Geld & Recht alle pijlers

Wel of geen kinderalimentatie vragen?

20-05-2011 15:48 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

mijn ex en ik zijn nog niet zo heel lang uit elkaar. Samen hebben we een zoontje van 2 die bij mij woont. De financiele rompslomp zijn we nog allemaal aan het regelen en nu zijn we aanbeland bij het puntje kinderalimentatie.

Volgens de alimentatiewijzer zou mijn ex geen kinderalimentatie hoeven te betalen, omdat mijn inkomen hoger is dan dat van hem. Hij heeft een WAJONG-uitkering en ik zit daar iets boven.

Het lijkt mij erg oneerlijk als hij helemaal niet mee zou betalen aan de verzorging van ons kindje. Hoe denken jullie hierover?

N.B. We hebben geen ruzie, gaan vriendschappelijk met elkaar om en ik denk dat we hier wel uitkomen, ben alleen erg benieuwd naar jullie meningen zodat ik er voor mezelf al eens goed over na kan denken.
P.alimentatie en kinderalimentatie zijn twee verschillende dingen dat lijkt mij logisch. Als er geen huwelijk is geweest of gerigistreerd partnerschap, hoeft niemand de ander p.alimentatie te betalen. Kinderalimentatie is nog altijd voor de kinderen en de hoogte daarvan stelt de rechter het meest objectief vast. Ook kun je advies vragen aan een advocaat en deze een berekening laten maken voor jullie beiden to. Misschien is mediation voor jullie de beste oplossing omdat jullie nu goed met elkaar communiceren.
Hallo allemaal,

ontzettend bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik wil jullie vragen even te stoppen met reageren. Ik wil jullie graag het een en ander uitleggen, maar moet eerst de kleine man even naar bed brengen. BRB!
Daar ben ik weer. Een aantal punten:

Ex en ik woonden samen zonder huwelijk of geregistreerd partnerschap. PA speelt dus geen rol.

Ik heb de volledige zorg voor de kleine man. Ex heeft geen vaste woon of verblijfplaats. Zijn vaste lasten zijn daardoor ook nihil. Ex bezoekt kleine wel bij mij thuis. In de toekomst wellicht meer mogelijkheden om zorg te delen? Dat speelt nu nog niet iig.

Hij heeft zijn WAJONG-uitkering op basis van psychische problematiek. Om diezelfde problematiek kan hij ook niet voor de kleine zorgen als ik werk. Toen we nog samen waren ging kleine ook naar opvang als ik werkte, terwijl ex thuis was.

Hopelijk is de situatie jullie nu wat duidelijker.
quote:duha schreef op 20 mei 2011 @ 19:50:

Daar ben ik weer. Een aantal punten:

Ex en ik woonden samen zonder huwelijk of geregistreerd partnerschap. PA speelt dus geen rol.

Ik heb de volledige zorg voor de kleine man. Ex heeft geen vaste woon of verblijfplaats. Zijn vaste lasten zijn daardoor ook nihil. Ex bezoekt kleine wel bij mij thuis. In de toekomst wellicht meer mogelijkheden om zorg te delen? Dat speelt nu nog niet iig.

Hij heeft zijn WAJONG-uitkering op basis van psychische problematiek. Om diezelfde problematiek kan hij ook niet voor de kleine zorgen als ik werk. Toen we nog samen waren ging kleine ook naar opvang als ik werkte, terwijl ex thuis was.

Hopelijk is de situatie jullie nu wat duidelijker.

Gecompliceerd, Duha.

Weet je, je hebt aan de ene kant je juridische rechten, en aan de andere kant je gezond verstand.

Denk je dat het zinvol is om in deze situatie alimentatie te vragen? Wellicht doe je er goed aan om daarmee te wachten tot hij een vaste verblijfplaats heeft, zijn zaakjes en beetje op orde en een duidelijker plaatje van zijn hele financiele handel en wandel. Nu is er zoveel onduidelijkheid, dat als je het nu laat berekenen je over twee maanden wel weer op iets heel anders uit zou kunnen komen.

Je zegt dat hij jullie kind bij jouw thuis bezoekt. Er is dus wel een bepaalde verstandhouding. Misschien kun je hem vragen om een bijdrage te doen als hij denkt het te kunnen missen, in de vorm van geld of anders een keer luiers, kleding, voeding? En de hele situatie op nieuw te bekijken als hij in een stabielere situatie zit?
Haha, ja gecompliceerd is het zeker. Laat ik er nog iets aan toevoegen:

Hij heeft bewust geen vaste woonplaats, maar verblijft in zijn camper. Dit is een van de dingen waar onze relatie op is stukgelopen; zijn hang om te reizen....

Zijn financiele zaken zijn goed op orde. Ik heb zijn financien de laatste jaren beheerd, en dat draag ik binnenkort over aan iemand anders. (kan en wil hij zelf niet doen)
Dan heeft hij dus wel een stabiele situatie en een vast verblijf, alleen geen vaste woonplek.

Ik zou toch even een advocaat raadplegen als ik jou was.
En bedenk dat dit niet om jouw rechten gaat, maar om het recht van je kind. Die heeft recht op onderhoud door zijn beide ouders.
Hmmm daar zeg je iets Wel een vaste verblijfplaats, geen vaste woonplaats. Op die manier had ik er nog niet naar gekeken. Ik ga het ook verder uitzoeken hoor, ben alleen benieuwd hoe er hier tegenaan gekeken wordt.
Als hij wel bij kan dragen aan de kosten voor zijn kind (ik lees dat hij financieel niet al teveel problemen heeft) vind ik dat hij dat moet doen? Jij moet tenslotte ook woonruimte huren voor het kind, straks school, kleding, studie etc. etc. Of hij kan bijdragen, ligt aan zijn financiele situatie. Niet aan zijn vaste woonplaats....
quote:duha schreef op 20 mei 2011 @ 20:23:

Hmmm daar zeg je iets Wel een vaste verblijfplaats, geen vaste woonplaats. Op die manier had ik er nog niet naar gekeken. Ik ga het ook verder uitzoeken hoor, ben alleen benieuwd hoe er hier tegenaan gekeken wordt.Hoe kijkt hij er tegen aan?
We hebben het nog niet specifiek over dit onderwerp gehad, er waren genoeg dingen die hiervoor prioriteit hadden. Dus ik weet niet zeker hoe hij er tegenaan kijkt. Ik vermoed dat hij wel wil bijdragen.

Ik vind het alleen lastig om te bedenken hoeveel hij dan bij zou kunnen dragen... maar dat is wellicht inderdaad iets voor een advocaat.
Ik zou de ka 'volgens het boekje' laten vaststellen. Naast advocaten kunnen ook mediators dat voor je kunnen uitrekenen, wat in de kosten zou kunnen schelen. (Vraag wel offerte quote, want soms zijn ze net zo duur!)

Los van het feit dat je kind er recht op heeft, denk ik ook dat het goed is om daar direct vanaf het begin fair en recht door zee mee om te gaan. Op die manier zal niemand zich nu of later oneerlijk behandeld voelen en dat kan problemen in de toekomst voorkomen.
Reken eerst eens uit wat de behoefte is (werkelijke onderhoudskosten van je kind per maand). En vraag je ex hoeveel hij denkt te kunnen bijdragen. Misschien kun je afspreken dat hij meer gaat bijdragen als hij een inkomen krijgt. Of dat jullie bv. eens per jaar samen kijken naar de onderhoudskosten en zien of die evenredig verdeeld worden.

Verwacht je dat hij weer kan gaan werken? Hoe kan hij een uitkering krijgen zonder vast adres?
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven