna elke avond wel, toch wel minimaal 200gr per persoon en tuurlijk zit er soms een dag bij dat je daar even wat minder op let. Noten zijn voor ons bijvoorbeeld te duur en qua wat ik dan binnenkrijg weegt niet op tegen de prijs. Ik ga dan liever voor iets dat goed vult dan dat ik ga voor een extra smaakje. Vlees eten we elke dag, misschien geen biefstuk en niet biologisch maar voor mijn gevoel kom ik niets te kort! Deze maand moeten wij bijvoorbeeld flink opletten door een zieke kitten, hoewel we aan het begin juist dachten een beetje ruimer te kunnen leven. Momenteel nog zo'n 80 euro over tot het einde van de maand, maar we redden het wel. Slim inkopen hoeft niet duur te zijn! :D Ohja en denk er ook aan dat mensen misschien ook nog aardig wat in de vriezer hebben kunnen liggen, dan hebben ze het wel maar scheelt het weer op het boodschappenlijstje.

Deen:

Boterhamworst €1,00

Bananen €1,30

Broccoli €0,51 (actie)

Chinese roerbakgroente €1,00 (actie)

D.E. koffie €4,00 (actie)

Gekruid gemengd gehakt €1,00 (actie)

Hak fruitmoes €0,25 (actie)

Iglo vissticks 5st €0,50 (actie)

Ketjap manis €0,55

Karamel dubbelvla €0,40 (ivm datum, maar was verkeerd gestickerd :P)

Kruidenroomkaas €0,65

Bugels chips €1,00 (actie)

Melk €0,70

Havermoutpap €0,50 (actie)

Afbak pistoletjes €0,45

Tijgerbrood halfje €0,50

Smeerboter €1,00

Totaal: €15,31

AH:

Spinazie €0,55

Kruidnoten €0,29 (50%)

2x Prei €0,59 (2e gratis)

Minikrieltjes €0,75 (bonus)

Kipdijfilet €2,65

Eieren €1,39

Totaal: €6,22

Totaal deze week: €21,53

Een heel groot deel komt deze week uit de voorraadkast, en natuurlijk flink wat koopjes. Enige wat mijn vriend zo nog even bij haalt is ontbijtkoek, die was ik vergeten. Overigens liep ons vorige week een beetje in de soep aangezien we vaak ergens anders aten dus hier is ons weekmenu vol nieuwe hoop:

Ma: Prei stamppot met rookworst

Di: Broccoli, krieltjes en kippenpootje uit de oven

Wo: Pitabroodje met gyrosreepjes en ui

Do: Worteltjes&doperwtjes, gekookte aardappels en gehaktbal

Vr: Spinazie, gekookte aardappels en vissticks

Za: Rijst, roerbakgroente met kip en een loempia

Zo: Pizza
@ Meeperz

Als ik jouw lijstje zo bekijk, is het bij jullie in Nederland inderdaad een pak goedkoper ! Voor elk artikel eigenlijk. Met dit lijstje heb je veronderstel ik ook niet voor een hele week eten voor 2 ? Een beetje pitoletjes en een tijgerbroodje, daar doe je bv geen week mee ? 5 vissticks voor 2 personen ? Eten jullie vaak elders ?

Ik bedoel dit niet negatief ofzo, ik ben gewoon benieuwd. Deels merk ik dus dat het prijsverschil België-Nederland aanzienlijk is. Maar ook de hoeveelheden / het aantal artikels dat jullie voor 1 week kopen lijk me heel weinig.

Zelf ben ik ook een kleine eter (owv ziekte), maar man en kinderen kunnen flink stouwen.
Dat prijsverschil heb ik ook gemerkt. Maar denk dat het ook te maken heeft met gewoontens. Soms kan het niet anders en moet je het doen met het geld dat je hebt. Maar met 100 euro per week zou ik niet toekomen. En met 200 eigenlijk ook niet. Als het moet is het iets anders...

Wij eten steeds:

Ontbijt: brood en choco of cornflakes

Tussendoortje: fruit

Middag: broodmaaltijd

Tussendoortje: koekje en fruit

Avond: warm eten

Dessert: fruit of iets anders.
quote:fam1973 schreef op 06 december 2016 @ 15:43:

@ Meeperz

Als ik jou lijstje zo bekijk, is het bij jullie in Nederland inderdaad een pak goedkoper ! Voor elk artikel eigenlijk. Met dit lijstje heb je veronderstel ik ook niet voor een hele week eten voor 2 ? Een beetje pitoletjes en een tijgerbroodje, daar doe je bv geen week mee ? 5 vissticks voor 2 personen ? Eten jullie vaak elders ?

Ik bedoel dit niet negatief ofzo, ik ben gewoon benieuwd. Deels merk ik dus dat het prijsverschil België-Nederland aanzienlijk is. Maar ook de hoeveelheden / het aantal artikels dat jullie voor 1 week kopen lijk me heel weinig.

Zelf ben ik ook een kleine eter (owv ziekte), maar man en kinderen kunnen flink stouwen.Oh ik vat niets negatief op hoor! Ik heb inderdaad wat internetvrienden uit België en die verbazen zich ook over de prijzen hier. Nu moet ik zeggen dat ik ook echt let op koopjes en ik eet daar ook naar. Gelukkig lust ik alles haha. Dat brood is inderdaad niet genoeg voor de hele week maar ik gooi ook veel in de vriezer en aangezien we vorige week weinig thuis waren lag er nog een heel brood in. Wat betreft de vissticks, vriendlief eet niet zo veel en vaak kook ik ook nog een eitje bij de spinazie voor de extra eiwitjes. Ondertussen hebben we ook een aardig voorraadje aangelegd waardoor ik voor veel gerechten niet alles hoef te kopen. Dit is natuurlijk fijn in tijden dat er minder te besteden is zoals nu. Er zijn gezinnen die het moeten doen met nog minder en die niet elke avond iets van vlees kunnen eten, dus dan vind ik dat ik al blij mag zijn met die 5 vissticks haha.
Fijn dat het voor jou op deze manier goed lukt Meeperz. Jullie zijn ook maar met z'n tweetjes, dat scheelt natuurlijk ook. Niet alleen qua hoeveelheden, maar ook qua specifieke voorkeurtjes :-)
@Fam1973 Dat is zeker waar! 4 man heeft toch andere behoeften dan wij met zijn 2. Voor de rest is het hier natuurlijk altijd leuk om inspiratie op te doen! :D
quote:mlsc schreef op 06 december 2016 @ 06:43:

Sterk dat jullie met zo weinig kunnen rondkomen. Deze week had ik alleen aan verzorgingsproducten, katteneten en filter voor water al 40 euro. Dan zo ik voor eten en drank voor heel de week nog 10 euro hebben.

Katteneten 8 euro

Deo 6 euro ( beide in aanbieding 2 kopen 1 gratis)

Deo partner 6 euro.

Wasmiddel 6 euro.

Filter water 12 euro

Een filter voor water heb je hier idd al niet nodig. (waar is het precies voor en koop je dat elke week?) Maar wasmiddel, dat koop ik in grootverpakking 1x in het jaar voor samen (wit en kleur) 50 euro. Van die grote poederdozen in de aanbieding bij de groothandel. Sterker nog, ik heb nu voor 2 jaar staan en was maar 45 euro kwijt. (Nu hopen dat het 2 jaar goed blijft maar dat zal wel;))

Katteneten elke week dat tikt ook aan natuurlijk. Zou je dat niet goedkoper online kunnen krijgen? Evt ook in grootverpakking?

Deo hoef je natuurlijk niet elke week te kopen, dus dat is maar af en toe extra op het weekbedrag.
Overigens zit ik nog over dat fruit na te denken.. Ik had vanavond de boodschappen gedaan, en dan koop ik een zak appels en mandarijnen, ben ik misschien 4 euro aan kwijt? Daar eten mijn zoontje en ik elke dag 2 stuks fruit van. Man eet dan op zijn werk, maar dat is sowieso geen fruiteter.

Het ligt er ook aan wat voor fruit je eet.
quote:B2L schreef op 06 december 2016 @ 20:22:

[...]

Een filter voor water heb je hier idd al niet nodig. (waar is het precies voor en koop je dat elke week?) Maar wasmiddel, dat koop ik in grootverpakking 1x in het jaar voor samen (wit en kleur) 50 euro. Van die grote poederdozen in de aanbieding bij de groothandel. Sterker nog, ik heb nu voor 2 jaar staan en was maar 45 euro kwijt. (Nu hopen dat het 2 jaar goed blijft maar dat zal wel;))

Katteneten elke week dat tikt ook aan natuurlijk. Zou je dat niet goedkoper online kunnen krijgen? Evt ook in grootverpakking?

Deo hoef je natuurlijk niet elke week te kopen, dus dat is maar af en toe extra op het weekbedrag.

Katteneten is niet elke week hoor. dat is om de twee a drie weken eerder. Qua wasmiddel en verzachter heb je gelijk maar ik verdraag alleen dixan. Anders krijg ik overal rode bobbeltjes ???? Zelfde voor schampoo, douchegel, maandverband bodylotion... Blijkbaar moeilijke huid.

Aan fruit hadden we deze week:

Mandarijnen 3 kg

Appelsienen 4 kg ( vriendin kan moeilijk naar de wc door zwangerschap en dit gaat er elke week door aan het persen)

Appels 8

Bananen tros

Kiwi 1kg

Pompelmoes 6

Litchees 0,5 kg

Kwam toch op 25 euro.

Dat samen met de andere kosten van ong 45 zat ik al aan 70 euro deze week en dan hebben we nog niets gegeten. Elke week lijkt er hier ook dure dingen te zijn.

Maar we kunnen wel even een oorlog uitzitten want hebben van alles steeds een reserve.
Ik heb even nagerekend hoeveel dat bij ons zou kosten, (behalve de pompelmoes, dat kent mijn supermarkt niet (en ik zelf ook niet:P)

En zou ook zo'n 25 euro kwijt zijn.

Alleen a) ik zou niet weten wanneer ik al dat fruit moest opeten, want dan eet je echt superveel fruit! En b)de lychees bijvoorbeeld had ik overgeslagen omdat die samen (hier iig) 8 euro zijn voor 500 gram. Dat vind ik dan te duur en daar zou ik een alternatief voor pakken.

@wasmiddel: dixan kun je vast ook wel ergens in grootverpakking goedko(o)p(er) krijgen. Ik gebruik ook graag een specifiek merk, maar haal die dan veel tegelijk als het goedkoop is. Mijn deo bijvoorbeeld is 8 euro per potje, maar daar staan er nu dan wel nog 3 van in de kast en heb ik denk ik met een 1+1 actie gekocht.

Niet negatief bedoeld allemaal hoor!
Haha dat weet ik hoor

Die litchees waten hier iets minder dan 3 euro. Dus dat viel wel mee.

Vandaag heb ik bv 2 mandarijnen en 1 banaan gegeten. Morgen staan er 3 mandarijnen en een potje litchees klaar.

Vriendin heeft vandaag 2 appels en 1 banaan gegeten. Voor morgen staan er 2 kiwi's en een banaan klaar.

Smorgens hebben we een glaasje fruitsap gedronken. Normaal drink ik er geen maar uitzonderlijk vanmorgen wel. Was goed voor 6 appelsienen en 1 pompelmoes. Die voor morgen gemaakt en die was goed voor 3 appelsienen en een pompelmoes.
quote:B2L schreef op 06 december 2016 @ 20:22:

[...]

Waterfilter is er gekomen omdat ik het kraantjeswater hier echt niet lekker vind. Het smaakt heel hard naar chloor. Dat is een filter dat je in een kan steekt. Moet je om de drie a vier weken wisselen. Dus daar zijn we wel even zoet mee.

Zo verminderen we een beetje de afvalberg, want elke dag gaan er toch zeker 2 kannen doorheen van 1,5l.
Weekboodschappen 2 pers

LIDL

kaas 5,26

peren 1,39

bananen 0,69

komkommer 0,85

paprikamix 1,29

broccoli 1,05

paarse spruiten 1,39

courgette 0,69

sla 1,09

fruityoghurt 1,89

sinaasappelsap 1,69

schouderham 0,89

aardbeidrink 0,65

chocomelk 0,79

2x magere melk 1,38

appelmoes 0,49

erwtjes en worteltjes 1,39

worstenbroodjes 0,85

katjang pedis 1,19

2x haribo snoep 2,38

kaiserbrood 0,49

pitabroodjes 0,69

triangelbrood 0,79

chips 0,85

fruitbiscuits 1,29

tijgerbrood 0,99

polderbrood 1,19

schouderkarbonade 2,49

drumsticks 2,69

kipfilet 3,99

-1,75 statiegeld

€41,00
quote:B2L schreef op 06 december 2016 @ 20:57:

Ik heb even nagerekend hoeveel dat bij ons zou kosten, (behalve de pompelmoes, dat kent mijn supermarkt niet (en ik zelf ook niet:P)

En zou ook zo'n 25 euro kwijt zijn.

Alleen a) ik zou niet weten wanneer ik al dat fruit moest opeten, want dan eet je echt superveel fruit! En b)de lychees bijvoorbeeld had ik overgeslagen omdat die samen (hier iig) 8 euro zijn voor 500 gram. Dat vind ik dan te duur en daar zou ik een alternatief voor pakken.

@wasmiddel: dixan kun je vast ook wel ergens in grootverpakking goedko(o)p(er) krijgen. Ik gebruik ook graag een specifiek merk, maar haal die dan veel tegelijk als het goedkoop is. Mijn deo bijvoorbeeld is 8 euro per potje, maar daar staan er nu dan wel nog 3 van in de kast en heb ik denk ik met een 1+1 actie gekocht.

Niet negatief bedoeld allemaal hoor!pompelmoes is grapefruit
quote:gemberpannekoek schreef op 08 december 2016 @ 16:40:

[...]

pompelmoes is grapefruit Aha! Weer wat geleerd:) Tnx:-)
quote:mlsc schreef op 06 december 2016 @ 20:41:

[...]

Katteneten is niet elke week hoor. dat is om de twee a drie weken eerder. Qua wasmiddel en verzachter heb je gelijk maar ik verdraag alleen dixan. Anders krijg ik overal rode bobbeltjes ???? Zelfde voor schampoo, douchegel, maandverband bodylotion... Blijkbaar moeilijke huid.

Aan fruit hadden we deze week:

Mandarijnen 3 kg

Appelsienen 4 kg ( vriendin kan moeilijk naar de wc door zwangerschap en dit gaat er elke week door aan het persen)

Appels 8

Bananen tros

Kiwi 1kg

Pompelmoes 6

Litchees 0,5 kg

Kwam toch op 25 euro.

Dat samen met de andere kosten van ong 45 zat ik al aan 70 euro deze week en dan hebben we nog niets gegeten. Elke week lijkt er hier ook dure dingen te zijn.

Maar we kunnen wel even een oorlog uitzitten want hebben van alles steeds een reserve.wat is het voordeel van zoveel sinaasappelsap voor verstopping? tegen verstopping helpt veel vezels en goed drinken, maar dat kan ook gerust gewoon water zijn. En juist in sinaasappelsap mis je de vezels die je wel hebt als je een hele vrucht eet, terwijl je wel een vracht suiker binnenkrijgt. Voedingscentrum heeft haar advies ten aanzien van vruchtensappen ook aangepast. Dus als je wilt bezuinigen op je boodschappen kun je die geperste sinaasappeltjes op zich wel schrappen.
Het was de gen die vertelde dat ze dit moest doen. Verder eet ze altijd bruin brood, veel groenten, veel fruit en drinkt ze elke dag 2l water minstens.

Het zijn misschien fabeltjes maar hier lijken ze te werken.
Zijn we weer met nieuwe boodschapjes!

AH:

Spitskool €0,99 (bonus)

Kidney bonen €0,56 (bonus)

Speklapjes €1,59

AH Basic ijsthee €0,59

Totaal: €3,73 - €1,50 statiegeld = €2,25

Deen:

2kg aardappels €1,25 (actie)

Tandpasta €1,00 (actie)

Bak&braad boter €1,95

Zaagsel konijn €1,60

Burrito kruiden €0,90

Chocomel drinkpakjes €0,50 (actie)

Fruitdrank €0,80

Geraspte kaas €1,50

Heineken 6-pack €3,00 (actie)

Paprika €0,95

Prei €0,58

Bruine bonen €0,80

2kg uien €0,65 (actie)

Sperziebonen €0,67 (actie)

Nasi groente €0,84 (ivm datum)

Roerbakgroente €0,97 (ivm datum)

Afbak broodjes €0,65 (ivm datum)

Kaasknabbels €0,50

Lay's chips €1,25

Ontbijtkoek €1,60

Kruidenkaas €0,65

Loempia's €0,85

Juspoeder €1,65

Mayonaise €1,05

Yoghurt €0,90

Melk €0.70

Vanille vla €0,32 (ivm datum)

2x Microvezel doekjes €2,00

Milka chocolade €1,00

Nootkransjes €0,50 (actie)

Achterham €0,98 (actie)

Heel brood €1,00

Witte bollen €1,00

Rundergehakt €2,25 (actie)

2x spekreepjes €1,00

Suikerklontjes €1,25

Totaal: €39,06

Totaal deze week: €41,31

Ons weekmenu:

Di: Chili con carne

Wo: Pannenkoeken

Do: Sperziebonen met gekookte aardappels en een schnitzel

Vr: Wraps met Mexicaans gehakt prutje

Za: Rode kool met gekookte aardappels en een speklapje

Zo: Spitskool stamppot met kaas een hamburger

Ma: Vriezerkliekjes
Deze week niet veel te besteden maar is toch gelukt!

AH:

AH basic eieren €1,39

AH Hamburgers 4st €2,25 (bonus)

Allioli €0,89 (bonus)

Afbak broodjes €0,49

IJsbergsla €1,00

Bospeen €0,99 (bonus)

Totaal: €7,00

Deen:

1kg schilaardappels €1,07

Andijvie €1,50

Kastanje champignons €1,00

Puntpaprika mix €1,00 (actie)

Bruin brood heel €0,80

Vloerkadetten €1,00

Ontbijtkoek €1,00 (actie)

Ossenworst + Filet american €1,00 (2e gratis)

Kaas €2,00

4x Cola €3,00 (actie)

Statiegeld €1,00

Piri piri gamba's €2,30

Panga blokjes gourmet mini €1,50

Half om half gehakt €1,55 (actie)

Spekreepjes €0,50

Melk €0,70

Vanille vla €0,65

Totaal: €21,57

Totaal deze week: €28,57

Eindelijk zouden we gister spitskool stamppot eten maar toen was ik de hele dag onderweg dus dat werd broodje hamburger.. dus spitskool schuift naar deze week. Ons weekmenu:

Di: Andijvie stamppot met een hamburger

Wo: Köfte, gebakken ui/paprika/champignon & pitabroodjes met knoflookdip

Do: Spitskool stamppot met speklap

Vr: Wortelsoep met afbakbroodjes

Za: Bij moeder voor kerst

Zo: Bij vader voor kerst

Ma: Patatjes met een snackje
Tvp

aan het typen......
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb even mee zitten lezen.

Leuk kan hier zeker wat mee. Wij hebben dit jaar een doel wat we graag willen bereiken.

Dat betekent dat we de komende tijd echt flink moeten gaan opletten. Leuke uitdaging en we gaan ervoor dit te behalen.

Wij zijn een gezin met 2 kleine kinderen, ik pin gemiddeld 150 euro per week maar geef ook gemakkelijk nog wat extra uit.

Hier moet dus echt verandering in gaan komen.

Zijn er onder jullie mensen die gebruik maken van een kasboek? En mocht dit zo zijn werkt het?

Groetjes!
Wij gaan nu toch ook echt proberen binnen ons budget te blijven: 500 euro voor alles. Weggaan en eten. Meestal komen we uit rond de 650. Maar zouden graag toch wat extra sparen.

Er lijkt altijd iets tussen te komen of ik doe te veel spontane inkopen.

Maar we gaan ervoor. Nieuw jaar, nieuwe voornemens...

Wel zijn wij maar met 2. Meestal gaat er een 450 naar boodschappen en een 200 naar vrije tijd en weggaan.

Dat gaan we nu proberen te minderen.

Inkopen gaan we telkens proberen onder de 90 te blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven