Geld & Recht alle pijlers

wel of geen vast contract

17-09-2010 14:42 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een vraag over hoe lang van te voren eventueel aangegeven moet worden of een contract al dan niet verlengd wordt.

Het contract voor bepaalde tijd loopt 1 januari af. Er zal dan of een vast contract gegeven moeten worden of geen werk meer. Een tijdelijk contract is niet meer mogelijk.

Is er ook een algemene regel met een termijn waarop de werkgever uiterlijk moet zeggen of het contract al dan niet omgezet wordt naar een vast contract?

Of mag de werkgever dit naar eigen inzicht doen? Bijvoorbeeld ergens in december pas zeggen wat het nu gaat worden?

Het is niet fijn om in onzekerheid te zitten.

Groet,

Goldmoon
Hij mag dit op de laatste dag van het contract mededelen, dus op 31 december. Dit is uiteraard niet netjes en het zou de werkgever sieren om eerdere te vermelden dat het contract niet verlengt wordt, maar het mag wel.

Aanvulling, volgens mij mag hij je zelfs op de 1e werkdag na aflopen van het contract wegsturen, dus voordat je aan het werk gaat. Ik ben hier niet zeker van, de P&Oérs p dit forum weten dit beter.
Staat er in je contract een zin die zoveel zegt als 'dit contract eindigt van rechtswege zonder dat opzegging is vereist'?
Je werkgever mag het meestal uitstellen tot de laatste dag. Maar als je er graag wilt blijven zou ik zeggen stel halverwege november zelf een gesprek voor.
werkgevers hebben tot op de datum waarop het contract afloopt het recht om te zeggen dat je toch weg moet (als dat zo zou zijn).

Werkgevers hebben niet de plicht het eerder te laten weten, al is het natuurlijk wel zo netjes. Ik zou het gewoon eerder vragen voordat je in een onvoorziene situatie terecht komt.
Inderdaad, gewoon in November een gesprek aanvragen.
In mijn jaarcontract stond toen, als ik 2 maanden van te voren niks had gehoord het contract automatisch omgezet zou worden naar 1 van onbepaalde tijd.

Als zoiets er niet in staat, gewoon zelf een gesprek aanvragen. Ken genoeg mensen, die er automatisch van uitgingen, dat het verlengd werd, omdat ze niks hadden gehoord. En ineens op straat stonden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven