Geld & Recht alle pijlers

Wekelijkse boodschappen.

24-04-2016 14:41 788 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ooit is hier al eens een topic over gestart maar deze is wat verwaterd.

Zelf ben ik er toen uitgestapt omdat ik het even had gehad met op te letten.

Na enkele duurdere maanden, gaan we hier weer wat opletten.

Zelf merk ik dat het forum mij wel helpt.

Daarom start ik dit topic opnieuw.

Wij een koppel zonder kinderen zouden het met 80 per week willen doen.

Zelf wonen we in België. In dit bedrag zit alles in. Behalve uitjes en uiteten.

Hopelijk zijn er nog mensen die willen opletten...
Wij gooien ook zelden iets weg, heerlijk vind ik dat! Afval van groente enzo gaat allemaal op de composthoop. Wat we vervolgens weer als compost voor onze moestuin gebruiken!
Ik gooi best wel veel eten weg omdat wij vaak groenten over houden. Ik vind zelf een bloemkool snijden toch lekkerder dan een zakje voorgesneden. Die roosjes vind ik vaak te klein. 1 kleine bloemkool is voor ons veel te veel dus ik gooi sowieso meer dan de helft weg. Ik weet ook niemand die ik er blij mee kan maken. Ik heb wel eens geprobeerd om het in te vriezen maar dan vind ik het niet meer lekker. Er soep van maken is ook geen optie want daar houden wij niet van.
quote:Blondie456 schreef op 29 april 2016 @ 10:27:

Ik gooi best wel veel eten weg omdat wij vaak groenten over houden. Ik vind zelf een bloemkool snijden toch lekkerder dan een zakje voorgesneden. Die roosjes vind ik vaak te klein. 1 kleine bloemkool is voor ons veel te veel dus ik gooi sowieso meer dan de helft weg. Ik weet ook niemand die ik er blij mee kan maken. Ik heb wel eens geprobeerd om het in te vriezen maar dan vind ik het niet meer lekker. Er soep van maken is ook geen optie want daar houden wij niet van.Je kan op sommige sites ook zoeken op recepten met een bepaald ingrediënt, in jouw geval zou je dus eens kunnen zoeken op bloemkool. Ik weet niet of je een keukenprinses bent maar je kan met een bloemkool bijvoorbeeld een pizzabodem maken! Met bloemkool kun je juist nog best veel doen!
Ik heb overgebleven bloemkool wel eens gebruikt in een roerbak schotel maar ik vind het zonder bloemkool lekkerder. Ik ben niet zo'n grote liefhebber van groenten. Wel kook ik heel graag. Om het rauw te eten met een dipsaus vind ik ook niet echt lekker.
Van een komkommer gaat meestal ook de helft de kliko in en aan een zakje van 250 gram snijbonen heb ik ook veel te veel. Zeker nu we nog maar met 2 personen zijn.
Van een komkommer kan je een salade maken. Komkommer klein snijden (met of zonder schil) en dat in een schaal met wat witte wijnazijn en wat suiker en stukjes bosui.

Met die snijbonen zou ik dan wat je over hebt bewaren en dat zet je dan de volgende dag weer op tafel met wat andere groente erbij om het aan te vullen. Stel dat je maandag bloemkool hebt gegeten en dinsdag snijbonen. Dan kan je woensdag de overgebleven bloemkool en snijbonen weer op tafel zetten.
quote:ayraa schreef op 29 april 2016 @ 10:48:

Van een komkommer kan je een salade maken. Komkommer klein snijden (met of zonder schil) en dat in een schaal met wat witte wijnazijn en wat suiker en stukjes bosui.

Met die snijbonen zou ik dan wat je over hebt bewaren en dat zet je dan de volgende dag weer op tafel met wat andere groente erbij om het aan te vullen. Stel dat je maandag bloemkool hebt gegeten en dinsdag snijbonen. Dan kan je woensdag de overgebleven bloemkool en snijbonen weer op tafel zetten.Nee sorry, ik gooi het toch liever weg. Ik ga dus echt geen 2 keer per week dezelfde groenten eten want dat krijg ik niet weg.
quote:Blondie456 schreef op 29 april 2016 @ 10:59:

[...]

Nee sorry, ik gooi het toch liever weg. Ik ga dus echt geen 2 keer per week dezelfde groenten eten want dat krijg ik niet weg.Zo'n reactie had ik al verwacht
Jeetje, mijn mond valt echt open van reacties als 'ik gooi het liever weg'. Wat zonde! En zeker als je bedenkt dat er op de wereld gewoon mensen verhongeren, en sommigen dan liever eten weggooien..

Je kan juist zoveel met restjes groente. Heb een beetje het idee dat je nu bij voorbaat al zegt dat je dingen niet lust (zoals resten groente kan je super eenvoudig bouillon van maken en invriezen). Ik vraag mij dan af, ligt het niet gewoon aan je kookkunsten dat je het allemaal niet lust?

Ik schrik ook van niet twee keer per week dezelfde groente willen. Je kunt er immers totaal verschillende gerechten mee maken. Vanwaar die 'haat' naar groenten? Krijg je op die manier niet veel te weinig groente binnen? Als je zo'n zakje snijbonen voor twee personen al teveel vindt?! Weet je wel hoe je groente op een lekkere manier kan bereiden?
Een kleine bloemkool al niet opkrijgen?

Ik snap echt niet dat zoveel mensen niet zo van groente houden. Ik kan echt zo genieten van verse sperzieboontjes, broccoli, rode kool, 'zelfs' spruitjes vind ik heerlijk.
Ik ook, maar je moet het imo wel léren waarderen, vooral als je het niet van huis uit hebt meegekregen. En daarmee bedoel ik dus niet alles ouderwets tot snot koken en er een sausje uit een pakje over gooien.
Ik kan juist heel goed koken. Ik kijk ook veel kookprogramma's en kan voor mijn plezier een hele middag in kookboeken zitten bladeren. Vaak begin ik 's morgens al met marineren en de voorbereidingen voor het eten zoals snijden enz. Dan duik ik later de keuken in met een lekker wijntje erbij. Bouillon van groenten daar vind ik niks aan en van vlees of kip maak ik heel af en toe. Wij eten hier niet vaak soep. Of ik nou wel of geen eten weg gooi daar help ik de mensen die honger hebben niet mee. Ik denk dat je je beter druk kunt maken over het eten wat supermarkten weg gooien en op groenten veilingen wat er door gedraaid, dus vernietigd wordt.
Hmmmmmmmm, groente......ben blij dat ik dat heerlijk vind. En die zak met 250 gram boontjes eet ik met gemak in mijn eentje op. Gisteren in mijn eentje 500 gram asperges gegeten. Naast de aardappeltjes, de vis en de champignons die ik daarbij had gemaakt.
Overigens is mijn post hierboven geen budgetpost. Allesbehalve, want gisteren was een vrij dure maaltijd zelfs.

Echter er was eigenlijk voorzien in eten voor 3 personen, dat werden 2 personen waarvan er 1 uiteindelijk een aangepast menu had. Waardoor ik alles wat over bleef zelf at, want reuze honger en bereid en zonde om weg te doen. En bewaren.....daarvoor vond ik het te lekker en had ik te veel honger. :-)

Het heeft goed gesmaakt!
quote:Blondie456 schreef op 29 april 2016 @ 12:10:

Ik kan juist heel goed koken. Ik kijk ook veel kookprogramma's en kan voor mijn plezier een hele middag in kookboeken zitten bladeren. Vaak begin ik 's morgens al met marineren en de voorbereidingen voor het eten zoals snijden enz. Dan duik ik later de keuken in met een lekker wijntje erbij. Bouillon van groenten daar vind ik niks aan en van vlees of kip maak ik heel af en toe. Wij eten hier niet vaak soep. Of ik nou wel of geen eten weg gooi daar help ik de mensen die honger hebben niet mee. Ik denk dat je je beter druk kunt maken over het eten wat supermarkten weg gooien en op groenten veilingen wat er door gedraaid, dus vernietigd wordt.Dat vind ik inderdaad heel erg. Maar een betere wereld begint bij jezelf.
Weggooien is ook zonde, maar gebeurt hier ook wel. Restjes die echt te klein zijn om nog een keer op tafel te zetten of iets dat we in de koelkast hebben gezet en vervolgens zijn vergeten...

Het scheelt wel dat we voor de baby restjes groente kunnen gebruiken, als ik weet dat de bloemkool te groot is voor ons stoom ik een deel voor hem ipv danmt ik alles voor ons maak en we overhouden.

Maar als je geen andere verdeling wil (meer groente en minder vlees) en niet minder wil weggooien door vaker iets te gebruiken, hoe wil je dan iets besparen? Je kan wat meer op aanbiedingen je week menu vaststellen en naar meerdere supermarkten gaan of de markt voor goedkopere spullen, maar veel zit er toch in het weggooien en de verhoudingen. En als je niet 2 keer de zelfde groente wil eten wil je dan wel seizoensgroente eten? Dan eet je namelijk ook vaker hetzelfde.
quote:Helpmij86 schreef op 29 april 2016 @ 12:08:

Ik ook, maar je moet het imo wel léren waarderen, vooral als je het niet van huis uit hebt meegekregen. En daarmee bedoel ik dus niet alles ouderwets tot snot koken en er een sausje uit een pakje over gooien.

Dat sowieso, ik at vroeger echt helemaal niks.. Was ik even verbaasd dat toen bleek dat bijvoorbeeld broccoli en erwten helemaal niet vies waren

De manier van bereiden maakt ook uit, ik ben geen fan van roerbakgroente, niet vanwege welke groente het zijn maar omdat ik het zacht lekkerder vind dan knapperig. Dus als je iets niet lekker vind maak het dan nog een keer op een andere wijze. (En een baby heeft tot 10 keer nodig om aan een smaak te wennen dus denken dat dat voor volwassenen ook gelt)
Weggooien is echt zonde. Van het geld en van de verspilling. Voel mij ook niet goed bij het weggooien van eten.

Ben daar sterk op gaan letten en merk dat ik nu veel beter plan en inschat qua planning op zodanige wijze dat verspilling van eten zoveel mogelijk voorkomen wordt.

Ik heb een kennis die heel budget leeft.

Die gaat bijvoorbeeld naar een hotel voor een ontbijt (op uitnodiging van iemand bv voor een verjaardag of een uitje) en neemt daar tal van broodjes, theezakken, stukken fruit, voorverpakte jams-hagelslag-broodbelegpasta-honing etc mee. Ze heeft dan speciaal plastic zakjes bij om alles in te stoppen.

Soms heeft ze een rol WC-papier in haar tas. Die ontdekte ze dan onaangebroken op een openbaar toilet en stopte ze in haar tas.

Koffie drinkt ze in een supermarkt en blijft daar gerust ook voor 2e kopje zitten.
Dat is geen budget leven, dat is diefstal.

BLoemkool/snijbonen/paprika,courgette, zogauw ik daar veel van overhoud, maak ik een curry. Bloemkool vind ik lekkerder in groen, broccoli in rood en de rest van de groenten mik ik daar gewoon door heen.
Ja van alles meenemen uit een hotel noem ik ook diefstal.
quote:Blondie456 schreef op 29 april 2016 @ 10:59:

[...]

Nee sorry, ik gooi het toch liever weg. Ik ga dus echt geen 2 keer per week dezelfde groenten eten want dat krijg ik niet weg.

Restant snijbonen klein snijden en meekoken met tagliatelle of bloemkoolpasta. Wat tonijn in stukjes bakken, tomaat en zwarte bonen erbij, wat courgette. Afmaken met wat geroosterde pijnboompitten en hüttenkäse en je hebt een heerlijke salade.

De smaak is dan ook heel anders, dus eet je niet 2 keer hetzelfde.
Ja ik ben toch ook verbaasd. Ieder let op voor zichzelf maar uitspraken als: tja ik gooi liever weg en 2 keer dezelfde groenten eten in een week kan echt niet. Dan denk ik dat je gwn wat reacties aan het uitlokken bent...
quote:movesse schreef op 29 april 2016 @ 15:17:

[...]

Restant snijbonen klein snijden en meekoken met tagliatelle of bloemkoolpasta. Wat tonijn in stukjes bakken, tomaat en zwarte bonen erbij, wat courgette. Afmaken met wat geroosterde pijnboompitten en hüttenkäse en je hebt een heerlijke salade.

De smaak is dan ook heel anders, dus eet je niet 2 keer hetzelfde.Dat lust ik echt niet. Ik vind het lief geprobeerd. Ik lus sowieso al geen courgette en vis of een pasta van bloemkool. Als ik vandaag bloemkool op heb dan hoef ik het deze maand niet meer. Ik eet wel salades, telkens op een andere manier gemaakt maar daar doe ik nooit gekookte of restjes groenten door.
quote:mlsc schreef op 29 april 2016 @ 16:11:

Ja ik ben toch ook verbaasd. Ieder let op voor zichzelf maar uitspraken als: tja ik gooi liever weg en 2 keer dezelfde groenten eten in een week kan echt niet. Dan denk ik dat je gwn wat reacties aan het uitlokken bent...Ik lok geen reacties uit want ik kan me niet voorstellen dat het iemand iets boeit als ik eten weg gooi. Ik vind lekker eten belangrijk en kook elke dag weer vers en wat anders. Koken is mijn hobby en ik geef daarom ook best veel geld uit aan lekker eten .
Heej wat leuk, een nieuw boodschappentopic. Ik heb in het oude topic veel meegeschreven onder mijn oude nick en nog heel eventjes onder deze nick, maar helaas is dat topic niet meer actief (al meer dan twee maanden geleden de laatste reactie).

Ik ga graag weer meeschrijven in dit topic.

Sinds januari 2015 noteer ik wat ik uitgeef aan boodschappen. Boodschappen houdt bij mij in; levensmiddelen, schoonmaakmiddelen, verzorgingsproducten en luiers. Mijn gezin bestaat uit vier personen, waarvan er nog eentje in de luiers zit.

In 2015 gaf ik gemiddeld per maand 350,86 uit aan boodschappen.

Dit jaar zit ik tot nu toe gemiddeld op 378,19 per maand (iets boven gemiddeld, maar dat is inclusief 7 kratten bier die ik alvast in de aanbieding gekocht heb voor een feestje as juni en een jaarvoorraad vaatwasserblokjes en wasmiddel die ik met een kortingscode voordeliger kon inslaan).

Ik ben dol op koopjes, aanbiedingen, besparen, gta's, kortingscode's enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven